Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به وقت محلی در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحولات سیاسی امنیتی سوریه اظهار داشت: در نتیجه تلاش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و همکاری دولت سوریه، انتظار می‌رود نشست بعدی کمیته قانون اساسی بزودی برگزار شود؛ که این یک رخداد دلگرم کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تخت روانچی تصریح کرد ما مجددا حمایت خود را از تلاش‌های فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و تعامل سازنده دولت سوریه در تسهیل فعالیت این کمیته اعلام می‌کنیم.
وی افزود: ما روسای مشترک کمیته را نیز به همکاری سازنده بر اساس روحیه انعطاف‌پذیری و مصالحه تشویق می‌کنیم.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: کمیته باید بدون هیچ گونه دخالت یا فشار خارجی به کار خود ادامه دهد. تعیین هر گونه مهلت ساختگی برای پایان فعالیت آن یا هر شرایط و الزامات مشابه دیگر، بر فعالیت کمیته تأثیر منفی خواهد داشت.
تخت روانچی اضافه کرد: باید تضمین شود که این یک روند سیاسی واقعاً به رهبری سوریه، متعلق به سوریه و تسهیل شده توسط سازمان ملل است.
وی تاکید کرد: به موازات کار کمیته، باید تلاش‌های جدی در زمینه‌های دیگر نیز انجام شود. قبل از هر چیز، اشغال بخش‌هایی از سوریه باید خاتمه یابد و بر این اساس، تمام نیرو‌های خارجی ناخوانده باید آن کشور را بدون هیچ پیش شرط یا تأخیر بیشتر ترک کنند.
تخت روانچی گفت: همچنین شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و رژیم اسرائیل را وادار سازد تا فورا به تجاوزات خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. چنین اقدامات ماجراجویانه‌ای که ما آن را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنیم، نقض آشکار حقوق بین الملل بوده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی را تهدید می‌کند.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: بعلاوه، مبارزه با تمام گروه‌های تروریستی باید بی وقفه ادامه یابد، چون حضور و فعالیت‌های جنایتکارانه آن‌ها امنیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما فعالیت‌های جدایی‌طلبانه یا ابتکارات نامشروع خودگردانی در سوریه را رد و هرگونه تلاش برای حمایت از آن‌ها را محکوم می‌کنیم. حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه باید توسط همه کاملاً محترم شمرده شود.
تخت روانچی افزود: همچنین، بازسازی سوریه و بازگشت پناهندگان و آوارگان باید به موازات هم ادامه یابند. آن‌ها اقداماتی مرتبط و تقویت کننده یکدیگر هستند.
وی ادامه داد: این امر مستلزم سیاست زدائی از کمک‌های بشردوستانه و بازگشت پناهندگان و آوارگان است، چون سیاسی شدن این امور فقط موجب طولانی شدن بحران سوریه و رنج مردم آن که نتیجه بیش از ۱۰ سال درگیری است، می‌شود.
سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: در این زمینه، ما لازم می‌دانیم مفاد قطعنامه ۲۵۸۵ را یادآوری نمائیم که طبق آن شورای امنیت از تمام کشور‌های عضو خواسته است برای رسیدگی به نیاز‌های فوری مردم سوریه گام‌های عملی اتخاذ کنند.
تخت روانچی تاکید کرد اشاره به «گام‌های عملی» در این قطعنامه به معنای درخواست حذف تحریم‌های یکجانبه است. چون قطعنامه ۲۵۸۵ نتیجه یک مصالحه از جمله از طرف کشور‌های اصلی اعمال کننده چنین تحریم‌هایی است، ما از آن‌ها می‌خواهیم به وعده‌های خود عمل نمایند، تعهدات خود طبق آن قطعنامه را جدی بگیرند و تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه را که از علل عمده وضعیت بشردوستانه کنونی آن کشور هستند، لغو کنند.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ما مجددا بر موضع اصولی خود تأکید می‌کنیم که بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و طبق اصول حقوق بین‌الملل، بویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دولتها، عدم دخالت در امور داخلی یا خارجی آن‌ها و حل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی حل و فصل شود.
تخت روانچی در پایان حمایت جمهوری اسلامی ایران را از مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان تکرار کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین مجید تخت روانچی اسرائیل شورای امنیت اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین ایران در سازمان ملل تمامیت ارضی شورای امنیت تخت روانچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

جلسۀ شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام شب گذشته ایران علیه اسرائیل و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش فرهیختگان آنلاین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ با انتشار اطلاعیه ای، آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق اعلام کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا، خواستار کاهش تنش شد.

