Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@04:03:09 GMT

افزایش بی‌سابقه جنایت «قتل» در آمریکا در 2020

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۷۷۳۵

افزایش بی‌سابقه جنایت «قتل» در آمریکا در 2020

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره دلیل افزایش جنایت قتل در آمریکا اختلاف نظر دارند. محافظه‌کاران تقصیر را متوجه ایالت‌هایی می‌دانند که دموکرات‌ها مدیریت آن را بر عهده دارند و می‌گویند که در این ایالت‌ها سیاست‌های محدود کننده شدیدی علیه افسران پلیس اعمال می‌شود.

شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به افزایش شمار جرم و جنایت در آمریکا نوشت: «جنایت قتل در سال 2020 در مقایسه با سال پیش از آن 30 درصد افزایش داشته که رکورد افزایش آمار جنایت قتل در آمریکا از ابتدای دهه شصت قرن گذشته که آمار و مدارک جنایت قتل در سطح کشور ثبت می‌شده را شکسته است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارشی که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا روز دوشنبه منتشر کرده، طی سال  2020 حدود 21هزار و 570 قتل روی داده که 4901 قتل بیش از سال 2019 بوده که افزایش حجم خشونت در آمریکا را نشان می‌دهد.

به طور کلی، میانگین کل جنایت‌های مرتبط با خشونت که شامل قتل، تجاوز و سرقت می‌شود طی سال 2020 با افزایش 5 درصدی همراه بوده است.

همچنین دفتر فدرال آمریکا روز گذشته در پیام توییتری خبر داد که بر اساس گزارش سالانه درباره آمار جنایت‌های دفتر تحقیقات اتحادیه، برای نخستین بار طی 4 سال گذشته آمار خشونت در آمریکا افزایشی بوده است.

آمار قتل در شهرهای کوچک آمریکا بیش از شهرهای بزرگ است

بر اساس گزارش پلیس فدرال آمریکا، شهرهای کوچک آمریکا که تعداد ساکنان آن بین 10 هزار تا 25 هزار نفر بوده، با افزایش بیشتر آمار جنایت قتل همراه بوده است.

البته برخی گزارش‌ها اعلام کرده‌اند که با وجود افزایش شمار جنایت قتل در آمریکا، باز هم آمارهای قتل در این کشور بسیار کمتر از آمارهایی است که در اوایل دهه 90 قرن گذشته است و همچنان جنایت قتل در واشنگتن، نیویورک و شیکاگو بسیار کمتر از آماری است که 30 سال پیش به ثبت رسیده است.


حضور پلیس آمریکا در محل وقوع تیراندازی در مدرسه‌ای در ویرجینیا

 

خرید سلاح و پیامدهای کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا در آمریکا در طول سال 2020، روی آوردن مردم به خرید سلاح در این کشور با افزایش همراه بوده است. نگرانی شهروندان آمریکایی از احتمال بروز بحران امنیتی دلیل آنها برای روی آوردن به خرید سلاح اعلام شده است. هر چند که تاثیر فیلم‌های آمریکایی که سناریوهای مشابهی در این زمینه داشته، در روی آوردن مردم به خرید سلاح بی تاثیر نبوده است.

یک شهروند آمریکایی که اخیرا اقدام به خرید سلاح کرده و چند فروشگاه تجاری دارد، به شبکه الجزیره گفت: «من نحوه استفاده از سلاحی که مجبور به خرید آن شدم را نمی‌دانم. من در گذشته آموزش نظامی نداشته و به هیچ یک از باشگاه‌های تیراندازی نیز نرفته‌ام».

این بازرگان که در ایالت اوهایو زندگی می‌کند و خواست تا نامش فاش نشود گفت تحولاتی را که در اطرافم شاهد آن بودم و همچنین قوانین منع آمد و شد و تعطیلی فروشگاه‌های تجاری، من را مجبور کرد تا اقدام به خرید کلت 9 میلیمتری کرده و خرید این سلاح را نیز بر اساس نصیحتی که همسایه وی به او کرده، خریده است.

قوانین آمریکا خرید سلاح را ممنوع نکرده است

قوانین آمریکا خرید سلاح را ممنوع نکرده است و بر اساس متممی که در قانون اساسی آمریکا وجود دارد، مردم این کشور حق داشتن و حمل سلاح را دارند. دادگاه عالی قانون اساسی آمریکا نیز به شهروندان این کشور داشتن سلاح در منازل خود را قانونی اعلام کرده اما قوانین نحوه دستیابی و حمل این تسلیحات را به ایالت‌ها واگذار کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از عوامل تشدید خشونت در آمریکا در دسترس بودن سلاح بوده به گونه‌ای که 77 درصد از جنایت‌های قتل بوسیله سلاح انجام شده است.


خرید و حمل سلاح در آمریکا ممنوع نیست

 

در گزارش پلیس فدرال درباره دلایلی که به افزایش جنایت قتل در امریکا منجر شده اشاره‌ای نشده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که ناآرامی‌هایی که در سال 2020 روی داده از جمله شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن به علاوه پیامدهای قتل «جورج فلوید» در شهر مینیاپولیس از دلایل این افزایش آمار جنایت قتل بوده است.

سال گذشته بسیاری از نیروهای پلیس آمریکا در اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مستقر شده بودند و در 50 ایالت آمریکا وظیفه حفظ مقررات منع آمد و شد را بر عهده داشتند که همین موضوع باعث شد تا افسران پلیس نتوانند نقش خود در مقابله با جرایم را به خوبی ایفا کنند.

در همان زمان، با آغاز همه گیری کرونا و اعمال قوانین منع آمد و شد و تعطیلی جزئی در برخی ایالت‌ها و تعطیلی کامل در ایالت‌های دیگر، روند خرید سلاح با افزایش شدیدی همراه شد.

نکته قابل توجه این بود که افزایش فروش سلاح به افزایش شدید شهام شرکت آمکو (AMCO) که در زمینه فروش تسلیحات فعالیت دارد، شده است. سهام این شرکت در مارس 2020 با افزایش 40 درصدی همراه بوده این در حالی است که سهام اغلب شرکت‌های آمریکایی در پی همه گیری کرونا با سقوط همراه بود.

البته «جاستین نیکس» استاد علوم جنایی در دانشگاه نبراسکا گفت که جنایت قتل در تمام بخش‌های جهان با افزایش همراه بوده در حالی که دیگر جنایت‌ها روندی کاهشی داشته‌اند به همین دلیل این آمار در آمریکا شگفتی به شمار نمی‌آید.

نیکس اضافه کرد که افزایش شدید در جنایت قتل در آمریکا به دو موضوع مربوط می‌شود که نخست همه گیری کرونا و دیگری بحران مشروعیت پلیس در پی قتل جورج فلوید بوده است.

سال گذشته اقدام نژادپرستانه یک پلیس سفیدپوست آمریکایی در قتل جورج فلوید، شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست با فشردن زانو بر روی گردن وی، به بروز آشوب در چند ایالت آمریکا منتهی شد.

انتشار ویدئو صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به‌دنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله‌ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره دلایل افزایش جنایت قتل در آمریکا اختلاف نظر دارند. محافظه کاران تقصیر را متوجه ایالت‌هایی کرده‌اند که تحت سیطره دموکرات‌ها بوده و می‌گویند که سیاست‌های محدود کننده علیه افسران پلیس دلیل افزایش آمار قتل شده است. اما دموکرات‌ها معتقدند که دسترسی آسان به تسلیحات، دلیل اصلی افزایش جنایت قتل در این کشور است.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: قتل آمریکا جورج فلوید همه گیری کرونا پلیس آمریکا جنایت قتل در آمریکا افزایش جنایت قتل بر اساس گزارش خرید سلاح آمار جنایت همراه بوده دموکرات ها جنایت ها ایالت ها سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جرم‌انگاری تبلیغ خرید و فروش سلاح غیرمجاز توسط مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، مواد سه و چهار این قانون را به شرح زیر تصویب کردند:

«ماده ۳- ماده (٦) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۶- هر شخصی به طور غیر مجاز سلاح گرم یا سرد جنگی با سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن را نگهداری، حمل یا پنهان نماید یا تحصیل یا خریداری کند یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر محکوم می‌شود:

الف- سلاح سرد جنگی به حبس درجه هفت و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

ب- سلاح شکاری یا مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه شش و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

پ- سلاح گرم سبک غیر خودکار مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه پنج و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

ت- سلاح گرم سبک خودکار مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه چهار و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

ث- سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه سه و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

تبصره ۱- هر شخص در خصوص قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفاء، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر با استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی با سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ نماید به مجازات حبس درجه ۶ محکوم می‌شود.

تبصره ۲- در صورت تکرار جرم، مجازات حبس یک درجه تشدید می‌شود و مجازات نقدی نیز یک و نیم برابر افزایش می‌یاید و تخفیف مجازات به جز موارد مشمول ماده (۱۷) این قانون قابل اعمال نیست.


ماده ۳ مکرر - ماده (۷) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۷- مجازات حبس جرائم موضوع مواد (۵) و (۶) این قانون علاوه بر مجازات‌های نقدی مقرر در مواد مذکور در موارد زیر یک درجه تشدید می‌شود:

الف- در مواردی که تعداد سلاح سرد جنگی بیش از ۱۰ قبضه باشد.

ب- در مواردی که سلاح شکاری بیش از سه قبضه با قطعات مؤثر آن بیش از ۱۵ قطعه یا مهمات آن بیش از ۴۰۰ فشنگ باشد.

پ- در مواردی که سلاح گرم سبک غیر خودکار بیش از سه قبضه یا قطعات مؤثر آن بیش از ۱ قطعه یا مهمات آنها بیش از ۲۰۰ فشنگ باشد.

ت - در مواردی که سلاح گرم سبک خودکار بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر آن بیش از ۱۰ قطعه یا مهمات آنها بیش از ۱۰۰ قشنگ باشد.

ث- در مواردی که سلاح گرم سنگین یا نیمه سنگین بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر آن بیش از یک قطعه یا مهمات آنها بیش از یک فشنگ باشد.

ماده ٤- ماده (۸) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸ - هر کس به طور غیر مجاز حرفه خود را تعمیر سلاح قرار دهد در مورد سلاح گرم جنگی به حبس تعزیری درجه پنج و در مورد سلاح شکاری با سلاح سرد جنگی به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود.

تبصره- در صورت تکرار و نیز در مواردی که سلاح غیر مجاز باشد یا تعمیرات فوق همراه با اضافه کردن قطعه موجب تقویت سلاح شود مجازات مرتکب یک درجه تشدید می‌شود.»

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • مصوبه مهم مجلس درباره تبلیغ خرید و فروش سلاح
  • تبلیغ و خرید و فروش سلاح جرم‌انگاری شد
  • جرم‌انگاری تبلیغ خرید و فروش سلاح غیرمجاز توسط مجلس
  • تبلیغ خرید و فروش سلاح جرم‌انگاری شد
  • تبلیغ «خرید و فروش سلاح» جرم است