Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ذخیره سد زاینده‌رود با کاهشی بی‌سابقه به کم‌تر از ۱۰ درصد ظرفیت خود رسیده است و آژیر بحران کم‌آبی را در استان اصفهان به صدا درآورده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، کاهش بارش‌ها و نزولات آسمانی از یک طرف و برداشت‌های بالا دست زاینده رود از سویی دیگر سبب شده است تا ذخیره آب سد زاینده رود که آب شرب مصرفی استان‌های اصفهان، یزد و بخشی از استان چهارمحال و بخیتاری را تأمین می‌کند در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن در چند سال اخیر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار اصفهان با بیان این‌که اصلی‌ترین موضوع اصفهان مسئله آب است گفت: سد کوهرنگ 3 بیش از 20سال است که ساخته شده و حدود 21درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امروز  اعلام می‌کنم که آن درصد به 49درصد رسیده است اما بنا به یک مشکل فنی چندین ماه است که کار به تعویق افتاده و درحال مطالعه مشکل هستند که خداراشکر این مشکل قابل مرتفع است و اگر این مشکل نبود تاکنون سد را تمام کرده بودیم.

وی با بیان اینکه 90 درصد تونل کوهرنگ نیز تمام شده است، تصریح کرد: سال گذشته چندین پمپ را وارد سد چادگان کردیم ولی باز این تونل به خاطر مشکلی که پیش بینی نکرده بودند وقت بسیاری از ما گرفت و درحال حاضر هیچ مشکلی ندارد. از اواخر اسفند می‌توان حدود 60 میلیون متر مکعب آب را پمپاژ کرد.

پل‌های تاریخی و آثار بین‌المللی اصفهان در آستانه ریزش هستند/ ضرورت توجه ملی به موضوع زاینده‌رودخبری از جریان دوباره زاینده‌رود نیست/ زاینده‌رود به‌علت بی‌توجهی به قوانین خشک شدپیش‌روی سریع غده سرطانی فرونشست در اصفهان/ تنها راه‌حل جاری‌شدن زاینده‌رود است

به گفته حسن ساسانی‌، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز حجم سد زاینده‌رود 224 میلیون مترمکعب، کم‌تر از 10 درصد ظرفیت این سد است که باید تأمین کننده 3 استان باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که در این مدت 65 درصد از ظرفیت سد زاینده‌رود کاهش پیدا کرده است.

هاشم امینی، مدیر عامل شرکت آبفای استان نیز در این خصوص اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای که دستگاه اجرایی سامانه دوم آبرسانی بوده است این پروژه را پس از سال‌های معطلی آغاز کرده و مقرر شد 14 کیلومتر از آن توسط شرکت آبفای استان انجام شود که این اقدام در سال گذشته و جاری انجام شد.

مردم اصفهان انتظار زاینده‌رودی همیشه جاری دارند و باید منتظر وعده‌های مسئولان استان در تکمیل پروژه‌های آبرسانی باشند، وعده‌هایی که در سال‌های گذشته تا کنون عملی نشده است. در فیلم زیر وضعیت بحرانی سد زاینده‌رود را مشاهده می‌کنیم:

انتهای پیام/ ز

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سد زاینده رود شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۰۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

آفتاب‌‌نیوز :

جریان آب ساعت یک بامداد امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین به اصفهان رسید و زیر پل‌های تاریخی این شهر جاری شد.

خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع سومین نوبت آب برای آبیاری اراضی کشاورزی شرق اصفهان از عصر روز سه‌شنبه افزایش یافت.

هنوز مشخص نیست که آب قرار است چند روز برای اراضی کشاورزی اصفهان رهاسازی شود و جریان آب در شهر اصفهان ادامه داشته باشد.

در این ارتباط احمدرضا صادقی سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به خبرنگار مهر گفت که تعداد روز و حجم رهاسازی آب طی جلساتی با نمایندگان کشاورزان و مسؤولان استانداری در روز‌های آینده مشخص خواهد شد.

ذخیره سد زاینده‌رود روز گذشته ۳۸۳ میلیون مترمکعب و میانگین بارش‌ها در ایستگاه (چلگرد) سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود یکهزار و ۲۰ میلیمتر اعلام شد.

پیش از این در سال زراعی امسال ۲ نوبت آب برای اراضی کشاورزی شرق و غرب اصفهان توزیع شد. نخستین نوبت از رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان ۲۰ آبان ۱۴۰۲ به مدت ۱۷ روز انجام شد و دومین نوبت از سوم فروردین ماه امسال به مدت ۱۲ روز (تا ۱۵ فروردین) آب در زاینده رود اصفهان و کانال‌های کشاورزی شرق و غرب جریان داشت.

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، آبان سال گذشته بین ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات رفته است.

نرسیدن یا کم‌رسیدن آب به برخی کانال‌های کشاورزی در دومین نوبت توزیع آن، سبب خساراتی به کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود
  • حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم
  • جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر
  • فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود
  • بلوف صهیونیست‌ها آژیر قرمز در اراضی اشغالی را به صدا درآورد
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • آخرین وضعیت سیل در استانهای جنوبی کشور/ برخی روستاها تخلیه شدند
  • مدارس زاهدان و ۴ شهرستان کرمان چهارشنبه تعطیل شد