Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-20@00:52:43 GMT

مصائب دهه شصتی‌ها حتی در سالمندی!

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۴۳۴۲

مصائب دهه شصتی‌ها حتی در سالمندی!

صراط:

فقط سه دهه فرصت داریم تا خودمان را برای مواجهه با جمعیتی که ۳۳ درصد آن سالمند است، آماده کنیم؛ سال‌هایی که مثل برق و باد سپری خواهد شد و آمار جمعیت سالمندان کشور به ۳۳ میلیون نفر خواهد رسید.

دوره ترسناک دهه شصتی‌ها

روزنامه ی خراسان نوشت مرکز آمار ایران جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ را با سناریو‌های مختلفی پیش‌بینی کرده که بر اساس محتمل‌ترین آن، با توجه به روند کاهشی نرخ باروری، جمعیت ایران در آن سال به ۱۰۱ میلیون نفر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نگران‌کننده‌تر از پایین بودن نرخ باروری، نتیجه آن، یعنی کاهش آمار جوانان در مقابل افزایش آمار سالمندان است. در سال ۱۴۳۰، دهه شصتی‌های ما در گروه سالمندان بالای ۶۰ سال قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد همانند همه مشکلات و دغدغه‌هایی که برای تحصیل، ازدواج و اشتغال خود داشته‌اند، احتمالا دوره سالمندی سختی هم در انتظارشان خواهد بود.

۳۳ میلیون سالمند در ۱۴۳۰

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که از ۱۰۱ میلیون جمعیت تخمینی کشور در سال ۱۴۳۰، حدود ۳۳ درصد را سالمندان تشکیل خواهند داد و این یعنی با جمعیت ۳۳ میلیونی این گروه سنی مواجه خواهیم بود. البته پیش‌بینی‌های هولناک‌تری هم وجود دارد که اگرچه رسمی نیست و توسط فعالان حوزه جمعیت مطرح شده، اما نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود: «ما در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهیم بود».

۲.۶ میلیون سالمند مجرد.

اما برای این‌که بهتر درک کنیم سه دهه دیگر در چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت، لازم است از وضعیت فعلی سالمندان و مشکلات آن‌ها باخبر شویم و به استناد آن، وضعیت آینده را حدس بزنیم. دکتر «احمد دلبری» رئیس انجمن سالمندشناسی، شرایط سالمندان کشور را به خوبی شرح داده است:

- در سال ۱۳۸۵ فقط ۶۰۰ هزار سالمند بالای ۸۰ سال داشتیم، اما در سال ۱۴۳۰ این عدد به۵/۳ میلیون نفر می‌رسد و حتی بخشی از آن‌ها خانواده‌ای هم نخواهند داشت.
- اکنون ۸۰ هزار سالمند در وضعیت تجرد قطعی هستند، اما در سال ۱۴۳۰ به دلیل غریبه بودن با ازدواج که در جوانان امروزی می‌بینیم، تجرد قطعی به بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سالمندان می‌رسد.
غصه نان و آب و خانه
- تقریبا ۴۵ درصد سالمندان فعلی مستمری‌بگیر هستند، اما ۵۵ درصد دیگر، درآمد و مستمری لازم برای دوره سالمندی را ندارند.
- تنگدستی در جامعه سالمندی دو برابر سایر رده‌های سنی است و این فقر در زنان سالمند بیشتر است.
- بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۹۴ درصد سالمندان بیمه پایه داشتند، اما بیمه پایه نیاز‌های دوره سالمندی را تامین نمی‌کند و فقط ۳۱ درصد سالمندان ما بیمه تکمیلی دارند.
- وضعیت مالکیت مسکن هم در سالمندی بدتر می‌شود. در سال ۱۳۸۵، حدود ۹۰ درصد سالمندان مسکن شخصی داشتند، اما طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، این میزان به ۸۲ درصد رسیده است.
همه این اعداد و ارقام یعنی، طی سال‌های آینده شرایط بسیار سخت‌تری پیش روی ما خواهد بود. افزایش آمار کلی سالمندان، افزایش تعداد سالمندان تنها، نبود نیروی کار کافی برای ارائه خدمت و مراقبت از سالمندان و صد‌ها مشکل دیگر.

بازنگری سند ملی سالمندان در مجلس

این‌که نهاد‌های قانون‌گذار و برنامه‌ریز در کشور، چه تدبیری برای سال‌های پیش رو اتخاذ کرده‏اند، سوالی است که پاسخ آن را از «محمدعلی محسنی بندپی» رئیس فراکسیون سالمندان مجلس پیگیری می‌کنم. او می‌گوید: «در سال ۱۴۳۰، حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور ما سالمند خواهند بود و با پدیده‌ای مواجه می‌شویم که شرایط خاص خودش را دارد و نیازمند برنامه‌ریزی است، به همین دلیل برای اولین‌بار، فراکسیون سلامت سالمندان را در مجلس شورای اسلامی ایجاد کرده‌ایم».

فرصت ۱۰۰ ساله در مقابل فرصت ۳۰ ساله

محسنی‌بندپی می‌افزاید: «جمعیت فعلی سالمندان ما حدود ۱۰ درصد است و تا ۳۰ سال دیگر، بیش از سه برابر خواهد شد. نکته مهم این است که کشور‌های توسعه یافته تا دو برابر شدن جمعیت سالمندانشان حدود ۸۰ تا ۱۱۰ سال فرصت داشتند، اما حالا ما تا سه برابر شدن این جمعیت، فقط ۳۰ سال وقت داریم». او به تدوین سند ملی سالمندان طی سال‌های اخیر هم اشاره و اظهار می‌کند: «تامین منابع پایدار، توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای فرهنگی جامعه و توانمندسازی سالمندان از جمله اهداف این سند است که در صورت اجرای صحیح، به آن‌ها دست خواهیم یافت».

البته محسنی‌بندپی به برخی ایرادات آن هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در این سند برای دستگاه‌های اجرایی متعددی مسئولیت تعریف شده، اما تعدد آن‌ها سبب شده امکان مشخص کردن متولی پاسخگویی و گزارش‌دهی وجود نداشته باشد، به همین دلیل یکی از اصلاحات ما روی این سند، مشخص کردن دستگاه‌های اصلی و پاسخگو در زمینه سالمندان خواهد بود».

او به برخی دیگر از اصلاحات در حال انجام هم اشاره می‌کند، از جمله: مشخص کردن خلأ‌های قانونی حوزه سالمندی و رفع آن در تدوین برنامه هفتم توسعه، الزام وزارت بهداشت به ایجاد دوره دستیاری ویژه سالمندان، ملزم شدن سازمان برنامه و بودجه به تقویت منابع مالی طرح‌های حمایت از سالمندان، ضرورت تقویت پوشش‌های بیمه‌ای، الزام وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و بهداشت به تدوین سرفصل‌های آشنایی با زندگی سالمندی در کتاب‌های درسی و ....

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: دهه شصتی ها سالمندان مرکز آمار صراط درصد سالمندان سال ۱۴۳۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۴۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر کل امور عشایر فارس با بیان اینکه کوچ بهاره عشایر از قشلاق در مناطق جنوبی فارس و استان بوشهر از اوایل فروردین آغاز شده است، گفت، ۲ و نیم تا ۳ درصد جمعیت استان فارس را عشایر تشکیل می‌دهند که این جمعیت در فصل بهار ،مناطق گرمسیری را به مقصد مناطق سردسیر استان در شمال فارس  ترک می‌کنند.
کریمی افزود: ۵۰ درصد عشایر کوچنده فارس را ایل قشقایی تشکیل می‌دهند که از مناطق جنوبی به مرکز و غرب استان فارس کوچ می‌کنند.
وی افزود: ۱۵ درصد جمعیت کوچنده فارس ایل لر بویر احمد و ممسنی اند و بقیه عشایر کوچانده فارس را ایلات خمسه تشکیل می‌دهند که از لار، زرین دشت و داراب به سمت بوانات و خرمبید و سرچهان کوچ می‌کنند.
وی با بیان اینکه این جمعیت نقش ارزنده‌ای در تولید فرآورده‌های دامی و صنایع دستی دارند، افزود: این جمعیت کوچ رو که این روز‌ها به سمت مناطق ییلاقی در حرکت اند ۲۵ تا ۲۸ درصد گوشت قرمز استان فارس و کشور و ۴۷ درصد صنایع دستی استان را تولید می‌کنند و سهم بسزایی در تولید فرآورده‌های لبنی دارند.

دیگر خبرها

  • چند درصد از مردم کشور‌های مختلف جهان گیاهخوار هستند؟
  • کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۲۰ کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال زیر پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند
  • بهترین فیلم‌های ایرانی دهه شصتی (+عکس)