Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@00:21:30 GMT

کشف اسرار دایناسور‌ها

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۵۶۴۶

کشف اسرار دایناسور‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

دیرینه‌شناسان، سلول‌های غضروف را از فسیل یک دایناسور که در چین به خوبی حفظ شده‌ است، جدا کرده‌اند. هسته سلول‌ها هنوز آثار مولکول‌های زیستی و سایر ساختارهای آلی را در بر دارد و دانشمندان حتی می‌توانند تشخیص دهند که سلول‌های ویژه در زمان مرگ در کدام مرحله از چرخه طبیعی قرار داشته‌اند.

به گزارش نیواطلس، استخوان‌ها معمولا تنها چیزی هستند که دانشمندان هنگام بازسازی دایناسورها با آنها کار می‌کنند اما دانشمندان گاهی خوش‌شانس هستند و چیزهای بیشتری پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پر، پوست، تخم دایناسور و حتی مغز آنها نیز پیشتر کشف شده‌اند و بینش‌های جدیدی در مورد این حیوانات شگفت‌انگیز آشکار کرده‌اند.

برخی از بهترین نمونه‌های نگهداری شده، از "جیول بیوتا" (Jehol Biota) به دست آمده‌اند که یک اکوسیستم مربوط به دوره "کرتاسه پیشین" (Early Cretaceous‎) در شمال شرقی چین است.

"لی ژینگ" (Li Zhiheng)، از پژوهشگران این پروژه گفت: داده‌های زمین‌شناسی، طی چندین سال به دست آمده‌اند و نشان می‌دهند که حفاظت از فسیل‌ها در جیول بیوتا، به دلیل وجود خاکسترهای آتشفشانی است که اجساد را در خود فرو برده و آنها را تا سطح سلولی حفظ کرده‌اند.

پژوهشگران "آکادمی علوم چین" (Chinese Academy of Sciences) و "موزه طبیعت شاندونگ تیانیو" (Shandong Tianyu Museum of Nature)، جدیدترین نمونه خیره‌کننده را که قدمت آن به حدود ۱۲۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد، مورد بررسی قرار داده‌اند. این موجود مورد بحث، "دم‌بال" (Caudipteryx) نام دارد که یک دایناسور شبیه پرنده است.

این گروه پژوهشی، بخشی از غضروف استخوان ران دایناسور را بیرون کشیدند و دریافتند که تحت نوعی فرآیند فسیل‌سازی قرار گرفته است. بافت ارگانیک اصلی، با "سیلیکا" (silica) جایگزین شده که به حفظ سلول ها کمک می‌کند. در حقیقت، حفاظت آنقدر کامل بود که پژوهشگران به دلیل چرخه طبیعی سلول، توانستند بین سلول‌هایی که در زمان مرگ سالم بوده‌اند و سلول‌هایی که در حال مرگ بوده‌اند، تمایز قائل شوند.

پژوهشگران، نمونه به دست آمده را با یک ماده شیمیایی موسوم به "هماتوکسیلین" (Hematoxylin) رنگ‌آمیزی کردند. در نتیجه این کار، یکی از سلول‌های غضروف دایناسور، به رنگ بنفش درآمد و هسته و رشته‌های "کروماتین" (Chromatin) در آن مشخص شد.

هسته و کروماتین، جایی در سلول قرار دارند که مولکول‌های DNA در آن یافت می‌شوند. این نشان می‌دهد که شاید برخی از بقایای DNA دایناسورها بتوانند درون سلول حفظ شوند اما این موضوع برای تأیید شدن، به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارد.

"آلیدا بیلول" (Alida Bailleul)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما به هسته سلول فسیل‌شده، علاقه زیادی داریم زیرا بیشتر DNA در آنجا قرار دارد. بنابراین ما داده‌های اولیه را در اختیار داریم اما درک بیوشیمی سلولی در فسیل‌های قدیمی را به تازگی آغاز کرده‌ایم و باید بیشتر روی آن کار کنیم.

این پژوهش، در مجله "Communications Biology" به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دایناسور غضروف فسیل دایناسور سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت

پهپادهای مجهز به صفحات خورشیدی از نور خورشید برای شارژ مجدد باتری‌های خود استفاده می‌کنند. با این قابلیت می‌توانند در هنگام پرواز نیز باتری‎های خود را شارژ کنند. این موضوع بدین جهت اهمیت دارد که دریافت خودکار انرژی در طی مسیر پرواز، به حفظ عملکرد مستقل و مناسب پهپاد، آن هم برای مدت زمان نسبتا زیاد، کمک می‌کند؛ چرا که نیاز شارژ مجدد باتری‎های پهپادها در ماموریت‌های عملیاتی به ویژه در موقعیت‌های دور یا غیرقابل پیش‌بینی بیش از پیش احساس می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه "یوهانس کپلر لینز" فناوری‌هایی را توسعه داده‎‌اند که می‎توان از آن در ساخت پهپادهای جدید با چنین قابلیت‎هایی استفاده کرد. ابداع و توسعه استفاده از سلول‌‎‎های خورشیدی بر روی پهپادهایی با داشتن طیف متنوعی از ماموریت‎ها مثل ماموریت‌های شناسایی نظامی یک قابلیت بسیار مناسب می‎باشد؛ چرا که سلول‎های خورشیدی انعطاف پذیر و در تولید انرژی برای مدت زمان زیادی خودکفا است. صفحات خورشیدی "دو بعدی" و یا "سه بعدی پروسکایت" از جمله این ابداعات فناوری پهپادهای مدرن می‌باشد. پایداری نسبتا بالا و توان خروجی تا حدود 45وات، از جمله ویژگی‎های قابل توجه این صفحات است که عملکرد پیشرفته‎‌ای را ارائه می‌دهد. این میزان چگالی توان، باعث تمایز این صفحات از سایر فناوری‌های خورشیدی شده است.

انعطاف پذیری صفحات خورشیدی با پروسکایت

محققان با تحقیق بر روی مواد جدید به ماده تازه‌ای به نام "پروسکایت" روی آورده‌اند که توانایی ساخت سلول‌های خورشیدی فشرده و انعظاف پذیر را به آنها می‎دهد. سلول‌های خورشیدی پروسکایت انرژی خورشیدی ارزان‎تر و با کارایی بیشتر را ارائه می‌دهند و در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته برای حرکت پیشران پرنده‎هایی همچون پهپادها بسیار خوب هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این سلول‎ها پوشش چرخشی و چاپ جوهرافشان آنهاست که نسبت به سلول‎های سیلیکونی متمایز هستند؛ ضمن اینکه روش‎های تولید آنها ساده‎‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا که ضخامت سلول‌های خورشیدی دو بعدی یا سه بعدی پروسکایت با بازدهی۲۰.۱ درصد و انعطاف‌پذیری بسیار مناسب کمتر از۲.۵ میکرومتر می‎باشد.

همچنین مدارهای الکتریکی مستقل سلول‌های خورشیدی بسیار سبک و منعطف هستند که 20 برابر نازک‌تر از تار موی انسان است و هرجایی که نور خورشید باشد، برق لازم وسایل مختلف الکترونیکی را تامین کند. استفاده ازمواد فتوولتائیک قدرتمند با بسترهای پلاستیکی شفاف ترکیب شده باعث مقاومت خوبی در برابر نفوذپذیری حرارت و رطوبت می‌شود. به این دلیل که ساخت سلول‌های خورشیدی با قابلیت انعطاف پذیری زیاد، بسیار پایدار و مطمئن با توان برتر نسبت به وزن به محاسبات ظریفی نیاز دارد.

مسئولان این پژوهش صنعتی گفته‎اند:«فتوولتائیک‌های سبک ، سازگار و بسیار مناسب و توانمند، توانایی تولید و توسعه نسل بعدی فناوری این سامانه‎های پیشران خورشیدی را برای ما آسان‌تر می‎کند.»

همچنین، پژوهشگران این پژوهش گفته‌اند:«رویکرد دو مرحله‌ای در ساخت سلول‌های خورشیدی با فناوری پروسکایت، به شکل قابل توجهی پایداری عملیاتی آنها را بهتر کرده است.» این موضوع که یک پهپاد مستقلا بدون شارژ یا سوخت گیری مجدد زمینی، بتواند به شکل خودکار در حین پرواز شارژ شود برای محققان اهمیت زیادی دارد.  

لازم به ذکر است، حدود30 سلول در این صفحات خورشیدی پهپادها به شکلی منظم گنجانده شده که توانایی پرواز مستقل از شارژ مجدد زمینی را به آن می‎دهد. این موضوع نشان داد صفحات خورشیدی کارایی و طول عمر بالایی نسبت به سایر باتری‌ها به ویژه باتری‎های لیتیومی دارد. ماموریت‎های رزمی، ماموریت‌های نقشه برداری از سطوح مختلف زمین در مقیاس زیاد، ماموریت‎های جستجو و نجات از جمله مهم‌ترین وظایف پهپادهای مجهز به سلول‎‌های خورشیدی می‌تواند باشد.

حمید اسدی – خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • خاطره گویی در جمع دوستان اسرار جنایت یک ساله را فاش کرد | وقتی قاتل خودش را لو داد
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو
  • ابلاغ ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی