Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی؛ انحصار در هر زمینه، بازار و یا صنفی باشد، فسادهایی را به بار خواهد آورد که دود آن فقط به چشم مردم می‌رود. برای مثال در زمینه وکالت، هنوز هم قوانین انحصاری بسیاری وجود دارند که زمینه را برای ورود علاقه‌مندان به این حوزه، سخت کرده است. البته مجلس شورای اسلامی اخیرا با کلیات طرح تسهیل کسب و کارها، که با رویکرد ثبت محوری شدن بسیاری از کسب و کارها است، موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دوم این طرح به ضرورت تغییر نگرش در پذیرش مشاغل حوزه حقوقی مانند وکلا و سردفتران اشاره شده که به گفته کارشناسان، این موضوع می‌‌تواند انحصار در این حوزه را پایان دهد.

در این زمینه، حمیدرضا سیفی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص طرح تسهیل کسب و کارها گفت: اگر نمایندگان مجلس و دولت به کمک یکدیگر بتوانند این طرح را اجرایی کنند، گام بلندی برای رفع انحصار در مشاغل مختلف برداشته خواهد شد؛ چرا که بسیاری از مشاغل از حالت تائید محوری خارج شده و ثبت محور می‌شوند و نظارت بر فعالیت آن‌ها، به جای اینکه پیشینی باشد و به مانعی جدی برای شروع کسب‌وکار تبدیل شود، به پس از شروع کسب و کار منتقل خواهد شد و نظارت‌ها پسینی انجام خواهد شد.

این موضوع پیش از این، مانع بزرگی برای آغاز یک کسب و کار اعم از کوچک و بزرگ بود که با تبدیل به قانون شدن این طرح مجلس، به رفع آن کمک خواهد شد و نظام مجوزدهی کشور با تغییری بزرگ روبرو خواهد شد.

وی در ادامه به انحصار در حوزه وکالت اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت در حوزه وکالت به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح، می‌تواند به کابوس انحصار در این حوزه پایان بدهد. ما هرقدر بتوانیم به ظرفیت مشاغل حقوقی کشورمان اضافه کنیم، رقابت افزایش پیدا خواهد کرد که نتیجه آن بهبود کیفی خدمات حقوقی و گسترده‌تر شدن استفاده مردم از وکلا خواهد بود.

سیفی تصریح کرد: البته این مسئله به کاهش تعرفه خدمات حقوقی نیز می‌تواند منجر شود؛ چرا که ایجاد رقابت، به خودی خود جنبه بازاریابی به خود می‌گیرد که یکی از ابزارهای بازاریابی، کاهش تعرفه است. در این صورت تمکن مالی افرادی که به دنبال وکیل هستند نیز بیشتر می‌شود. در کل رفع این انحصار علاوه بر اینکه به نفع مردم خواهد بود، زمینه لازم برای تحقق دسترسی عادلانه مردم به خدمات حقوقی را نیز فراهم می‌کند. بنابراین نمایندگان مردم باید در ادامه بررسی طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار مجلس به این نکته توجه داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان افزود: فعالان در حوزه وکالت نیز باید با این موضوع کنار بیایند چرا که کمبود وکیل در کشور مسئله‌ای بسیار جدی برای تولید تبدیل شده است. متاسفانه دست‌های پشت پرده بسیاری وجود دارند که از ورود جوانان با استعداد و علاقه‌مند به حوزه وکالت جلوگیری می‌کنند که بنده فکر میکنم با تبدیل پذیرش وکلا از حالت حد نصاب ظرفیتی به حالت حد نصاب نمره‌ای، می‌توان کمک شایانی به این جوانان کرد.

سیفی در پایان با ابراز امیدواری نسبت بهبود شرایط در آزمون‌های وکالت گفت: طرحی که در مجلس تحت عنوان تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در حال رای گیری است، از آنجایی که نگاهه‌ای مثبتی را از سوی کارشناسان به خود معطوف کرده است، می‌تواند شرایط کسب و کار در صنوف مختلف را نیز بهبود ببخشد.

گفتنی است نمایندگان مجلس در جلسه علنی مورخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ با کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب وکار موافقت کردند و ادامه بررسی این طرح به بعد از تعطیلات نمایندگان موکول شد که بخش وکالت و خدمات حقوقی، در ادامه طرح بررسی خواهد شد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین انحصار تسهیل کسب و کار مشاغل اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین حوزه وکالت خدمات حقوقی طرح تسهیل کسب و کار خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۴۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعاملات دادستانی و شهرداری با رویکرد حل مشکلات مردم

دادستان همدان گفت: ان‌شاءالله با تلاش مسئولان و مدیران خدوم شاهد بهبود اوضاع مردم در حوزه‌های مختلف باشیم و باید تعاملات و جلسات با دستگاه‌های مختلف به ویژه شهرداری همدان افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، عباس نجفی، امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در جمع خبرنگاران با تاکید بر رویکرد پشتیبانی و پیشگیرانه در موضوعات قضائی اظهار کرد: با توجه به گستردگی کاری که در شهرداری‌ها وجود دارد، خیلی از مسائل مرتبط با این مجموعه دارای ماهیت قضائی، حقوق عامه و پیشگیری هستند و نگاه ما در دادستانی حاکم کردن قانون در جوانب مختلف است.

وی با اشاره به حجم بالای پرونده‌ها به عنوان یک چالش جدی، افزود: متأسفانه این حجم پرونده‌ها نشان‌دهنده انجام نشدن فرآیندها در مسیر صحیح است و عواملی که باعث ایجاد این معضل شده‌اند باید به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

دادستان همدان ادامه داد: پذیرفتن مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی اگر با نیت خدمت‌رسانی باشد، ایثار است و از مدیرانی که صادقانه خدمت می‌کنند، باید حمایت کرد.

نجفی با تاکید بر حمایت از مدیران اضافه کرد: اگر پرونده‌ای از مدیران به دادستانی ارجاع شود، شخصاً خودم رسیدگی می‌کنم و اگر ادله قوی نباشد پرونده به شعبه ارجاع نمی‌شود و در صورت اثبات جرم، موضوع دیگر متفاوت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نبض هر دستگاهی بخش حقوقی هست که اگر درست عمل کند و ارتباط خوبی با سایر مجموعه‌ها بگیرد، سازمان موفق خواهد شد.

نجفی خواستار توجه و ارتباط مدیران با مسئولان حقوقی شد و تصریح کرد: بخش حقوقی باید در مباحث پیگیری و پیشگیری قوی عمل کند که سازمان را در مسیر درست هدایت خواهد کرد.

دادستان همدان خواستار همراهی بین دو مجموعه شد و گفت: مباحث الکترونیکی و هوشمندسازی، نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز، سد معبر و مباحث ترافیکی باید با جدیت پیگیری شود.

کد خبر 739556

دیگر خبرها

  • بحران‌های اقتصادی کشور از حد متعارف فراتر رفته | فساد و فقدان دانایی‌، ما را با شوک‌های درون‌زا نیز روبرو کرده‌ | علائم نگران‌کننده در ایران داریم
  • بیش از ۱.۱میلیون نفر در غزه با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند
  • انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  • مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان؛ از گارد جاویدان تا سواره نظام
  • چه پروژه‌ هایی در سال ۱۴۰۲ برای تهرانی ها افتتاح شد؟
  • سازمان ملل: ۷۰ درصد مردم شمال غزه با گرسنگی فاجعه بار روبرو هستند
  • ضرورت توسعه اقتصاد غیر نفتی
  • افزایش تعاملات دادستانی و شهرداری با رویکرد حل مشکلات مردم
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • صهیونیست ها در تمام اهداف نظامی شان شکست خوردند