Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی هفته های گذشته دریافت عوارض از کامیون های ایرانی عازم ارمنستان از سوی دولت آذربایجان سبب اختلافاتی بین دو کشور همسایه شده است.

 دولت آذربایجان پس از پیروزی در جنگ سال گذشته بر سر کنترل منطقه قره باغ، بخشی از جاده مواصلاتی بین ایران و ارمنستان را تحت کنترل درآورده است و از چند هفته پیش در همین بخش اقدام به استقرار گشت های پلیس و دریافت عوارض از کامیون های ایرانی عازم ارمنستان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای هر کامیون عبوری ایرانی ۱۳۰ دلار عوارض هنگام رفت و ۱۳۰ دلار نیز هنگام برگشت گرفته می شود و بسته به نوع محموله و بزرگ بودن کامیون ها عوارض دریافتی حتی بیشتر است. حتی دولت باکو اقدام به بازداشت ۲ راننده ایرانی به خاطر عدم پرداخت عوارض کرده است.

در نقشه زیر قسمتی که در کادر قرمز آمده نقطه اصلی اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان است. این منطقه پیش از جنگ سال گذشته در کنترل ارمنستان بوده و حالا به کنترل نیروهای آذربایجان درآمده است.

این قسمت که بیش از ۲۰ کیلومتر است بخشی از کریدور ارتباطی شمال – جنوب ایران به منطقه قفقاز و خاک ارمنستان است.

مسیر جاده ای " کاپان" به گوریس" که ۸۰ کیلومتر است و بیش از ۲۰ کیلومتر آن پس از جنگ پارسال به کنترل نیروهای آذربایجان درآمده است و "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان ۲ روز پیش در مصاحبه ای دریافت عوارض از کامیون های ایرانی را در راستای حق حاکمیتی کشورش بر این منطقه دانسته است.

البته ایران و ارمنستان برای خلاصی از مزاحمت های دولت آذربایجان یک مسیر جایگزین دارند که هنوز تکمیل نشده و در صورت تکمیل عملیات احداث این مسیر، نیازی به عبور کامیون های ایرانی از مسیر کاپان - گوریس نخواهد ماند.

مسیر جایگزین به دلیل کوهستانی بودن و نیاز به احداث یک تونل چند کیلومتری برای تکمیل، نیاز به سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری دارد.

منابع دولت ارمنستان البته مدعی اند این مسیر جایگزین را تا پایان پاییز امسال افتتاح خواهند کرد، اما کوهستانی بودن مسیر و نیاز به احداث تونلی پرهزینه تکمیل نهایی آن را در آینده نزدیک با توجه به امکانات مالی و فنی دولت ارمنستان، با تردیدهایی مواجه کرده است.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1559727

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان کامیون های ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۴۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز ارتش به نقطه اوج رسیده است

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از فرماندهان و نیروهای محوری زمینی و هوانیروز، پدافند، دریایی راهبردی، هوایی ارتش جمهوری اسلامی، سپاه، مرزبانی و نیروی انتظامی به مناسبت فرارسیدن سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با ادای احترام و گل‌افشانی گلزار شهدای وادی رحمت تبریز، صبح امروز با آرمان‌های امام راحل و شهیدان تجدید میثاق کردند.

امیر سرتیپ دوم ستاد «امیرحسین شفیعی»، فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در مراسم غبارروبی و گل‌افشانی گلزار شهدای وادی رحمت تبریز با تبریک روز ارتش به آحاد ملت شریف و تمامی نیروهای مسلح گفت: امروز نیروهای پدافند، دریایی راهبردی، هوایی و محوریت ارتش در لباس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده حفاظت و صیانت از نوامیس میهن اسلامی هستند و جان خود را در این مسیر فدا خواهند کرد.

وی با اشاره به رشادت‌های غیورمردان ارتش در سال‌های جنگ افزود: امروز ارتش قهرمان به نقطه اوج خود رسیده است.

امیر سرتیپ‌دوم شفیعی، ارتش جمهوری اسلامی ایران را قدرت بلامنازع جهان دانست و اظهار کرد: امروز در پیشگاه شهدا اعلام می‌کنیم که تا آخرین قطره خون از میهن اسلامی‌مان دفاع خواهیم کرد و در راستای سیاست‌ها و راهبردهای خود کوچک‌ترین عقب‌نشینی نخواهیم داشت.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی درخصوص عملیات نظامی وعده صادق که با محوریت هوافضای سپاه و همکاری ارتش انجام شد گفت: این عملیات، وعده صادقی بود که به همه مسلمین جهان وعده داده شده بود.

وی با اشاره به سازوکار هر عملیاتی نظامی مبنی‌بر عملیات فریب، پشتیبانی و اقدام اصلی افزود: عملیات موفق وعده صادق، نماد موفقیت قدرت نظامی میهن اسلامی در این سال‌ها بود و در این عملیات قدرت ایران را به جهانیان ثابت کردیم.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی عملیات وعده صادق را دستاورد خون شهدا دانست و گفت: با این عملیات، یک نیروی بازدارنده در سطح دنیا برای ایران اسلامی پدید آمد.

حجت‌الاسلام علی صحرانورد، رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه ششم رزمی هوانیروز تبریز نیز با تبریک فرارسیدن روز ارتش گفت: حضور همیشگی ما در مبارزه با استکبار میراث خون شهیدانی است که امروز برای ادای احترام به روح بلندمرتبه آنان و گل‌افشانی به مزار مطهرشان آمده‌ایم.

وی امنیت و سربلندی امروز را میراث خون شهیدان دانست و اظهار کرد: این بیان امام خمینی (ره) است که ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.

صحرانورد با اشاره به شکست و رسوایی رژیم صهیونیستی گفت: عملیات نظامی اخیر که پاسخی به گستاخی‌های اسرائیل بود ثابت کرد که امروز معادلات نظامی تغییر پیدا کرده است.

رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه ششم رزمی هوانیروز افزود: عملیات نظامی وعده صادق، بدخواهان را رسوا کرد و ثابت کرد که امروز غیورمردان نیروهای مسلح پشتیبان ولایت فقیه هستند.

وی سال‌های جبهه‌های جنگ را سال‌هایی دانست که وحدت و جبهه واحد دستاورد مردم از آن دوران بود و اظهار کرد: شهیدان گلگون‌کفن میهن اسلامی، وحدت را در جبهه‌های جنگ معنا کردند.

کد خبر 6080472

دیگر خبرها

  • سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر در استان هرمزگان (فیلم)
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • مسیر رسیدن به سرزمین های بهشتی ایران از کجاست
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • در دنیای بی سر نظام بین‌الملل باید از امنیت خود دفاع کرد
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • امروز ارتش به نقطه اوج رسیده است
  • سخت گیری افغانستان برای تردد ناوگان ایرانی
  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو
  • رشد ۱۸۴ درصدی عبور کالا از مرز آستارا