Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-19@08:21:53 GMT

طرح نمایندگان ایران برای تشکیل یک استان جدید

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۶۶۷۳

صراط:

 اخیراً ۳۵ نماینده مجلس با تدوین طرحی خواستار تشکیل یک استان جدید شده‌اند که این طرح پس از اعلام وصول از سوی هیئت رئیسه مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی پارلمان ارجاع داده شده است.

به گزارش تسنیم، متن این طرح به شرح زیر است:

استان کرمان با یازده درصد وسعت کشور به عنوان پهناورترین استان و از نظر جمعیت رتبه نهم را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاصله بین شمالی‌ترین نقطه استان با جنوبی‌ترین نقطه استان، قریب به ۸۰۰ کیلومتر است. این مسافت و وجود شهرستان‌های زیاد عملاً سرکشی استاندار و مدیران کل را برای بررسی مسائل و مشکلات همه شهرستان‌های استان ناتوان و ناممکن ساخته است و این امر موجب عقب‌ماندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نتیجتاً موجب خسارات آشکاری به مردم شهرستان‌های شرق استان شامل بم، ریگان، فهرج و نرماشیر و دوازده شهر و قریب هفتصد روستا و آبادی گردیده است که آثار عقب‌ماندگی و توسعه نامتوازن در این شهرستان‌ها به روشنی مشهود است.


شهرستان‌هایی با سرمایه‌های فراوان، ولی محرومیت‌های ناشی از ضعف شدید اِعمال مدیریت. مضافاً آنکه بُعد مسافت و خطرات جاده‌ای و هزینه‌های تردد و بوروکراسی‌های اداری و رفت و آمد‌های پی‌درپی جهت اخذ مجوزها، انگیزه سرمایه‌گذاران را جهت سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد و تردد برای حل مشکلات بعد از سرمایه‌گذاری مزید بر علت گردیده است؛ چنانچه مدیریت‌های کلان به خوبی انجام می‌شد این اندازه عقب‌ماندگی و محرومیت وجود نداشت. بر این اساس چهار شهرستان شرقی استان کرمان (بم، ریگان، فهرج و نرماشیر) با گویش و فرهنگ مشترک، منابع درآمدی و اقتصاد مشابه در انواع محصولات دامداری و کشاورزی به خصوص خرمای مضافتی بم که قریب بیست هزار بهره‌بردار و تولید سالانه قریب دویست هزار تن، یکی از مناطق مهم تولید خرمای کشور محسوب می‌شوند، اضافه بر همه اینها، وجود کم آبی و خشکسالی‌های پی‌درپی، مدیریت متمرکز در این شهرستان‌ها برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به مردم و سرمایه‌های ملی و اِعمال مدیریت شایسته جهت محرومیت زدایی، ضروری می‌نماید؛ لذا طرح تفکیک چهار شهرستان شرقی استان کرمان و ایجاد استان بم به مرکزیت شهرستان بم ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است متأسفانه از منشأ معلوم و نامعلوم، کِش‌مَکش‌ها و حساسیت‌هایی بعضاً بی‌مبنا بین مردم شهرستان‌های شرقی و جنوبی در موضوع استان شدن هر یک از این دو سرزمین ایجاد گردیده که اتحاد این شهرستان‌ها را تحت عنوان یک استان، سخت و غیر ممکن نموده است.

عنوان طرح: طرح تشکیل استان بم

ماده واحده: شهرستان‌های شرق استان کرمان شامل بم، ریگان، فهرج و نرماشیر از استان کرمان تفکیک و تحت عنوان استان بم به مرکزیت شهرستان بم تشکیل می‌شود.

تبصره: با انتزاع شهرستان‌های فوق، کارکنان سازمانی، وسایل و تجهیزات و بودجه و اعتبارات مربوط، به تناسب جمعیت و وسعت و وضعیت جغرافیایی، از محل تجهیرات و امکانات فعلی استان کسر و به استان جدید اضافه می‌گردد. هیئتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت وزرای کشور و امور اقتصادی و دارایی و رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور، مسئول اجرای مفاد این تبصره می‌باشند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی استان کرمان استان جدید صراط استان کرمان شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

استاندار کرمان با بیان اینکه ساختمان قدیم فرمانداری شهرستان کرمان یک بنای تاریخی است که باید حفظ شود، گفت: این ساختمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدمهدی فداکار ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی سال 1403 استان باید با توجه به شاخص‌ها تعریف و پیگیری شود، اظهار داشت: دستگاه‌ها نیز باید برنامه ارتقای شاخص‌های اداری خود را ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 100 هزار میلیارد تومان پروژه در حال حاضر در سطح استان کرمان در حال اجرا است و همه باید کمک کنیم تا این پروژه‌ها به نتیجه برسد، گفت: همه مدیران وظیفه دارند تا برای همه پروژه‌ها همکاری کنند و موانع را بردارند.

استاندار کرمان با بیان اینکه اشتغال در استان کرمان اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: اولویت در استان با پروژه‌های در دست اجرا است چرا که اتمام آنها به اشتغال معطوف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه در استان کرمان داریم که سوله‌های آن احداث شده اما چند سال است که تجهیزات آن در گمرک سیرجان مانده و باید روند آن تسهیل شود، افزود: چند پروژه خیلی مهم داریم و باید بخشی از منابع آن از محل حقوق دولتی معادن تامین مالی شود که حتماً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

فداکار با بیان اینکه برنامه هفتم بودجه هنوز ابلاغ نشده و حتماً باید برش استانی آن تهیه شود، گفت: دستگاه‌هایی که مصوبه سفر رئیس جمهوری دارند حتماً باید پروژه خود را تعیین تکلیف کنند و از محل مولدسازی تامین مالی شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای توسعه زیرساختی در استان کرمان کار شود و با پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم باید شبکه برق و گاز در استان توسعه پیدا کند، بیان کرد: کارهای اقتصادی در استان که معطوف به اشتغالزایی می‌شود نباید متوقف شود و همه باید کمک کنند.

استاندار کرمان با بیان اینکه چند بیمارستان در دست ساخت در استان کرمان داریم که هم خصوصی و هم دولتی است و اگر به نتیجه برسد تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: فقط در یک مورد حدود 350 تخت بیمارستانی در حوزه روانپزشکی اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی مرکز سرمایه‌گذاری خارجی اهمیت دارد و سرمایه‌گذاری در استان باید تسهیل شود، ادامه داد: ساختمان قدیم فرمانداری شهرستان کرمان به مرکز سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل می‌شود.

فداکار با بیان اینکه این ساختمان یک بنای تاریخی است که حتماً باید حفظ شود، گفت: ساختمان قدیم فرمانداری شهرستان کرمان باید به‌گونه‌ای طراحی شود که حتی سرمایه‌گذار خارجی بتواند در آن اقامت هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای هر کاری باید اول بازار کار آن دیده شود، افزود: در حوزه صنایع دستی استان کرمان نیاز است که بازاریابی شود تا تولیدکننده در استان کرمان متضرر نشود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • رئیسی توپ ساخت یک میلیون مسکن را به زمین دولت های قبل انداخت /در غرب همجنس بازی تبلیغ می شود تا نسر بشر قطع شود
  • تشکیل پرونده ۹۶ شهید و ۱۲۰ جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد
  • ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود
  • صدور موافقت اصولی با اجرای ۲ طرح گردشگری در اردبیل
  • نامهربانی پاکستان در حق ایران
  • تماس‌ تلفنی وزیر کشور با استاندار کرمان و بررسی وضعیت منطقه 
  • وزیر کشور، پیگیر اوضاع بارندگی در کرمان
  • تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها
  • ستاد بحران شرق استان کرمان تشکیل شد