Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-18@09:53:22 GMT

رئیسی: مهار تورم مسأله مهم و اولویت دولت است

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۶۴۶۸

صراط:

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای کنترل تورم، بانک مرکزی را موظف نمود سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند.

به گزارش تسنیم، وی تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه سال ۱۴۰۱ را با تأکید بر اصلاح ساختار و حذف هزینه‌های غیرضرور بودجه تدوین کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت قرار دارد گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی و سیاست‌های متناسب با این اولویت به ویژه توسعه تولیدات داخلی و بی‌نیازی از واردات کالای خارجی و اعمال محدودیت و ممنوعیت برای ورود کالا‌های خارجی دارای مشابه داخلی یا کالا‌های وارداتی غیرضروری را در دستور کار خود قرار دهد.

در این جلسه سازمان برنامه و بودجه و ستاد اقتصادی دولت گزارشی از منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ ارائه کردند که بر اساس این گزارش، ظرفیت‌های قانونی برای تأمین منابع بودجه عمومی مشخص و مقرر گردید تمامی دستگاه‌های اجرایی نسبت به انجام تکالیف مندرج در بودجه سال ۱۴۰۰ به نحوی اقدام نمایند که منابع بودجه، تأمین شده و از این محل مخاطره‌ای که نتیجه آن افزایش نقدینگی باشد، ایجاد نگردد.

در این جلسه همچنین سازمان برنامه و بودجه موظف شد با اولویت‌بندی هزینه‌ها، حداکثر صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای را به عمل آورد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: رئیس جمهور ابراهیم رئیسی مهار تورم صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۵ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳

کسری تراز عملیاتی بودجه در سال جاری با ۲۵.۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل، ۳۵۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر همواره تراز عملیاتی بودجه که اختلاف بین درآمدها و هزینه‌های جاری است، منفی بوده و امسال هم این رقم به بیش از ۳۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این حالت بخشی از درآمدهای نفتی به حساب هزینه‌های جاری رفته و ممکن است سهم  پروژه‌های عمرانی تحت تاثیر قرار بگیرد.

البته این رقم نسبت به کسری تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۲ که بیش از ۴۷۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، کاهش ۲۵.۳ درصدی داشته است. همچنین رقم کسری عملیاتی بودجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۳۱۹ و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

درآمدهای دولت شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات، درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات و درآمدهای متفرقه است که از بین آن‌ها درآمدهای مالیاتی با سهم ۸۴.۶ درصدی، عمده درآمدهای عمومی دولت را تشکیل می‌دهد.

مجموع درآمدهای عمومی دولت در سال جاری با ۵۵.۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۱۵۲۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده  است. همچنین سهم مجموع درآمدهای عمومی دولت از کل منابع بودجه در سال جاری حدود ۲۴ درصد است.

هزینه‌های جاری نیز شامل جبران خدمت کارکنان، استفاده از کالاها و خدمات، هزینه‌های اموال و دارایی، یارانه، کمک‌های بلاعوض، رفاه اجتماعی و سایر هزینه‌ها است که برای سال جاری ۱۸۷۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

البته طبق قانون برنامه پنجم توسعه که مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ بود، دولت موظف شده بود بودجه سالانه را به گونه‌ای پیش‌بینی کند که بتواند سهم هزینه‌های جاری از درآمدهای نفتی را به صفر رسانده و این بخش را از محل درآمدها (شامل مالیات و سایر درآمدها) تامین کند. با این حال این هدف همچنان محقق نشده است.

گفتنی است؛ تراز عملیاتی و منفی بودن آن به معنی کسری بودجه نیست و فقط اختلاف درآمد و هزینه‌ دولت را مشخص می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • ادعای بی سند، باز هم کار دست وزیر اقتصاد داد/ اجاره در دولت رئیسی چند برابر قبل شد؟
  • پروژه‌های اولویت‌دار دانشگاه تهران تکمیل می شود
  • تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار تعمیراتی دانشگاه در ۳۰ ماه
  • تاثیر تورم بر رفتار‌های فرهنگی
  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد
  • مهم‌ترین تغییرات بودجه ۱۴۰۳ از زبان ریاست سازمان برنامه و بودجه؛ بودجه بخش سلامت به ۴۰۸ همت رسید | برنامه هفتم به‌زودی به دولت ابلاغ می‌شود
  • قانون برنامه هفتم به زودی به دولت ابلاغ می‌شود
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن
  • کاهش ۲۵ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