Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی حسینی بعدازظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ۷ مهرماه روز ایمنی و آتش نشانی اظهار کرد: ۹۰ درصد ماشین آلات آتش نشانی بیرجند بالای ۱۰ سال عمر دارند و خودروهای ۹۱۱ و ۹۱۳ نیز برای ۴۰ سال قبل هستند.

وی تصریح کرد: تجهیزات آتش نشانی نیز اکثراً وارداتی و تخصصی است و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم چرا که اکنون فقط ۱۴ دستگاه سنگین، ۹ دستگاه سبک و یک موتور داریم که در صورت آتش گسترده و حوادث گسترده امکانات خدمات دهی به شدت کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی ۶ ایستگاه آتش نشانی در بیرجند فعال است که در بخش ناوگان، تجهیزات و نیروی انسانی با کمبود شدیدی رو به رو هستند.

این مقام مسئول عنوان کرد: نیروی عملیاتی کنونی فقط ۹۰ نفر هستند که در ۴ سال قبل این تعداد ۱۲۰ نفر بوده است.

وی بیان داشت: اگر ۴۰ نفر نیروی دیگر به سازمان تزریق شود به وضعیت گذشته بازمی گردیم، در غیر این صورت نیاز شهرستان حداقل ۷۰ تا ۸۰ نفر دیگر است تا بتوانیم پوشش دهی خوبی با قدرت کافی داشته باشیم.

حسینی با اشاره به کل نیروهای سازمان آتش نشانی بیرجند نیز اظهار کرد: در تمام بخش‌های آموزشی، پیشگیری، اداری، عملیاتی و ستادی با کمبود مواجه هستیم، اکنون فقط ۱۱۰ نفر نیرو داریم که نیاز مرکز استان ۳۳۶ نفر نیرو است.

افزایش ۱۲۰ درصدی فوتی‌ها

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با بیان اینکه از ۷ مهر ماه سال گذشته تا۷ مهر ماه سال جاری یک هزار و ۳۹۲ حادثه و حریق در بیرجند رخ داده است، گفت: در مدت زمان مشابه سال گذشته یک هزار و ۳۸۳ حادثه بود که حدود ۰.۶ درصد افزایش داشته است.

حسینی تصریح کرد: از این تعداد ۵۴۸ مورد حریق بود که به دلیل افزایش مهارت، تخصص و آموزش آتش‌نشانان، به موقع و سریع اقدامات لازم انجام شد.

وی از افزایش ۱۲۰ درصدی فوتی ها طی یکسال گذشته خبر داد و بیان کرد: شمار فوتی ها از ۵ نفر به ۱۱ نفر رسیده‌اند، همچنین مصدومیت‌ها از ۱۶۲ نفر به ۱۳۳ نفر کاهش داشته است.

وی بیان کرد: در زمینه مزاحمت‌های تلفنی با توجه به فرهنگ سازی های انجام شده تا حدود ۲ سال قبل روند کاهشی داشته‌ایم ولی از مهر سال ۹۹ تا مهر امسال از ۲۲ هزار و ۲۶۳ به ۲۴ هزار و ۸۳۸ تماس رسیده است.

حسینی دلیل این افزایش مزاحمت‌های تلفنی به ۱۲۵ را تعطیلی مدارس دانست و افزود: نیاز به فرهنگ سازی خانواده داریم چرا که در همان زمان ممکن است تماس ضروری پشت خط بماند و آسیب‌های زیادی وارد شود.

استفاده از ظرفیت‌های استان

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اعلام کرد: در سال جاری به استفاده از ظرفیت‌های استان پرداخته‌ایم و اقدامات خوبی اجرایی شده است.

حسینی تصریح کرد: مصرف و قیمت پودر کپسول‌های آتش نشانی زیاد بود و در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با استفاده از مطالعات زمین شناسی و مواد معدنی رگه‌هایی پیدا کردیم که برای پودر این کپسول‌ها خیلی مناسب است و آنالیزها در حال انجام است تا به مجوز تولید برسد.

وی با اشاره به اینکه تهویه در حریق‌های گسترده با فضاهای بسته از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: توربوفن دستگاه لازم در این زمینه است که حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در بردارد اما با استفاده از نیروهای فنی سازمان توانسته‌ایم یک دستگاه همتراز با توربوفن با ۵ میلیون تومان بسازیم و برای دیگر ایستگاه‌ها نیز در حال انجام است.

به گفته وی برای حریق‌های خشک که خاکستر زیادی دارند و مصرف آب زیاد بود دستگاه گل پاش ساخته شده است که این گل از نوعی رس است که توانایی پوشش خوبی در این زمینه دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر امکانات و کارگاهی برای کارهای فنی در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم شاهد اقدامات خوبی در زمینه‌های مختلف باشیم ولی زیرساخت و پشتیبانی نداشته‌ایم.

منابع درآمدی که دیگر وجود ندارد

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با اشاره به ساخت سایت تخصصی آموزشی در بیرجند، گفت: در سال ۹۷ قانون درآمد متمرکز راه اندازی شد و با وجود اینکه فاز اول این سایت با زیرساخت‌های خوبی راه اندازی شده بود به دلیل این قانون تعطیل شد.

حسینی ادامه داد: اگر این سایت ایجاد می‌شد نیروهای توانمندتری آموزش تخصصی می‌دیدند و برای شرق کشور ساخته شده بود ولی اکنون به دلیل نبود بودجه و حمایت، همان امکانات ایجاد شده نیز در حال نابودی هستند.

وی اظهار کرد: تا حدود ۴ سال قبل ۵ منبع درآمدی داشتیم که اقدامات خوبی انجام می‌شد که شامل کمک‌های منابع داخلی شهرداری، درآمد خود سازمان آتش نشانی، مدیریت بحران استانداری، وزارت کشور و درآمد تملک فرمانداری بود، ولی اکنون دیگر این منابع وجود ندارد.

به گفته وی نیاز است که مسئولان شهرداری، شورای شهر، استانداری و فرمانداری باری دیگر توجه ویژه‌ای به این سازمان داشته باشند تا بتوان به درستی و با تمام قدرت اقدامات را انجام داد.

پیشگیری و آموزش

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند عنوان کرد: در بخش آموزش اقدامات خوبی انجام شد و برای ادارات و کارخانجات و مدارس دوره‌های آموزشی برگزار شد.

حسینی اعلام کرد: مجتمع‌ها و مردمی که تعداد متقاضی آنها به ۲۰ نفر برسد می‌توانند به شماره‌های ۳۲۴۱۷۰۵۴ و ۳۲۳۷۷۲۳۴ تماس گرفته و با نوبت‌گیری آموزش‌های اولیه را دریافت کنند.

به گفته وی در سال جاری با آموزش‌های انجام شده حدود ۵۷۰ نفر نیروی داوطلب داریم که در مجموع حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که می‌توانند در ابتدای حوادث خدمات اولیه را بدهند تا نیروهای سازمان برسند.

وی در بخش پیشگیری نیز بیان کرد: بازدیدهای فراوانی انجام شده است و مشکل در ساختمان‌های ناایمنی است که پایان کار نمی‌گیرند و لازم است خود مردم با دغدغه مندی دنبال این موضوع باشند، همچنین مشکل در بافت قدیمی است که قبل سال ۸۶ ساخته شده‌اند.

کد خبر 5315661

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری بیرجند علی حسینی آتش نشانی اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا هفته دفاع مقدس مرز مهران بوشهر علامه حسن زاده آملی عکس استانها ایلام آمار کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه واکسن کرونا علی لندی اقدامات خوبی انجام شد سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۵۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی آتش نشانی مشهد، آتش یار وحید باخدا اظهار کرد: حادثه حریق انبار گوگرد در ساعت ۱:۰۸ دقیقه بامداد امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه از طریق مرکز فرماندهی اعلام شد.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی مشهد افزود: حدود ۴۰ آتش نشان ایستگاه‌های ۴۱،۴۲،۵۲،۶، ۴۹،۱۸، ۹ و ۳۸ همراه با ۱۲ خودروی اطفا حریق و توربوفن بلافاصله در محل حادثه واقع جاده میامی حاضر شدند.

وی گفت: طی اعلام افسر نگهبان حاضر در محل، سوله حاوی گوگرد به متراژ حدوداً ۵۰۰ متر مسقف طعمه حریق شده بود که با تلاش همکاران از سرایت به سوله‌های اصلی جلوگیری به عمل آمد.

باخدا از اطفای حریق و پایان عملیات آتش نشانان در ساعت ۳:۵۵ دقیقه بامداد خبر داد.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی مشهد گفت: علت دقیق این حادثه در دست بررسی است.

دیگر خبرها

  • نتایج بررسی آتش‌سوزی خیابان شهید انصاری قزوین چه بود؟
  • نجات ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم
  • آتش سوزی مهیب در یک واحد صنعتی شهرک شکوهیه قم
  • حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد 
  • حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد 
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر
  • آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد 
  • مهار آتش‌سوزی مهیب یک مجتمع مسکونی در کرمان
  • آتش‌سوزی در پامنار
  • مصدوم شدن آتش‌نشان تهرانی در حریق کارگاه آهنگری + عکس