گوترش گفت: مردم منطقه با یک خطر واقعی روبرو هستند که نشان‌دهنده یک درگیری ویرانگر در مقیاس وسیع است. زمان کاهش تنش، توقف تشدید و اعمال خویشتن‌داری حداکثری فرا رسیده است. صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی هر ساعت تضعیف می‌شود و جهان نمی‌تواند جنگ‌های بیشتری را تحمل کند. ما موظف هستیم خشونت را در کرانه باختری متوقف کنیم، اوضاع را در لبنان آرام کنیم و کشتیرانی ایمن را به دریای سرخ بازگردانیم.

رابرت وود، نماینده آمریکا در این جلسه نیز با تکرار اتهامات علیه ایران، گفت این وظیفه شورای امنیت است که اجازه ندهد اقدامات ایران بدون پاسخ بماند. وود مدعی شد آمریکا به‌دنبال تشدید تنش نیست و اقدامات ایالات متحده ماهیت صرفا دفاعی دارد.

باربارا وود، نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت: «مقیاس و ماهیت حمله ایران به اسرائیل خطر بسیار بزرگی برای امنیت خاورمیانه بود. ایران یک نقش بی‌ثبات ساز در منطقه دارد. ایران از گروه‌های نظامی منطقه حمایت می‌کند و نشان داد نیت آشوب در منطقه را دارد. از امنیت اسرائیل حمایت می‌کنیم. هیچکس نمی‌خواهد شاهد کشتار بیش از این باشد.»

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد، اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست. ما در نشست شورای امنیت هشدار دادیم که اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود، اما به آن توجهی نشد. ما پیشنهاد پیش‌نویس برای یک بیانیه، اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند.

او تصریح کرد: کشور‌های غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می‌کنند و این «ریاکاری آن‌ها را» نشان می‌دهد.

گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل اعتراف کرد: حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود و در عین حال مدعی شد جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است. ایران شب گذشته با شلیک صد‌ها موشک و پهپاد بیش از ۷۰۰ تن مواد منفجره و بمب به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است.

‏سفیر اسرائیل مدعی شد که حمله ایران تهدیدی برای مسجد الاقصی و مسلمانان بود و همچون همیشه با انجام حرکاتی در جهت فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن جلسات شورای امنیت، ویدئویی از پرواز موشک‌های ایران بر فراز مسجد الاقصی نشان داد و صفحه نمایشگر خود را حتی به سمت سفیر ایران را گرفت.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون: «وضعیت خاورمیانه» ضمن دانستن حق ذاتی برای ایران جهت پاسخ به رژیم اسرائیل گفت: اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. سیاست نخست وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای ماندن در قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند که شورای امنیت، گروگان جاه طلبی‌های چنین رژیم جنگ‌طلبی باشد.

زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت مسئولیت خود را بر عهده بگیرد و به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی کند. شورای امنیت باید به سرعت وظایف خود را طبق فصل ۷ منشور در پاسخ به سرپیچی‌های وقیحانه رژیم اسرائیل انجام دهد. شورای امنیت باید اقدامات فوری و تنبیهی برای وادار ساختن این رژیم به توقف نسل‌کشی و کشتار مردم غزه و پایبند نمودن آن به تعهدات خود به ویژه اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورات الزام‌آور قانونی دیوان بین‌المللی دادگستری اتخاذ نماید.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد متعهد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید تنش یا جنگ در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هر گونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه با شدت و مطابق قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از این حق در صورت لزوم دریغ نخواهد کرد.

در نهایت جلسۀ شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

دیگر خبرها

  • پایان بدون صدور قطعنامه؛ در جلسۀ شورای امنیت چه گذشت؟
  • پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه
  • حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود
  • نماینده سوریه: خواهان پایان حمایت آمریکا از تروریسم هستیم
  • اعضای شورای امنیت درباره پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی چه گفتند؟
  • نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل / گوترش: مصونیت ساختمان کنسولی ایران در حمله اسرائیل نقض شد
  • فوری | آغاز نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل | گوترش: مصونیت ساختمان کنسولی ایران در حمله اسرائیل نقض شد
  • نشست اضطراری شورای امنیت درباره پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • آغاز نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • نشست اضطراری شورای امنیت با حضور گوترش و نمایندگان تهران و تل آویو درباره پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل آغاز شد