Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، در زمان های کهن وقتی که مردم با کمبود امکانات و سختی های زیاد زندگی روبرو بودند برای نگهداری مواد غذایی خود ناچار به ساختن وسایل دست سازی شدند که کارشان رواج پیدا کند،وسایلی که کم کم در میان همه اهالی رواج و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مشک یکی از وسایل دست سازی است که در گذر زمان به سنتی پابرجا و مرسوم در میان عشایر کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شد و عشایر از این طریق امرار معاش می کنند مشک از پوست گوسفند  و بز درست می شود که عشایر و دامداران برای نگهداری آب، دوغ، روغن و حتی میوه جات و سبزیجات از آن استفاده می‌کنند و نحوه درست کردن آن در عین کارایی و جذابیت بسیار سخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه مردم در زمان های در زمان های پیشین به علت نداشتن برق و امکانات رفاهی برای نگهداری روغن درست کردن دوغ، کره و خنک نگه داشتن آب از مشک استفاده می کردند و این در صورتی است که این روزها،سنت استفاده از مشک در شرایطی که امکانات نسبت به گذشته بیشتر شده است همچنان در میان عشایر و دامداران وجود دارد و نسبت به حفظ این سنت مشتاق اند.

برای شناخت بیشتر با نحوه درست کردن و استفاده ای که عشایر از مشک داشتند راهی یکی از مناطق عشایر نشین شهرستان بویراحمد به نام گرگو شدیم در کنار تمام سختی و زحمت های زندگی عشایری مشک های زیبایی که حاصل تلاش و دسترنج دستان هنرمند زنان عشایر بود توجه ما را به خود جلب کرد و مارا وادار به نشستن پای صحبت های دلنشین زنان زحمتکش کرد تا با کاربرد انواع مشک هایی که از پوست گوسفند و بز درست شده بودند آشنا شویم.

محمدی یکی از زنان سخت کوش عشایر در آنجا به ما گفت: از زمانی که به یاد دارم مشک های زیادی را بسته به کاربرد هایشان درست کرده ام و در خصوص نحوه تهیه مشک آب به ما توضیح داد.

مشک آب:

ابتدا موی بز را کنده و بعد نمک اضافه می کنند تا از بوی بد پوست گوسفند جلوگیری شود،سپس پوست خشک شده بلوط را می پزند و داخل مشک می ریزند،سیر این مراحل تا ۸ روز ادامه دارد،بعد از آن پوست خشک شده بلوط را می ریزند و هر روز آب به آن اضافه می کنند،این کار چندین مرتبه باید صورت بگیرد،حال بعد از تقریبا گذشت یک ماه آب داخل این مشک برای نوشیدن آماده است،آبی که بسیار گوارا و لذت بخش است.

مشک دوغ:

بعد از جدا کردن پوست گوسفند و بز موی آن را جدا کرده تا به حالت سفید رنگ در آید،نمک به آن اضافه می کنند هم به خاطر ضدعفونی کردن آن وهم اینکه از بد بو شدن آن جلوگیری شود بعد داخل پوست خشک شده بلوط می‌گذارند که پوست دباغی شود و رنگ قهوه ای به خودش بگیرد این کار هم به نوعی رفع بدبویی وهم برای محکم شدن مشک انجام می شود و چند روز طول میکشد بعد کود بزغاله داخل مشک می ریزند که این کار هم برای ضد عفونی کردن مشک و خشک کردن هست.

بعد کود را از مشک خارج می کنند و آن را به سقف دالانی ک اجاق آتیشی داشته باشد آویزان می کنند و زیرش آتش روشن می کنند تا دود آتش به مشک بخورد و کاملا بهداشتی و ضد عفونی بشود، بعد از مدتی که مشک دود آتش را دریافت کرد پایین می آوریم و بعد در شیر می گذاریم تا نرم شود و از حالت خشکی دربیاید و بعد از نرم شدن سوراخ دست و پای آن دوخته می شود و بعد به وسیله ی مخصوص سه پایه چوبی ک به شکل خاصی درست می شود و ملار نام دارد آویزان می شود.

مشک زنی دوغ برای کره گیری در همه جای ایران چه در میان عشایر و روستاییان و چه در میان جنگل نشینان از کارهای مختص زنان است و درهمه جا زنان ترانه هایی دارند که هنگام مشک زنی همراه با حرکت مشک زمزمه می کنند و نوایشان با حرکت آن در هماهنگی بسیار دلچسب و مطبوعی است که در عین حال فریاد رنج عمیقشان را نیز در بر دارد.

خیگ روغن:

زمانی یکی دیگر از بانوان عشایر است که در خصوص طرز تهیه خیگ روغنی گفت: برای درست کردن ظرف چرمینه روغنی که ابتدا گوسفند یا بز را کشته، پوستش را جدا کرده و نمک به آن اضافه می کنیم تا از بوی بدش جلوگیری شود،بعد آن را شسته و پوست خشک شده بلوط را پخته و به آن اضافه کرده و از صبح تا ظهر می گذاریم در این حالت بماند بعد مشک را دوخته و آویزان می کنند سپس کمی آب ولرم و شیره باز هم اضافه کرده که به این مخلوط شکرو می گويند، این ترکیب باید تا سه روز درون مشک باقی بماند و بعد از سه روز مخلوط درونی خیگ را ریخته و به آن کارد کشیده و به یک پایه آویزان کرده و آب  داخلی می بایست خشک شود و شیره را به آن افزوده به مدت یک ماه و سپس روغن را داخل آن می ریزیم.

او از مزه کم نظیر روغن که با شیره ترکیب شده می گوید،مزه ای که نه تنها در میان عشایر بلکه در میان مردم هم بسیار پر طرفدار و خریدار دارد و همچنین ماندگاری طولانی دارد. برای این کار هم از پوست انار و هم پوست بلوط استفاده می کنند.

دیدن هنر دستان زنان عشایر می تواند برای هر بیننده ای بسیار جالب و سرشار از حس خوب باشد.

مشک کهگیلویه و بویراحمد به شماره ۴۰۸ در تاریخ ۱۳۹۰/۱۰/۶ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد عشایر استان میراث فرهنگی میان عشایر پوست گوسفند آن اضافه درست کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

تین نیوز

با گذشت نزدیک به یک سال از آخرین دور افزایش قیمت بلیت هواپیما، تعیین زمان و میزان تغییر بلیت، بار دیگر به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اردیبهشت ماه سال گذشته بود که به دنبال درخواست شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت و در حالی که این شرکت ها درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت را داشتند، با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی  به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافت.

البته مناقشه درباره قیمت بلیت هواپیما به ماه های پیش از این تاریخ برمی گشت؛ زمانی که سازمان هواپیمایی از آذرماه از درخواست ایرلاین ها برای  تغییر بلیت با توجه به افزایش نرخ ارز  خبر داده بود و حتی در برهه ای هم ایرلاین ها با استناد به  آزادسازی نرخ بلیت در قانون پنجم توسعه،  قیمت ها را تغییر دادند؛ اما پس از آن اعلام شد که شرکت ها باید صبر کنند تا افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

با گذشت نزدیک به یک سال از زمان آخرین تغییرات رسمی در قیمت بلیت هواپیما، این موضوع بار دیگر مطرح شده است و بار دیگر شرکت ها درخواست افزایش قیمت بلیت را دارند و در مواردی حتی به صورت غیررسمی هم افزایش نرخ بلیت از سوی برخی شرکت های هواپیمایی دیده می شود، با وجود این همچون سال گذشته، هرگونه تغییر قیمت بلیت به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

در این خصوص محمد محمدی بخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - ۲۰ فروردین ماه درباره  تصمیم گیری برای تعیین قیمت جدید بلیت هواپیما  گفته بود: درباره قیمت بلیت رای دیوان عدالت اداری مبنای تصمیم گیری خواهد بود و منتظر تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری هستیم و برای سال ١۴٠٣ قیمت ها تعیین شده که اگر تصویب شد اعلام خواهد شد.

البته پس از آن اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در فاصله دو هفته ای و تا پایان فروردین منتشر شد، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این قید زمانی برای تغییر قیمت بلیت صحت ندارد و تصمیم گیری برای قیمت بلیت  منوط به جلسه ستاد تنظیم بازار است.

تغییر قیمت بلیت هواپیما منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار

در این خصوص احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد- به تازگی درباره  قیمت بلیت هواپیما،  گفت که هنوز رای دیوان عدالت اداری درباره قیمت گذاری های بلیت هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه است.

به گفته او، قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر ماند تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم گیری کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آب پاکی روی دستان بایرن مونیخ؛ یولیان ناگلزمان در تیم ملی آلمان می‌ماند
  • ۳ مصدوم حاصل تصادف ۲ دستگاه پژو ۴۰۵ در محور ایرانخواه تکاب
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • بیمه رایگان زنان غیرشاغل روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند
  • برترین مدرک بین‌المللی داوری بدمینتون در دستان داور قمی
  • مفقود شدن ۳ نفر از منطقه عشایر نشین عنبرآباد در اثر سيل
  • زنان غیرشاغل روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند
  • ۳۰ فروردین مهلت آخر ثبت‌نام بیمه رایگان ویژه آینده زنان خانه‌دار
  • پرچم ایران بر دستان کودکی در قلب کویر طبس به حمایت از عملیات وعده صادق + فیلم
  • عضویت بیش از ۱۵۶ هزار نفر در صندوق بیمه کارورزی استان مرکزی