Web Analytics Made Easy - Statcounter

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنا، رویکرد واشنگتن در جنگ ۲۰ ساله در افغانستان را زیر سوال برد و به ناتوانی آمریکا در ملت سازی اعتراف کرد.

به گزارش برنا، لوید آستین وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با حضور در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنای آمریکا، مقابل سناتورها در خصوص خروج آشفته این کشور از افغانستان شهادت و پاسخ دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس پنتاگون در این جلسه شهادت در برابر سناتورها، این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا استراتژی و رویکرد مناسب و درستی در افغانستان اتخاذ کرده بود و آیا باور غلطی در مورد ایجاد یک دولت و ارتش قوی در افغانستان که مدت‌ها عمر کند، داشته است.
وزیر دفاع آمریکا که سخنانش از شبکه های تلویزیونی مختلف آمریکا پخش می شد، با تاکید بر اینکه ما باید به برخی حقایق تلخ توجه کنیم، اظهار داشت: ما عمق فساد و رهبری ضعیف در رده‌های بالای آنها (دولت افغانستان) را به طور کامل درک نکردیم، ما تاثیر مخرب چرخش‌های مکرر و بدون دلیل فرماندهان نظامی افغان از سوی اشرف غنی رییس جمهوری این کشور را نادیده گرفتیم .
لوید آستین اضافه کرد ما به اثر زنجیره‌ای قراردادهایی که فرماندهان طالبان در پی توافق دوحه با رهبران محلی منعقد کردند، توجه نکردیم. توافقنامه دوحه خود تأثیر منفی بر سربازان افغان داشت.
رئیس پنتاگون اعتراف کرد سرانجام ما نتوانستیم به درک درستی از اراده سربازان افغان برای مبارزه برسیم. ما به ایجاد یک دولت کمک کردیم اما نتوانستیم یک ملت تشکیل دهیم.
این مقام ارشد دولت بایدن که در دفاع از طراحی و برنامه ریزی عملیات خروج شتابزده دولت جو بایدن از افغانستان که پایانی مرگبار را برای خروج از این کشور رقم زد، در سنا سخن می گفت، مدعی شد می خواستیم آماده باشیم و آماده بودیم.
وی با بیان اینکه سقوط ارتش افغانستان در مقابل طالبان حمله ما را غافلگیر کرد، گفت که پنتاگون از فصل بهار برنامه ریزی ها را آغاز کرد و احتمال خروج غیرنظامیان از افغانستان را بررسی کرد.
وزیر دفاع آمریکا افزود ما سناریو های مختلف را بررسی کردیم. با فرا رسیدن ماه ژوئن، نیروهای آمریکایی در منطقه مستقر شدند.
وی با اذعان به اینکه  اگرچه دو روز اول عملیات خروج مشکل بود، مدعی شد نیروهای آمریکایی توانستند ظرف ۴۸ ساعت نظم را برقرار کنند و تلاش بسیار مشکل برای خارج کردن هزاران شهروند آمریکایی و افغان در خطر به سرعت آغاز شد.
وزیر دفاع آمریکا ادامه داد ما با نگرانی تصاویر هجوم افغان ها به باند فرودگاه و به سوی هواپیمای آمریکا را تماشا کردیم. همه ما صحنه های سردرگمی در خارج از فرودگاه  کابل را به یاد داریم.
وی مدعی شد هنوز در تلاشیم تا آمریکایی هایی را که می خواهند از افغانستان خارج شوند، از این کشور تخلیه کنیم.
رئیس پنتاگون ادامه اضافه کرد ما در برنامه ریزی ها پیش بینی خارج کردن ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر را کرده بودیم ولی ۱۲۰ هزار نفر را تخلیه کردند. همچنین برنامه ریزی کرده بودیم که روزانه به طور متوسط ۵ تا ۹ هزار نفر را جابجا کنیم ولی آنها روزانه ۷ هزار نفر را منتقل کردند.
وی ادامه داد بیش از ۳۸۷ هواپیمای آمریکایی منطقه را ترک کردند که این یعنی به طور متوسط ۲۳ پرواز در روز انجام شده است. در اوج این عملیات، در هر ۴۵ دقیقه یک هواپیما از فرودگاه کابل خارج می شد.
وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه این بزرگ ترین عملیات تخلیه افراد در تاریخ آمریکا بود، اضافه کرد در طول طولانی ترین جنگ آمریکا، دو هزار و ۴۶۱ آمریکایی جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ هزار نفر دیگر هم مجروح شدند که برخی از این آسیب‌ها درونی است و قابل مشاهده نیست.
رئیس پنتاگون درباره حفظ پایگاه هوایی بگرام در افغانستان نیز اظهار داشت که حفظ آن پایگاه نیازمند آن بود پنج هزار نیروی آمریکایی از آن دفاع کنند و جانشان به خطر افتد در حالیکه به ماموریت محول شده کمکی نمی کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزیر دفاع نیروهای مسلح افغانستان پنتاگون دولت شبکه های تلویزیونی رییس جمهوری طالبان سنا شهروند فرودگاه هواپیما جنگ پنتاگون وزیر دفاع آمریکا رئیس پنتاگون برنامه ریزی هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۶۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای عملیات غرورآفرین «وعده صادق»

