Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با توجه به اظهارات پراکنده در رابطه با انواع واکسن مورد استفاده علیه بیماری کووید ۱۹ در کشور، اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش مشرق، در این اطلاعیه آمده است: تمامی تصمیمات، قراردادها و شروع واکسیناسیون در گروه‌های هدف بعد از بررسی شواهد علمی در کمیته‌های تخصصی وزارت بهداشت و صرفاً پس از تأیید مجوز مصرف اضطراری واکسن از سوی سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: بدن چه زمانی پس از واکسن زدن مقابل کرونا ایمن می‌شود؟

بر همین اساس، ورود هر واکسنی به زنجیره واکسیناسیون کشور منوط به طی مراحل و اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت است و در حال حاضر نیز به جز موارد مصرفی فعلی در زنجیره واکسیناسیون، واکسن دیگری وارد کشور نشده است.

در این اطلاعیه آمده است: از تمامی هم وطنان که مطابق گروه‌های سنی اعلامی، مشمول دریافت واکسن هستند، درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از ایجاد موج جدید بیماری، در سریع‌ترین زمان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و واکسیناسیون خود را به هیچ عنوان به تأخیر نیاندازند.

اتخاذ تصمیمات مربوط به واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی در ایران صرفاً بر اساس نظرات تخصصی کمیته‌های علمی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و مبتنی بر تصمیم و دخالت هیچ ارگان و نهاد خارجی نیست. پایش مستمر وضعیت ایمنی و عوارض واکسن‌ها صرفاً برای تأمین و تضمین سلامت مردم صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان اطلاعاتی در این زمینه در اختیار نهادهای خارجی قرار نگرفته و نخواهد گرفت.

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آمده است: منبع انتشار اخبار مرتبط با واکسیناسیون در کشور نیز صرفاً از طریق رسانه رسمی وزارت بهداشت است و مصاحبه افراد خارج از این رسانه به معنی تأیید یک خبر فاقد شواهد نخواهد بود.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان سلامت سازمان غذا و دارو بیماری کووید وزارت بهداشت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره بیماری هاری گفت: «بیماری هاری یک بیماری ویروسی است و اصولاً گوشت‌خواران وحشی و اهلی به‌عنوان مخزن بیماری تلقی می‌شود و این گوشت‌خواران بیماری را به سایر پستانداران منتقل می‌کنند و متأسفانه با افزایش جمعیت سگ‌ها در حاشیه شهر‌ها این بیماری از پستانداران وحشی به سگ‌ها منتقل و در بین سگ‌ها گسترش پیدا کرده و حتی دام‌ها هم به این بیماری مبتلا می‌شوند.»

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: این ویروس پس از ورود به بدن معمولا به طور متوسط در کمتر از سه ماه از طریق اعصاب محیطی به سیستم اعصاب مرکزی وارد می‌شود و باعث بروز علائم در فرد می‌شود. بعد از بروز علائم، بیمار به کما رفته و حداکثر در طی ۲ هفته فوت می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: تعداد موارد حیوان‌گزیدگی در سال قبل افزایش پیدا کرده و به حدود ۳۷۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این تعداد حدود ۳۲۰ هزار نفر بوده است.

شیرزادی ادامه داد: در سال گذشته متاسفانه موارد هاری هم به ۱۸ مورد افزایش پیدا کرده است. این افراد هم از کسانی بوده‌اند که بعد از حیوان گزیدگی برای دریافت واکسن هاری به موقع به مرکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: افراد باید توجه داشته باشند که در تماس با حیوانات به ویژه حیوانات ولگرد یا وحشی مورد گزش قرار نگیرند و در صورت گزش نیز حتما برای دریافت واکسن هاری و درمان به مرکز درمانی مراجعه کنند.

۷۵ درصد از گزش‌ها مربوط به سگ‌گزیدگی است

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از ۳۷۰ هزار مورد گزش ۷۵ درصد سگ گزیدگی است و مابقی موارد گزش گربه و سایر حیوانات مانند حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و حیوانات وحشی در مناطق روستایی است، اما عمده‌ترین قسمت حیوان‌گزیدگی مربوط به سگ‌گزیدگی است و این مهم است که مراقب باشیم تا مورد گزش قرار نگیریم.

شیرزادی با اشاره به مراکز واکسیناسیون گفت: در کشور بالغ بر ۷۰۰ واحد مراقبت و پیشگیری از حیوان گزیدگی و هاری داریم که در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌دهند. افرادی که مورد گزش قرار گرفته‌اند نیز به این مراکز مراجعه کرده و سرم و واکسن دریافت می‌کنند.

به گفته وی افرادی که حیوان خانگی دارند باید متوجه بیماری‌هایی که از آن‌ها به انسان منتقل می‌شوند باشند که یکی از مهمترین آن‌ها هاری است و این حیوانات باید به طور دوره‌ای توسط دامپزشک معاینه و واکسن‌ها و دارو‌های ضد انگلی لازم برای آن‌ها تزریق شود.

وی درباره واکسیناسیون حیوانات رها شده گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مسئول کنترل بیماری در این حیوانات هستند. همچنین جمعیت سگ‌ها را باید کنترل کرده و حیوانات رها شده را مورد واکسیناسیون قرار دهد. در مراکز نگهداری سگ‌های ولگرد، واکسیناسیون این حیوانات دنبال می‌شود. نگهداری حیوانات و یا غذا دادن به حیوانات باعث می‌شود احتمال گزش توسط حیوانات بیشتر شود.

دیگر خبرها

  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور
  • کاهش رشد جمعیت متوقف شده است/ تولید نان با آرد کامل در بیش از ۱۸۰۰ نانوایی/ بررسی مالیات بر دخانیات در مجلس/ آغاز تزریق واکسن پنوموکوک و روتاویروس در کشور
  • آغاز واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در جنوب و جنوب شرق کشور تا ۱۰ روز آتی
  • نهاده مدت دار در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد