Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس قانون در زمان کشت برنج داخلی، واردات ممنوع است این درحالی است که نگرانی‌هایی در خصوص احتمال فساد برخی از محموله‌های برنج مطرح شده و تعیین تکلیف محموله‌های موجود در گمرک از اهمیت بالایی برخودار است.

خبرگزاری میزان - تسنیم نوشت: قیمت برنج ایرانی طی مدت اخیر روند صعودی داشته و براساس برخی مشاهدات به رقمی بین ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افزایش قیمت سبب شده تا تقاضا برای برنج ایرانی کاهش یابد و بخشی از برنج تولیدی داخل به فروش نرسد. قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در همین خصوص گفته بود: «به دلیل گرانی‌ها برنج روی دست بنکداران مانده است.»

در این بین دو ایده عرضه برنج ایرانی در بورس و آزادسازی صادرات برای تحریک تقاضا و فروش برنج ایرانی مطرح شده است که این مسئله خود با نظرات موافق و مخالف و گا‌ها متناقضی همراه است.

برخی معتقد هستند که ورود برنج به بورس سبب رشد قیمت‌ها خواهد شد و از طرف دیگر برخی معتقد هستند با ورود برنج به بورس دلالی‌ها کاهش می‌یابد و فروشندگان و خریداران مستقیما با یکدیگر معامله خواهند کرد.

جبران کاهش ۱۸ درصدی تولید برنج ایرانی با عرضه برنج خارجی/کمبودی در برنج خارجی وجود ندارد

پیش از این سید جواد سعادتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات برنج گفته بود: کمبودی در حوزه برنج خارجی وجود ندارد. با توجه به خشکسالی‌ها، برنج تولید داخل کاهش ۱۸ درصدی داشته است، اما با عرضه برنج خارجی به بازار سعی بر این است که این کمبود جبران شود.

وی افزود: براساس قانون در زمان کشت برنج داخلی، واردات ممنوع است و تنها از محل ذخایر راهبردی برنج خارجی وارد بازار می‌شود که در این مورد نیز کمبودی وجود ندارد و براساس قانون این ممنوعیت واردات تا زمان مقرر ادامه می‌یابد.

لازم به ذکر است، طی ۱۵۰ روز ابتدایی سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده بود و این در حالی است که این رقم برای مدت مشابه سال جاری کمتر از ۲۰۰ هزار تن بوده است، این مسئله بیانگر کاهش ۶۰ درصدی واردات برنج به کشور است.

هرچند که به عقیده بسیاری از فعالان این حوزه میزان عرضه برنج خارجی تاثیری برقیمت برنج ایرانی نخواهد داشت و با در نظر گرفتن اینکه به دلیل رشد قیمت تقاضا برای آن کاهش یافته است، این سوال پیش می‌آید که سرنوشت برنج‌های موجود در گمرکات کشور به کجا خواهد رسید؟

با توجه به اینکه پیش از این برخی نگرانی‌ها در خصوص احتمال فساد برخی از محموله‌های برنج مطرح شده بود، تصمیم‌گیری در این خصوص و تعیین تکلیف محموله‌های موجود در گمرک از اهمیت بالایی برخودار است و انتظار می‌رود نهاد‌های مسئول هرچه سریعتر نسبت به آن واکنش نشان دهند.

بیشتر بخوانید: قیمت برنج در حباب!

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخبار اقتصادی برنج

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی برنج برنج ایرانی برنج خارجی عرضه برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بر بازار حبوبات در حال انجام است

رضا کنگری گفت: هم اکنون توزیع کالاهای اساسی همچون برنج و شکر با نرخ مصوب در حال انجام است به طوری‌که محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

او با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی هرکیلو شکر را با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان به بنکداران می‌دهد، افزود: بنکداران شکر را با قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان در اختیار اتحادیه‌ها  قرار می دهند و در نهایت با نرخ مصوب ۲۸ هزار تومان باید به دست مصرف‌کننده برسد.

کنگری قیمت هرکیلو برنج هندی برای مصرف کننده را ۳۵ هزارتومان و برنج پاکستانی ۳۸ هزارتومان اعلام کرد و گفت: برنج خارجی در حال تامین است و هم اکنون محدودیتی در این زمینه نداریم.

او ادامه داد: تجار و واردکنندگان ملزم هستند واردات برنج خارجی را منوط به خرید برنج ایرانی انجام بدهند، به طوریکه به‌ازای واردات هر ۲ کیلوبرنج خارجی یک کیلوبرنج ایرانی از کشاورزان خریداری کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت حبوبات در بازار آزاد متفاوت شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با ورود به بازار حبوبات نظارت های لازم را انجام می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صحت سنجی ادعای وجود ۵۰ هزار خودروی خارجی در گمرکات کشور
  • صحت سنجی ادعای ورود ۵۰ هزار خودروی خارجی به گمرکات
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • کاهش صادرات افغانستان در ماه حوت
  • محصول خارجی استقلال خوزستان برای گل سرنوشت ساز
  • نظارت بر بازار حبوبات در حال انجام است