Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: به معضل اعتیاد توجه ویژه ای نمی‌شود درحالیکه نباید رها شود و اقدامات این حوزه نیاز به انسجام و اهتمام جدی دارد.

به گزارش برنا؛ سیدمهدی قویدل در نشست بررسی آیین نامه مراقبت پس از خروج معتادین اظهار داشت: اعتیاد آسیب اجتماعی مهمی است که خود معلول یکسری علت‌ها و همچنین علت بسیاری از آسیب ها و جرایم در سطح جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مقوله اعتیاد هزینه های زیادی را به خانواده‌ها، جامعه و نظام تحمیل کرده است، افزود: فراز و نشیب های زیادی را در مسئله اعتیاد شاهد بوده ایم و در بحث مواجه و مداخله در موضوع اعتیاد افراط و تفریط، نظریات، ایده ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد.

قویدل گفت: بسیاری از مراکزی که اکنون با موضوع درمان معتادین در حال فعالیت می باشند، خود دارای نظریات پراکنده ای هستند و برخی مراکز نگاه صرفاً اقتصادی به مقوله اعتیاد دارند به عبارت دیگر می توان گفت که موضوع اعتیاد رها شده و به آن توجه ویژه ای نمی‌شود و برخی اقدامات حکم مسکن موقت را دارد.

این مقام قضایی تصریح کرد: در سند جامع پیشگیری از اعتیاد، سند تحول دستگاه قضایی، در اسناد بالادستی و همچنین قانون مبارزه با مواد مخدر و دستورالعمل های مختلف به ویژه آیین نامه مراقبت پس از خروج تکالیفی برای ما در نظر گرفته و سهم هریک از دستگاه ها مشخص شده است، اما عده ای کوتاهی کرده و برخی نیز با شعار درمان اعتیاد پیش می روند.

قویدل گفت: به نظر می رسد عزم جدی و فعل خواستن جهت درمان معتادین و بازتوانی و بازاجتماعی کردن آنها وجود نداشته است درحالیکه بسیاری از مسئولینی که خواسته و توانسته اند، نگاهی به اقدامات آنها می تواند به الگویی برای همگان تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه شفاف بودن با مردم و پذیرفتن واقعیت‌ها می تواند در جلب مشارکت مردمی و حمایت خانواده ها از معتادین بسیار کمک کننده باشد، تاکید کرد: کتمان آمار، به جامعه، حاکمیت و سیستم مدیریتی ما ضربه وارد می کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: آمارها نشان می دهد ۴۶ درصد زندانیان مستقیماً با مقوله مواد مخدر مرتبط هستند بنابراین بایستی دستگاه ها و نهادهای مختلف مسئولیت خود را پذیرفته و نقش خود را به خوبی ایفا کنند چراکه تاکنون دراین خصوص انسجام و اهتمام جدی مشاهده نشده است.

قویدل ارائه آمار فردی و ذی نفع گونه را از دیگر آفات مبحث ترک اعتیاد عنوان و بیان کرد: همین تک روی ها، عدم انسجام و عدم جامع نگری مشکلات را افزایش داده است.

این مقام قضایی گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در سال 98 شیوه نامه بومی استان کرمان را تدوین و سهم هر یک از دستگاه ها و اختیارات آن ها را احصاء کرده است، در این شیوه نامه وظایف مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ ، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها مشخص و به آنها ابلاغ شده است و باتوجه به ابلاغ  شیوه نامه جدید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و تعیین سهم و نقش فرد بیمار، درمانگر، دستگاه قضایی، ناظر و نماینده قضایی و مدیران مراکز ماده 15 و 16 ، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها از جمله بهزیستی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فنی و حرفه ای، علوم پزشکی، شهرداری و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر دقیقا مشخص شده است و شیوه نامه بعدی استان کرمان که تقریباً 30 درصد شیوه نامه ابلاغی است دقیقاً به روز رسانی و براساس مقتضیات استان به مرحله اجرا گذاشته می شود.

وی ادامه داد: همه دستگاه ها در این خصوص تکلیف دارند براساس شیوه نامه در اجرای دقیق و تکمیل چرخه درمان معتادین و مراقبت پس از خروج آنها، مشارکت و وظایف خود را به نحو احسن عملیاتی نمایند، در این طرح موضوع اجرای تکالیف مراقبت از سوی قاضی ویژه رصد و پیگیری می شود.

قویدل در پایان اظهار داشت: در سال 1400 نیز شیوه نامه بومی ترک اعتیاد استان کرمان براساس شیوه نامه قوه قضاییه به روز رسانی شده و نقشه راهمان است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قویدل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان دستگاه ها شیوه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

 سرهنگ یاوری  معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان یزد در جلسه هماهنگی اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: طرح ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، با اولویت ۳۳۰ محله آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین در سراسر کشور و در یزد با اولویت سه محله و با محوریت کوپ‌ها و با مشارکت، حمایت، هدایت و نظارت مستقیم معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان یزد اجرا خواهد شد.

وی هدف از تشکیل جلسه را هماهنگی بین دستگاه‌ها در خصوص اجرایی کردن این طرح عنوان کرد و گفت: عمده مشکلات این سه محله باید توسط معتمدان محل و مشاوران کلانتری‌ها بررسی و احصا شود.

سرهنگ یاوری در پایان خاطر نشان کرد: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری تعامل خوب و سازنده بین دستگاه‌های اجرایی است، در پایان مقرر شد محل اجرای طرح با هماهنگی رئیس کلانتری و معتمدین محل مشخص و اطلاع رسانی کامل زمان و مکان اجرای طرح از طریق نصب بنر، نصب اطلاعیه، ارسال پیامک، فضای مجازی و... انجام و نیز مشکلات هر منطقه احصا و نیز هماهنگی لازم با سایر دستگاه‌ها جهت اجرای طرح انجام و مشخصات نماینده هر دستگاه جهت شرکت در جلسات قبل و حین اجرای طرح اعلام شود.

جلسه هماهنگی اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و مردم نهاد از جمله استانداری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، آستان قدس رضوی، موسسه نسیم اسکان یزد و... در سالن جلسات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی معاونت اجتماعی برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • «آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه» اصلاح و بازنویسی شود
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • کاهش بیش از ۳۰ درصدی سرقت در ایام نوروز در قزوین
  • مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • سرقت‌ها در استان بوشهر ۷ درصد کاهش یافت
  • زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد