Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه چین سعی کرد، ارتباط بین آزادی دو زندانی کانادایی در چین و بازگشت مدیر هوآوی از کانادا به چین را کم اهمیت جلوه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از CBC، وزارت خارجه چین می گوید مایکل کووریگ و مایکل اسپاور که پس از سه سال بازداشت در چین در اواخر هفته گذشته توانستند به کانادا بازگردند، به دلیل مشکلات سلامتی با قید وثیقه آزاد شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را امروز دوشنبه در حالی بیان کرد که پکن قصد داشت ارتباط بین آزادی آنها و بازگشت یک مدیر اجرایی هوآوی به چین را کم اهمیت جلوه دهد.

اسپاور و کووریگ در دسامبر ۲۰۱۸ چند روز پس از بازداشت "منگ وانژو" مدیر ارشد مالی هواوی در کانادا به درخواست مقامات آمریکایی، بازداشت شدند.  

بسیاری از کشورها اقدام چین را «گروگانگیری سیاسی» نامیدند، در حالی که چین، اتاوا را به بازداشت خودسرانه متهم کرد. این دو کانادایی بیش از ۱۰۰۰ روز در زندان بودند.

منگ که درگیر درخواست ایالات متحده برای استرداد از کانادا بود روز شنبه پس از دستیابی به توافق با وزارت دادگستری آمریکا که منجر به مبادله زندانیان شد، وارد چین شد.  

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «مورد منگ وانژو از نظر ماهیت کاملاً متفاوت از موارد مایکل کووریگ و مایکل اسپاور است. این دو نفر مظنون به تهدید امنیت ملی بودند.»

اسپاور کارآفرین کانادایی، به اتهام جاسوسی به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود. کووریگ نیز هنوز محکوم نشده بود اما با اتهامات مشابهی روبرو بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین دو کانادایی را پس از تشخیص توسط نهادهای پزشکی حرفه ای و با ضمانت سفیر کانادا در چین با قید وثیقه آزاد کرد.»  

هوآ به سوالات روزنامه نگاران مبنی بر اینکه آیا آزادی این زندانیان کاملاً بی ربط است و دلایل مربوط به مشکلات بیماری آن‌ها چیست، پاسخ نداد.

وزیر امور خارجه کانادا مارک گارنو، در پاسخ به این سوال که آیا چین برای حفظ چهره این اظهارنظر را می‌کند یا خیر، گفت: من نمی‌خواهم بگویم که چرا آنها این اظهارات را انجام داده‌اند اما با شما موافقم که این اظهارات در درجه اول برای مصرف داخلی مطرح شده است. 

منگ با دادستان‌های فدرال ایالات متحده به توافقی دست یافت که سال آینده اتهامات کلاهبرداری علیه او را لغو می‌کند و در عوض او مسئولیت نادرستی ارائه معاملات تجاری این شرکت در ایران را می‌پذیرد.

بازگشت وی به چین از طریق CCTV شبکه تلویزیونی این کشور به صورت زنده پخش شد، او لباس قرمز به رنگ پرچم چین بر تن داشت و از رهبر این کشور، شی جینپینگ و حزب کمونیست حاکم تشکر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت: «منگ قربانی آزار و اذیت سیاسی است و به لطف تلاش‌های بی وقفه دولت توانست به چین بازگردد.»

در مقابل، اخبار مربوط به آزادی دو مایکل توسط روزنامه دولتی گلوبال تایمز گزارش شد و در حالی که این خبر به صورت آنلاین منتشر شده بود، توسط رسانه‌های معتبر دولتی مانند CCTV یا شینهوا منتشر نشد.

هوآوی، بزرگترین تامین کننده تجهیزات شبکه برای شرکت های تلفن و اینترنت است. این نماد پیشرفت چین در تبدیل شدن به یک قدرت جهانی تکنولوژیکی موضوع نگرانی‌های امنیتی و اجرای قانون ایالات متحده بوده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، دسترسی هواوی به قطعات و فناوری ایالات متحده، از جمله موسیقی، گوگل و سایر خدمات تلفن‌های هوشمند را قطع کرد و بعداً فروشندگان در سراسر جهان را از استفاده از فناوری ایالات متحده برای تولید قطعات برای هوآوی منع کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كانادا چین هوآوی وزارت خارجه چین سخنگوی وزارت ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۵۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت وفاق ملی بحرین: ۵۵۶ زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند

به گزارش قدس آنلاین، جمعیت وفاق ملی بحرین فهرستی را منتشر کرد که شامل زندانیان زندان مرکزی «جو»، زندان نظامی «قرین»، مرکز بهداشتی «کانو» و زندان «الحوض الجاف» می‌شود.

براساس گزارش العهد، جمعیت وفاق ملی بحرین بر لزوم تکمیل مرحله آزادی مابقی زندانیان سیاسی و پاکسازی زندان‌ها تاکید و اعلام کرد که آزادی‌های روزهای گذشته گام مهمی بود و تکمیل آن برای خاتمه بخشیدن به این پرونده بشردوستانه که بار سنگینی برای وطن بوده و پیامدهای حقوقی بدی به همراه دارد، امری مهم است.

وفاق بحرین ابراز امیدواری کرد که این فهرست با آزادی آخرین زندانی سیاسی به صفر برسد، زیرا پرونده زندانیان عقیدتی و آزادی آنها مهمترین مسأله در رابطه با مطالبات سیاسی در بحرین تلقی می‌شود.

پیشتر آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین از مردم این کشور خواسته بود برای تحقق تمامی خواسته‌هایشان به جنبش‌های مردمی خود ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۴۰ زندانی محکوم مالی در فارس
  • جمعیت وفاق ملی بحرین: ۵۵۶ زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند
  • آزادی ۴ زندانی جرائم غیر عمد از زندان شوشتر
  • افشین قطبی در نقش هدایت کننده هرکول کانادایی
  • زوج همدانی ۲ زندانی را آزاد کردند
  • جزئیات پاسخ حماس به میانجی‌ها
  • آزادی ۱۶ زندانی جرایم غیر عمد در آباده به همت خیران
  • آزادی ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد در زنجان
  • ۴۰ زندانی جرایم مالی غیرعمد در زنجان آزاد شدند
  • بازماندگان کووید شدید ماه‌ها بعد با مشکلات سلامتی مواجه می شوند