Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@16:59:33 GMT

قرارداد نظامی جدید یونان و فرانسه

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۰۱۶۴

قرارداد نظامی جدید یونان و فرانسه

نخست وزیر یونان از عقد قرارداد تسلیحاتی جدیدی با فرانسه خبر داد که موجب افزایش همکاری‌های استراتژیک دو کشور خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در سفری به پاریس در مصاحبه با تلویزیون ERT  بیان کرد: ما در مسیر تحکیم اساسی روابط استراتژیک یونان و فرانسه قرار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از اطلاعیه‌ای مشترک با رییس جمهور فرانسه در بامداد روز سه شنبه در کاخ الیزه پاریس خبر داد.

با توجه به گزارشات واصله از منابع یونانی، ممکن است قرارداد جدید شامل خرید ناوچه‌های بلارا و ناوچه‌های سبک گوویند باشد. این اتفاق می‌تواند مرهمی بر زخمی چند میلیارد دلاری باشد که صنایع دفاعی فرانسه پیش از این در سفارش فسخ شده زیردریایی‌ها از سوی استرالیا متحمل شده بود.

میتسوتاکیس اوایل ماه جاری همچنین از خرید غیرمنتظره ۶ فروند جنگنده رافال ساخت فرانسه خبر داده بود. یونان پیش از این نیز قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری خرید ۱۲ جنگنده رافال کارکرده و ۶ جنگنده نو از این نوع را در ماه ژانویه با فرانسه بسته بود.

برنامه‌ در حال رشد تسلیحاتی یونان، در راستای مقابله با چالش‌های ترکیه در نواحی شرقی مدیترانه است و فرانسه از اندک اعضای اتحادیه‌ اروپاست که در ماه‌های گذشته به صورت علنی از یونان حمایت کرده است.

در جواب، یونان از خواست امائول ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای تشکیل یک ارتش اروپایی حمایت کرده است.

میتسوتاکیس در این گفتگو اهمیت خوداتکایی استراتژیک اروپا را خاطرنشان کرد.

نخست وزیر یونان عنوان کرد که اروپا باید بتواند هر زمان که اراده کرد، به صورتی مستقل و خود متکی اقدام کند. وی همچنین افزود: یونان و فرانسه در خط مقدم چنین ابتکارعملی خواهند بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: يونان فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۰۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است

وزیر دفاع فرانسه می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به یک «چالش امنیتی برای اروپا» تبدیل شده است، با این حال فرانسه قصد ندارد با ایران وارد درگیری نظامی شود.

به گزارش انتخاب، سباستین لکورنو در گفت‌وگویی که روز یکشنبه دوم اردیبهشت در روزنامه «لوپاریزین» منتشر شد، به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل، تنش‌ها در خاورمیانه و نقش فرانسه در این میان پرداخت.

او مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران «ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه» را در دستور کار خود قرار داده است و پاریس چنین رویکردی را محکوم می‌کند.

لکورنو گفت: «ایران نه تنها برای اسرائیل و کشور‌های منطقه، بلکه برای اروپا نیز یک چالش امنیتی است».

وزیر دفاع فرانسه افزود که این کشور در خاورمیانه منافع دریایی دارد و به همین دلیل، ناوچه‌های فرانسوی از کشتی‌های تجاری که به‌طور بالقوه هدف حمله حوثی‌ها قرار می‌گیرند، محافظت می‌کنند.

لکورنو درباره دیگر مصادیق چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای اروپا مدعی شد که «این کشور در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است که خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد، و به روسیه به ویژه از طریق ارسال پهپاد‌های شاهد، در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند».

لکورنو دوشنبه هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به یکی از نمایندگان حزب چپ رادیکال فرانسه در پارلمان نوشت که رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی توسط فرانسه «با رعایت قانون اساسی فرانسه و قوانین بین‌المللی» انجام شد.

پیش از آن، برخی نمایندگان فرانسوی، «انگیزه‌ها، اهداف و شیوه‌های اقدام نیرو‌های فرانسوی» برای مقابله با حمله تهران علیه اسرائیل را زیر سوال برده بودند.

اما وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده که «این اقدام به محدود کردن خطر تشدید تنش در منطقه کمک کرد و از آنجایی که به ویژه با توافق مقامات اردن انجام شد، کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی بود.»

فرانسه در اردن حضور نظامی دارد و پیشتر نیز در ائتلاف به رهبری آمریکا علیه تروریسم در منطقه مشارکت داشته است.

دیگر خبرها

  • علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد
  • اولین نبرد هوایی یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است