Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قلم بردن در سند به این معنا نیست که حتما چیزی به نوشته و محتویات سند اضافه و حذف شود بلکه ممکن است قسمت‌هایی از آن ناخوانا و روی برخی کلمات خط کشیده شود و زمانی که بحث الحاق به وجود می‌آید یعنی چیزی به سند اضافه شده برای مثال در مقابل رقمی در سند، عددی اضافه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چک سفید امضاء یکی از مواردی است که می‌تواند برای افراد دردسرساز باشد، ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی در این خصوص پرداخته است هر فردی که از چک سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده یا به هر طریق به دست‌آورده سوء‌استفاده کند، به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

گاهی اوقات برای محو کردن بخش‌هایی از یک سند با وسایلی مانند لاک غلط‌گیر، مداد پاک‌کن و نظایر آن‌ها استفاده می‌شود و نکته مهم این است که آیا می‌توان با بریدن بخش‌هایی از یک سند و جایگزین کردن کاغذی دیگر به آن و سوزاندن قسمت‌هایی از سند، این عمل را مشمول جعل دانست یا این عمل به مجازات دیگری محکوم خواهد شد؟ که پاسخ این سوال  در قانون مجازات اسلامی آمده است.

سوزاندن اسناد دولتی و غیردولتی چه مجازاتی دارد؟

بر اساس ماده ۶۸۱ قانون مجازات اسلامی، هر کس عالماً دفاتر، قباله‌ها و سایر اسناد دولتی را بسوزاند یا به هر نحو دیگری تلف کند به حبس از دو تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد؛ بر اساس ماده ۶۸۲ قانون مجازات اسلامی، هر کس عالماً هر نوع اسناد یا اوراق تجارتی و غیر تجارتی غیر دولتی را که اتلاف آن‌ها موجب ضرر غیر است بسوزاند یا به هر نحو دیگر کشف کند به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

اگر افراد کسی چک یا سندی را با خودکار، جوهر محو شونده و نظایر را امضاء کند و امضاء یا متن نوشته شده به مرور پاک شود، بر اساس قانون، آن شخص را نمی‌توان جعل‌کننده به حساب آورد و طبق نظر حقوقدان‌ها، عنواین مجرمانه دیگری مانند کلاهبردای به وی منتسب  می‌شود همچنین منظور از سیاه کردن سند، ناخوانا کردن آن بوسیله جوهر و وسایلی نظایر آن است.

در مواردی دیگر ممکن است شخصی پس از تنظیم سند در تاریخ حقیقی آن، تاریخ درج شده در آن را جلو یا عقب اندازد، کسی که این عمل را انجام دهد، به جای جعل مادی، به جعل معنوی محکوم خواهد شد. جعل معنوی چنین تعریف می‌شود که بدون اینکه خراش، ساییدگی، آسیب و خدشه‌ای به ظاهر سند و نوشته وارد شود، ماهیت و اصل سند توسط مامورین تنظیم اوراق تحریف و مطالبی را برخلاف واقع امری تحریر و در دفاتر دولتی قید کنند.

الصاق بخش‌هایی از یک نوشته به نوشته‌ای دیگر به طریقی که آنچه به وجود می‌آید، نوشته واحدی تصور شود، برای مثال ممکن است نوشته‌ها یا اعدادی از یک نوشته به سند اصلی چسبانده یا به هر نحوی پیوست داده که این عمل جرم به حساب می‌آید اما این نکته حائز اهمیت است که اگر سندی را صاحب آن پاره و دوباره تکه‌های آن را به هم بچسباند و از آن به عنوان یک سند واحد استفاده کند، عمل او مصداق جعل نیست، چون نوشته‌ای را به نوشته‌ای دیگر پیوست نکرده است.

بیشتر بخوانید

تبانی، اقدامی مجرمانه که مرتکب را مفسد فی الارض می‌داند حکم «افشای اطلاعات محرمانه» توسط مسئولان دولتی چیست؟ استفاده سارقان از اسلحه چه حکمی دارد؟
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جعل سند قانون مجازات اسلامی دانستنی های حقوقی قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: ایام تعطیلات نوروزی در کنار برنامه‌های ویژه این ایام که بیشتر در دید و بازدید و مسافرت می‌گذرد، اوقات فراغتی را هم برای بسیاری فراهم می‌کند که یکی از گزینه‌های مناسب برای پر کردن بهینه این وقت‌های آزاد در تعطیلات نوروزی، مطالعه است. یکی از کتاب پیشنهادی برای معالعه در این ایام، اثری با موضوع کودکان و ماه رمضان است که به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز امسال می تواند برای خانواده‌ها و فرزندان کوچک آن ها مفید و جالب باشد. کتاب «یک ماه خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهین سماواتی با تصویرگری زهرا و زهره طباطبایی اثر جذابی است که چندی پیش منتشر شده و به خاطر استقبال خوب بچه ها از این کتاب، چند باری هم تجدید چاپ شده است. این کتاب که برای گروه سنی ب و ج نوشته شده، شامل داستان‌های خواندنی به زبان ساده و قابل فهم برای مخاطبان کم سن و سال است که درباره ماه رمضان و کارهایی که کودکان دوست دارند در کنار بزرگ‌ترهای‌شان در این ماه انجام دهند، قصه های خواندنی دارد.در این کتاب با زبانی داستانی و جذاب، به کارهایی که کودکان می‌توانند در ماه مهمانی خدا انجام دهند تا تجربه این ماه برای‌شان زیبا و جذاب و به یاد ماندنی شود، پرداخته شده است. قصه‌های شیرینی درباره مفاهیمی مثل روزه‌داری، سحری و افطاری، نذری دادن، کمک و هدیه دادن به دیگران و موضوعات و اقدامات دیگری در ارتباط با ویژگی‌های ماه مبارک رمضان که بچه ها دوست بیشتر درباره آن ها بدانند.

مهین سمواتی، نویسنده

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:« شادی یک گاز به سیب زد و گفت: به به… چقدر خوشمزه است. مامان تو چرا سیب نمی‌خوری؟ خیلی خوشمزه است!

مامان گفت: عزیزم من روزه‌ام.

شادی گفت: مگه روزه باشی می تونی کرونا رو شکست بدی؟

مامان لپ شادی رو بوسید و گفت: بله، خیلی هم خوب می‌توانم.

شادی پرسید: چطوری؟

مامان گفت: همان طور که آب و صابون ویروس کرونا را از دستهایمان پاک می‌کند، روزه هم داخل بدنمان را از بیماری پاک می‌کند.»

کتاب «یک ماه خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهین سماواتی در ۲۴ صفحه‌ از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شده و در آستانه ماه مبارک رمضان به چاپ چهارم رسیده است.

کد خبر 839824 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها تعطیلات کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان نوروز کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری کتاب - معرفی و نقد

دیگر خبرها

  • رمضان در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی
  • رهایی محکوم به قصاص از دار مجازات در شهرستان تویسرکان
  • چاله دردسرساز خروجی شهر تبریز را دریابید
  • «قانون مجازات قاچاق اسلحه» در مجلس یازدهم اصلاح می‌شود؟
  • رمز و راز تابوت‌های مصریان باستان
  • قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان
  • دردسرساز شدن شکستگی لوله فاضلاب در خیابان ۱۲ متری ملاثانی + تصاویر
  • مجازات قاچاق زیرخاکی چیست؟
  • کاخ سفید: به دلیل محکوم نشدن حماس در قطعنامه شورای امنیت از آن حمایت نکردیم
  • مجازات فرار مالیاتی چیست؟