Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- خراسان شمالی درگیر عمیق ترین خشکسالی ۵۰ سال گذشته شده و میزان بارش‌ها در استان تا جایی کاهش یافته که بنا بر برخی اطلاعات فقط ۳۰ درصد از حجم سدهای استان آب دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد ٬ خراسان شمالی درگیر عمیق ترین خشکسالی 50 سال گذشته شده و میزان بارش‌ها در استان تا جایی کاهش یافته که بنا بر برخی اطلاعات فقط 30 درصد از حجم سدهای استان آب دارند!

بیشتر روستاها و زندگی روستایی در استان خراسان شمالی رابطه مستقیمی با وضعیت منابع آبی دارند و در صورت ادامه وضع موجود٬ دادمداری و کشاورزی در همه مناطق روستایی و عشاری خراسان شمالی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون بیش از 250 روشتای خراسان شمالی با بحران و تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

48 درصد جمعیت استان خراسان شمالی در روستاهای این استان سکونت دارند و خراسان شمالی جزو پنج استان دارای جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری است. زنگ خطر زده بی‌آبی، مرگ زمین را رقم خواهد زد و کم کم شهرها و روستاهای کوچک کشورمان در آستانه کم‌آبی یا بی‌آبی بوده و این وضعیت با بی‌توجهی به مشکل کم‌آبی و عدم صرفه‌جویی به تدریج به کلان شهرها و کل کشور خواهد رسید.

کشت برنج در اوج بحران خشکسالی و تنش آبی / چرا کشاورزان مصوبه ممنوعیت کشت را نادیده گرفتند؟افت چشمگیر ذخایر آبی ‌استان یزد / ادامه خشکسالی‌های پی در پی در منطقه کویری ایرانخشکسالی به زیستگاه‌های حیات وحش استان بوشهر خسارت وارد کرده است

امسال در تاریخ 50 سال گذشته کم بارش‌ترین سال آبی ایران است و پیش بینی‌ها حاکی است٬ بارش‌ها در پاییز پیش رو از تابستان نیز کمتر خواهد بود!

سیدعقیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مجموع دشت‌های استان را 11 دشت عنوان کرد و گفت: میانگین بارش سالانه در خراسان شمالی 260 میلیمتر است که این میزان به نسبت سال‌های قبل کاهش زیادی داشته  و در سال‌های اخیر بی سابقه است.

براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی میزان بارندگی های سال 99، 237.7 میلی متر ثبت شده است که این میزان در سال 98، 282.4 میلی‌متر و در دوره آماری بلندمدت 205.7 میلی متر ثبت شده است.

با این وجود باید با مصرف بهینه و مراقبت از وضعیت آب در بخش کشاورزی و روستایی خود را برای سال سخت پیش رو آماده کنیم.

انتهای یپام/311/ ع

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۰۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مهدی اسلام خواه در نشست خبری افزود: ۲۴ نفر از کارگران استان به‌طور همزمان با کارگران سایر استان‌ها به دیدار مقام معظم رهبری مشرف شدند و از نزدیک از بیانات ایشان بهره‌مند می‌شوند.
وی با اشاره به برپایی جشنواره امتنان در استان، افزود: در قالب برپایی آیین اختتامیه این جشنواره از ۲۶ کارگر نمونه و برگزیدگان این جشنواره با حضور مسئولان استانی و کشوری تقدیر می‌شود.
اسلام خواه با بیان اینکه نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ در استان ۷،۴ درصد بود، افزود: تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان برای امسال هشت هزار و ۴۳۳ نفر است که ۴۰ درصد از این تعداد مربوط به دانش آموختگان دانشگاهی است.
مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان گفت: تعهد ایجاد اشتغال در سال گذشته، ایجاد ۱۳ هزار و ۵۱۵ شغل بود که در این مدت ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شد که بر این اساس ۱۲۰ درصد از برنامه محقق شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • میزان بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات
  • صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها