Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@17:45:00 GMT

طوفان گرد و غبار چگونه پایتخت را در نوردید؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۵۶۸۹

طوفان گرد و غبار چگونه پایتخت را در نوردید؟

به گزارش ایسنا، سولماز احدی اظهار کرد: با بروز این شرایط، در ایستگاه‌های شهر تهران، شاهد افزایش شاخص ذرات معلق به‌ویژه «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» (PM۱۰) بودیم و در ساعت ۱۳ شاخص میانگین برخط این آلاینده از مرز سلامت عبور کرد. روند افزایشی شاخص این آلاینده با رشدی قابل ملاحظه ادامه یافت و در ساعت ۱۵ شاخص «ذرات معلق کمتر از ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میکرون» (PM۲.۵) نیز وارد شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس شد. این در حالی بود که در این ساعت، شاخص برخط آلاینده PM۱۰  به عدد ۱۹۰ رسید و فراتر بودن شاخص ذرات درشت‌تر در بیشتر ساعات این روز، نشانگر بروز شرایط گرد و خاک در شهر تهران بود.  

احدی اضافه کرد: شاخص ذرات PM۱۰ در ساعت ۱۶ وارد شرایط ناسالم برای عموم افراد شد و روند صعودی خود را ادامه داد؛ به گونه‌ای که بیشترین میانگین شاخص ثبت شده در ساعت ۱۸ برابر با ۲۶۶ برای آلاینده PM۱۰ بود که در برخی از ایستگاه‌ها به‌ویژه ایستگاه‌های غربی، شاخص‌های فراتر از این عدد نیز ثبت شد.

این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: در ساعات پایانی این روز به دنبال کاهش نسبی سرعت باد، روند کاهشی شاخص مشاهده شد و ساعت ۶ صبح روز دوشنبه (۵ مهر) شرایط به وضعیت سالم باز گشت. این شرایط مدت زیادی دوام نداشت و پس از چند ساعت، دوباره روند افزایشی شاخص ذرات معلق رخ داد و مانند روز قبل، در بیشتر ساعات شاخص هر دو آلاینده PM۱۰ و PM۲.۵ همزمان فراتر از حد مجاز قرار گرفتند. در حالی که با توجه به تعطیلی این روز، از حجم ترددهای شهری در تهران به طور نسبی کاسته شده بود. بروز این شرایط باعث شد که میانگین شاخص کیفیت هوای ۲۴ ساعته در ساعت ۱۱ روز دوشنبه (۵ مهر) عدد ۱۳۰ برای آلاینده PM۱۰ و عدد ۱۲۲ برای آلاینده PM۲.۵  ثبت شود.

احدی اضافه کرد: استمرار جو حاوی گرد و غبار در روز دوشنبه (۵ مهر) نیز منجر به غلظت بالای ذرات معلق در هوای پایتخت و در نتیجه، میانگین شاخص کیفیت هوای ۲۴ ساعته در ساعت ۱۱ این روز برای آلاینده PM۱۰ عدد ۱۰۱ و برای آلاینده PM۲.۵ عدد ۱۱۲ ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای سال جاری، پنج روز فراتر از حد سلامت برای آلاینده PM۱۰ ثبت شده و شاخص روز دوشنبه (۵ مهر) بیشترین شاخصی بود که در سال جاری برای این آلاینده به ثبت رسیده است.

منبع: الف

کلیدواژه: برای آلاینده PM۱۰ کیفیت هوای روز دوشنبه شاخص ذرات ذرات معلق ثبت شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۵۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز  در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۹۴، خیابان ۲۵ آبان ۶۰، پارک زمزم ۶۹، میدان انقلاب و دانشگاه صنعتی ۷۰، خیابان‌های فیض و پروین اعتصامی ۶۱، رهنان ۷۶، خیابان زینبیه ۶۸، سپاهان‌شهر ۵۸، خیابان فرشادی ۵۳، کردآباد و بولوار کاوه ۵۷ و خیابان میرزا طاهر و ایستگاه ولدان ۵۹ AQI در وضعیت قابل قبول است.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر و مبارکه با میانگین ۵۹، سجزی با میانگین ۹۸ و شاهین شهر با میانگین ۶۹ AQI در وضعیت قابل قبول و در کاشان با میانگین ۱۲۶ و قهجاورستان با میانگین ۱۳۳ AQI نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در نجف آباد با عدد ۱۲ AQI پاک ثبت شد.

ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر‌های مجاور اصفهان از جمله خمینی‌شهر، نجف آباد و منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

کیفیت هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • پایتخت یونان در میانه طوفان گرد و غبار به رنگ نارنجی درآمد + تصاویر
  • (تصاویر) گرد و غبار آفریقا آسمان پایتخت یونان را پوشاند
  • (تصاویر) طوفان نارنجی آتن را بلعید!
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس
  • تنفس هوای مطلوب در تهران بارانی
  • تهرانی‌ها همچنان هوای مطلوب تنفس می‌کنند
  • هوای تهران در مدار سلامت
  • اصفهانی‌ها چند روز از فروردین ۱۴۰۳ را هوای پاک تنفس کردند؟
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است