Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@15:42:38 GMT

راهپیمایی اربعین از تهران تا کربلا

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۸۹۹۶

راهپیمایی اربعین از تهران تا کربلا

کربلای معلی دیروز در اربعین حسینی شاهد یکی از تاریخ ساز‌ترین پیاده روی‌های اربعین در چند سال گذشته بود. تصاویری که دیروز از کربلا منتشر می‌شد با آنچه در سال‌های عادی و به دور از کرونا منعکس شده بود؛ اگرچه در ظاهر کمی تفاوت داشت؛

 اما در شمارش زائران با وجود همه محدودیت‌ها حیرت آور بود. تنها برآوردهای اولیه نشان می‌داد که بیش از ۱۴ میلیون نفر زائر مسیرشان را از شهرهای جنوبی و شمالی به سمت کربلا سوق داده‌اند و از ایران هم بیش از ۸۰ هزار نفر توانستند مجوز ورود به خاک عراق را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقدیر خیلی‌ها امسال اما راهپیمایی جاماندگان اربعین در ایران بود که اگربیماری کرونا نبود کربلای عراق در چنین روزی شاهد حضور جمع زیاد ایرانیانی می‌شد که در این دو سال در حسرت زیارت کربلا مانده‌اند. آنهایی که امسال را هم به تقویم صبرشان اضافه کردند تا شعور حسینی در کنار شور حسینی معنا پیدا کند. براساس منابع خبری از امروز بازگشت زائران به خاک کشورمان بتدریج آغاز می‌شود و با توجه به جمعیت زیادی از ایرانیانی که در عراق هستند اگر روند بازگشت برنامه‌ریزی نشده باشد؛ ازدحام و شلوغی در مرزها ایجاد خواهد شد. تجمع زائران در پشت مرزهای عراق در زمان ورود متأسفانه موجب شد تا یک نفر کشته و ۳۶ زائر نیز مجروح شده و البته یک نفر دیگر نیز با روی مین رفتن جانش را از دست بدهد.
مسئولان وعده داده‌اند که تسهیلات برای بازگشت زائران فراهم شده و از همگی تست کرونا گرفته خواهد شد تا اگر موردی مشکوک تشخیص داده شد بسرعت اقدامات لازم انجام شود. رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با سرکنسولگری ایران در کربلای معلی با بیان اینکه باتوجه به حجم ورود زائران به داخل خاک عراق طی روزهای آتی با حجم سنگین زوار بازگشتی مواجه خواهیم شد ابراز امیدواری می‌کند تا شرایط مناسبی برای زائرانی که قصد بازگشت زمینی از مرز مهران به کشور دارند، فراهم شود. اگرچه به زائران توصیه می‌کند تا به‌صورت هوایی به کشور بازگردند.او البته اضافه می‌کند که هماهنگی‌های لازم، هم در آن سوی مرز، و هم در داخل کشور برای بازگشت و انتقال راحت‌تر زائران به مقاصدشان تدارک دیده شده و کمیته‌های مختلف همانند حمل و نقل، بهداشت و تغذیه آماده خدمت‌رسانی به زوار در روزهای آتی هستند.
علیرضا رشیدیان تأکید می‌کند: «امسال دولت عراق موضوع تعداد پذیرش زوار را بسیار دیراعلام کرد و حتی بعد از اعلام سهمیه نیز روند صدور ویزا با تأخیر آغاز شد و به‌دلیل همین محدودیت زمانی، اقدامات اعم از پیگیری‌ها، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به ثبت‌نام و اعزام زوار اربعین با فشردگی بسیار انجام شد.
همچنین سید مجتبی کریمی سرکنسول ایران در کربلا هم با بیان اینکه برنامه‌ریزی و تدارکات لازم برای بازگشت مناسب زائران انجام شده است، می‌گوید:«در پی آن هستیم که زائران با اتوبوس‌های ایمن به پایانه مرزی کشورمان اعزام شوند تا زمینه بروز حوادث و سوانح جاده‌ای به حداقل برسد.»
تست کرونا از زائران در زمان بازگشت
معاون مرکز پزشکی حج و زیارت و مدیر عملیات پزشکی جمعیت هلال احمرهم با اشاره به برنامه‌ریزی برای بازگشت زائران اربعین به ایسنا می‌گوید: حدود ۱۸۵ نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی و پشتیبانی را در دو درمانگاه نجف و کربلا مستقر کردیم و تا دیروز در بین زائران هیچ مورد مثبت قطعی شده کرونا نداشتیم.
وی درباره تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین، می‌گوید: با توجه به شرایطی که داریم، زائران شرایط را از نظر زمانی تقسیم می‌کنند و ما به مرور بازگشت زائران را داشتیم، اما فکر می‌کنیم، عمده بازگشت امروز و فردا خواهد بود. باتوجه به هماهنگی‌های انجام شده و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، بررسی و غربالگری هنگام بازگشت زائران بر عهده کمیته بهداشت و درمان وزارت بهداشت است که باتوجه به پروتکل‌هایی که وجود دارد، اقدام می‌کنند، اما فعلاً دستورالعمل خاص و ویژه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای ورود ابلاغ نشده است.
طاهر درودی به زائران توصیه می‌کند که هنگام بازگشت به منزل به هیچ عنوان روبوسی، بازدید، دورهمی و برگزاری مراسمی که در سال‌های قبل مرسوم بود، نداشته باشند.
محمدی فر؛سخنگوی ستادمرکزی اربعین نیز در رادیو با بیان اینکه برای بازگشت مرز مهران تخصیص داده شده و مرز هوایی مشخص و تمهیدات لازم پیش‌بینی شده می‌گوید: تست کرونا در زمان بازگشت از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود و انتقال و قرنطینه افراد مشکوک یا بیمار در بدو ورود به کشور اتفاق خواهد افتاد.

مرزهای مهران و شلمچه آماده بازگشت زائران اربعین حسینی هستند

احمد وحیدی، وزیر کشور هم در یک برنامه تلویزیونی از آمادگی مرز‌های شلمچه و مهران برای استقبال از زائران اربعین حسینی در بازگشت به کشورمان خبر می‌دهد و می‌گوید که با سفر نخست‌وزیر عراق به ایران مقرر شد ۶۰ هزار زائر ایرانی که ۲ دوز واکسن تزریق کرده‌اند برای شرکت در مراسم اربعین حضور داشته باشند. با همکاری و هماهنگی وزارت راه، سازمان هواپیمایی و خطوط پروازی، موفق به ساماندهی حدود ۸۰ پرواز از ۱۸ فرودگاه کشور شدیم که با توجه به بزرگی و گستردگی کار تأخیر‌ها و گلایه‌هایی هم به وجود می‌آمد.
وی ادامه داد: با تلاش‌های وزارت امورخارجه، ستاد اربعین و سفارت ایران در عراق مشکل زائرانی که روادید نداشتند و از هواپیمایی العراقیه بلیت تهیه کرده بودند حل شد. قیمت‌های بلیت پرواز‌های زائران اربعین حسینی کنترل و چند دفتر متخلف هواپیمایی پلمب شد.

در مسیر جاماندگان

۴۰ روز گذشت. از آن روزی که دل‌های بی‌قرارشان را به کربلا فرستادند و جسمشان را در جایی همین حوالی میدان امام حسین(ع)؛ شهدا یا دانشگاه تهران و شاید هم در نزدیکی‌های میدان شهرری جا گذاشتند. برایشان به همین راحتی‌ها نبود؛ که سخت بود. آنقدر که خیلی هایشان تاب ماندن نیافتند. دلشان را به دریا زدند و اسمشان از جاماندنگان اربعین خط خورد. دیروز اما تقدیر خیلی‌های دیگر به ماندن بود. جایشان در نقطه‌ای از مسیر ۱۷ کیلومتری راهپیمایی جاماندگان اربعین نوشته شده بود... جایی در نزدیکی‌های میدان امام حسین و شاید هم در گوشه دنجی از حرم شاه عبدالعظیم... اما برای بعضی‌های دیگر گوشه‌ای از یک مسیر ویژه بود. مسیری که راه نذرشان را از سقایی کربلا به واکسینه کردن جاماندگان اربعین تغییر داده بود. همان‌هایی که کرونا سال پیش مسیرشان را به جای دیگری کیلومترها دورتر برده بود؛ حالا سهمشان را از خادمی حرم حسین(ع) به خادمی زائران جامانده از حرم تغییر داده است. موکب‌های سلامت برایشان حکم همان خاکی را پیدا کرده که سال‌ها پیش با پای برهنه روی زمینش به عشق او ساعت‌ها پیاده می‌رفتند. حالا ایستاده از زائرانی که مشکوک‌اند تست می‌گیرند. برخی‌هایشان اسم متقاضیان واکسن را می‌نویسند و برخی‌های دیگر ماسک توزیع می‌کنند. امسال مسیر جاماندگان برای آنهایی که اسمشان همیشه در لیست اعزامی‌ها بوده حال و هوای دیگری داشت. می‌دانستند که اصرار برای رفتن درست نیست. برای همین به خیل عظیم عاشقانی پیوستند که از راهپیمانی میلیونی دیروز یک حماسه آفرید. کرونا البته شکل این حماسه را تغییر داده بود. ماسک عزاداران همچنان شرایط غیرعادی این دو سال را نشان می‌داد و همچنان تأکید‌ها بر رعایت فاصله‌های بهداشتی بود و بهداشت عمومی! شهرداری تهران ۲۰۰ غرفه در مسیر این راهپیمایی برپا کرده بود که ۲۰ پایگاه تست پی‌سی‌آر و تزریق واکسن کرونا را انجام می‌داد. آن‌طور که حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم گفته بود با استقرار آمبولانس در شش نقطه از مسیر راهپیمایی دیروز تزریق واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌شد. ۵۶۰ اتوبوس نیز برای بازگشت عزاداران از حرم شاه عبدالعظیم آماده شده بود. اگرچه ورود به حرم ممنوع بود و زائران می‌بایست از راه دور سلام می‌دادند و از مسیرهای تعیین شده عبور می‌کردند. تنها توقف زائران نیز برای برگزاری نماز ظهر اربعین بود که با شکوه خاصی دیروز در سراسر ایران برگزارشد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زائران اربعین بازگشت زائران اربعین حسینی برنامه ریزی برای بازگشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت اتباع افغانستانی به کشور خود + فیلم

اتباع افغانستانی به صورت روزانه از مرکز بازگشت امام رضا(علیه السلام) در خاوران تهران به کشور خود بازگردانده می شوند.

 به گفته سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران ، در این مرکز روزانه بازگشت اتباع غیر مجاز افغانستانی و خود معرف نیز صورت می گیرد.

اتباع افغانستانی در این مرکز پس از گروه بندی و ثبت اثر انگشت، عکس برداری از آنها صورت می پذیرد و مشخصاتشان گرفته و ثبت می شود و سپس راهی کشورشان می شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تایلند 3 عراق 2: صعود به جام جهانی با بازگشت شیرین
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • بازگشت اتباع افغانستانی به کشور خود + فیلم
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • تصاویر راهپیمایی زنان علیه بی‌حجابی در تهران
  • (ویدئو) تجمع و راهپیمایی مقابله با بی‌حجابی در تهران
  • تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی به انتقال تجربیات منجر شود