Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@10:44:02 GMT

آورد سد زاینده‌رود روز به روز در حال کاهش است

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۴۴۱۷

آورد سد زاینده‌رود روز به روز در حال کاهش است

ایسنا/اصفهان رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: سد زاینده رود تا پایان آب سالی تنها ۱۸ درصد آورد آب داشته که این میزان درحال حاضر به ۱۷ درصد رسیده و روز به روز این عدد رو به کاهش است.

عباس کاظمی امروز (پنجشنبه-۸ مهر ماه) در نشست «بررسی راهکارهای جلوگیری از فرونشست اصفهان» که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه میزان بارش های ایستگاه چلگرد در سال آبی گذشته حدود ۸۲۴ میلیمتر بود، اظهار کرد: این میزان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۴۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پایش ۸ سد مهم استان که زاینده رود بزرگترین آن است، گفت: تقریبا تمام این سدها در پایان سال آبی گذشته در وضعیت نامطلوبی قرار گرفتند و خالی هستند، همچنین سد زاینده رود نیز تا پایان آب سالی تنها ۱۸ درصد آورد آب داشته که این میزان درحال حاضر به ۱۷ درصد رسیده و روز به روز این عدد رو به کاهش است.  

به گزارش ایسنا، رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ورودی سد زاینده رود به عنوان شاخص خاص در سال  آبی گذشته، ۷۴۵ میلیون مترمکعب بوده است، توضیح داد: میزان خروجی سد منهای تبخیر ۶۸۵ میلیون مترمکعب بود که این عدد نسبت به سال گذشته نزدیک ۶۰ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۵۰ درصد کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه سال آبی گذشته، جزء بدترین سال های آبی در استان بود، تصریح کرد: بدترین آورد آبی در سد زاینده رود اتفاق افتاده است؛ درحالیکه در برخی از سال ها میزان آورد این سد به ۲ میلیارد مترمکعب می رسید.

کاظمی با بیان اینکه ورودی سد زاینده رود تقریبا نصف سال گذشته بود، تاکید کرد: نرخ کاهش حجم آب سد زاینده رود بسیار بالاست. امسال ظاهرا حجم سد نسبت به سال گذشته بیشتر است؛ اما این میزان به سرعت در حال کاهش و نزدیک شدن به عدد سال گذشته است و در چند روز آینده حجم سد از میزان سال گذشته نیز عبور می کند.

وی همچنین یادآور شد: توزیع آب طی سال گذشته تنها در یک مدت کوتاه ۱۵ روزه انجام شد و عمده خروجی آب از سد صرف شرب و صنعت و بخش بسیار کمی از آن به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ۳۵ دشت در استان اصفهان وجود دارد، گفت: تمام این دشت ها قابلیت دسترسی به آب های زیرزمینی را ندارند و تنها در بخش آبخوان ها این ظرفیت وجود دارد و بیشترین تمرکز بر این آبخوان ها در دشت اصفهان- برخوار است.

وی با بیان اینکه ۱۷ دشت ممنوعه عمدتا در حوضه گاوخونی قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ دشت ممنوعه فوق بحرانی در اصفهان است که در شرایط بسیار بدی قرار دارند و عمده این دشت ها در حوضه گاوخونی هستند، همچنین ۸ دشت آزاد در استان وجود دارد که عمده آنها در شرق هستند و آبخوان آنها قوی نیست و افت آبخوان در این محدوده ها تقریبا نرخ ثابتی دارد و به این دلیل آنها جزء دشت های آزاد هستند.

به گفته کاظمی، دشت های ممنوعه بحرانی در فلات مرکزی قرار دارند که دشت اصفهان-برخوار از اسفبارترین دشت هایی ست که فرونشست در آن رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته اقدامات زیادی برای بهبود شرایط این دشت ها انجام شده است، گفت: این اقدامات چندان تاثیرگذار نبوده است.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه افت آبخوان، یکی از شاخص های مهم در پدیده فرونشست است، توضیح داد: بیشترین افت آبخوان در همین دشت های بحرانی اتفاق افتاده است که این شرایط دشت ها را روز به روز بدتر می کند و اگر این روند ادامه یابد، در آینده ای نزدیک پدیده فرونشست در نقاط مختلف اصفهان رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه دشت اصفهان- برخوار سال ۱۳۴۵ ممنوعه اعلام شد، تصریح کرد: اگر این دشت ممنوعه نمی شد، امروز وضعیتی به مراتب بدتر داشت. در این دوره، این دشت نزدیک ۳۵ متر افت آب زیرزمینی داشته که این میزان افت فاجعه بسیار بزرگی است.

