Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@03:51:11 GMT

تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ مشخص شد

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۶۸۲۲

تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ مشخص شد

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از مشخص شدن تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در جلسه این ستاد خبر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور عصر امروز در حاشیه  جلسه شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه بحث اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی، سنجش و پذیرش مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حدود 80 درصد از این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش رفته و مصوب شده است و به دستگاه‌های آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد ابلاغ شده است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: البته بخش‌های کوچکی از این مصوبه باقی مانده است که با تثبیت وزرای جدید و شروع به کار معاونان آنها، آن را پیش خواهیم برد.

وی یادآور شد: قسمت‌های مربوط به پزشکی، سهمیه‌ها، صدا و سیما و وظایفی که صدا و سیما در این رابطه دارد و بخشی هم در ارتباط با موسساتی که برای کنکور فعالیت می‌کنند و مجوزهای مربوط به آنها هنوز مانده است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: قسمت‌هایی که تصویب و ابلاغ شده باید نظارت کرده و راهبری کنیم و در جریان الزامات اجرایی سازی آن باشیم چون این مصوبه به صورت تأثیر مثبت در کنکور سال 1401 و به صورت قطعی در کنکور 1402 اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: مصوبات به این صورت است که آزمون اختصاصی که وزن آن 40 درصد بوده و متولی برگزاری آن سازمان سنجش وزارت علوم است هر سال، دو بار و با اعتبار دوساله انجام شود با این کار دانش آموزان مقداری آرامش بیشتری خواهند داشت و اگر دانش آموز در یکی از این امتحانات ناموفق بود، می‌داند که سرنوشتش از بین نمی‌رود و بار دیگر این شانس را دارد.

کبگانیان خاطرنشان کرد: همچنین نتایج تا دو سال باید معتبر باشد این گونه نیست که دانش آموز و داوطلب مجبور باشند همان سال تصمیمم بگیرند، می‌تواند تا دو سال رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند که ما مطمئن هستیم که این روش در هدایت دانش آموزان و داوطلبان در رشته‌های مورد علاقه شأن مؤثر خواهد بود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: استاندار سازی نتایج این آزمون‌ها خیلی مهم است، بنابراین استاندار سازی امتحانات دروس عمومی و اختصاصی سال آخر دوره دوم در دبیرستان، باید طوری باشد که امتحان نهایی امسال دانش آموز با امتحان نهایی سال دیگر دانش آموز تفاوت خاصی نداشته و استاندارد باشد تا بتوان از روی آن قضاوت کرد.

وی ادامه داد: همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه کامل تحصیلی دانش آموزان باید زودتر تعیین شود، برخی از دانش آموزان هستند که چند سال پیش دیپلم گرفته و می‌خواهند در کنکور شرکت کنند، بنابراین در سابقه تحصیلی خلاء داریم و دو سال زمان خوبی برای این کار است.

کبگانیان افزود: قرار شد تمام این موارد طی نامه‌ای از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور به وزیر علوم به عنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش کشور ارسال و ابلاغ شود و این شورا یک ماه فرصت دارد محورها و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز را اعلام کرده و به ستاد نقشه تحویل دهد.

وی یاد آورشد: همچنین مقرر شد، کارگروهی برای ارتقا و استاندار سازی برگزاری امتحانات نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود که این امتحانات نهایی با تاثیر قطعی 60 درصدی در کنکور سال 1402 و وزن 40 درصدی با تأثیر مثبت در کنکور سال 1401 دارد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: دانش آموزانی که برای کنکور سال 1402 آماده می‌شوند باید به روش خواندن دروس و عمق یادگیری و مقدرای هم پرهیز از تست زنی توجه کنند، البته تست نیز 40 درصد در کنکور سال 1402 تأثیر دارد ولی دانش آموزان باید بیشتر بر عمق یادگیری توجه کنند براساس گزارشی بعد از این مصوبه، مراجعه دانش آموزانی که دو سال دیگر کنکور دارند به کلاس‌های کنکور بسیار پایین آمده است.

وی تصریح کرد: کارگروهی در آموزش و پرورش برای ارتقای استاندارها، برگزاری امتحانات نهایی از طراحی سوالات تا ایجاد و ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش ایجاد شده و به همه شعب ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: چون تصحیح الکترونیک سوالات تشریحی یک کار تخصصی است و نیاز به نرم افزار و سخت افزار خاص خود دارد از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری داریم تا بودجه لازم برای این کار را در لایحه بودجه سال 1401 پیش بینی کنند. چون وزارت آموزش و پرورش فقط 2 سال وقت دارد تا این ارتقا سخت افزاری و نرم افزای را ایجاد کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یک ماده دراین خصوص دارد که منابع لازم در اختیار دستگاه‌های مربوطه باید گذاشته شود، از وزارت آموزش و پرورش نیز خواستیم، درخواست خود را دراین زمینه به سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال 1401 ارائه دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نقشه جامع علمی کشور امتحانات نهایی آموزش و پرورش کنکور سال دانش آموزان ستاد نقشه دانش آموز دو سال سال 1401

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۶۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟

در حالی که مسئولان در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گویند دو نوبته شدن کنکور و تاثیر معدل در راستای اجرای عدالت اجتماعی است و با این مصوبه دست مافیا در کنکور قطع شده است، اما دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نظرات مخالفی با اجرای این مصوبه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای پیرو اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر رد طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، به اطلاع داوطلبان شرکت در آزمون سراسری رساند که آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) و ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از آن، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

طبق نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کنکوری شورا همان طور که سال ۱۴۰۲ اجرا شد سال‌های دیگر نیز اجرا و تأثیر نمره معدل دبیرستان در کنکور لحاظ می‌شود و تأثیر این نمره در سال‌های دیگر افزایش خواهد داشت. کسانی که معتقد هستند این مصوبه در راستای عدالت اجتماعی قرار ندارد از جزئیات آن به طور کامل مطلع نیستند، شورا با این مصوبه دست مافیای کنکور را قطع کرد.

طی روزهای گذشته گزارشی با عنوان «اما و اگرهای دو نوبته شدن آزمون سراسری دانشگاه‌ها / دانش‌آموزان سود کردند یا مافیای کنکور؟» در خبرگزاری ایمنا منتشر شد که واکنش‌های بسیار و البته متفاوتی را به همراه داشت.

یکی از مخاطبان این خبر برای خبرگزاری ایمنا نوشت: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نه تنها از استرس کنکور نمیکاهد، بلکه استرس امتحانات نهایی را هم به دانش آموزان تحمیل می‌نماید. علاوه بر آن هزینه ترمیم معدل را هم که به ازای هر واحد، درسی داوطلب کنکور مکلف به پرداخت آن برای ترمیم نمرات امتحان نهایی است را در نظر داشته باشید؛ آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی که ما را در تهیه اقلام مورد نیاز برای ادامه زندگی در فشار گذاشته است این مصوبه خانواده‌های ما را بیش از پیش در تنگنای مالی قرار می‌دهد.»

دانش‌آموز دیگری در این باره نوشت: «اغلب دروس تفاوت تراز حاصل از نمره ۱۹.۵ و ۲۰ دوهزار تاست، به علت رقابت شدید و کمبود صندلی‌های پرطرفدار این اندازه اختلاف تراز میتونه سرنوشت داوطلب رو کاملاً دچار تغییر کنه و رتبه شو چند هزار تا جا به جا کنه در حالی که دیده شده بین نمرات که مصحح‌ها به یک برگه میدن شش تا دوازده نمره اختلاف وجود داشته، خواستار ارجاع طرح کنکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.»

یکی دیگر از دانش‌آموزان پیرو این گزارش این‌طور نوشت: «همه مؤسسات بزرگ کنکوری از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی استقبال کردند و بسیار خوشحال هستند چون با این طرح هم کلاس تشریحی و هم کلاس تستی برگزار می‌کنند. و سود میلیاردی هر ساله آنها چندین برابر خواهد شد. با این طرح بیشترین ظلم و ستم به دانش آموزان بی بضاعت و دانش آموزان مناطق محروم وارد خواهد شد. لطفاً تأثیر قطعی معدل را لغو کنید ما مخالف مصوبه ناعادلانه شورا هستیم.»

نظر مشاوران تحصیلی نیز نسبت به این طرح متفاوت بوده است بدین گونه که مجید حسینی در این باره به خبرنگار ایمنا گفته بود: تصمیم دو نوبته شدن کنکور در شورای انقلاب فرهنگی بر مافیای کنکور اثر گذاشت که اثر خوبی نبود، زیرا حجم هزینه قبولی کنکور را به این دلیل که دانش‌آموز هم برای کنکور و هم برای امتحانات نهایی هزینه می‌کند، افزایش داد، همچنین با این تصمیم دانش‌آموزان استرس، پرداخت هزینه و گذراندن مافیای کنکور را دو بار تجربه می‌کنند و با توجه به اینکه افراد زیادی پشت کنکور می‌مانند، سال بعد نیز مجدد باید هزینه پرداخت کنند.

زهرا کاشفی، دید متفاوتی نسبت به این طرح داشت و درباره دو نوبته شدن کنکور به خبرنگار ایمنا گفته بود: دانش‌آموزانی که در مرحله اول کنکور سراسری نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند، می‌توانند سریع‌تر از بازه یک‌ساله مجدد در این آزمون شرکت کنند و استرس و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌هایشان کاهش پیدا می‌کند، همچنین زمان چهار ساعته کنکور در سال دو بار در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود و هدر رفت وقت دانش‌آموزان به حداقل می‌رسد.

نتیجه پیگیری‌های خبرنگار ایمنا نشان می‌دهد شورای عالی انقلاب فرهنگی حق لغو قانون مجلس را ندارد و اختیار ذاتی مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی قانونگذاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری ندارد. این شورا می‌تواند سیاستگذاری کند و مجلس هم طبق سیاست‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌کند، قانونگذاری خواهد کرد. درباره کنکور شاهد هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای سیاست گذاری، قانون گذاری کرده است.

بسیاری از دانش‌آموزان داوطلب ‎کنکور و خانواده‌های آنان، نگران پیامدهای برگزاری آزمون سراسری در شرایط فعلی هستند. ابعاد مختلف این موضوع باید با حضور متخصصان بررسی و در صورت لزوم آن را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنند. در این راستا خبرگزاری ایمنا پیگیر خواهد بود و در صورت ایجاد تغییر در این طرح اطلاعات لازم به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.

کد خبر 744847

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری متقاضی شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • تاثیر۵۰ درصدی نمرات امتحان نهایی در کنکورسراسری
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • افزایش قبولی دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری با تاثیر سوابق
  • تاثیر ۵۰ درصدی معدل در کنکور امسال
  • راهیابی ۴۰ نفر به مرحله نهایی المپیاد دانش‌آموزی نانو
  • کبگانیان: علم با تصمیم‌گیری به نتیجه نمی‌رسد/ آسیب ۲۰ ساله به کشور با مهاجرت دانشجویان دکتری/ نقشه جامع علمی باید حکمرانی را اصلاح کند
  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟
  • کبگانیان: علم با تصمیم‌گیری به نتیجه نمی‌رسد/ آسیب ۲۰ ساله به کشور با مهاجرت دانشجویان دکتری/ نقشه جامع علمی کشور باید حکمرانی را در کشور اصلاح کند
  • کبگانیان: علم با تصمیم‌گیری به نتیجه نمی‌رسد/ آسیب ۲۰ ساله به کشور با مهاجرت دانشجویان دکتری/ نقشه جامع علمی کشور باید حکمرانی در کشور را اصلاح کند