Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - اردستان شهری سالمند بوده که در آینده ممکن است به شهری فوق سالمند تبدیل شود؛ از این رو پیری جمعیت منطقه را تهدید می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردستان، امروزه با توجه به بهبود شرایط بهداشتی، درمانی و افزایش شاخص امید به زندگی شاهد افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان هستیم، بنابراین پدیده سالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌است و سالمندان، دوران مهمی از زندگی هستند که با سیر طبیعی تغییرات در مرور زمان و موضوعات مختلف همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پر کردن اوقات فراغت و داشتن برنامه مشخص به سالمندان کمک می‌کند که این دوران را به خوبی سپری کنند و از بهداشت روانی خوبی برخوردار شوند و بین سلامت روان و اوقات فراغت سالمندان ارتباط مستقیمی وجود دارد که عدم فعالیت و نداشتن سرگرمی باعث می‌شود برخی افکار منفی و ناخوشایند گذشته در ذهنشان تداعی شود.

سالمندی نیازهای فراوانی را به همراه دارد و اغلب این نیازها برای فرزندان و اطرافیان قابل درک نیستند به همین دلیل اغلب چالش‌های والد فرزندی در این دوران بیشتر از قبل بروز پیدا می‌کند و در واقع انتظارات والدین از فرزندان در این دوران بیش از حد می‌شود و فرزندان محدودیت‌هایی برای برآوردن آن‌ها دارند.

محمدعلی مطلب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: در موضوع حوزه اجتماعی سالمندی ما 176 زن سرپرست خانوار داریم که به آن‌ها خدمات پرداخت می‌کنیم و 191 نفر هم پرونده معلولیت در بهزیستی دارند و ماهانه به آن‌ها مبالغی پرداخت می‌شود.

رشد جمعیت سالمندی در شهرستان اردستان بالا است

وی افزود: رشد جمعیت سالمندی در شهرستان اردستان بالا است و باید همه دستگاه‌ها در این زمینه وارد شوند و همکاری لازم را با دستگاه‌های خدمات‌رسان به سالمندان داشته باشند و در حوزه سالمندان اگر نیاز به وسائل کمک بهداشتی باشد ما آن‌ها را کمک می‌کنیم.

رئیس بهزیستی شهرستان اردستان گفت: موضوع بررسی وضعیت سالمندی کشور که با کشورهای دیگر انجام شده است هنوز آمار سالمندی کشور بالا نیست و بین 14 تا 21 درصد جمعیت سالمندی محسوب می‌شود که ژاپن در رده اول است و بعد کشورهای نروژ و سوئد قرار دارند.

وی ابراز داشت: اداره بهزیستی معمولا در هفته سالمند که از ششم تا 12 مهر انجام می‌شود بهزیستی برنامه‌های متنوعی را برای سالمندان در مراکز سالمندی دارد و برنامه‌های مدونی را شورای سالمندی کشور پیشنهاد می‌دهد و به‌ صورت مفصل و به تعداد 28 مورد که بیشتر در سطح استانی برگزار می‌شود.

10 درصد سالمندان ایرانی مبتلا به زوال عقل هستند70 درصد مرگ‌ومیرهای کرونایی مربوط به سالمندان واکسینه‌نشده است/روند نزولی کرونا در 21 استان کشورروایت غریب پدرِ کارآفرین در کنج "خانه سالمندان"/ بیش از 14هزار نفر مقیم مراکز سالمندان مشهد هستند

مطلب‌زاده بیان کرد: احترام سالمند و منزلت سالمندان از وظایف همه است که باید آن را در دستور کار قرار دهند و موضوع مناسب‌سازی‌ها برای سالمندان ضروری است که در موضوع کمیته مناسب‌سازی دستگاه‌ها این مراقبت را داشته باشند تا این موضوع انجام شود.

اردستان بیش از 8000 جمعیت سالمند دارد

رضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: موضوع سالمندان شهرستان اردستان به این شکل است که شهرستان با 43 هزار و 899 نفر جمعیت به روز تعداد هشت هزار و 395 نفر سالمند دارد و جمعیت سالمند هم به افراد بالای 60 سال اطلاق می‌شود و این جمعیت سالمند 19.1 دهم درصد جمعیت شهرستان اردستان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: جمعیت سالمند در دو بخش شهری و روستایی تقسیم می‌شود که در مراکز شهری از 31 هزار و 814 نفر جمعیت حدودچهار هزار و 847 نفر که 15.2 دهم درصد می‌شود سالمند شهری هستند و در جمعیت 12هزار نفری روستایی تقریبا سه هزار و 548 نفر سالمند داریم یعنی 29.4 دهم درصد هستند و در موضوع شاخص سالمندی این موضوع وجود دارد که اگر سالمندی از 21 درصد شهرستان بالاتر برود به آن گفته می‌شود فوق سالمند که شهرستان ما حدود 19 درصد و در روستاها به خاطر مهاجرت تعداد سالمندی افزایش داشته است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردستان گفت: با توجه به موضوع کرونا در دوسال گذشته باید حضور سالمند در مراکز بهداشت و درمانی به جهت خدماتی که برایشان در نظر می‌گرفتیم پایین می‌آمد اما اوایل امسال با توجه به تزریق واکسن کرونا تلاش شد تا خدمات خود را در این زمان به سالمندان ارائه کنند که حدود 61 درصد مراقبت‌های اصلی همچون مراقبت فشار خون، دیابت، تغذیه و افسردگی انجام شده است.

89.3 درصد سالمندان اردستان واکسیناسیون شدند

وی با بیان اینکه موضوع واکسیناسیون شهرستان اردستان 72 درصد در دوز اول تا کنون انجام شده است ابراز داشت: این موضوع در سالمندان حدود 89.3 دهم درصد بوده است و ما بالاترین میزان واکسیناسیونمان برای سالمندان بوده و بر اساس بررسی که در استان اصفهان انجام شده روی اثر بخشی واکسیناسیون 15 درصد افراد بی‌اعتماد به واکسن هستند.

اشرفی بیان کرد: موضوعی که مهم است اینکه اردستان به افرادی که سالمند بوده و در منزل هستند با حضور در منزل واکسن آن‌ها را تزریق کرده‌اند و از ابتدای بیماری کووید 19 تا کنون سه هزار و 187 نفر نمونه‌گیری کووید19 از سالمندان بوده که سه هزار و 129 نفر آن‌ها هم مثبت بوده است و تعدادی هم فوت کرده‌اند.

شهرستان اردستان در خطر فوق سالمند قرار دارد

ابوالقاسم صادقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: شهرستان اردستان متاسفانه شهری سالمند است و شاید فوق سالمند هم بشویم و در کمیته حضرت امام اردستان با توجه به سن سالمندی که 60 سال در نظر گرفته شده است ما یک‌هزار و 350 خانوار آن‌ها تحت حمایت قرار دارند.

وی افزود: این تعداد خانوار به نفر یک‌هزار و 731 نفرهستند که 917 خانوار آن‌ها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و 433 خانوار هم در منطقه شهری سکونت دارند و 820 خانوار از مجموع آمار در بخش مرکزی اردستان سکونت دارند و 285 خانوار در بخش زواره و 245 خانوار هم در بخش مهاباد سکونت دارند.

بیش از 80 درصد افراد تحت حمایت کمیته امداد اردستان سالمندان هستند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اردستان گفت: خدماتی به آمار تحت پوشش کمیته امداد داده می‌شود و در واقع از افراد معیشت‌بگیر محسوب می‌شوند که تقریبا بالای 80 درصد از افراد تحت حمایت ما سالمندان هستند.

وی ابراز داشت: از آمار موجود 531 نفر افراد سالمند از کار افتاده و 817 نفر از آمار ما زن سرپرست خانوار و 795 نفر فوت سرپرست هستند و 11نفر متعلقه هستند و 15 نفر هم دختر خود سرپرست که بالای 60 سال بوده و هنوز ازدواج نکرده‌اند و خدماتی که کمیته امداد به صورت ماهیانه می‌دهد یک برآورد هزینه در سال گذشته انجام دادیم که نزدیک به 900 میلیون تومان خدماتی شامل سبد غذایی، اقلام بهداشتی، تعمیرات سرویس بهداشتی و خدمات موردی بوده است.

صادقی بیان کرد: بیشترین مشکلی که در دو سال گذشته در خصوص سالمندان داشته‌ایم با توجه به اینکه سالی دوبار به آن‌ها سر می‌زدیم و از آن‌ها یک دلجویی انجام می‌شد اما با شیوع کرونا و محدودیتی که وجود داشته اینکار انجام نشده و تنها آرزوی سالمند همین سرکشی‌ها است که در شهر و روستای ما سالمندان تنها هستند که باید به آن‌ها کمک صورت بگیرد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اردستان تاکید کرد: هفته سالمند بهترین زمان ممکن است تا یک برنامه‌ریزی انجام شود و یک سری از افراد سالمند را سرکشی کنیم تا به این طریق یک دلجویی از آن‌ها انجام شود و کمیته امداد در تمام زمینه‌ها آمادگی دارد تا ارگان‌های خدمات‌رسان را در این زمینه یاری کند.

انتهای پیام/802/ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرستان اردستان جمعیت سالمند کمیته امداد انجام شده دهم درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

ایسنا/اصفهان رئیس اداره هواشناسی شهرستان اردستان گفت: طبق بررسی مستندات موجود، بارش‌های اخیر این شهرستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

جواد رمضانپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سامانه بارشی از صبح روز دوشنبه وارد شهرستان شد و خوشبختانه بارش‌های خوبی را برای نقاط مختلف اردستان داشت. این سامانه بارشی شامگاه چهارشنبه از منطقه اردستان خارج شد.

وی با اشاره به ثبت میزان بارش‌های باران در سه روز گذشته این شهرستان، افزود: بیشترین بارش باران از سمت شمال شرق شهرستان و روستای جهان آباد و کچوسنگ اتفاق افتاد و توانست تا ۴۰ میلی متر بارش باران را ثبت کند. همچنین شهرهای اردستان، زواره و مهاباد بین ۳۰ تا ۳۵ میلی متر باران گزارش شده است.

رئیس اداره هواشناسی اردستان گفت: به طور کلی در همه نقاط شهرستان بارش بین ۱۰ تا ۴۵ میلی متر گزارش شده است و اکثر نقاط شهرستان با توجه به شدت بارش‌هایی که بود باعث جاری شدن روان آب و سیلاب شد. طبیعتا شدت بارش‌ها باعث تخریب برخی مزارع، خسارت به زیرساخت‌های کشاورزی و راهداری شده است.

رمضانپور با بیان اینکه در کنار شدت بارش‌های باران شاهد افت ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در اکثر نقاط شهرستان بودیم، تصریح کرد: از روز پنجشنبه هوای اکثر نقاط شهرستان آفتابی خواهد بود ولی برخی نقاط کوهستانی مانند دهستان علیا شاهد وضعیت ابرناکی و احتمال رعد و برق و حتی بارش پراکنده و نقطه‌ای را پیش بینی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش سال زارعی شهرستان اردستان به حدود ۱۵۰ میلی متر رسیده است، گفت: سال گذشته زارعی تا این لحظه ۱۱۳ میلی متر بارش ثبت شده بود که این مقدار ۲۷ درصد افزایش بارش‌ها را نشان می‌دهد. همچنین بارش‌های باران نسبت به بلندمدت ۳۶ درصد رشد داشته است.

رئیس اداره هواشناسی اردستان با اشاره به بی سابقه بودن بارش‌های اخیر در شهرستان اردستان، خاطرنشان کرد: طبق بررسی مستندات موجود، بارش‌های اخیر این شهرستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

رمضانپور گفت: با توجه به بارش‌های خوب و قابل توجهی که در سال زارعی امسال ثبت شد، قطعا در بخش آب‌های زیرزمینی و قنوات تاثیرگذار خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه در ماه دوم سال قرار داریم بارش‌های اخیر باعث تعدیل دما هوا و پرآب شدن چشمه‌های روستایی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود
  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • تهدید زوال باغ ملی گیاه‌شناسی بر اثر توسعه شهری نامتوازن
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • امداد رسانی هلال احمر اصفهان به ۲۴۵ فرد گرفتار در سیلاب
  • سیلابی شدن معابر شهری کاشان + فیلم
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • نرخ بیکاری در اردستان به ۷.۸۲ رسید