Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@22:51:40 GMT

انتقاد رهبران آذربایجان و اسراییل از ایران

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۹۳۶۷

انتقاد رهبران آذربایجان و اسراییل از ایران

رهبران جمهوری آذربایجان و اسراییل در اظهاراتی جداگانه اما مشابه از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران انتقاد کردند.


به گزارش عصرایران، "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان که روابط نزدیکی با اسراییل برقرار کرده و اخیرا اعتراف کرد که با استفاده از این حمایت ها در جنگ سال گذشته قره باغ بر ارتش ارمنستان چیره شده، دیروز در مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه از موضع ایران در قبال کشورش انتقاد کرد و از دریافت عوارض از کامیون های ایرانی عازم قره باغ به عنوان یک حق حاکمیتی کشورش دفاع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصاحبه دیروز "الهام علی اف" با خبرگزاری آناتولی ترکیه/عکس: آناتولی


او ایران را به نقض حاکمیت کشورش متهم کرد و مدعی شد علی رغم تذکرات کتبی و شفاهی کشورش به ایران مبنی بر عدم ارسال کامیون به منطقه قره باغ از خاک کشورش، طی یک ماه گذشته حدود 60 کامیون ایرانی با عبور از جاده "گوریس- قاپان" عازم منطقه قره باغ شده اند.


او گفت اخذ عوارض از کامیون های ایرانی حق حاکمیتی کشورش است. جمهوری آذربایجان از سال گذشته و همزمان با پیروزی در جنگ با ارمنستان بر سر قره باغ، کنترل جاده گوریس – قاپان را که ایران را به منطقه قره باغ وصل می کند، به دست آورده است. این جاده پیشتر در کنترل ارمنستان بود و کامیون های ایرانی آزادانه در آن تردد داشتند.


اما با کنترل جمهوری آذربایجان بر این منطقه، دولت آذربایجان طی هفته های گذشته مزاحمت هایی برای کامیون های ایرانی عازم ارمنستان ایجاد کرده است و حتی گزارش هایی از بازداشت دو راننده کامیون ایرانی که حاضر به پرداخت عوارض جاده ای نشده بودند، حکایت داشت.


الهام علی اف که کشورش چند روز پیش با حضور نیروهای ترکیه و پاکستان اقدام به برگزاری رزمایش مشترک در دریای خزر کرده است، در ادامه به برگزاری رزمایش نظامی ایران در مرزهای آذربایجان هم انتقاد کرد و گفت؛ چرا این رزمایش در زمان تسلط دولت ارمنستان بر مناطق آزاد شده فعلی در 30 سال گذشته برگزار نمی شد و حالا که این مناطق به کنترل آذربایجان افتاده، چنین رزمایش هایی برگزار می شود.


او گفت:" چرا این رزمایش ها وقتی ارمنستان در مناطق جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از 30 سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟


پیشتر سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو برگزاری رزمایش سپاه در مناطق مرزی با آذربایجان را از پیش برنامه ریزی شده دانسته و تاکید کرده بود این رزمایش تهدیدی علیه هیچ یک از همسایگان ایران نیست.

 

نخست وزیر اسراییل: ایران از خطوط قرمز زیادی عبور کرده است


"نفتالی بنت" نخست وزیر اسراییل بخش بزرگی از اظهارات خود در نشست سالانه مجمع عمومیی ملل متحد در نیویورک را به موضوع ایران اختصاص داد و مدعی شد ایران در سال های گذشته از خطوط قرمز زیادی در موضوع هسته ای عبور کرده و اسراییل اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد.


بنت که نخست وزیر رژیمی است که صدها کلاهک هسته ای انباشت کرده و عضو معاهده عدم تکثیر سلاح های هسته ای نشده و برنامه اتمی آن تحت هیچ نظارتی نیست، مدعی شد ایران به دنبال سیطره بر منطقه خاورمیانه با یک چتر هسته ای است.


بنت در ادامه مدعی شد برنامه هسته ای ایران به سطح سرنوشت سازی رسیده و تنها یک گام با ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد.


او از به پایان رسیدن آستانه صبر و تحمل رژیم اسراییل در قبال ایران سخن گفت و رهبران دنیا را به خوش خیالی و یا خسته شدن از برخورد با برنامه هسته ای ایران متهم کرد.


بنت که پیشتر بارها تهدید کرده برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران دست به اقدام نظامی یکجانبه علیه اهداف هسته ای ایران خواهد زد، گفت تل آویو از مقابله با برنامه هسته ای ایران خسته نخواهد شد و "به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند."


ایران بارها ادعاهای اسراییل، آمریکا و دیگر کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید دارد.


همچنین ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای آن تحت یکی از گسترده ترین نظام های بازرسی بین المللی انجام می شود که نظیر آن تاکنون در قبال هیچ کشور دیگری به اجرا درنیامده است.


این در حالی است که اسراییل به کمک متحدان غربی خود از جمله فرانسه و ایالات متحده آمریکا و در سایه سکوت غربی ها اقدام به ساخت و انباشت سلاح های هسته ای کرده و تاکنون به عضویت در معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای (NPT) نیز درنیامده و تاسیسات هسته ای آن تحت نظارت هیچ نهاد بین المللی نیست.


"مجید تخت روانچی" سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات نخست وزیر اسراییل در توییتی نوشت:" ایران هراسی در سازمان ملل متحد به طور کنترل نشده ای وجود دارد. سخنرانی نخست وزیر حکومت اسرائیل در مورد ایران پر از دروغ بود. این حکومت در حالی که صدها کلاهک هسته ای دارد نمی تواند در مورد برنامه صلح آمیز ما بحث کند."

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: برنامه هسته ای ایران کامیون های ایرانی جمهوری آذربایجان سلاح هسته ای نخست وزیر قره باغ مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای مورد تأکید مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: این مهم با جدیت در دستور کار قرار دارد و با جدیت بلوغ هسته‌ای کشور از طریق انرژی هسته‌ای دنبال می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمد اسلامی ظهر امروز در کنفرانس دوسالانه بین‌المللی هوش مصنوعی و علوم داده در دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر توجه به هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، علمی و پژوهشی را یکی از ضروریات دانست و اظهار داشت: امروز این مهم در باور مراکز علمی و پژوهشی و تولیدی افزایش یافته است و در سازمان انرژی اتمی ایران این مهم در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

معاون رئیس جمهور دستیابی به فناوری هسته‌ای را حق مسلم جامعه اسلامی و ملت ایران دانست و بیان کرد: دشمنان با ایجاد مزاحمت‌ها قصد ایجاد اشکال و بروز مشکلات داشتند و با وجود تحریم‌ها و اقداماتی که علیه ما انجام دادند موجب نشد که کشور در فرایند فعالیت‌های هسته‌ای متوقف شود.

وی اضافه کرد: مشکلاتی که دشمنان ایجاد کردند نه تنها این فعالیت‌ها متوقف نشد بلکه دامنه فعالیت انرژی هسته‌ای در کشور گسترش یافت با تقویت اراده همکاران این حوزه، اکنون جمهوری اسلامی ایران در حوزه فعالیت‌های انرژی اتمی و هسته‌ای در رتبه بالای جهانی قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: اگر در جامعه جهانی جمهوری اسلامی در عرصه انرژی هسته‌ای دارای رتبه است به‌خاطر اینکه ما خارج از نظام سلطه جهانی به‌صورت مستقیم آن مسیر را طی کرده‌ایم و از کشورهایی هستیم که در چرخه سوخت هسته‌ای قرار داریم.

اسلامی، با بیان اینکه در دسترسی به فناوری هسته‌ای ‌کشور‌های مختلف با ایران همکاری نکردند گفت: با پشتیبانی‌ها و تلاش دانشمندان به این توانمندی دست یافتیم و اکنون جمهوری اسلامی ایران یکی از قطب‌های تعیین کننده و موثر قابل اعتماد در تولید رادیو دارو و با تولید این محصولات به قطب جهانی تبدیل شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش فناوری هسته‌ای در صنایع مختلف، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع سنگین تصریح کرد: با توجه به تصویب تحریم‌های فلج کننده علیه نظام اسلامی ایران اگر فناوری هسته‌ای در کشور وجود نداشت و این قابلیت ایجاد نشده بود همان تحریم‌ها، اقتصاد و صنایع مختلف کشور را فلج و ساقط کرده بود و اکنون فناوری هسته‌ای در ابعاد گوناگون تجهیزات و لوازم این صنایع را پشتیبانی می‌کند.

وی سهم 1.5 درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: گسترش سهم ایران در عرصه هوش مصنوعی یکی از اولویت‌ها است و امید می رود فرایندی که آغاز شده بر اساس برنامه زمانبندی محقق شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تولید برق از انرژی هسته‌ای در نیروگاه اتمی بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سال گذشته جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و در این 10 سال 63 میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه با تولید این میزان برق هسته‌ای معادل 103 میلیون بشکه نفت خام، صرفه‌جویی شد گفت: ارزش صرفه‌جویی سوخت فسیلی افزون بر 8 میلیارد دلار است.

اسلامی، سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را 1.7 میلیارد دلار دانست و بیان کرد: تاکنون با تولید این میزان برق هسته‌ای 4 بار هزینه خودش را تأمین کرده است.

وی اجرایی شدن تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای مورد تأکیدات مقام معظم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این مهم با جدیت در دستور کار قرار دارد و با جدیت بلوغ هسته‌ای کشور از طریق انرژی هسته‌ای دنبال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سهم 11 درصدی انرژی برق از نیروگاه‌های اتمی در جهان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: بر اساس اجلاس بیست و هشتم در ابوظبی قرار شد ظرفیت تولید انرژی 450 نیروگاه اتمی جهان 3 برابر افزایش یابد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در کنکور سراسری امسال 100 دانشجو در رشته‌های هسته‌ای مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شود گفت: پذیرش رشته‌های انرژی هسته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد 600 دانشجو تعیین شده است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • کالبدشکافی یک پیوند نامبارک
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای
  • برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست | به اسراییل پافشاری می‌کنیم به رفح حمله نکند
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست/ به اسراییل پافشاری می‌کنیم به رفح حمله نکند
  • انتقاد تند روزنامه جوان از القای دوقطبی «آقا و دفتر آقا»/تاثیر تجربه جنگ با عراق در مواجهه نظامی با اسراییل/نسل زد؛ خوش‌شانس یا بداقبال
  • تردد کامیون‌ها در گمرک مرزی آستارا به حالت عادی برگشت
  • تردد کامیون‌ها در گمرک مرزی آستارا به حالت عادی برگشت + فیلم
  • فلسطین همه معادلان رژیم صهیونیستی را بر هم زده است