Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@12:40:42 GMT

قیمت نفت رکورد ۳ ساله را شکست

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۹۰۳۶

قیمت نفت رکورد ۳ ساله را شکست

قیمت نفت برنت رکورد ۳ ساله را شکست و به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.

به گزارش مشرق، قیمت نفت برنت بعد از ۳ سال از ۸۰ دلار در هر بشکه عبور کرد. این در شرایطی است که در سال‌های اخیر، قیمت نفت تحت تاثیر شیوع کرونا، کاهش چشم‌گیری را تجربه کرد و برای تنظیم قیمت‌ها در بازار، کشورهای عضو اوپک و ۱۰ کشور تولید کننده نفت غیر اوپکی، توافق کردند تا در مجموع ۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیون بشکه از تولید نفت خود را از بازار خارج کنند.

با این اقدام اگرچه بخشی از قیمت از دست رفته نفت در بازارهای جهانی جبران شد اما مقاومت ۸۰ دلاری برای طلای سیاه همچنان پا برجا بود.

اکنون در آستانه ورود به فصل سرد سال در نیمکره شمالی زمین و پیش‌بینی افزایش تقاضای سوخت از یک سو و کنترل نسبی بیماری کرونا با واکسیناسیون گسترده از سوی دیگر، تقاضا برای نفت در جهان افزایش پیدا کرده است.

در کنار این عوامل، احتمال کمبود گاز در اروپا در زمستان نیز باعث شده تا توجه به نفت به عنوان سوخت جایگزین بیشتر شود.

این عوامل باعث شد تا نفت در معاملات امروز مقاومت ۸۰ دلار در هر بشکه را بشکند.

نفت برنت ۰.۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و ۸۰ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه معامله شد.

نفت شاخص آمریکا نیز با رشدی ۰.۸ درصدی، ۷۶ دلار و ۱۱ سنت قیمت خورد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت نفت در سال جاری به طور متوسط ۸۷ دلار در هر بشکه خواهد بود. آنگونه که مقامات بهداشتی جهان اعلام کرده‌اند، کرونا تا بهار سال آینده تا حد زیادی کنترل می‌ شود که این ‌نشان‌دهنده بازگشت کامل فعالیت‌های اقتصادی است که می‌تواند در تقویت تقاضای نفت و افزایش قیمت آن نقش مهمی داشته باشد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان قیمت نفت اوپک نفت قیمت دلار در هر بشکه قیمت نفت ۸۰ دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟

بازار مسکن از بازار‌های سنتی محبوب است که مردم همواره آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای مطمئن می‌شناسند.

به گزارش ایلنا، مسکن از جمله کالا‌هایی است که حتی اگر تقاضایی در قبال عرضه وجود نداشته باشد، امکان افزایش قیمت آن و ایجاد رکود تورمی در این بازار وجود دارد. حالتی که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ادامه افزایش نرخ دلار، امکان تکرار آن در بازار مسکن وجود دارد.

شکاف قیمت مسکن و درآمد مردم

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

ما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند، اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

خیز صعودی بازار مسکن با رشد قیمت دلار

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود، اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد، اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهر‌ها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

دیگر خبرها

  • رکورد جدید قیمت سکه در بازار تهران به ثبت رسید
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • قیمت جهانی طلا از دلار جلو زد
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه ساخت در منطقه ۱۰ شکسته شد
  • نرخ بیکاری ترکیه رکورد ۱۰ ساله را شکست