Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@23:57:20 GMT

هیأت 14 نفره سوریه در کنفرانس مادرید

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۷۹۷۲

هیأت 14 نفره سوریه در کنفرانس مادرید

برخی اعضای رهبری حزب بعث که صحبت‌های مرا به رئیس‌جمهور رسانده بودند، قصدم از این مفهوم را درک نکرده بودند. منظورم این بود که روند صلح خاورمیانه، آغاز یک «بازی بزرگ» ژئوپولیتیک برای بازآفرینی نظام بین‌المللی براساس بنیان‌های جدید است.

ما عرب‌ها در برابر این گزینش قرار گرفته‌ایم که حاکم بر منطقه خود باشیم یا اسرائیل جای ما را گرفته و تنها ناظر تحولات باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان تأثیرگذاری ما در روند بازآفرینی ساختار منطقه، منوط به میزان استواری ما در نقش‌آفرینی در چارچوب هنجارهای بازی ملت‌ها، و تأثیرگذاری از طریق آن است. چون بر این باور بودم که با قرار گرفتن هم‌پیمان بزرگ ما در عرصه بین‌المللی یعنی اردوگاه شرق در آستانه فروپاشی، از بیرون بازی تنها می‌شد در اندازه کمی بر آن تأثیر گذاشت.

شکل‌گیری هیأت سوریه
رئیس‌جمهور مسئولیت تعیین اعضای هیأت اعزامی سوریه به کنفرانس مادرید و همه امور آن را به من واگذار کرد. اسد با اینکه تشنه دانستن جزئیات بود، اما از ورود به این موضوع پرهیز و همه مسئولیت را بر دوش من گذاشت. اعضای هیأت را با توجه و دقت بسیار برگزیدم و ریاست آن را برعهده کارشناس زبده دیپلماتیک، سفیر «موفق العلاف» با ۳۸ سال پیشینه کار در وزارت خارجه گذاشتم. همه اعضای هیأت ۱۴ نفره ما دست‌اندر کار سیاست و برخی از آنها ازجمله سفرای زبردست ما مانند «ولید المعلم» [سفیر سوریه در واشنگتن] و «زهیر العقاد» سفیر سوریه در اسپانیا بودند و علاوه‌بر آنها «صابر فلحوط» رئیس خبرگزاری عربی سوریه (سانا)، سرلشکر «عدنان طیارة» نماینده سوریه در کمیته نظارت بر آتش بس با اسرائیل و دکتر «رزق الله الیاس» و افرادی دیگر عضو هیأت بودند.جلسات چندگانه‌ای با هیأت سوریه داشتم و رئیس‌جمهور اسد نیز ما را در کاخ جمهوری در لاذقیه در مسیرمان به مادرید به حضور پذیرفت. مهم‌ترین رهنمود اسد کوشش برای تحقق صلح فراگیر، عدم سازش در موضوع سرزمین‌های اشغالی و جدا کردن صلح از تسلیم بود.
با توجه به شناختی که از اسد داشتم مطمئن بودم او نیز خود را در وضعیت و تجربه جدیدی می بیند. همه ما و رئیس‌جمهور با لحظه‌ای استثنایی در زندگی سیاسی و اجتماعی خود روبه‌رو شده بودیم. هر یک از ما اندکی بعد با هیأت اسرائیلی به ریاست اسحاق شامیر که شناخته به نژادپرستی و نفرت از عرب‌ها بود، روبه‌رو می‌شدیم. این نخستین باری بود که باید میان احساسات و شاکله ذهنی و سیاسی خود از یک سو و تصور لحظات رویارویی سیاسی با شرایطی به دور از شعارهایی که برافراشته بودیم، انتخاب کنیم.کاخ جمهوری در لاذقیه بیش از آنکه کاخ باشد یک منزل روستایی است، اما ساحل آن فریبنده بوده و صخره‌هایی سفید و ماسه‌هایی ریز و نرم دارد که کیسه‌های نایلونی و لکه‌های آسفالت و بطری‌های خالی نوشابه که امواج آن را پرتاب کرده به آن نمی رسد. زایده‌هایی که در ساحل هتل مریدیان در لاذقیه دیده می‌شود. شمال کاخ جمهوری، با ماسه‌های سربی رنگ آن سواحل زیبایی دارد که اگر طرح‌های جهانگردی و هتل‌ها و اقامتگاه‌های با درجات چندگانه و بی‌فساد دنیایی در آن ساخته شود، پاره‌ای از بهشت خداوندی بر روی زمین خواهد شد. بهشت زیبایی که درختان انبوه و درهم تنیده آن از بلندی‌ها تا نزدیکی دریا و آب‌های پاکیزه‌اش می‌رسد./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند

دیوید کرونین، روزنامه‌نگار ایرلندی سخنرانی اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در حالی که در کنفرانس «دفاع و امنیت» در بروکسل حرف می‌زد را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، قطع کرد.

براساس گزارش عربی پست، کرونین امروز پنج‌شنبه یک کلیپ ویدیویی را در حساب کاربری خود در پلتفرم X منتشر کرد که در آن بر سر اورسولا فون در لاین فریاد می‌زند و خواستار دستگیری او می‌شود. چرا که رئیس کمیسیون اروپا از نسل کشی که توسط اشغالگران اسرائیل در نوار غزه انجام می‌شود، حمایت می‌کند.

این خبرنگار ایرلندی به او گفت: خانم فون در لاین، شما از آغاز این نسل‌کشی از اسرائیل حمایت می‌کنید. شما نباید در لاهه باشید.

او همچنین قبل از اینکه نیروهای امنیتی از کنفرانس دفاعی و امنیتی اروپا که در بروکسل برگزار شد بیرونش کنند، با صدای بلند اعلام کرد: فلسطین آزاد است، (فون در لاین) نباید برای انتخاب مجدد شرکت کند.

این روزنامه نگار ایرلندی توضیح داد که حمایت اورسولا فون در لاین  از نسل کشی غزه و حمایت مالی آن از برخی رژیم‌های عربی همدست در این جنایت، چیزی بود که او را به انجام این کار واداشت.

در سال ۲۰۱۱ نیز این روزنامه‌نگار ایرلندی زمانی که سعی کرد سخنرانی آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی و تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل بهم بزند، دستگیر شد.

رئیس کمیسیون اروپا چندین بار به دلیل مواضع خود در حمایت از اشغالگری اسرائیل و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان در غزه و کشتار مردمی علیه آن‌ها محکوم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حضور دو روزه رییس جمهور و اعضای هیأت دولت در استان سمنان
  • هشدار قاطع معاون اول رئیس جمهور به اسرائیل
  • معاون اول رئیس‌جمهور: دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در ۲۰۰ هکتار اراضی سمنان آغاز شد
  • خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند
  • کنفرانس ملی مهارت با ۲۰۰ اثر علمی و پژوهشی در اردیبشهت برگزار می‌شود
  • رئیس‌جمهور وارد سمنان شد
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • چین: کار زیادی پیش از نشست صلح اوکراین باید انجام شود
  • جهت‌گیری در تعرفه صادرات و واردات، حمایت از تولید است