به گزارش جام جم آنلاین، در این عملیات بیش از یکصد پهپاد انتحاری و ده‌ها موشک از انواع مختلف توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت مراکز نظامی دشمن صهیونیستی که در عملیات دشمن در دمشق شرکت داشتند، شلیک شد.
به اعتراف رژیم صهیونیستی و همه مراقبین نظامی، عملیات ایران از نظر حجم و تنوع شلیک ها، خارج از تصور همگان بوده است. به اعتراف «دانیل هاگاری» سخن گوی نظامی دشمن، در دفاع موشکی و پدافند هوایی از ۱۰۰ در صد توان نظامی رژیم و توان کشور‌های دوست و هم پیمان (آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن و عربستان)، در منطقه استفاده شده است.

رژیم صهیونیست با مشاهده‌ی حجم عملیات و تماس بایدن و گوشزد کردن تعهد آمریکا تنها برای دفاع از اسراییل و نه حمله به ایران، برای توجیه عدم پاسخ نظامی تلاش خواهد کرد با استفاده از روش جنگ روانی و پنهان نمودن خسارت‌های خود، عملیات وعده صادق را کم ارزش توصیف کند.

 مهم‌ترین دستاورد‌های عملیات

۱-اجرای تعهد جمهوری اسلامی مبنی بر انتقام و پاسخ پشیمان کننده به دشمن

۲- در نگرانی و آماده باش ۱۰۰ درصد قرار دادن دشمن به مدت دو هفته
 
۳- طراحی و اجرای عملیات پیچیده، ترکیبی و فراتر از پیش بینی و خارج از توقع برای دشمن

۴- عبور تعداد قابل توجهی از موشک‌ها و پهپاد‌ها از سیستم پدافندی طراحی شده، پیشرفته و چند لایه آمریکا رژیم صهیونیستی و دیگر همپیمانان منطقه‌ای (از روی آسمان عراق، سوریه و اردن تا آسمان رژیم اشغالگر)

۵- ایجاد غرورملی و تقویت روحیه هم پیمانان در محورمقاومت

۶- هدف قرار دادن اهداف نظامی مشارکت کننده در عملیات علیه کنسولگری در دمشق و انهدام بخش قابل توجه از این اهداف

۷- اثبات توانمندی هجومی مستقل ایران و عدم توانایی دفاعی رژیم صهیونیستی از خود در برابر ایران و نیاز به حضور و حمایت آمریکا و دیگران برای دفاع از خود

موارد فوق بخش کوچکی از دستاورد‌های عملیات غرور آفرین و سرنوشت ساز وعده صادق بود که می‌توان آن را از نظر اهمیت تاریخی به ضربه «امیرالمومنین به عمرو ابن عبدود» در جنگ احزاب تشبیه نمود و مصداق حدیث شریف «ضربة علی یوم الخندق...»

دیگر خبرها

  • گذرگاه تورخم مسدود شد
  • پنتاگون: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست
  • آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند
  • اخراج بیش از ۸ هزار پناهجوی افغانستانی از پاکستان
  • بایدن در اوکراین شکست خورده است
  • دستاوردهای عملیات غرورآفرین «وعده صادق»
  • اولین واکنش پنتاگون به حمله ایران به اسرائیل
  • بیانیه پنتاگون پس از حمله ایران به اسرائیل | حرف های مهم وزیر دفاع آمریکا درباره احتمال درگیری با ایران
  • تازه ترین اعتراف آمریکایی ها درباره قدرت موشکی ایران