Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان گفت: طی حدود ۵ دهه اخیر نرخ سالمندان کشور از حدود ۵ به ۱۰ درصد رسیده است. خبرگزاری میزان- فرشاد شریفی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان، در آستانه ۹ مهر روز جهانی سالمندان، آموزش و مهیا سازی سالمندان برای تطابق با زندگی دیجیتال را یک ضرورت مهم در سیاستگذاری‌های سلامت خواند و با بیان اینکه ایران از جمله جوامعی است که سرعت بیشتری در سالمند شدن جامعه را تجربه می‌کند، افزود: طی حدود ۵ دهه اخیر نرخ سالمندان کشور از حدود ۵ به ۱۰ درصد رسیده است و پیش بینی می‌شود که این نرخ در طی ۵۰ سال آینده ۳ برابر شود و در سال ۱۴۵۰ به حدود ۳۰ درصد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: این تغییرات سریع دموگرافیک موجب تغییرات جدی در نیاز‌ها از جمله نیاز به خدمت سلامت می‌شود و تمام ارکان جامعه از جمله چرخه تولید را در کشور می‌تواند متأثر کند.

شریفی با اشاره به اینکه یادگیری فناوری‌های دیجیتال نقش مؤثری در رفع نیاز‌های روزانه سالمندان دارد، تصریح کرد: آموزش تکنولوژی به سالمندان خصوصاً در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا می‌تواند شرایطی را فراهم سازد که سالمند خود را فرد مفیدی احساس کند؛ ضمن اینکه امکان دسترسی به دریافت خدمات سلامت، آموزش و مشاوره آنلاین در بستر تکنولوژی دیجیتال فراهم شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اضافه کرد: آسیب پذیری بیشتر سالمندان نسبت به این بیماری و مشکلات متعددی که بیماری کووید ۱۹ برای سالمندان ایجاد کرده، بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی این افراد را مانند ارتباطات اجتماعی، مراقبت‌های مورد نیاز، آسیب‌های روحی شدید ناشی از جداسازی اجتماعی و بیماری‌های مزمن شایع در سالمندی را در بر می‌گیرد، دست اندرکاران سلامت سالمندان را بر این داشته است که در نگاه خود به حیطه‌های مختلف سلامت سالمندان تجدید نظر کنند.

وی افزود: به عبارت دیگر علیرغم آنکه فقط ده درصد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند عدم توجه به سلامت و مشکلات این گروه می‌تواند به شدت حتی تمام جامعه را متأثر سازد. به نظر می‌رسد که در بسیاری از حیطه‌ها نیازمند نگاه مبتنی بر شواهد جدیدی هستیم.   بیشتر بخوانید: مرگ سالمندان بر اثر کرونا با واکسیناسیون کاهش یافته 

شریفی در ادامه حیطه‌های مهم در مدیریت مسائل سالمندان را برشمرد و افزود: معیشت و مراقبت سالمندان نیازمند طراحی و اجرای یک نظام منسجم است که طیف وسیعی از خدمات به سالمندان از سالمند سالم ساکن جامعه تا مراقبت‌های پایان عمر را در بر گیرد.

وی در ادامه توجه به بیمه خدمات سالمندی و تحت پوشش قرار گرفتن تمام زنجیره خدمات سالمندی را از موضوعات اولویت‌مند در حوزه سلامت سالمندان نام برد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان بازبینی سن بازنشستگی را با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور در جهت رسیدن به سالمندی فعال در جامعه در خور توجه خواند.

وی توجه ویژه به افزایش نقش سالمندان در جامعه و استفاده از توان آن‌ها با مد نظر قرار دادن محدودیت‌های سالمندی و همچنین توجه به خدمات پیشگیری بخصوص پیشگیری از بیماری‌های واگیر در سالمندان کشور را حائز اهمیت تلقی کرد.   انتهای پیام/ برچسب ها: سالمندی خانه سالمندان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سالمندی خانه سالمندان سلامت سالمندان حدود ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۲۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی دو سال هشت میلیون فقیر به تعداد فقرای کشور اضافه شده است!

روزنامه اعتماد با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده که طی دو سال ۸ میلیون نفر به جمعیت فقرا اضافه شده است.

داده‌های نرخ فقر، شکاف فقر و وضعیت غیر فقرا نسبت به خط فقر، به ترتیب نشان‌دهنده تأثیر احتمالی سیاست‌های بودجه‌ای خواهد بود. برای این منظور ابتدا سراغ شاخص نرخ فقر می‌رویم. نرخ فقر درصدی از جمعیت کشور را نشان می‌دهد که در مقایسه با خط فقر درآمدی، فقیر به حساب می‌آیند.

 نرخ فقر در ایران از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۱۳۹۶ روند ثابتی داشته است، اما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ حدود ده درصد افزایش یافته و از سطح ۲۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.

افزایش ۱۰ درصدی نرخ فقر به معنی افزایش حدود ۸ میلیون نفر به تعداد فقرا در کشور است. به عبارت دیگر بعد از سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد نسبت به گذشته به جمعیت فقرای کشور افزوده شده است. از سال ۱۳۹۸ به بعد نرخ فقر نوسان بسیار اندکی داشته و همواره در حدود سطح ۳۰ درصد باقی مانده است.

منطقه ماندگاری فقر در سطح ۳۰ درصد در چهار سال اخیر در شرایطی است که بودجه‌های دولتی سالانه هزینه‌هایی را برای مقابله با فقر اختصاص می‌دهند، اما میزان و راهبرد هزینه‌ها، تکافوی حجم فقر موجود در جامعه را نمی‌دهد. در نتیجه سیاست‌های حمایتی در بودجه به تنهایی قادر به کاهش نرخ فقر ماندگار در ناحیه قرمز رنگ نیستند.

tags # فقر سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • ۴۹۵ هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • بهره مندی ۶۵ درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری
  • آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال
  • طی دو سال هشت میلیون فقیر به تعداد فقرای کشور اضافه شده است!
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • افزایش ۵ برابری اعتبارات بیمه خدمات درمانی معتادان در حین درمان در گلستان
  • افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