کاظمی با اشاره به اینکه نرخ سالانه فرونشست در منطقه شرق اصفهان ۱۷ سانتیمتر است، تاکید کرد: فرونشست زمین به سمت جنوب و مرکز اصفهان درحال حرکت است و آثار خود را به میدان نقش جهان رسانده است که نرخ سالانه آن در این محدوده ۳ سانتیمتر است که اگر این نرخ به ۱۰ سانتیمتر افزایش یابد، قابل مدیریت نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست زلزله ای خاموش است که شهر را در دل خود فرو می برد، تصریح کرد: برای مقابله با آثار فرونشست و کاهش سرعت نرخ آن صرف جلوگیری از برداشت آب توسط وزارت نیرو کافی نیست، بلکه باید جلوی توسعه را گرفته شود.

وی همچنین به مسدود کردن چاه های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۲۹۷ چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

کلانشهر اصفهان کم بارش ترین کلانشهر کشور

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه میزان بارش ها در سال زراعی گذشته در کشور و استان اصفهان کمتر از نرمال بود، اظهار کرد: ۱۰۸ میلیمتر بارش در سال زراعی گذشته در استان ثبت شد که این میزان نیست به سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۰ درصد کاهش داشته است.

نوید حاج بابایی افزود: مناطق پربارش استان همچون غرب و جنوب استان با کاهش شدید بارش مواجه بودند، اما مناطق شرق بارش های نرمالی داشتند که این بارش ها تاثیری در وضعیت ذخیره سدها نداشت.

وی با اشاره به اینکه کلانشهر اصفهان کم بارش ترین کلانشهر کشور بعد از زاهدان و کرمان بود، گفت: بیشترین کاهش بارش ها در سرچشمه های استان بود. میزان بارش ها در ایستگاه کوهرنگ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۴۰ درصد افت داشته است، البته باید توجه داشت که کم بارشی تنها مربوط به سال آبی گذشته نبوده و طی سه سال این شرایط حادث شده است.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان تاکید کرد: علاوه بر کاهش بارش ها با افزایش دمای هوا بین یک تا ۱.۵ درجه مواجه بودیم که این میزان تبخیر آب را بالا برد.

وی با پیش بینی بارش ها در سال آبی جدید، گفت: بارش ها در مهر و آبان ماه کمتر از نرمال خواهد بود و از اواسط آذر ماه شاهد بارش خواهیم بود، البته نسبت به سال گذشته زمستان بهتری در بارش ها خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زاينده رود سد زاینده رود فرونشست زمین سفره هاي آب زيرزميني نسبت به متوسط بلندمدت نسبت به سال گذشته سال آبی گذشته سد زاینده رود بارش ها روز به روز افت آب دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۴۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

احمدرضا صادقی در گفت‌وگو یا خبرنگار مهر اظهار داشت: خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع سومین نوبت آب برای اراضی کشاورزی شرق اصفهان از ساعاتی پیش افزایش یافت.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم فردا عصر آب در رودخانه زاینده‌رود شهر اصفهان جاری شود، خاطرنشان کرد: تعداد روز و حجم رهاسازی آب برای اراضی کشاورزی هنوز مشخص نشده و طی جلسات آینده با حضور نمایندگان کشاورزان در استانداری تعیین و تصمیم‌گیری خواهد شد.

سرپرست معاونت بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همچنین ذخیره کنونی سد زاینده رود را ۳۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

کد خبر 6080389

دیگر خبرها

  • بیشترین بارش در شهرضا ثبت شد / کاهش کمینه دما در اصفهان
  • بیشترین بارش در شهرضا ثبت شد/ کاهش کمینه دما در اصفهان
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • افزایش ۸۳ درصدی میزان بارش در نیشابور
  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • شروع بارش ها در غرب استان اصفهان