Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا صدیق پور» امروز (سه شنبه) در نشست سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی با فعالان و تشکل‌های کشاورزی و صنایع غذایی در اتاق بازرگانی تهران، افزود: همان‌طور که مطلع هستید امروز در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم به طوری که هزینه تولید گله‌های پیر ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از هزینه‌های تولید در شرایط عادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی بخش کشاورزی بنگاه خیریریه نیستند و باید کار اقتصادی انجام دهند گفت: بی توجهی به شرایط جوجه یکروزه که اخیرا مورد هجمه گروه های مختلف قرار گرفته می تواند شرایط سختی ایجاد کند. همان طور که از نوروز سال گذشته تاکنون ۷۰۰ میلیون جوجه تولید شد اما نتوانستیم هفت میلیون جوجه وارد کشور کنیم.

وی درباره بحث تغییر قیمت جوجه یکروزه تصریح کرد: از سال گذشته تغییر قیمت جوجه یکروزه روی میز معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی باقی مانده است که پیشتر اعلام می‌شد با تغییر دولت این موضوع اصلاح می‌شود اما بازهم این موضوع را به بعد موکول می کنند.

این مقام مسوول اضافه کرد: افزایش قیمت جوجه یکروزه ممکن است هزار تومان در قیمت مرغ تاثیر داشته باشد اما امروز ۴۴ درصد گله های پیر ما ۴۰ میلیون جوجه تولید می کنند که باید در حفظ آن کوشید.

لزوم خروج صنعت طیور از تولید سنتی و پرهزینه 

«غلامعلی فارغی» رییس انجمن ملی طیور ایران به سه رویکرد اصلاح ساختار تولید طیور به زنجیره،  تغییر رویکرد تنظیم بازار و برنامه ریزی تولید اشاره کرد و گفت: وضعیت موجود تولید طیورکشور سنتی، پرهزینه و کم بهره است درحالی که براساس مطالعات سال ۱۳۹۲ باید این ساختار به سمت تولید زنجیره ای و یکپارچه شدن سوق داده می شد.

وی اظهار داشت: در چند سال اخیر فقط در جهت تخریب اصلاح ساختار حرکت شد و ساختار صنعت که سالانه قرار بود  ۱۵ درصد اصلاح شود همینطور زمین گیر شده است.

رییس انجمن ملی طیور ایران گفت: اصلاح ساختار صنعت طیور می تواند در شرایط ارزی فعلی یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: دومین رویکرد، تشکلی است در همان مطالعاتی که اتفاق افتاد، قرار شد که یک تشکل به نمایندگی از تمام حلقه ها رابط بین دولت و بخش خصوصی شود اما متاسفانه همچنان این تعدد تشکلی و تصمیم گیری به  چالش ها دامن زده است.

فارغی افزود: به نظر می رسد با شرایط فعلی باید رویکرد تنظیم بازار و برنامه ریزی تولید تغییر یابد که نیازمند کمک بخش خصوصی است.

۸۰ درصد تخم مرغ تولیدی کشور بدون قیمت وارد بازار می شود

«مهدی معصومی اصفهانی» رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار گفت: بیش از ۸۰ درصد تخم مرغ تولیدی کشور بدون نام و قیمت وارد بازار می شود در واقع هر کسی با سلیقه خودش تخم مرغ را می فروشد، سوپرمارکت ها خودشان تصمیم می گیرند این محصول را با چه قیمتی بفروشند.

وی با بیان اینکه تخم مرغ تنها محصولی است که قیمت مشخصی ندارد، افزود: قیمت محصولاتی چون مرغ و تخم مرغ باید تابع عرضه و تقاضا باشد نه قیمت تمام شده که اکنون اجرا می شود.

عضو هیاتنمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون شاهدیم که برای ۵ تا ۱۰ درصد کمبود مرغ یا تخم  مرغ در بازار قیمت ها دو تا سه برابر افزایش می یابد بنابراین آنچه انتظار می رود این است که وزارت جهاد کشاورزی مواد اولیه مورد نیاز این بخش را تامین کند.

به گفته وی، اکنون تولیدکنندگان سپر دفاعی اعتراضات مردمی هستند در حالی که تولید کننده در افزایش قیمت این محصولات تقصیری ندارد.

صنعت شیرینی و شکلات با مشکل کمبود گندم و آرد روبروست 

«جمشید مغازه ای» دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران گفت: سالانه صنعت شیرینی و شکلات کشور به ۱.۵ میلیون تن گندم نیاز دارد که اکنون به دلیل کمبود گندم تولیدی کشور، در تامین گندم و آرد مورد نیاز با مشکل جدی روبرو هستیم.

وی اظهار داشت: صنعت ما با توجه به پتانسیل بالای صادراتی سالانه در بدترین شرایط بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران گفت: صنعت شیرینی و شکلات کشور در تامین مواد اولیه ای مانند شکر، روغن و گندم و آرد مدت هاست که در مضیقه قرار دارد به طوری که در بهمن ماه سال گذشته با کمبود روغن خوراکی روبرو شدیم.

مغازه ای افزود: این صنعت آمادگی دارد در کنار دولت برای تامین آرد مورد نیاز خود، گندم تامین و وارد کند که این  مهم نیازمند حمایت دولتی است.

گوجه فرنگی به صورت خام فروشی  از کشور خارج نشود 

«محمد میررضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران هم در این نشست در سخنانی گفت: صنایع کنسرو ایران دارای ۱۷۰ واحد صنعتی غذایی فعال در کشور است که مستقیم با وزارت کشاورزی در ارتباط است.

وی اظهارداشت: این صنعت اثبات کرده که در طول هشت سال جنگ می تواند غذای یک رزمنده را حداقل تامین کند و یک صنعت استراتژیک برای کشور محسوب می شود.

به گفته این فعال اقتصادی، در این صنعت ما شاهد مشکلاتی هستیم که به طور نوشتاری ارایه داده ایم منتهی در کشاورزی ما، کشت قراردادی با کشاورز را خیلی به صورت دیکته شده نداریم.  

وی گفت: رب گوجه فرنگی از محصولاتی است که امسال به دلیل خشکسالی گران شد و مقداری افزایش قیمت پیدا کرد اما با این حال واحدهای ما جذب محصول کردند.

میررضوی از دولت خواست تا گوجه فرنگی به شکل خام فروشی از کشور خارج و صادر نشود تا با فرآوری رب گوجه فرنگی با قیمت مناسب تری صادر شود.

درخواست برای اصلاح قیمت گندم شرکت بازرگانی 

«رسول مژده شفق» دبیر انجمن کارخانجات ماکارونی استان تهران گفت: مشکلی که طی سالجاری با آن روبرو شده ایم این است که برحسب هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته طی دو سال گذشته، کارخانجات ماکارونی کشت قراردادی خرید گندم را انجام دادند درحالی که ماکارونی مشمول قیمت گذاری گروه دوم کالایی است.

وی اظهار داشت: حتی گندم را ما گران تر از قیمت خرید تضمینی از کشاورزان می خریم و در دو سال گذشته این روند رو به افزایش است اما امسال به دلایلی نامعلوم شرکت بازرگانی دولتی ایران بعد از ۲۰ سال روند توزیع گندم یارانه ای را با قیمت سال گذشته عرضه می کند و کیلویی ۳ هزارتومان تفاوت قیمت گندم خریداری ما و گندم این شرکت است.

دبیر انجمن کارخانجات ماکارونی استان تهران افزود: طی مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی خواستار قیمت گندم صنف و صنعت تمام شده بدون یارانه باشد و با احتساب گندم سال آینده ادامه پیدا کند زیرا  محصولات تولیدی ما کف کارخانه می ماند و از سوی دیگر این تعارض و دوگانگی خلل در تولید ایجاد خواهد کرد.  

وی ادامه داد: قیمت گندم شرکت به قیمت تمام شده بازگردد تا ما بتوانیم به روند خرید کشت قراردادی را برای سال های آتی ادامه بدهیم.

بلاتکلیفی ۲۰۰ هزار تن روغن در بنادر کشور

«امیرهوشنگ بیرشک» دبیر انجمن صنیع روغن خوراکی کشور گفت: اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تن روغن در بنادر موجود است که تعیین تکلیف نشده است.

دبیر انجن صنیع روغن خوراکی کشور افزود: اکنون واردکنندگان بخش خصوصی انگیزه ندارند، زیرا کشت قراردادی دانه های روغنی به واردات دانه های روغنی گره خورده است.

به گفته وی، سال گذشته الگوی کشت قراردادی ثمرات خوبی نداشت و امسال امیدواریم بتوانیم گسترش بدهیم.

بیرشک با بیان اینکه شفافیت سیاست های ارزی به تامین به موقع کالاهای اساسی کمک می کند، افزود: کارخانجات بیش از یک میلیون تن تولید روغن نباتی داشتند که امیدواریم در ۶ ماهه دوم با مشخص شدن سیاست ارزی مشکلی در تامین و تولید پیش نیاید.

پربیننده ترین برای اولین بار در کشور میزان تولید گوشت قرمز از مصرف پیشی گرفت / زنگ خطر کاهش عرضه در ماه‌ های آتی گرانی باعث تعطیلی ۲۰درصد سوپرمارکت های تهران شد برداشت سنتی برنج چطور است؟ + عکس بازار برنج به آرامش می رسد؟ گل های بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و قزاقستان + فیلم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مرغداری شیرینی و شکلات جهاد کشاورزی کشت قراردادی تولیدی کشور جوجه یکروزه گوجه فرنگی قیمت گندم سال گذشته تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تویوتا هایلوکس برقی وارد بازار می‌شود

رئیس واحد تایلند شرکت تویوتا اظهار کرد که شرکت ژاپنی قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ یک پیکاپ الکتریکی باتری‌دار هایلوکس را تولید کند.

به گزارش ایسنا، این اعلامیه تنها چند روز پس از آن منتشر شد که دولت تایلند اعلام کرد که خودروساز ژاپنی رقیب ایسوزو موتورز گفته است که باتری D-MAX پیکاپ خود را تا سال ۲۰۲۵ در تایلند تولید خواهد کرد. تایلند یک مرکز خودروسازی منطقه‌ای است که خودروهای پیکاپ در میان وسایل نقلیه تولید شده برای فروش داخلی و صادرات قرار دارند.

نوریاکی یاماشیتا از تویوتا تایلند در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودرو بانکوک اظهار کرد که هایلوکس ممکن است تا پایان سال آینده آماده شود. او مشخص نکرد که این خودرو در کجا تولید خواهد شد. یاماشیتا گفت در تایلند، تویوتا انتظار دارد امسال ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو بفروشد.

استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی  در تایلند شتاب بیشتری به دست آورده است که توسط برندهای چینی مانند بی‌وای‌دی، شرکت چینی چانگان موتورز و گریت وال موتورز رهبری می‌شود که مجموعاً ۱.۴۴ میلیارد دلار آمریکا را در تأسیسات جدید به دومین خودروی بزرگ آسیای جنوب شرقی اختصاص داده‌اند.

تایلند یک مرکز مونتاژ و صادرات خودرو در منطقه بوده است و برندهای ژاپنی مانند نیسان موتورز و هوندا موتورز بر آن تسلط دارند.

طبق گزارش رویترز، یاماشیتا گفت که تویوتا، رهبر بازار تایلند که یک سوم فروش را به خود اختصاص می‌دهد، ماه آینده ۱۲ دستگاه پیکاپ هایلوکس باتری‌دار را برای آزمایش به عنوان حمل و نقل عمومی به شهر ساحلی توریستی پاتایا در شرق تایلند تحویل خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری مانور رویداد صنعت مالی ایران در مرداد
  • سال بد برای صنعت؛ چطور شرکت‌های ایرانی از بازار عراق حذف شدند؟
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • تویوتا هایلوکس برقی وارد بازار می‌شود
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود