Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@18:53:25 GMT

تشخیص آلزایمر فقط با یک آزمایش خون

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۲۸۱۰

تشخیص آلزایمر فقط با یک آزمایش خون

پژوهشگران سوئیسی سعی دارند نوعی آزمایش خون ارائه دهند که می‌تواند به تشخیص سریع و ساده آلزایمر کمک کند.

به گزارش مشرق به نقل از نیوزمدیکال، افراد مشکوک به آلزایمر در صورت ظهور نشانه‌های بیماری باید خود را برای آزمایش‌های طولانی و پیچیده آماده کنند تا از ابتلا به این بیماری مطمئن شوند. پژوهشگران "آزمایشگاه‌های فدرال سوئیس برای فناوری و علوم مواد"(EMPA) و "بیمارستان کانتون"(Canton Hospital) سوئیس، در حال توسعه یک آزمایش خون هستند که با استفاده از "میکروسکوپ نیروی اتمی"(AFM) می‌تواند امکان تشخیص قابل اطمینان را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی عمیق به جهان مولکولی

"پیتر نیرمالراج"(Peter Nirmalraj)، از پژوهشگران این پروژه، ابتدا تصمیم گرفت بیماری‌زایی مولکولی آلزایمر را درک کند تا بتواند روش‌های جدیدی برای تشخیص و درمان ارائه دهد. گام بعدی، رمزگشایی نقش دقیق پپتیدهای آمیلوئید بتا و پروتئین‌های تاو است که با بیماری‌های عصبی مرتبط هستند. بنابراین، نیرمالراج نه تنها برای تشخیص وجود پروتئین‌های مشکوک، بلکه برای تعیین شکل و مقدار آنها تلاش کرد.

روش‌های کنونی، امکان تعیین کردن مقدار کلی هر دو پروتئین در مایعات بدن را فراهم می‌کنند. در هر حال، این روش‌ها نمی‌توانند تفاوت در شکل و وضعیت تجمع پروتئین را مشخص کنند.

بنابراین، پژوهشگران در حال کار کردن روی روش‌هایی هستند که امکان بررسی خون در مقیاس نانومتر را فراهم می‌کنند و ساختار و ریخت‌شناسی پروتئین‌ها را از بین نمی‌برند.

نیرمالراج و متخصصان بیمارستان کانتون، پژوهش اولیه را با موفقیت به پایان رسانده‌اند. آنها برای بررسی آزمایشی، نمونه‌های خون ۵۰ بیمار و ۱۶ فرد سالم را ارزیابی کردند. پژوهشگران با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی، سطح حدود ۱۰۰۰ گلبول‌ قرمز خون شرکت‌کنندگان را بدون اطلاع از وضعیت سلامتی آنها مورد بررسی قرار دادند. نیرمالراج گفت: این تنها راهی بود که بتوانیم از تفسیر عینی داده‌ها مطمئن شویم.

شاخصی به نام فیبر پروتئین 

پژوهشگران، اندازه، ساختار و بافت پروتئین‌های انباشته‌شده روی گلبول‌های قرمز خون را بررسی کردند. آنها پس از بررسی ۱۰۰۰ گلبول‌ قرمز توانستند الگویی پیدا کنند که با مرحله بیماری شرکت‌کنندگان، همخوانی داشته باشد. افرادی که به آلزایمر مبتلا بودند، مقادیر زیادی از فیبر پروتئین داشتند که از پپتیدهای آمیلوئید بتا و پروتئین‌های تاو ساخته شده بود. نیرمالراج در افراد سالم، تنها تعداد کمی فیبر را شمارش کرد.

این پژوهش، امکان تجزیه و تحلیل خون با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی را فراهم می‌کند. به گفته پژوهشگران، اگر بتوان یک آزمایش خون را براساس این روش ابداع کرد، افراد مشکوک به آلزایمر، از روش ناخوشایند سوراخ کردن مجرای نخاعی برای تشخیص قابل اطمینان بیماری در امان می‌مانند.

با وجود این، هنوز راه زیادی وجود دارد تا آلزایمر با استفاده از یک آزمایش خون تشخیص داده شود. گام بعدی پژوهشگران این است که با بررسی تعداد بیشتری از بیماران در مراحل گوناگون بیماری با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی و تجزیه و تحلیل شیمیایی، داده‌های بیشتری به دست بیاورند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان آزمایش خون آلزایمر فراموشی سلامت میکروسکوپ نیروی اتمی یک آزمایش خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین ،به جای تسلیم شدن در مسیر کاهش وزن، قانون ۳۰-۳۰-۳۰ را برای رسیدن به اندام دلخواه خود امتحان کنید.

سلامت نیوز در خبری نوشت:بسیاری از مردم بر این باورند که این روند تناسب اندام راهی عالی برای دستیابی به اهداف کاهش وزن است. اما قانون کاهش وزن ۳۰-۳۰-۳۰ چگونه است؟

قانون ۳۰-۳۰-۳۰ برای کاهش وزن

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، روش کاهش وزن ۳۰-۳۰-۳۰ ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد. طبق رویکرد ۳۰-۳۰-۳۰، باید ۳۰ گرم پروتئین را در ۳۰ دقیقه اول پس از بیدار شدن از خواب مصرف کنید و سپس ۳۰ دقیقه را به ورزش اختصاص دهید. این روش شامل هیچ قانون، محدودیت یا شمارش کالری دیگری نیست. ایده اصلی این است که متابولیسم خود را بهینه شروع کنید که به کاهش وزن کمک می کند. در حالی که پروتئین و ورزش اجزای ضروری یک سبک زندگی سالم هستند، نتایج فردی ممکن است متفاوت باشد.

روش کاهش وزن ۳۰-۳۰-۳۰ چگونه کار می کند؟

اثربخشی روش ۳۰-۳۰-۳۰ و تأثیر آن بر کاهش وزن ممکن است در بین افراد متفاوت باشد. متخصصان تغذیه معتقد هستند که می توانید همراه با رعایت کردن این قانون، یک رویکرد جامع برای مدیریت سلامت و وزن در نظر بگیرید که شامل عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی کلی، شدت ورزش و سبک زندگی فعال است.

اگر می خواهید این قانون را امتحان کنید، در اینجا مراحل آن توضیح داده شده است:

۱. ۳۰ گرم پروتئین در صبحانه

گنجاندن ۳۰ گرم پروتئین در صبحانه ممکن است فواید بالقوه ای داشته باشد. پروتئین می تواند به افزایش سیری و در نتیجه به کنترل اشتها در طول روز کمک می کند. همچنین خوردن پروتئین به کنترل قند خون و مقاومت به انسولین کمک می کند و نقش مهمی در نگهداری و ترمیم عضلات دارد. با این حال، ترجیحات فردی و نیازهای غذایی متفاوت است و ضروری است که یک صبحانه کامل را در نظر بگیرید که شامل ترکیبی از درشت مغذی ها برای انرژی پایدار نیز باشد.

بزرگسالان سالم باید روزانه یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود مصرف کنند. برای یک فرد بالغ با وزن ۶۰ کیلوگرم، این میزان حدود ۶۰ گرم پروتئین در روز است. مزیت رژیم غذایی خوردن یک صبحانه با پروتئین بالا این است که ثابت شده است که میل به شکر را در نیمه دوم روز کاهش می دهد، بنابراین احتمال کمتری دارد که بعد از شام به سراغ دسر بروید.

۲. ۳۰ دقیقه ورزش

درگیر شدن در ورزش های قلبی عروقی با شدت کم و حالت پایدار (LISS) می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. این نوع ورزش، از جمله فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری و شنا به افزایش مصرف کالری کلی بدون وارد کردن استرس بیش از حد به بدن کمک می‌کند. LISS برای افراد در تمام سطوح تناسب اندام مناسب است و آن را برای تمرین روزانه برای همه پایدار می کند.

با این حال، تکمیل ورزش با یک سبک زندگی فعال، برای کسب نتایج مطلوب ضروری است. علاوه بر این، هرنوع ورزشی به کاهش قند خون شما کمک می کند، بنابراین در مسیر کاهش وزن شما نقش مهمی می تواند داشته باشد.

۳. ۳۰ درصد ذهن آگاهی

عادات غذایی خود را طوری تنظیم کنید که شامل آگاهی باشد. برای هر لقمه کمی فکر و قدردانی کنید و به علائم گرسنگی و سیری بدن خود توجه کنید. بهبود هضم و رابطه مثبت با غذا دو فایده این عمل است. ذهن آگاهی را در برنامه تمرینی خود بگنجانید و در طول تمرینات، به نفس خود و احساسات بدن خود توجه کنید. این کار باعث بهبود سلامت روان و افزایش کارایی تمرینات شما می شود.

مزایای قانون ۳۰-۳۰-۳۰ برای کاهش وزن

مزایای روش کاهش وزن ۳۰-۳۰-۳۰ به شرح زیر است:

۱. سلامتی جامع

رویکرد کاهش وزن ۳۰-۳۰-۳۰ با تأکید عادلانه بر ذهن آگاهی، ورزش و رژیم غذایی به جنبه های فیزیکی، ذهنی و عاطفی سلامت می پردازد.

۲. زندگی پایدار

با ترویج یک سبک زندگی متعادل و پایدار، این استراتژی این احتمال را افزایش می دهد که مردم به مرور زمان به روال های زندگی سالم خود پایبند باشند.

۳. سازگاری

این رویکرد ممکن است برای تطبیق طیف وسیعی از سطوح تناسب اندام اصلاح شود و افراد را قادر می سازد تا نوع و شدت تمرینات را متناسب با سلیقه و اهداف خود تنظیم کنند.

عوارض قانون ۳۰-۳۰-۳۰ برای کاهش وزن

قبل از امتحان کردن این روش کاهش وزن، عوارض جانبی آن را نیز در نظی بگیرید:

رژیم بیش از حد می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. عدم تعادل تغذیه ای می تواند ناشی از رعایت دقیق رژیم غذایی باشد. تاکید بیش از حد بر پروتئین اثرات منفی بر سلامتی دارد. ورزش بیش از حد ممکن است منجر به بیماری های جدی شود. سطح قند خون شما می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

در حالی که قانون ۳۰-۳۰-۳۰ در مقایسه با سایر روش های کاهش وزن کمتر مورد توجه قرار می گیرد، مهم است که بدانیم ممکن است برای همه مناسب نباشد. اصل صبحانه با پروتئین بالا و ورزش روزانه به طور کلی مثبت است، اما ترجیحات و پاسخ های فردی به این شیوه ها متفاوت است. مجبور کردن خود به یک برنامه روتین که با ترجیحات شخصی مطابقت ندارد، مانند خوردن صبحانه یا ورزش کردن در صبح، ممکن است برای همه پایدار و مطلوب نباشد.

بسیار مهم است که به بدن خود گوش دهید و رویکرد مناسبی را انتخاب کنید که متناسب با سبک زندگی و ترجیحات شما باشد و از یک رویکرد سالم و پایدار برای رفاه اطمینان حاصل کنید.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898372

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • کلاهبرداری مرگبار با داروی آلزایمر
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر
  • آزمایش جدیدی که سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • انجام حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار آزمایش روتین وتخصصی​ در کرمانشاه
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد