Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@04:14:41 GMT

۳۰ درصد جامعه نیازمند خدمات توانبخشی هستند

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۰۵۲۸

۳۰ درصد جامعه نیازمند خدمات توانبخشی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری مشترک در خصوص فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، میان دانشگاه "شهید بهشتی" (از جمله دانشگاه های وزارت علوم)، و دانشگاه "علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی" (زیرمجموعه وزارت بهداشت)، با حضور روسا و جمعی از مدیران دو دانشگاه، در محل دانشگاه شهید بهشتی منعقد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اشاره به اینکه این دانشگاه مسئولیت و ماموریت همگرایی با دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم را در دو محور "توانبخشی" و "سلامت اجتماعی" به عهده دارد و تفاهمنامه با دانشگاه تربیت مدرس نیز از جمله این همکاری هاست، رسالت و حیطه فعالیت این دانشگاه را متفاوت از دانشگاه های علوم پزشکی ذکر کرد.

وی با ارائه آماری از جمعیت مخاطبان و نیازمندان به خدمات توانبخشی و تجهیزات کمک توانبخشی، گفت: بررسی ها نشان می دهند که ۷۵ درصد عوامل تامین کننده سلامت را باید در خارج از سیستم نظام سلامت جستجو کرد.

خانکه افزود: ۳۰ درصد جامعه نیاز به خدمات توانبخشی دارند، ۱۰ درصد جامعه را معلولان تشکیل داده و حدود ۱۰ درصد نیز به سالمندان اختصاص دارد که تا ۲۰ سال آینده به ۲۵ درصد می رسد.

وی با بیان مثال هایی از نیازهای معلولان و سالمندان برای توانبخشی، گفت: توانبخشی، به معنی "زندگی مستقل و با احترام در جامعه است" و افرادی که محدودیت یا معلولیتی دارند، بتوانند فعالیت های روزانه را تا حد امکان بطور مستقل انجام بدهند و در جامعه حضور داشته باشند.

وی افزود: از طرفی، با توجه به اینکه شاخص تولید نسلی در کشورمان رو به پائین است و رشد جمعیت بشدت رو به پائین است، انتظار می رود که جمعیت سالمندی، افزایش شدیدی داشته باشد و در آینده، با سونامی سالمندی روبه رو شویم.

خانکه تصریح کرد: بنابر این، قشر سالمندان، معلولان و افراد دارای محدودیت در جامعه هستند که نیاز به خدمات توانبخشی با دانش روز دارند. به عنوان مثال، حجمی از افراد که آسیب نخاعی می بینند، قادر به احساس گرما یا سرمای آب نیستند و گاه دچار سوختگی می شوند. یا آنچه که بیشتر در میان سالمندان اتفاق می افتد، سقوط است که متاسفانه منجر به شکستگی استخوان می شود و در واقع، سقوط، یکی از پرهزینه ترین اتفاقات برای سالمندان در ایران و جهان محسوب می شود، ضمن آنکه، اختلالات شناختی که در سالمندان بروز می کند، سبب مشکلات متعدد برای آنان خواهد شد که شاید تکنولوژی بتواند کمک کند تا سنسورهای هشدار دهنده و یا ایربک هایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر بر سالمندان، طراحی شود.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: متخصصان حوزه سلامت و توانبخشی، نیازهای این جمعیت آسیب پذیر را بخوبی می شناسند ولی نیاز است که مانند دانشگاه های معتبر دنیا، در کنار هم قرار گرفته و با هم کار کنند و در طراحی پروژه های مشترک مربوط به این جمعیت، با ارتباط مستقیم دو حوزه دانشگاهی در وزارت علوم و بهداشت، از امکانات دو وزارت و گرنت های داخل و خارج از کشور در حمایت از این پروژه ها استفاده شود، و در کنار این نوع فعالیت ها، دوره های آموزشی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دو دانشگاه برگزار شود.

وی، همکاری مشترک دو دانشگاه را اتفاق مبارکی دانست، و افزود: حوزه های مشترک کار بین دو دانشگاه، بسیار است و با حمایت هیات رئیسه دو دانشگاه بتوانیم برای اولین بار ارتباط خوبی را بین صنعت و نظام سلامت در جهت رفع نیاز اقشار آسیب پذیر جامعه ایجاد کنیم.

کد خبر 5315260

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سالمندی واکسن کرونا ویروس کرونا واکسیناسیون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران واکسن علیرضا زالی قارچ سیاه محدودیت های کرونایی شیوع کرونا درمان ناباروری اورولوژی خدمات توانبخشی سلامت اجتماعی دو دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۰۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش از ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت بهداشتی در سال ۱۴۰۲

به گزارش جام جم آنلاین البرز،شهرام صیادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از آغاز هفته سلامت خبر داد و افزود: هفته سلامت با شعار مردمی سازی سلامت از یکم لغایت هفتم اردیبهشت ماه آغاز شده است. سلامت حق همه آحاد جامعه است و مشارکت در تامین و ارتقا سلامت خود و جامعه یک مسئولیت اجتماعی و همگانی است.

وی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقای سلامت و تاکید بر اصلاح روش‌های زندگی برای تامین سلامت مردم و به ویژه با موضوع " شعار سال" و همچنین جلب مشارکت مردم، مشارکت دستگاه‌ها و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و جلب حمایت سیاست گذاران و مدیران ارشد در پشتیبانی از برنامه‌های سلامت را اهداف مهم این هفته برشمرد.

رئیس دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت پیشگیری و آموزش در دستیابی به جامعه سالم خاطر نشان کرد ۳۳۸ واحد بهداشتی (شامل مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت) خدمات سطح یک سلامت را به البرزنشینان ارائه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به واحد‌های بهداشتی استان مراجعه کرده اند و بیش از ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت بهداشتی توسط مراکز بهداشتی ارایه شده است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه بسته‌های خدمتی سلامت برای تمام افراد خانواده، پیش از تولد تا سالمندی در کلیه مراکز بهداشتی استان ارائه می‌شود از البرزنشینان خواست با هدف مردمی سازی سلامت به نزدیکترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند و از این خدمات رایگان بهره‌مند شوند

دیگر خبرها

  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در اردبیل
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج
  • کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی خیرین در حوزه سلامت گیلان
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری های صعب العلاج
  • فعالیت‌های سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشریح شد
  • نواختن زنگ سلامت در مدرسه دخترانه رشت
  • ارائه بیش از ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت بهداشتی در سال ۱۴۰۲
  • سلامتی و خوشبختی خانواده‌ها در دست اعضای یک جامعه است
  • فعالیت ۶۷۰ مرکز خدمات سلامت در استان اردبیل