Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@21:32:01 GMT

نفس‌های آخر پیک پنجم

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۹۶۳۰

نفس‌های آخر پیک پنجم

همشهری آنلاین-حمیده پازوکی: موج پنجم کرونا هر روز چند قدم به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود. ۳۰شهرستان در کشور به رنگ آبی ‌درآمده، تعداد شهرهای زرد و نارنجی‌ هم افزایش پیدا کرده‌اند و افزایش واکسیناسیون کمک کرده تا موارد ابتلا و به ویژه بدحال‌ شدن و بستری بیماران کرونایی کاهش یابد.

در سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران، البرز، فارس، هرمزگان و خوزستان حداقل یک شهر به رنگ آبی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه ماسک خوشرنگ‌تر از گذشته است و امیدبخش‌تر آنکه بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته مرگ‌ومیر روزانه کرونا در۱۶استان کشور، کمتر از ۵نفر است. کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته‌ و یزد، ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان در شبانه‌روز گذشته، فقط یک مورد مرگ و میر کرونایی ثبت کرده‌اند. روند کاهشی بیماری اما برای بقای خود به جدی‌گرفتن واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها نیاز دارد؛ روندی که برای بازگشت به روزهای بدون کرونا باید با تلاش همه مردم حفظ شود.

کاهش ادامه‌دار ابتلا به کرونا در هرمزگان

طی۶ماهی که از سال۱۴۰۰ سپری شده، هرمزگان همواره ابتلا و بستری زیادی داشته و زودتر از بسیاری از استان‌ها، وارد موج پنجم کرونا شد و شدت ابتلا در آن به اندازه ای بالا بود که مسئولان بهداشت و درمان استان، بارها درخواست بستن مبادی ورودی به هرمزگان را کردند. اکنون اما وضعیت در این استان آرام و سیریک روی نقشه آبی شده، شیب ابتلا به کرونا همچنان کاهشی است و واکسیناسیون گسترده نیز در شهرها و جزیره‌ها ادامه دارد.

سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دوشنبه ۵مهر پس از ماه‌ها، این استان هیچ فوتی کرونایی را ثبت نکرده است، به همشهری می‌گوید: در حال حاضر سیریک از وضعیت زرد کرونایی به رنگ آبی درآمده که دلیل آن آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۱۸سال زودتر از دیگر مناطق استان است. البته بشاگرد هم آبی بود، اما اکنون دوباره به رنگ زرد درآمده است. شهروندان بشاگردی برای کار بسیار به کیش رفت‌وآمد دارند و همین موضوع، ابتلا به بیماری را در بین آنها افزایش داده و موجب شده تا رنگ‌بندی شهر تغییر کند.

فاطمه نوروزیان، با اشاره به اینکه بستری‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های استان از ۱۴۷نفر به ۵۹نفر کاهش یافته است، می‌گوید: در روزهای اوج پیک پنجم در یک روز ۵۸بیمار بدحال کرونایی داشتیم، اما در حال حاضر ۱۴بیمار بدحال در بیمارستان‌ها بستری هستند.

به گفته وی، روند بیماری کرونا در استان هنوز با شیب قابل قبولی رو به کاهش است، اما هنوز به وضعیت قبل از نوروز ۱۴۰۰ که همه شهرهای استان آبی بود نرسیده‌ایم.

سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان با اعلام بستری‌شدن ۷۳بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان، می‌افزاید: بستری‌های کرونایی ما در حال حاضر ۲۸۹نفر هستند، اما در زمان پیک در یک روز ۱۲۰۰بیمار کرونایی هم بستری داشتیم. به جز این، درصد مثبت شدن تست‌ها و موارد مثبت هم در استان کاهش پیدا کرده که نشان از گردش کمتر ویروس در میان مردم استان دارد.

طالقان آبی

البرز در همسایگی تهران هم همیشه از بحران کرونایی تهران سهمی داشته و ابتلا و بستری در آن با هر تغییری در پایتخت افزایش یافته است. اکنون اما طالقان به رنگ آبی درآمده و هیچ شهر قرمزی هم در این استان وجود ندارد. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی البرز به همشهری می‌گوید: البرز موج‌های مختلفی را تجربه کرده، اما هیچگاه وضعیت کرونا در آن از کنترل خارج نشده است. حتی بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان، بیشتر از سایر نقاط کشور است.

مهرداد بابایی با بیان اینکه طالقان بافتی روستایی دارد و مردم آن فاصله اجتماعی را به خوبی رعایت می‌کنند، توضیح می‌دهد: از سوی دیگر ورود و خروج به این شهرستان هم در زمان شدت یافتن کرونا به خوبی کنترل شده تا بیماری در آن گسترش پیدا نکند.

وی با بیان اینکه این شهر در دوران پیک پنجم هیچ وقت به رنگ قرمز درنیامده است، ادامه می‌دهد: در مجموع این استان، اکنون وضعیتی آرام‌تر از قبل دارد؛ در ۴ هفته گذشته روند ابتلا و بستری در استان پایین آمده و از تعداد بیماران سرپایی هم کاسته شده است.

شادی کادر درمان

کاهش بستری بیماران در روزهای پایانی موج پنجم، موجب کمتر شدن فضای کاری کادر درمان شده است. پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان‌هایی که به بستری بیماران کرونایی اختصاص داشتند، ماه‌هاست که تحت فشار شدید کاری قرار دارند و اکنون با کاهش آمار ابتلا و بستری، می‌توانند به روند عادی کاری خود بازگردند.

متخصص عفونی بیمارستان امام علی(ع) کرج و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز به همشهری می‌گوید: در هر پیکی که اتفاق افتاد، حجم و فشار کاری کادر درمان هم افزایش یافت. گویی صبر و توان ما در شرایط سخت مورد آزمون قرار گرفته است.

علیرضا سلیمانی ادامه می‌دهد: فقط کادر درمان می‌دانند کار کردن در آن فشار، درحالی که  لباس‌های سرتاپا پوشیده بر تن دارید چه اندازه دشوار است. در آن گرما و سختی تنفس، تمرکز برای شنیدن حرف بیمارانی که هرکدام شرایط جسمی و روحی متفاوتی دارند، بسیار دشوار است. از سوی دیگر از دست دادن بیماران نیز از نظر روحی، کادر درمان را بسیار آزار می‌دهد.

وی با بیان اینکه کادر درمان این سختی‌ها را به جان می‌خرد تا بیماران به سلامت ترخیص شوند، می‌گوید: الان که می‌بینم تخت‌های اورژانس خالی شده‌اند، یک شادی خاصی در دل همه کادر درمان جاری است. البته معلوم نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد، اما رعایت پروتکل ها توسط مردم و واکسیناسیون می‌تواند آن را

طولانی‌تر کند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه هر نوع ازدحام و مراسمی می‌تواند موجب ابتلای افراد شده و روند واکسیناسیون را مختل کند، می‌گوید: این قانون ویروس است و چنین شرایطی می‌تواند موجب جهش آن شود و بیماری را خطرناک‌تر کند. البته با توجه به افزایش واکسیناسیون پیش بینی من این است که اگر موج بعدی بیماری هم درکار باشد، فشار بستری بیماران، مانند گذشته نخواهد بود و بیشتر بیماران سرپایی خواهند بود.

کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی شرایط بحرانی کرونایی را می‌گذرانند، اما تجربه نشان داده؛ استان‌هایی که دیرتر وارد یک موج می‌شوند، دیرتر هم خارج خواهند شد. در این شرایط موج پنجم کرونا عمر زیادی نخواهد داشت، هرچند همچون گذشته به عزم عموم مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و روشنگری درمورد اثرات مثبت برای مردم بستگی دارد تا موج‌ بعدی به سختی آنچه در ماه‌های پیش گذشت، نباشد.

کد خبر 629256

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بستری بیماران ابتلا و بستری بیمارستان ها کادر درمان علوم پزشکی رنگ آبی موج پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: توصیه ما این است که زائران حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون دارو‌های غیر مجاز و نحوه انتقال داروی بیماران اظهار داشت لیست دارو‌های ممنوعه هرسال توسط وزارت بهداشت عربستان ابلاغ می‌شود که همان لیست سال‌های گذشته است. لیست دارو‌ها را به پزشکان معاینه کننده زائرین داده ایم و وظیفه پزشکان این است که این لیست را به اطلاع زائر برسانند.

وی افزود: از دارو‌های ممنوعه، دارو‌های مخدر است که ورود آن کلا به عربستان ممنوع است. همچنین دارو‌های آرامیخش از خانواده بنزودیازپین مثل خانواده دیازپام نیز ممنوع است.

مرعشی در ادامه تصریح کرد: ورود سایر دارو‌ها ممنوعیتی ندارد، ولی برای اینکه عزیزان زائر در فرودگاه‌های مقصد دچار مشکل نشوند، توصیه ما این است که حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در رابطه با واکسن‌های مورد نیاز برای سفر حج گفت: براساس دستورالعمل سعودی واکسن اجباری برای همه کشور‌ها واکسن مننژیت است و برای کشور ما همین واکسن در نظر گرفته شده است و از طریق هلال این واکسن برای همه زائرین تهیه شده است و تا دو هفته قبل از اعزام زائر باید این واکسن تزریق شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون لزوم تزریق واکسن کرونا اذعان داشت: فعلا توصیه‌ای برای تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا وجود ندارد. واکسن الزامی مننژیت است و نگرانی بابت بیماری کرونا وجود ندارد.

مرعشی در رابطه با بیماری‌های واگیر در میان زائران بیان داشت: رعایت نکات جمعی و فرعی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی بسیار مهم است. به هر حال تعداد زیادی زائر از کشور‌های مختلف با بیماری‌های بومی مختلف در یک مکان قرار می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود حتی افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند به بیماری‌های عفونی مبتلا شوند. اما در صورت بیمار شدن نیاز به قرنطینه نیست.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کاپیتان سابق استقلال تصادف کرد + عکس
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از حجم پا تشخیص می‌دهد
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق حجم پا تشخیص می‌دهد
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • (عکس) مهدی تارتار در بیمارستان بستری شد
  • صرفه‌جویی ناشی از تاثیر «پیگیری بیمار» بر شاخص‌های «بستری مجدد» بررسی می‌شود
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش