Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزایر آریا- مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر» سوریه ادعا کرد که بامداد امروز، یک فروند هواپیمای ناشناس، منطقه مرزی سوریه و عراق در نزدیکی البوکمال را بمباران کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، همزمان با تشدید درگیری‌ها در شمال سوریه طی چند روز اخیر میان قوای نظامی مختلف حاضر در منطقه و درگیری‌های شدید روز گذشته میان ارتش سوریه با تروریست‌ها و همزمان ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان کُرد سوریه، مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان، از شنیده شدن صدای چندین انفجار در منطقه مرزی سوریه و عراق و نزدیکی «البوکمال» خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مرکز بدون اشاره به اطلاعاتی درباره خسارات جانی احتمالی در خصوص دلیل شنیده شدن صدای این انفجارها در بامداد امروز (سه‌شنبه، 28 سپتامبر)، مدعی شد که یک هواپیمای ناشناس اقدام به بمباران مواضعی در نزدیکی البوکمال کرده است.
بنا بر این گزارش، این اقدام، همزمان با بمباران شهر «المیادین» صورت گرفت، جایی که انفجارهای شدیدی در منطقه المزارع در نزدیکی شهر المیادین در حومه دیرالزور، در نتیجه بمباران یک هواپیمای ناشناس رخ داد.
این مرکز در ادامه مدعی شد که در جریان حمله هوایی در نیمه سپتامبر جاری به مرز مشترک سوریه و عراق، سه نیروی الحشد الشعبی به شهادت رسیده‌اند و شمار قربانیان به دلیل وخیم بودن برخی از زخمی‌ها احتمالا افزایش یافته است.
هنوز طرف‌های رسمی عراقی یا سوری حمله هوایی بامداد امروز در نوار مرزی مشترک میان این دو کشور را تایید یا رد نکرده‌اند.
به نوشته «روسیا الیوم»، خودروها و کامیون‌های نیروهای الحشد الشعبی در اطراف البوکمال، اغلب هدف حملات پهپادی ناشناس قرار می‌گیرند و واشنگتن نیز ادعا می‌کند که پهپادهای آمریکایی اقدام به چنین کاری نمی‌کنند.
مرز القائم-البوکمال تنها گذرگاه مهم موجود میان عراق و سوریه است که در اختیار دولت‌های دو کشور بوده و قابلیت بهره برداری تجاری دارد، دیگر گذرگاه‌ها میان عراق و سوریه، یعنی رُبَیعه به دلیل حضور نیروهای کُرد و ولید-تنف به جهت حضور نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در حال حاضر فاقد قابلیت تجاری سازی در مقیاس انبوه است.
گذرگاه البوکمال در سال 1396، طی عملیاتی مهم و راهبردی توسط جبهه مقاومت از دست داعش آزاد شد و از آن پس جنگنده های آمریکایی حملات نامنظم خود را به این منطقه آغاز کرده اند.

رصد تحرک نظامی آمریکا در ریف الحسکه
خبرنگار العالم در سوریه گفت استان الحسکه و حومه آن شاهد فعالیت های خودورهای نیروهای اشغالگر آمریکایی به ویژه خودروهای نظامی و تانک هاست.
خبرنگار العالم گزارش داد، 13 تانک نظامی از تل بیدر به شهر الحسکه حرکت کردند و انتظار می رود به پایگاه نظامی آمریکا عزیمت کنند این در حالی است که همزمان 70 خودرو از رمیلان به پایگاه الشدادی حرکت کرده و از منطقه رمیلان تجهیزات نظامی و مهمات به این پایگاه امریکایی در الشدادی منتقل کردند.
همزمان با این اقدامات و انتقال مهمات و خودروهای نظامی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در الشدادی، قسد احتمال عقب نشینی امریکا از منطقه را می دهد.
الهام احمد؛ رئیس شورای مسد دیروز در اظهارات مطبوعاتی خود اعلام کرد: بعید نمی دانیم امریکا برای اجرای استراتژی بایدن رئیس جمهوری امریکا از منطقه خارج شود.
نیروهای اشغالگر آمریکایی طی ماههای گذشته هزاران کامیون حامل سلاح و تجهزیات نظامی و لجستیکی از مسیرهای غیر قانونی و برای تقویت پایگاه‌های نظامی خود وارد الحسکه کرد.
این در حالی است که شورای مسد شاخه سیاسی قسد سفرهایی به پایتخت های اروپایی داشت که از واشنگتن شروع شد که بیانگر میزان دستپاچگی قسد از تصمیم امریکا و درخواست از این کشور برای عدم عقب نشینی تا تعیین تکلیف نهایی را نشان می دهد.

انهدام یک فروند پهپاد عناصر تروریستی در ادلب
مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه موسوم به «حمیمیم» که زیر نظر وزارت دفاع روسیه قرار دارد، از انهدام یک فروند پهپاد عناصر تروریستی مستقر در ادلب خبر داد.
در بیانیه منتشر شده وزارت دفاع روسیه آمده که سامانه دفاع موشکی مستقر در اطراف پایگاه روسی حمیمیم در سوریه دیشب یک فروند پهپاد عناصر تروریستی را که از ادلب به سمت این پایگاه به پرواز درآمده بود، هدف قرار داد.
در این بیانیه آمده که «تجهیزات نظارتی در پایگاه هوایی روسی حمیمم راس ساعت 12:30 به وقت محلی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین را که از مناطق تحت اشغال عناصر مسلح در منطقه کاهش تنش ادلب به پرواز درآمده بود، رصد کرده است».
در این بیانیه آمده که سامانه پدافند هوایی «پانستیر-اس» مستقر در پایگاه حمیمیم روسیه، هدف هوایی را در مسافتی دور از پایگاه منهدم کرد.
مرکز آشتی روسیه تأکید کرد که این حادثه هیچ گونه جراحت و خسارت مادی نداشت و پایگاه «حمیمیم» به طور عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بازگشایی کامل گذرگاه مرزی اردن و سوریه
مقام‌های اردنی می‌گویند همزمان با ورود هیأت عالی‌رتبه‌ای از سوریه به امان جهت گفت‌وگو درباره تعاملات دوجانبه، این کشور از روز چهارشنبه گذرگاه مرزی اصلی با سوریه به نام «جابر» را بازگشایی می‌کند.
با افزایش تسلط دولت سوریه بر مناطق مرزی و رفع‌شدن خطر گروه‌های تروریستی، گذرگاه اصلی در مرز با اردن بازگشایی می‌شود.
همزمان با ورود هیأت عالی‌رتبه‌ای از سوریه به امان جهت گفت‌وگو درباره تعاملات دوجانبه، مقام‌های دولتی اردن خبر دادند این کشور از روز چهارشنبه گذرگاه مرزی اصلی با سوریه به نام «جابر» را بازگشایی می‌کند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، با اینکه گذرگاه جابر از سال 2018 و در پی عقب رانده‌شدن تروریست‌ها از جنوب سوریه به‌صورت جزئی بازگشایی شده بود اما سطح تبادلات تجاری بین اردن و سوریه تا رسیدن به میزان 1 میلیارد دلار قبل از وقوع جنگ هنوز فاصله زیادی دارد.
مقام‌های دولتی اردن به رویترز گفتند که شیوع همه‌گیری ویروس «کووید19»، باعث شد میزان عبور و مرور از این گذرگاه مرزی به میزان زیادی کاهش یابد اما این محدودیت‌ها از روز چهارشنبه برداشته می‌شوند.
آنها همچنین توضیح دادند که هیأت عالی‌رتبه سوری شامل وزرای اقتصاد، تجارت، کشاورزی، آب و برق این کشور قصد دارند درباره رفع تعرفه‌های گمرکی نیز با مقام‌های اردنی گفت‌وگو کنند.
«جمال الریفه» رئیس اتاق بازرگانی اردن به رویترز گفت: «ما امیدواریم که این اقدام‌ها سطح تبادلات تجاری را به میزان قبل از درگیری (بحران سوریه) برساند و حمل‌ونقل تجاری پرسود را احیا کند».
پیش از این نیز هیأت سوری در نشست خود را با وزرای اردنی راه‌های افزایش همکاری در زمینه‌های بازرگانی، حمل‌ونقل، برق، کشاورزی و منابع آب را بررسی کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سوریه گذرگاه مرزی یک فروند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۵۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • دستاوردسازی خیالی با بمباران رفح
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند