Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستگاه اولترا فریزر که دانش فنی آن توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تولید شده است، امکان نگهداری نمونه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های ژنتیک و بیوتکتولوژی و همچنین واکسن‌های کرونای نیازند دمای پایین را تا منهای ۸۶ درجه سانتی‌گراد در کشور فراهم کرده است.

یحیی سرخوش، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فعالیت این شرکت با هدف تولید تجهیزات آزمایشگاهی و کمک آموزشی در سال ۱۳۹۲ آغاز شد، گفت: هدف اصلی شرکت تحقیق، توسعه و افزایش توان علمی در راستای بهبود کیفیت تولید و محصولات در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و کمک آموزشی بوده است، از این رو به کمک فارغ التحصیلان جوان و ممتاز دانشگاهی و بهره گیری از تجربیات و علم روز برندهای شناخته شده جهانی و گذراندن دوره‌های معتبر آموزشی، موفق به ثبت رسمی و تولید یک محصول دانش‌بنیان سطح یک به نام "اولترا فریزر منفی ۸۶ درجه سانتی‌گراد" شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دستگاه اولترا فریزر آزمایشگاهی (دیپ فریزر) را دستگاهی برای نگهداری نمونه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی در دمای منهای ۸۶ درجه سانتی‌گراد دانست که در پژوهشکده‌های حوزه‌های ژنتیک، بیولوژیک و  بیوتکنولوژی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی صنایع پزشکی، کشاورزی، غذایی و دارویی کاربرد دارد.

سرخوش با تاکید بر اینکه این محصول با بهره گیری از سیستم ارتقا یافته "تبرید" و "مبرد" مخصوص توانایی رسیدن و عملکرد در دمای واقعی منهای ۸۶ درجه سانتی‌گراد طراحی و ساخته شده است، خاطر نشان کرد: مساله بسیار مهم در دستگاه اولترا فریزر رسیدن به دمای واقعی منهای ۸۶ درجه سانتی‌گراد و پایداری در این دما است که در این دستگاه این امر در شرایط مختلف تست شده و نتیجه مطلوبی به دست آمده است.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، بدنه و عایق بندی دستگاه به گونه‌ای است که کمترین اتلاف دمایی و انرژی ممکن را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: مزیت دستگاه اولترا فریزر منهای ۸۶ درجه سانتی‌گراد نسبت به نمونه‌های خارجی، قیمت مناسب با همان کیفیت و عملکرد و مهمتر از آن خدمات پس از فروش در دسترس به همراه سرویس و نگهداری ادواری برنامه ریزی شده است که این امر با توجه به اینکه تولیدکنندگان خارجی با در نظر گرفتن تحریم‌های صورت گرفته امکان خدمات‌دهی آسان را ندارند، امری بسیار با اهمیت تلقی می‌شود.

سرخوش، کیفیت قابل رقابت، رسیدن به دمای واقعی منهای ۸۶ درجه سانتی‌گراد و پایداری در این دما را از مزایای اصلی دستگاه تولیدی نسبت به نمونه‌های داخلی عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه نمونه‌های بسیار ارزشمندی در این دستگاه‌ها نگهداری می‌شود، عدم پایداری دما می‌تواند ضررهای غیر قابل جبرانی را برای پژوهشگران به بار آورد و این محصول توانسته نیازهای پژوهشگران را در این زمینه در مراکز تحقیقاتی برآورده کند.

وی با اشاره به کاربردهای استراتژیک اولترا فریزر تولید شده در شرایط کرونا، تاکید کرد: واکسن‌های تولید شده برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیاز به نگهداری در دمای کمتر از منهای ۷۰ درجه سانتی‌گراد دارند که نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این دستگاه می‌تواند نیاز کادر درمان را در این زمینه برطرف کند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، حجم تولید این محصول در شرایط فعلی را حدود ۵۰ دستگاه در سال عنوان کرد و افزود: تولید این دستگاه وابسته به شرایط بازار است و تاکنون موفق به رفع نیاز بازار بوده‌ایم.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت دمای ۳۷ میلیون درجه سانتیگراد با یک دستگاه کوچک 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، در نزدیک به یک قرنی که بشر با واکنش‌های همجوشی کار کرده است، تنها چند فناوری به دمای همجوشی پلاسما بالاتر از ۲۷ میلیون درجه فارنهایت (۱۵ میلیون درجه سانتی گراد) رسیده‌اند؛ این میزان، دمای هسته خورشید است.

با توجه به اینکه اکنون جهان به دنبال راه‌های پاک‌تر برای تامین نیاز‌های انرژی خود است، همجوشی هسته‌ای روشی پاسخگو برای تولید مقادیر زیادی انرژی شناخته می‌شود.

پلاسما و همجوشی هسته‌ای

اولین مرحله از این فرآیند، تولید پلاسما است. حالت چهارم ماده که در آن هسته‌ها و الکترون‌ها حالت اتمی خود را حفظ نمی‌کنند بلکه آزادانه شناور می‌شوند.

این همجوشی اتم‌ها ۱۰ میلیون برابر بیشتر از سوزاندن همان مقدار زغال سنگ در هر اونس، انرژی تولید می‌کند. با این حال، از آنجایی که پلاسمای همجوشی از دو جزء (هسته و الکترون) تشکیل شده است که به طور قابل توجهی جرم متفاوتی دارند پس با سرعت‌های مختلفی گرم و سرد می‌شوند.

الکترون‌هایی که به سرعت سرد می‌شوند می‌توانند گرم شدن پلاسما را محدود کنند، که مانعی در توسعه راکتور‌های همجوشی است.

اکنون شرکت دانش‌بنیان همجوشی «Zap Energy» «زَپ انرژی» از یک طرح محصورسازی پلاسما به نام آزمایش فیوژن (FuZe) استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود الکترون‌ها به سرعت سرد نمی‌شوند.

در این روش، جریان‌های الکتریکی بزرگ از طریق رشته‌های نازک پلاسما هدایت می‌شوند و میدان‌های الکترومغناطیسی پلاسما را ایجاد می‌کنند که در حین فشرده سازی آن، آن را گرم می‌کنند. اما مشکل این شیوه درکوتاهی عمر پلاسما‌های به دست آمده بود. زپ انرژی با اعمال یک جریان دینامیکی در پلاسما، فرآیندی به نام تثبیت جریان برشی، این مشکل را حل کرده است.

تنظیم آزمایشی FuZe بدون استفاده از آهنربا‌ها یا لیزر‌های ابررسانا به دمای ۳۰ میلیون درجه و بالاتر رسیده است.

برخلاف سایر فناوری‌های همجوشی که با آنها آزمایش می‌شوند، FuZe برای تولید پلاسمای خود به آهن ربا‌های ابررسانا یا لیزر‌های قدرتمند نیاز ندارد و روشی بسیار مقرون به صرفه است.

نتایج FuZe در جدیدترین شماره نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت
  • دمای هوا در برخی مناطق زنجان به زیر صفر رسید
  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود
  • هوای زنجان گرم‌تر می‌شود
  • ثبت دمای ۳۷ میلیون درجه سانتیگراد با یک دستگاه کوچک 
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت
  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت