Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@10:21:45 GMT

رکوردشکنی واردات ماهانه

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۰۴۰۱

رکوردشکنی واردات ماهانه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین ارزشی واردات ماهانه در سال‌های ۹۱ تا ۹۷ نیز از ۶میلیارد دلار کمتر بوده است.   بنابراین ارزش واردات شهریورماه ۱۴۰۰ می‌تواند رکوردشکنی در این دوره هم باشد. گمرک ایران سرعت بالا در ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریورماه را عامل افزایش واردات می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به‌نظر می‌رسد اطمینان ارزی به واردکنندگان نیز در سرعت‌گیری ترخیص کالا موثر بوده است.   اما برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از این است که یک عامل مهم در رکوردشکنی واردات ماهانه، کاهش انتظارات تورمی است که منجر به افزایش تمایل واردکنندگان در ترخیص کالاها شده و رسوب کالاها در گمرکات را کاهش داده است.

واردات در آخرین‌ماه تابستان رکورد زد. نگاهی به‌آمار واردات در دو سال و نیم اخیر نشان می‌دهد که ارزش واردات در شهریور 1400 به‌بالاترین رقم خود رسیده است. از زمانی‌که آمار واردات به‌صورت رسمی به ‌تفکیک ‌ماه (از فروردین 98 تاکنون) اعلام شده است، این حجم از ارزش واردات بی‌سابقه بوده است. حتی اگر میانگین ماهانه واردات در سال‌های 91 تا 97 را هم بررسی کنیم، چنین رقمی در آمار ماهانه واردات ثبت نشده است. مطابق جدیدترین گزارش گمرک، ارزش واردات در شهریورماه به ‌6میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده که عملا رکوردشکنی واردات ماهانه را نشان می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد که سه موضوع در پرواز آمار واردات اثرگذار بوده است؛ «کاهش انتظارات تورمی و شتاب واردکنندگان برای ترخیص کالاها»، «رفع محدودیت‌های ترخیص کالاها از سوی گمرکات» و «اطمینان از منابع ارزی» به‌ثبت رکورد واردات منجر شده است. اخیرا گمرک ایران از سه‌گام برای کاهش ایستایی کالاهای اساسی و ضروری خبر داد. این گام‌ها عبارت بودند از «حمل یکسره و ترخیص فوری»، «ترخیص ۹۰درصدی کالاهایی که کد رهگیری بانک را ندارند» و «قرار گرفتن اقلام اساسی در مسیر سبز ترخیص» که بر اساس آن پیش‌بینی می‌شد در آخرین ‌ماه تابستان شاهد کاهش رسوب کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر باشیم. حال با اعلام آمار از سوی رئیس‌کل گمرک ایران، این پیش‌بینی محقق شده و واردات کالا در شهریور‌ماه به‌حدود 6 میلیارد و 600میلیون دلار رسیده است.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده بود: «چون دولت در حال تغییر و تحول بود برای واردکنندگان مشخص نبود نگرش دولت جدید در مورد تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی و ضروری چه خواهد بود اما بعد از استقرار دولت سیزدهم و اطمینان به ‌واردکنندگان درباره تامین ارز ترجیحی این اقلام، واردکنندگان از ظرفیت ترخیص‌درصدی کالا استقبال کردند.»  اما به‌نظر می‌رسد که علاوه‌بر اطمینان ارزی، مهم‌ترین عامل در ثبت رکورد واردات، کاهش انتظارات تورمی و رفع ریسک‌های غیراقتصادی است که منجر به ‌سرعت‌گیری واردات و تمایل واردکنندگان در ترخیص کالاها شده و رسوب کالاها در گمرکات را کاهش داده است.

 تجارت در نیمه نخست سال

مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرده است که در 6 ماهه نخست امسال 79میلیون و 100هزار تن کالا به‌ارزش 45میلیارد دلار بین ایران و شرکای تجاری مبادله شده است. بر اساس اظهارات وی، بر اساس این آمار شاهد 47‌درصد رشد ارزشی حجم تجارت خارجی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم. از این حجم تجارت ۶۰میلیون تن کالا به‌ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از سوی ایران به‌ خارج از کشور صادر شده که نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۰‌درصد و از نظر ارزش ۶۱‌درصد افزایش داشته است.  همچنین 19 میلیون و 100 هزار تن کالا به ‌ارزش 23 میلیارد و 200 میلیون دلار وارد کشور شده که از حیث وزن حدود  ۱۵‌درصد و از لحاظ ارزش حدود ۳۷‌درصد رشد داشته است. با توجه به ‌آمار صادرات و واردات تراز تجاری ایران در نیمه نخست امسال منفی یک‌میلیارد و 400 میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

میراشرفی مجموع ترانزیت کالا از قلمرو ایران در نیمه نخست امسال را ۵ میلیون و ۸۵۶ هزار تن اعلام کرده که نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل ۸۸‌درصد رشد نشان می‌دهد. مهم‌ترین کشورهای مقصد صادرات ایران را به‌ترتیب چین با ۱۴میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به‌ارزش ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۳میلیون و ۹۰۰ هزار تن به‌ارزش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ‌ارزش ۲‌میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار، امارات‌متحده عربی با ۵میلیون و ۸۰۰ هزار تن به‌ ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ‌ارزش یک میلیارد دلار عنوان شده است. به گفته میراشرفی، گاز طبیعی مایع شده، متانول، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه‌تمام آهنی، شمش آهن، پروپان، اوره، بنزین، میله‌های آهنی و کاتد از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور در مدت مذکور بوده است.

معاون وزیر اقتصاد، عمده‌ترین کشورهای طرف معامله واردات با ایران را امارات‌متحده عربی با ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ‌ارزش ۷‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به‌ارزش ۵میلیارد دلار، ترکیه با ۲ میلیون و یکصد هزار تن به ‌ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، سوئیس با یک میلیون تن به ‌ارزش ۹۰۰ هزار دلار اعلام کرده و گفته است: ۱۰‌قلم اول کالاهای وارداتی کشور در این مدت را تلفن‌همراه، ذرت، سویا، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا، گندم، جو، شکر، روغن پالم و روغن خام تشکیل می‌دادند.

او عنوان کرده است که از مجموع ۱۹ میلیون و یکصد هزار تن کالای وارداتی به‌کشور در ۶ماهه نخست امسال، ۱۴ میلیون و ۳۰۰هزار تن آن مربوط به‌۲۵ قلم کالای اساسی به‌ارزش ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که ۷۵‌درصد کل کالاها را تشکیل می‌دهد، کالاهایی که ارز ترجیحی به‌آنها تعلق گرفته 4/ 12میلیون تن به ‌ارزش ۷ میلیارد دلار بود که به‌لحاظ وزنی ۶۵‌درصد کل کالاهای ترخیص شده را شامل می‌شود.  به‌گفته وی، بررسی آمار تجارت خارجی کشور در ۶ماهه نخست سال‌جاری حاکی از تداوم رشد صادرات و همچنین مدیریت واردات کالا با محوریت تامین کالاهای اساسی مورد‌نیاز جامعه و نهاده‌های تولید است.

  ثبت رکورد در واردات

ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که واردات در ‌ماه آخر تابستان رکورد جدیدی را ثبت کرده و به‌6 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است. این موضوع از سوی میراشرفی به‌عنوان ثبت رکورد جدیدی در ترخیص کالا مورد تایید قرار گرفته است. به‌گفته این مقام مسوول، در این ماه، ۵میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالاهای ضروری به‌ارزش ۶ میلیارد و 600 میلیون دلار ترخیص شده است.

معاون وزیر اقتصاد گفته است: آهنگ رشد سریع ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک در شهریور امسال که منجر به ‌افزایش قابل‌توجه ترخیص کالاهای اساسی، ماشین‌آلات خط تولید و اقلام واسطه‌ای شده، تراز تجاری کشور را به‌ نفع واردات اقلام ضروری تغییر  داده است.وی اظهار کرده است: نکته قابل‌توجه آن است که سرعت بالایی در ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریور‌ماه سال‌جاری از سوی گمرک صورت گرفته است، به‌نحوی‌که میانگین وزنی واردات که در پنج ماهه نخست امسال ماهانه ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود در شهریور‌ماه تقریبا ۲ برابر شده و به ‌۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده و به‌لحاظ ارزش نیز میانگین کالاهای ترخیص شده در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری ۳‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که در شهریور‌ماه به ‌بیش از ۶ میلیارد دلار رسید و این یک رکورد تازه در ترخیص کالا از گمرک محسوب می‌شود و دلیل منفی‌شدن تراز تجاری در شهریور‌ماه نیز همین امر است. 

بر اساس این گزارش، واردات در شهریور 99 رقمی معادل 3 میلیارد و 76 میلیون دلار و در شهریور 98 رقمی معادل 3 میلیارد و 546 میلیون دلار بوده است. همچنین ارزش واردات در‌ ماه گذشته 2‌میلیارد و 100میلیون دلار برآورد شده بود که از سکته واردات در میانه تابستان حکایت داشت.  در عین حال، صادرات نیز از 3 میلیارد و 300میلیون دلار در مرداد‌ماه به ‌4‌میلیارد و 200 میلیون دلار در شهریور‌ماه رسیده است. مقایسه آمار نقطه‌به‌نقطه صادرات در  شهریور‌ماه با مدت زمان مشابه سال‌های 99 و 98 نیز حاکی از آن است که در ششمین‌ماه امسال بیشترین ارزش صادراتی نسبت به‌شهریور 99 و 98 ثبت شده است. 

در شهریور 99 ارزش صادرات 2‌میلیارد و 691 میلیون دلار و در شهریور 98 نیز 2میلیارد و 846 میلیون دلار بوده است. بر اساس آمارهای آخرین‌ ماه تابستان، تراز تجاری در شهریور‌ماه منفی 2 میلیارد و 400میلیون دلار بوده است.

پربیننده ترین مدیرعامل فولاد مبارکه منصوب شد دپوی بیش از دو میلیون تن گندله؛ نتیجه دستکاری صادرات لوازم خانگی مشمول قیمت‌ گذاری نیست / مقام مسئول در وزارت صمت: انحصار در بازار لوازم خانگی را قبول نداریم نحوه ترخیص یک ماهه کامیون های وارداتی زیر سه سال ساخت تولید تلویزیون کاهش یافت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واردات میلیون دلار بوده ترخیص کالاها میلیون دلار هزار تن کالا واردات ماهانه ترخیص کالاهای کالاهای اساسی میلیون دلار شهریور ماه ترخیص کالا میلیارد دلار ارزش واردات نشان می دهد تراز تجاری نخست امسال اعلام کرده گمرک ایران هزار تن مشابه سال میلیون تن ثبت رکورد ماهه نخست بر اساس ارزش ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۰۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی

طبق اعلام گمرک، سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار قطعات موتور سیکلت وارد کشور شده است. این میزان واردات رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از تعداد 261 کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی 860 هزار تن و به ارزش 8/4 دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال 1401 افزایش 33 درصدی در ارزش و 24 درصدی در وزن داشته است.

 در سال 1402 صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت 141 میلیون دلار بود، که بیش از 25 درصد نسبت به سال 1401 افزایش نشان می‌دهد.

در بخش خودرو که حدود 217 کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود 133 میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از 25 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهم‌ترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

769 هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش 7.6 میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش 32 درصد و از لحاظ وزنی 24 نسبت به سال 1401 افزایش داشت.  چین با 71 درصد، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود 14 درصد از نظر وزنی و 12.5 درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال 1401 افزایش داشته، که این میزان حدود 8.6 میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

 واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال 1402 حدود 782 میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش 41 درصدی داشته است. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین 62 درصد، امارات متحده عربی 33 درصد و تایلند 3 درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • ارز ۵۳۳ میلیون تن کالای اساسی تامین شد
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی
  • کاهش صادرات افغانستان در ماه حوت
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران
  • مقاومت مدیران وزارت جهاد برای جلوگیری از تخلف در واردات ذرت