جهان پر شده از آدمهای معروفی که ...
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۶۸۷۳
«حالا در همه جای دنیا گروههای مرجع فرهنگی مانند نویسندگان و اندیشمندان و قهرمانان واقعی جای خود را به سلبریتیها دادهاند. جهان پر شده از آدمهای معروف که مخاطب را تنها پول نقد میبینند. اما این تغییر مرجعیت چگونه رقم خورده و چه تبعاتی برای کشور دارد؟»
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «کاربری در توئیتر پرسیده بود: «چرا علامه محمدرضا حکیمی را پیش از مرگش نمیشناختم؟ چرا نمیدانستم چنین مجتهد و فیلسوفی در ایران زندگی میکند؟» سؤالی که هر کس به آن جوابی داده بود؛ بعضی از رسانهها ایراد گرفتند که به این چهرهها تریبون نمیدهند و بعضی شخصیت عزلتگزین برخی از فرهیختگان جامعه را دلیل ناشناسماندن آنها عنوان کردند و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این واکنشها در چنین سن و سالی البته مختص به ایران نیست و حالا در همه جای دنیا گروههای مرجع فرهنگی مانند نویسندگان و اندیشمندان و قهرمانان واقعی جای خود را به سلبریتیها دادهاند. جهان پر شده از آدمهای معروف که مخاطب را تنها پول نقد میبینند. اما این تغییر مرجعیت چگونه رقم خورده و چه تبعاتی برای کشور دارد؟ جوانانی که این روزها بیشترین زمان را در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام میگذرانند آیا میتوانند در شرایط حساس اجتماعی موضعی درست اتخاذ کنند یا تحت تأثیر صفحات سلبریتیها مواضع خود را تغییر خواهند داد؟ یعقوب موسوی، جامعهشناس، پیشرفت تکنولوژی را باعث تحول عمده در مناسبات جدید فرهنگی و خردهفرهنگها میداند؛ تحولی که باعثشده تفاوت نسلها بیش از پیش شود: «در این جهان اجتماعی جدید، تفنن، به حال خود بودن، اندیشیدن لحظهای، فاقد عمق و تأملات دیرپا بودن و ... را شاهد هستیم. نسل جدید نسل گذران [لحظهها] است. نسل بدون تأمل که نه مایل است به گذشته وارد شود و نه به آینده بیندیشد، بلکه تنها به حال اهمیت میدهد.»
او جریانسازی سلبریتیهایی که فضاهای شبهفرهنگی را سازمان میدهند، پارادایم غالب در ساختار فرهنگی میداند؛ چهرههایی که با پرکردن اوقات فراغت مردم در واقع مشغول کار تجاری هستند: «در همین جامعه نخبگان و دانشمندانی هستند که در علم و ادب سرآمد هستند اما در عزلت روزگار میگذرانند. جامعه جوان به آنها رغبتی ندارد و روی آنتن هم نیستند ولی هر روز در خارج و داخل از طریق شبکههای اجتماعی و ماهوارهای شاهد بروز و ظهور افرادی هستیم که بخشی از فضاسازی فرهنگی داخل کشور را به خود اختصاص میدهند.»
موسوی به تجربه جوانی خود پیش از انقلاب اسلامی اشاره میکند و میگوید در گذشته هم خوانندهها و بازیگران و ورزشکاران گروههای مرجع بودند اما کار برای آنها بسیار سختتر از حالا با انبوهی از تریبونها و شبکههای شخصی و اجتماعی بود. شبکههایی که این امکان را ایجاد کردهاند تا جنس بدلی یک قهرمان در آن بهراحتی رشد کند: «به تعبیر داریوش شایگان در «جهان شکسته و قطعهقطعهشده اجتماعی» نسل جدید ما فاقد جهان اجتماعی عمیق و هدفمند و منسجم است و متأثر از مضرابهای روزمره اجتماعی است و به صورت افراطی سرگرم اوقات فراغت است.»
موسوی معتقد است در این میان معنا از دست رفته است: «مدتهاست که سؤالاتی مانند برای چه زندگی میکنیم؟ نه از طرف نسل جوان مطرح میشود و نه کسی جوابی برای آن دارد. بنابراین بخشی از این جوانان برای فرار از بحران معنا به قهرمانانی که شاید اصیل هم نباشند پناه میبرند.»
او مهمترین تبعات نداشتن آرمان برای جوانان و دنبالکردن سلبریتیهای کاذب را نداشتن کنش یا واکنشی مناسب با بحرانهای اجتماعی میداند: «در واقع شاهد این خواهیم بود که جوان در بزنگاه بحران، آمادگی روبهروشدن با آن را ندارد.»
با صحبتهای موسوی به این فکر میکنم که آیا جوانان تنها مقصر بهوجودآمدن این وضعیت هستند؟ وضعیتی که در آن گروههای مرجع تغییر کرده و نوجوانان و جوانان در انبوهی از صفحات مجازی وقت میگذرانند، با قهرمانان و آدمهای معروف همذاتپنداری میکنند و گاهی زندگی خود را گرهخورده به آنها تصور میکنند؛ بخصوص در دوران کرونا و خانهنشینی که باعث شده مردم زمان بیشتری را در شبکههای اجتماعی بگذرانند. اردشیر گراوند، جامعهشناس، مسأله اصلی را تضاد بین آرمانها و الگوهای معرفیشده توسط سیستم میداند: «باید پرسید در کشور ما چه آرمانی وجود دارد و برای رسیدن به آن آرمانها چه الگویی معرفی کردهایم؟ هر چقدر آرمانها بنیادیتر باشد الگوها هم باید همانقدر بنیادیتر باشد. اگر آرمانها اخلاقمداری و افتخار تمدنی باشد آن موقع محمدرضا حکیمی و علامه طباطبایی و شجریان و اخوان ثالث الگو میشوند. باید ببینیم برای آن نوجوانان در دوران کودکی و ابتدایی و راهنمایی چه آرمانهایی معرفی کردهایم که آنها این الگوها را انتخاب کردهاند.»
البته او نیز بخشی از این الگوگزینیها را طبیعی و بنا به سن و سال و تنشهای دوران نوجوانی میداند. چنانچه در فضای مجازی خیلیها گفتند چند سال دیگر نوجوانان همان ویدئو که در واکنش به تصور جهان بدون بازیگر محبوبشان گریه میکردند، به کار خود خواهند خندید. گراوند معتقد است این الگوها برای تفنن است و باید دید آن نوجوان برای زندگی واقعی خود سراغ چه کسانی رفته است: «آرمانهای یک کشور باید آن قدر دقیق و حسابشده باشد که افراد جامعه نه آن قدر از آن احساس دوری کنند که نتوانند نقشی برای خود در نظر بگیرند و نه آن قدر دمدستی باشد که به ابتذال منتهی شود.» میتوان گفت هم سنگ بزرگ و هم سنگ بسیار کوچک به یک اندازه امکان دارد که به هدف نخورد.
گراوند در کنار تضاد بین الگو و آرمانهای اجتماعی بحث دیگری را هم در رابطه با رسانهها مطرح میکند؛ جایی که از نظر او تنها معدود افرادی به آن راه پیدا میکنند و میتوانند از آن برای معرفی خود یا اثرشان استفاده کنند: «اغلب رسانههای ما سیاسی و باندی است و این مسأله باعثشده متأسفانه نتوانند آدم باسوادی معرفی کنند بلکه کسی را معرفی میکنند که در راستای منافع آنان باشد. آیا یک فرد بهواسطه نوشتن چند کتاب و جایگاه علمیاش میتواند به مردم معرفی شود؟ باید بپذیریم که دستههای سیاسی با رسانههایی که دارند نهتنها به دنبال منافع عمومی نیستند بلکه به پیشبرد اهداف سیاسی خود میاندیشند و از افرادی استقبال میکنند که به آنان در راه این هدف کمک کنند.»
این روزها ویدئوهای عجیب از نوجوانان کم نیست؛ ویدئوهایی که نشان میدهد شکاف نسلی به جایی رسیده که دیگر قابل درک نیست. اگرچه برخی از جامعهشناسان اساساً به شکاف نسلی اعتقادی ندارند و میگویند بین ما و پدران ما شکاف بیشتری وجود داشته تا ما و فرزندانمان. طرفداران این نظریه که کم نیز نیستند معتقدند نسل پیشین آنها درک کمی از وضعیت آنها و دنیای آنها داشتهاند؛ در حالی که خود آنها با فرزندانشان در تمام فرازوفرودهای پیشرفت اجتماعی دوشادوش حرکت کردهاند. اگر این طور است مشکل کجاست؟ اگر شکاف نسلی میان جوانان امروز با اولیایشان وجود ندارد، چرا جوانان گاه از مسیر هنجارهای فرهنگی خارج میشوند؟ به نظر میرسد این هنجارگریزیها را باید در مجموعهای دیگر و از زاویه دیدی دیگر تحلیل کرد. همین چند ماه پیش بود که ویدئویی از یک دختر نوجوان با قمهای در شلوار وسط یک دعوا همه را متعجب کرد. از نظر موسوی و گراوند همه از سیاستگذاران تا اصحاب رسانه و حتی تکنولوژیهای نوین، در بهوجودآمدن این وضعیت مؤثر هستند.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سلبریتی سلبریتی ها آرمان ها رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۶۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رژیم صهیونیستی یک موجودیت ضد صلح است/ به حمایت از آرمان فلسطین افتخار میکنیم
رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین استوار بوده و به حمایت خود از آرمان فلسطین افتخار میکنیم.
به گزارش مشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز چهارشنبه در دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و هیات همراه ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان و همچنین پیروزی و خلق حماسه بزرگ مردم غزه در شکست سیاستها و اهداف رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: حقیقتاً امروز با مقاومت و ایستادگی جانانه مردم مظلوم و مقتدر غزه، مساله فلسطین از جهان اسلام فراتر رفته و به مساله جهان بشریت تبدیل شده است.
وی ادامه داد: مردم دنیا با تمام وجود از رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا تنفر دارند و نسبت به مردم مظلوم غزه عشق میورزند.
رییس جمهور با بیان اینکه حرکت بزرگ و حماسی نیروهای مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی رویدادی بینظیر بود که شکستهای آن برای رژیم صهیونیستی غیرقابل جبران است، تصریح کرد: آنچه امروز برای همه مردم دنیا به اثبات رسیده حقانیت مساله فلسطین و موضع مدافعان آن از جمله جمهوری اسلامی است که رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی ریشه همه ناامنی ها در منطقه و یک موجودیت ضد صلح است.
آیت الله رییسی در ادامه هرگونه تحرک دیپلماتیک آمریکا و رژیم صهیونسیتی در منطقه را فریبکارانه دانست و با بیان اینکه امروز کشورهایی که به دنبال عادیسازی با این رژیم جنایتکار بودند در پیشگاه مردم خود سرافکنده و شرمگین هستند، افزود: وقایع اخیر غزه یک رسوایی بزرگ دیگر برای آمریکا و برخی کشورهای غربی در حمایت از رژیم کودککش صهیونیستی بود و در واقع ماهیت و چهره واقعی و بدون روتوش آمریکا و غرب را برای ملتهای دنیا عیان ساخت.
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار به تلاشهای جامع جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد همافزایی در میان کشورهای اسلامی در حمایت از مردم مظلوم غزه پرداخت و ضمن انتقاد از انفعال و بیعملی سران برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایتگریهای رژیم صهیونیستی تصریح کرد: امروز حماس و دیگر گروههای مقاومت فلسطین با رشادت و مجاهدت خود و کودکان مظلوم فلسطینی با خون پاک خود اثبات کرده اند که بزرگترین جنایت جنگی تاریخ و نسلکشی با حمایت آمریکا در غزه شکل گرفته است و محکوم است.
وی با تاکید بر اینکه بیتردید پیروزی قطعی و نهایی از آن ملت فلسطین است و شکست فرجام رژیم صهیونیستی و حامیان آن خواهد بود از خدای متعال برای شهدای عالیقدر غزه علوّ درجات و برای مجروحان و بازماندگان شفای عاجل و صبر و بردباری مسالت کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین استوار است و همواره در کنار مردم فلسطین خواهیم بود و به حمایت خود از آرمان فلسطین افتخار میکنیم.
رویکرد دینی و اعتقادی به حمایت از فلسطین ناشی از نگاه ریشهدار ایران است
اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام مردم فلسطین، ساکنان غزه و مجاهدان در میدان نبرد با رژیم صهیونیستی به دولت و ملت ایران و قدردانی از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، نگاه دینی و اعتقادی به حمایت از مساله فلسطین را ناشی از نگاه ریشهدار و عمیق مسئولان جمهوری اسلامی ایران دانست.
رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه ضمن ارائه گزارشی مفصل از وقایع جاری و چشم انداز تحولات در غزه تصریح کرد: عملیات طوفان الاقصی دستاوردهای کمنظیری برای ملت فلسطین به همراه داشته است.
منبع: ایرنا