Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چه غلظت عصاره دود سیگار بیشتر باشد پروتئین‌های گیرنده کمتری در غشای بیرونی سلول تولید می‌شود و امکان ورود ویروس به آن‌ها کاهش می‌یابد. جنوب نیوز:یک تیم پژوهشگر ژاپنی تاثیر دخانیات بر سلول در مواجهه با کروناویروس، عامل ابتلا به بیماری کووید۱۹ را بررسی کرده است. ظاهرا سیگاری‌ها کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند، اما اگر شدند در معرض خطر‌های به مراتب جدی‌تری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش دویچه وله، بر پایه ارزیابی سازمان بهداشت جهانی درگیری شدید با بیماری کووید۱۹ و مرگ بر اثر آن بین سیگاری‌ها تا ۵۰ درصد بیشتر است.

از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۹ که گونه جدید ویروس کرونا با سرعتی شگفت‌انگیز تاخت و تاز خود در سراسر جهان را آغاز کرد نقش مصرف دخانیات در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ موضوع پژوهش‌ها و مجادله‌های فراوان بوده است.

 

از آغاز پاندمی پژوهشگران بسیاری در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که ظاهرا خطر ابتلا به ویروس «سارس کوو ۲»، عامل بیماری موسوم به کووید۱۹ در میان مصرف‌کنندگان دخانیات از غیرسیگاری‌ها کمتر است.

با این پژوهش‌ها نگرانی سیگاری‌ها از ابتلا به کرونا تا حدودی کاهش یافت، اما تقریبا تمام این تحقیقات بر دیگر عوارض و خطرات مصرف دخانیات مهر تائید زده‌اند.

یکی از پژوهش‌های ماه‌های آغاز پاندمی، کار دانشمندان فرانسوی بود که در یکی از بیمارستان‌های پاریس مبتلایان به کرونا را در ارتباط با اعتیاد به دخانیات زیر نظر گرفتند.

نتیجه این پژوهش نشان داد که فقط پنج درصد از مبتلایان کرونا در این بیمارستان سیگاری بوده‌اند، در حالی که نسبت مصرف‌کنندگان دخانیات در میان شهروندان فرانسوی به مراتب بالاتر است و به حدود ۲۵ درصد می‌رسد.

«پارادوکس سیگاری‌ها»

این پدیده که به آن «پارادوکس سیگاری‌ها» هم گفته می‌شود در پژوهش‌های بسیار دیگری هم تائید شده گرچه مکانیسم و علت دقیق ابتلای کمتر سیگاری‌ها به بیماری کووید۱۹ هنوز به طور قطعی و کامل روشن نشده است.

اکنون به نظر می‌رسد که گروهی از پژوهشگران در شهر هیروشیمای ژاپن به پاسخی برای فهم این پدیده و ارتباط مصرف دخانیات و تاثیر آن بر پیشگیری نسبی از ابتلا به کرونا نزدیک شده‌اند.

آنگلا گلینگمولر، همکار بخش مرکزی دویچه‌وله ۲۴ سپتامبر (دوم مهرماه) در گزارشی با اشاره به پژوهش دانشمندان ژاپنی می‌نویسد آن‌ها تحقیقات خود را روی پروتئین ACE۲ متمرکز کرده‌اند که بر جدار بیرونی سلول به عنوان گیرنده سارس کوو۲ عمل می‌کند.

ویروس کرونا از طریق شاخک‌ها یا تاج‌های خود به ACE۲ متصل می‌شود و از این طریق وارد سلول سالم شده و آن را آلوده می‌کند.

هدف پژوهشگران ژاپنی از تحقیقات خود این بوده که مشخص کنند سلول‌ها تحت چه شرایطی تولید پروتئین گیرنده ACE۲ را افزایش یا کاهش می‌دهند.

کیجی تائیموتو و همکاران او ابتدا در پی سلول‌هایی گشتند که در جدار بیرونی خود مقادیر زیادی ACE۲ حمل می‌کنند. آن‌ها سپس این سلول‌ها را برای ۲۴ ساعت در معرض عصاره دود سیگار با غلظت‌های متفاوت قرار دادند و به نتایج شگفت‌انگیزی رسیدند.

این بررسی نشان داد که هر چه غلظت عصاره دود سیگار بیشتر باشد پروتئین‌های گیرنده کمتری در غشای بیرونی سلول تولید می‌شود و امکان ورود ویروس به آن‌ها کاهش می‌یابد.

ماده به شدت سرطان‌زا علیه کرونا؟

پژوهشگران ژاپنی این پدیده را ناشی از تاثیر ماده به شدت سرطان‌زای موسوم به هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای می‌دانند (که PAK یا PHA نیز خوانده می‌شوند) و به میزان زیادی در دود سیگار وجود دارند.

به عبارت دیگر PAK‌ها که موادی به شدت سرطان‌زا هستند در این آزمایش به گونه‌ای فعال شده‌اند که نقش مهارکننده ACE۲ را بر عهده گرفته‌اند و باعث کاهش قدرت نفوذ ویروس کرونا به سلول سالم می‌شوند.

مطابق این پژوهش، دست‌کم در شرایط آزمایشگاهی به نظر می‌رسد دود سیگار تا حدود زیادی مانع ورود ویروس سارس کو۲ به سلول هدف می‌شود و در عمل احتمال اتصال ویروس به سلول و آلوده کردن آن را کاهش می‌دهد.

با این همه، نتیجه این آزمایش به هیچ وجه نمی‌تواند شهروندان را به کشیدن سیگار برای در امان ماندن از بیماری کووید۱۹ ترغیب کند.

هشدار درباره عواقب شدیدتر و مرگ در میان سیگاری‌ها

پژوهش‌های بسیار دیگری نشان می‌دهند که افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر در معرض عواقب خطرناک ابتلا به بیماری کووید۱۹ هستند.

بر اساس برآورد‌های سازمان بهداشت جهانی خطر درگیری شدید با عوارض بیماری کووید۱۹ و مرگ بر اثر ابتلا به آن در میان افراد سیگاری بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از غیرسیگاری‌ها است.

نتیجه‌گیری نادرست از پژوهش‌های علمی یا دنبال کردن توصیه‌های غیرجدی و شایعات درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا، تا کنون جان هزاران نفر را گرفته است.

در ایران و به خصوص در ماه‌های شروع پاندمی این تصور غلط که نوشیدن الکل یا غرغره کردن آن باعث کشته شدن ویروس کرونا می‌شود جان صد‌ها نفر که به هر نوع الکل، از جمله الکل صنعتی متوسل شدند را گرفته است.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: بیماری کووید۱۹ ویروس کرونا دود سیگار سیگاری ها پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین

نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآورد‌های فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه‌ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگر‌های سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم‌های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیند‌های متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری