Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:48:58 GMT

مهار خیز ششم کرونا با تسریع واکسیناسیون

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۷۸۴۱

مهار خیز ششم کرونا با تسریع واکسیناسیون

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، گرچه به گفته قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موج پنجم کرونا از کشور عبور نکرده اما از هم اکنون هشدارها در مورد آغاز خیز پنجم ششم کرونا در آبان ماه به گوش می رسد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۷ شهریور ماه گفت: زمان برای ما بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی برای ورود واکسن در برخی جاها، برای اینکه واکسن یک روز هم زودتر برسد، همه تلاش می‌کردند. الان یک دقیقه هم برای ما ارزش دارد. زیرا در حال حاضر در حال تمام کردن موج پنجم هستیم. تلفاتی که دیده می‌شود، نشان از اتمام موج پنجم است و تا یکی دو هفته دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.  ما فرصتی داریم که خود را برای موج ششم آماده کنیم. این فرصت طلایی که حدود ۶ تا هفت هفته است، هر روزش برایمان ارزش دارد.  از همه خواهش می‌کنم که حتی یک دقیقه را هم از دست ندهند و اگر واکسن می‌آید بلافاصله تزریق را انجام دهند.  یک روز هم برایمان ارزش زمانی دارد. تا دیگر به لطف خداوند شاهد این حجم از مرگ و میر نباشیم و واکسیناسیون به سرعت انجام شود.

گرچه همچنان سایه خیز پنجم کرونا از کشور رخت نبسته اما روندی کاهش تلفات روزانه کرونا که طی روزهای اخیر به زیر ۳۰۰ نفر رسید نشان می دهد که این موج ضعیف تر شده است.

بابک قرائی مقدم پزشک معتقد است: با توجه به روند بسیار خوب واکسیناسیون در کشور، اگر در جامعه ساده انگاری صورت بگیرد، می‌تواند باعث بشود که پیک ششم هم به وجود بیاید، یعنی اگر در کنار واکسیناسیون رعایت‌های بهداشتی صورت نگیرد و ارتباطات اجتماعی به سرعت بالا برود امکان خیز پیک ششم وجود دارد.

وی افزود: شکی نیست که با توجه شرایط دولت و مردم، روند بازگشایی‌ها باید به صورت تدریجی صورت بگیرد و این کار درست و منطقی است،  اما اگر بازگشایی‌ها به سرعت صورت بگیرد و ساده انگارانه نسبت به قضیه واکسن برخورد شود و توانایی مقابله واکسن برای جلوگیری از بیماری بیش از واقعیت تصور شود این می‌تواند که باعث شود که پیک ششم رخ بدهد.

خیز ششم کرونا همراه با ساده انگاری

قرائی مقدم تصریح کرد: در کشورهایی که قبلا واکسیناسیون به خوبی و با سرعت انجام گرفته ما شاهد این امر بوده ایم. یعنی حتی زمانی که در هند آن فجایع رخ داد میزان واکسیناسیون در آن جا در حد نرخ واکسیناسیون الان کشور ما بود. ساده انگاری یکی از دلایل وقوع فجایع در هند بعد از واکسیناسیون بود. در آمریکا علی رغم اینکه یکی از پیشگامان در این زمینه است، هنوز مرگ و میر در آنجا وجود دارد و موج‌های مختلف رخ می‌دهد. پس امکان به وجود آمدن پیک ششم در کشور وجود دارد اما شدت آن بستگی به موارد اشاره شده در بالا دارد.

به گفته این پزشک، یعنی بستگی به آن دارد که رفتار دولت و جامعه نسبت به این شرایط چگونه باشد. اما سیر واکسیناسیون در یکی و دوماه گذشته سیر بسیار خوبی است و به نظر می‌رسد که این سیر ادامه داشته باشد و حتی در رابطه  واکسیناسیون نوجوانان نیز شروع شده و این می‌تواند کمک بسیاری برای کاهش خطر بازگشایی مدارس باشد. بنابراین تسریع روند واکسیناسیون بسیار خوب است و می‌تواند جلوی وقوع موج ششم را بگیرد به شرط اینکه رفتار مردم و رفتار دولت نسبت به بازگشایی‌ها بدون عجله و با منطق باشد.  

آبان ماه، پیک بعدی کرونا

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز  با اشاره به گذر کشور از قله پیک پنجم کرونا تاکید کرد: به این ترتیب پیش بینی آن است که دو هفته آینده از سه هزار بستری روزانه ابتلا به کرونا پایین می آید و تا چهار هفته آینده به کف آن در پیک پنجم خواهیم رسید. اینجا جایی است که نیاز داریم به کمک بسیج که در ۶ تا هشت هفته باقی مانده سیر نزولی بیماری، بتوانیم حداکثر توان خود را برای ایمن سازی بگذاریم، زیرا  پیش بینی‌ ما از پیک بعدی بیماری، در آبان ماه است.

وی گفت: بنابراین اگر آبان ماه میزان واکسیناسیون را قابل توجه انجام داده باشیم حتی با ویروس جدید جهش یافته و در صورت میزان ابتلا، اما میزان مرگ و میر بالا نخواهد رفت. در بحث واکسیناسیون هدف اول کاهش مرگ و میر و هدف بعدی کاهش ابتلاست.

رئیسی اظهار داشت: هنوز آمار ابتلا و بستری در بسیاری از شهرها بالا است. از این رو ادامه مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی علاوه بر واکسیناسیون ضروری است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون علیه کرونا می تواند موج ششم را نیز مهار کند، اکنون ۳۵ میلیون نفر بالای ۱۸ سال جامعه دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که با توجه به سرعت انجام واکسیناسیون بزودی این رقم به ۴۲ میلیون نفر می رسد و به عبارتی درصد تزریق واکسن به ۷۰ درصد جامعه می رسد.

معاون وزیر بهداشت  افزود: اکنون بیش از یک میلیون واکسن روزانه‌ در کشور تزریق می شود و با توجه به اینکه جامعه هدف واکسیناسیون ۶۰ میلیون (۱۸سال به بالا) است اگر رقم تزریق واکسن دز اول به ۴۲ میلیون نفر برسد، ۷۰ درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه می شوند،  این چشم انداز خوبی است و در حال حاضر بسترهای واکسیناسیون کاملا مهیاست و مردم بیایند و واکسن را بزنند.

 از اسفندماه ۹۸ ویروس کووید ۱۹ در کشور شیوع پیدا کرد و تلفات کرونا در خیز پنجم که از ابتدای تیر ماه آغاز شد شدت بیشتری گرفت و ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.

 از بهمن سال گذشته(۱۳۹۹) واکسیناسیون عمومی آغاز شد، روز گذشته(یکشنبه) با ورود پنجاه و هفتمین محموله واکسن کرونا شامل ۶ میلیون دز از نوع سینوفارم، میزان واکسن‌های وارداتی از مرز ۷۱ میلیون دز گذشت.

بر اساس گزارش گمرک کشور،  این میزان دز واکسن وارداتی کرونا سی و چهارمین محموله واکسن چینی سینوفارم است و این محموله شمار واکسن‌ها را به ۷۱ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دز رساند و بیشترین میزان واردات واکسن در شهریورماه امسال با ۳۸ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز است.

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده در هفته جاری بخشی از محموله ۱۰ میلیون دز جانسون اند جانسون و فایزر از کشور بلژیک وارد کشور شود که برای زنان باردار و دز سوم کارکنان بهداشت و درمان تزریق می شود.

اکنون طرح ضربتی واکسیناسیون آغاز شده و تمامی گروه های سنی از دانش آموزان گرفته تا گروه های هدف همگی واکسینه می  شوند. توجه به پروتکل ها برای گذر ایمن از این پاندمی برای همه مردم الزامی است تا با انجام واکسیناسیون با سرعت حداکثری بتوان از این شرایط سخت عبور کرد و بتوان خیز ششم کرونا که در آبان ماه شدت می گیرد را مهار کرد.

۱۳۵۲

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت ویروس کرونا واکسن کووید 19 بهداشت و سلامت ششم کرونا مرگ و میر آبان ماه پیک ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌و همزمان با هفتۀ جهانی واکسیناسیون در مجموعۀ زیر پوشش  دانشگاه آغاز خواهد شد.

دکتر محمد قربانی با بیان این‌که برنامۀ توسعۀ ایمن‌سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳ بوده است، گفت: فراهم‌آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به‌موقع واکسن و به‌کارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب گردید که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به‌بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و به‌لطف الهی و در سایۀ تلاش خدمت‌گزاران نظام سلامت کشور، در ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

وی افزود: حاصل این تلاش‌ها، حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشم‌گیر موارد شدید بیماری سل در دورۀ کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجۀ مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال بوده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه هم با بیان اینکه پنج درصد بیماری‌های تهاجمی و ۸۳ درصد مننژیت‌ها در کودکان زیر دو سال رُخ می‌دهد، گفت: استرپتوکوک پنومونیه از علت‌های اصلی بیماری‌های پنومونی، مننژیت، سینوزیت، اوتیت مدیا و سپتی سمی است که در سال ۲۰۱۵ این عفونت‌ها، عامل مرگ حدود ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال بوده است.

جواد علی‌نژاد زرمهری با اشاره به این‌که این واکسن از واکسن‌های کم‌عارضه در گروه هدف کودکان زیر یک سال است، افزود: ایمنی‌زایی این واکسن تا پایان عمر می‌باشد و کودکان زیر یک سال در سه نوبت این واکسن را دریافت می‌کنند که اولین نوبت نیز در دو ماهگی کودکان تزریق می‌گردد.

وی گفت: واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام آغاز و بعد از تامین واکسن مورد نیاز، در سراسر کشور اجرا می شود
پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است. این باکتری عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است. این باکتری‌ می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت،  اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس،  مننژیت،  استئومیلیت،  آرتریت، سپتیک،  اندوکاردیت،  پریتونیت،  پریکاردیت،  سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند

دیگر خبرها

  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور