Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@21:48:04 GMT

وضعیت تنش آب شرب در کشور در سال جاری

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۴۵۴۱

وضعیت تنش آب شرب در کشور در سال جاری

 معاونت مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی وضعیت تنش آب شرب در کشور در سال جاری پرداخت.

 در این گزارش آمده: با توجه به وضعیت کاهش بارندگی ها در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و همچنین افزایش دمای هوا، پیش بینی می شود که در ماه های گرم سال ۱۴۰۰ شهرهای متعددی از کشور با تنش آب شرب مواجه باشند و از این منظر دچار مشکل شوند، همانند آنچه در سال آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ در برخی از شهرهای کشور رخ داد و در مواردی این تنش ها به مناقشات اجتماعی نیز تبدیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این گزارش تصریح شده: در تابستان ۱۳۹۷ از کل جمعیت شهری ۶/۶۱ میلیون نفری کشور حدود ۵/۳۴ میلیون نفر آن (معادل ۵۶ درصد) تحت تنش آب شرب قرار گرفتند. در سال آبی جاری (۱۳۹۹-۱۴۰۰) تاکنون درکل کشور نسبت به متوسط درازمدت ۵۲ ساله، ۳۶ درصد کاهش بارندگی وجود دارد که از این میان بیشترین کاهش مربوطه به حوضه های آبریز مرزی شرق و قره قوم و همچنین کمترین کاهش نیز مربوط به حوضه های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر است.

در بخش دیگری از این گزارش بیان شده: بدین ترتیب وقوع تنش آب شرب در مناطق مختلف کشور محتمل به نظر می رسد. با توجه به اینکه پروژه های پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای مختلف کشور از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است، مدیریت مطلوب تر این برنامه ها می توانست چالش های موجود در این زمینه را کمتر کند، به خصوص در مناطق گرمسیری که عموماً با مشکلات آب شرب مواجه هستند مانند استان خوزستان، چنانچه در مورد این پروژه ها اولویت بندی بهتری انجام می شد، قطعاً اجرای پروژه های مربوط به استانی مانند خوزستان در اولویت قرار می گرفت.

نویسندگان این گزارش تاکید کردند: برای مقابله با تنش آب شرب در کشور متولیان بخش آب شرب باید راهکارهای موضوعه را از هم اکنون در دستور کار قرار دهند و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. راهکارهای مقابله با تنش آب شرب به دو دسته راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شوند. برخی از راهکارهای کوتاه مدت که عمدتاً بر مدیریت عرضه استوار هستند، عبارتند از: افزایش تأمین و تولید آب، طرح های ارتقای کیفی، افزایش توان ذخیره سازی آب، تقویت خرید تضمینی، پایداری خدمات در شرایط اضطرار، توجه به فرایند آبرسانی تا بازچرخانی و استفاده مجدد و تنوع بخشی اعتباری. در کنار این راهکارها، راهکارهای بلندمدت که عمدتاً مبتنی بر مدیریت تقاضا هستند، عبارتند از: ارتقای بهره وری، کاهش آب به حساب نیامده، اقدامات کاهش مصرف، فرهنگ سازی و تصحیح الگوی مصرف و اصلاح تعرفه ها.فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: مرکز پژوهشها تنش آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۴۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیم‌نگاه یوونتوس به وضعیت وندل، دفاع چپ تیم ملی برزیل و پورتو

یوونتوس در پایان فصل جاری با ساندرو خداحافظی می‌کند و از همین حالا به فکر یافتن جایگزینی برای او افتاده‌است

طرفداری | قرارداد الکس ساندرو با یوونتوس در پایان فصل جاری به اتمام می‌رسد و این مدافع برزیلی پس از نزدیک به 9 سال، بیانکونری را ترک خواهد کرد.

به گزارش گاتزتا دلواسپورت، یوونتوس برای جانشینی ساندرو، وندل 30 ساله را زیر نظر گرفته‌است. وندل از سال 2021 برای پورتو توپ می‌زند و در فیفادی اخیر برای اولین بار به اردوی تیم ملی برزیل دعوت شد. او در جدال‌های برزیل با انگلیس و اسپانیا، 90 دقیقه برای سلسائو به میدان رفت و عملکرد نسبتا خوبی را هم به نمایش گذاشت. وندل در فصل جاری 26 بازی برای پورتو انجام داده و آمار 4 گل و 3 پاس گل را به ثبت رسانده‌است. قرارداد این بازیکن با باشگاه پرتغالی در سال 2025 به اتمام می‌رسد و او از سوی وبسایت ترنسفرمارکت، 5 میلیون یورو ارزش‌گذاری شده‌است.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت صید و صیادی و بهره برداری از آبزیان دریاچه سد ارس
  • وضعیت بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد بود؟
  • افزایش تصادفات منجر به فوت در اصفهان / بارشی گزارش نشده است
  • نیم‌نگاه یوونتوس به وضعیت وندل، دفاع چپ تیم ملی برزیل و پورتو
  • لزوم ارتقای وضعیت رشت و جلب رضایت رشتوندان
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سد‌ها
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷ درصدی ورود آب به سدها
  • مخبر: کاهش ۲۸ درصدی تلفات جاده ای خوشحال کننده است
  • تصویب قوانین بازدارنده برای کاهش حوادث جاده‌ای
  • مشکل اقتصاد ایران در ۱۴۰۲ چه بود و ۱۴۰۳ دولت چه باید کند؟