محمد خزاعی: نیازمند بازسازی انقلابی در عرصه سینما هستیم
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۵۵۵۷۸
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد خزاعی، صبح امروز (پنجشنبه ۸ مهر) با حضور در جمع معاونان و مدیران سازمان سینمایی، بهطور رسمی، فعالیت خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی آغاز کرد.
در بخشی از این نشست، محمد خزاعی، با قدردانی از خدمات حسین انتظامی گفت: «حُسن خلق ایشان در مدیریت فرهنگی حتی قبل از اینکه در سازمان سینمایی حضور داشته باشند، زبانزد همه دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد بوده است و به عنوان یک مدیر فرهنگی، شناخته شده هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رییس تازه سازمان سینمایی، با ابراز خشنودی از اینکه با حمایت اهالی سینما، رسانهها و اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مسئولیت را پذیرفته است، ادامه داد: «قرار نبود به سازمان سینمایی بیایم و حضورم تقریبا منتفی شده بود، اما اتفاقاتی افتاد، جلساتی برگزار شد و بار مسئولیت سازمان سینمایی بر دوش ما گذاشته شد. دعا میکردم همکار دیگری در این جایگاه قرار گیرد و من همچنان در کنارشان باشم و به تولید ادامه بدهم. پیش از این هم مسئولیتهایی به بنده پیشنهاد شده بود که ترجیح دادم وارد عرصه مدیریت و حداقل سینما نشوم.»
وی با اظهار امیدواری از اینکه در مسئولیتی که به او سپرده شده است، بتواند مفید واقع شود، گفت: «سینمای ایران، غنی و ارزشمند است و بعد از انقلاب اسلامی، این سینما با تغییر رویکرد و افقها، جهشها و دستاوردهای خوبی داشته است ولی این به هیچ وجه به معنای نزدیک شدن به اهداف و ایدهآلها نیست. در گام دوم انقلاب، به تحول ساختارها، مدلها و استراتژی و کالبدشکافی و دروندرمانیِ سینما نیاز داریم و برای ایجاد این تحول به تعبیر رهبری، نیازمند بازسازی انقلابی هستیم.»
خزاعی ادامه داد: «برغم رهنمودهای رهبری انقلاب در خصوص اهمیت سینما، این حوزه مهم، هنوز مرجع، پویا و شکوفا نشده و مانند بسیاری از بخشهای دیگر، در حوزه سینما هم مطالبات ایشان بر زمین مانده است.»
وی با تاکید بر اینکه تمام حرکتهای فرهنگی و هنری در سازمان سینمایی در عرصه داخلی و خارجی باید دستاوردهای ملموسی برای سینمای ایران و اهالی سینما و مردم و انقلاب داشته باشد، گفت: «اگر احساس شود حرکتها بیشتر جنبه نمایشی دارد، قطعا بازنگری خواهد شد.»
رییس سازمان سینمایی با تقدیر از زحمات همه مدیران در دورههای گذشته، ادامه داد: «وزیر فرهنگ و ارشاد از ما انتظارات و خواستههایی دارند که میخواهند اجرا شود که سراغ آنها خواهیم رفت. ایشان خبرهای خوبی از دولت و اتفاقات خوب در سازمان سینمایی به من دادند. من با یک روشنبینی خوبی بر اساس قولهایی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد به من دادند، وارد سازمان سینمایی شدم و تنها درخواستم حمایت بود که این حمایت شاخههای مختلفی دارد.»
خزاعی، با بیان اینکه ماموریتهای تازه فرهنگی دولت در حوزه سینما توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است، گفت: «این برنامهها باید با کمک اهالی سینما و رسانه، شکل اجرایی پیدا کند که بیشترین بخش در جهت حل مشکلات اهالی سینما و برون رفت از وضعیت موجود است. تقویت نیروی انسانی جدید، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی و فیلمهای اجتماعی و کمدی با مضامین سالم و خانواده محور، قطعا در دستور کار سازمان سینمایی خواهد بود.»
وی ادامه داد: «ساختار سازمان سینمایی از بدو تاسیس با همت جناب آقای شمقدری شکل گرفت اما بهطور کامل اجرایی نشد. بررسی نقاط ضعف و قوت طرح مدون سازمان سینمایی در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورت فراهم شدن شرایط و رفع مشکلات اقتصادی، به تناوب اجرایی خواهد شد.»
در آغاز این جلسه، حسین انتظامی با بیان اینکه همکاری با مدیران و معاونان سازمان سینمایی برای او توفیق بوده است، گفت: «بارها در محافل مختلف گفتهام که با بخشهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشتم اما مجموعا سازمان سینمایی بالاترین معدل نیروی انسانی از جهت فهم، تخصصی بودن، نگاه جامع، برنامهریزی، هماهنگی و یکدلی دارد. از همکاران در سازمان سینمایی بسیار آموختم و امیدوارم همچنان بدرخشند.»
رییس سابق سازمان سینمایی ادامه داد: «عملا نزدیک به ۳ سال در سازمان سینمایی بودم و عملکردی که ارائه شد نتیجه زحمات و همافزاییهایی بود که با همکاران این سازمان صورت گرفت. در این مدت با وجود اینکه شرایط کرونایی عملا توان هر برنامهریزی را در همه بخشهای کشور گرفته بود، اما با همت دوستان شرایط کاری به نسبت خوب بود.»
وی با بیان اینکه هیچوقت در شان فرهنگ و سینمای ایران نتوانستیم خدمت کنیم، افزود: «همه ما جمع شدیم تا به سینمای ایران خدمت کنیم به برجسته کردن جنبههای ارزش فرهنگی، دینی، انقلابی و اعتقادی و همچنین کسب و کار در حوزه فرهنگ و سینما تا موفقتر جلوه کند. انصافا ما نتوانستیم در حد ایدهآل ظاهر شویم اما در حد توان، مدیران نهایت تلاش خود را کردند و به دلیل آنکه نگاه همدلانه داشتند، موجب همافزایی فعالیتها شد و از این جهت شایسته احترام و قدردانی هستند.»
انتظامی ادامه داد: «آقای خزاعی با قبول مسئولیت ریاست سازمان سینمایی، بزرگواری کردند، زیرا در شرایط فعلی هر فردی مسئولیت قبول کند، نشاندهنده بزرگی و بزرگواری است. حُسن آقای خزاعی این است که همه با او سابقه دوستی دارند و برخاسته از سینما است، بنابراین مناسبات و اولویتهای سینما را خیلی بهتر میدانند. روحیه جوان و نگاه تحولآفرین ایشان قطعا به برنامههای توسعه سازمان سینمایی کمک میکند. به او تبریک میگوییم و میدانیم با توان خوبی که دارند این مسئولیت را به سرمنزل مقصود میرسانند.»
محمود شالویی، مدیرکل حوزه وزارتی هم که به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه حاضر بود، با بیان اینکه، امروز شروع به کار رسمی محمد خزاعی است و تودیع و معارفه رییس سازمان سینمایی به روال انتصابهای ، دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود، گفت: «آقای انتظامی از مدیران با سابقه وزارت ارشاد است و مجموعه فرهنگی کشور همیشه به وجود چنین افراد باسابقهای، نیاز مبرم دارد. ایشان با رفتن از سازمان سینمایی از وزارت ارشاد جدا نشده است و کارهای مهم دیگری توسط ایشان به سرانجام میرسد.»
وی ادامه داد: «آقای خزاعی در جلسات با آقای دکتر اسماعیلی، همواره بر لزوم حمایت دولت از حوزه سینما و هنرمندان تاکید داشتند و آقای وزیر گفتند امر مسلمی است و یقینا از او حمایت همه جانبه خواهیم کرد. امیدوارم در رویکرد جدیدِ سیاستگذاریهای فرهنگی و هنری دولت، آقای خزاعی با پیشینه موفق و چهره شناخته شدهای که در طول سالیان متمادی در بین اصحاب فرهنگ و هنر و جامعه سینمایی کسب کردهاند، بتوانند منشا خیر باشند. چیزی که مهم و اساسی است اینکه بتوانیم نام اثرگذاری در طول خدمت داشته باشیم، زیرا مسئولیتها زود تمام میشود.»
۵۷۵۷
کد خبر 1559782منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان سینمایی سینمای ایران اهالی سینما آقای خزاعی محمد خزاعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۵۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیهکنندهای که نخستین فیلم بدون حجاب را با پروانه ساخت رسمی ساخته، عملیات سفیدسازی او را برعهده میگیرد.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - روز گذشته موزه سینما با انتشار پستی، تولد «غلامرضا موسوی» تهیهکننده سینما را تبریک گفت. او نخستین فعال سینمایی پس از انقلاب است که موفق شد فیلمی بدون حجاب رسمی و عرفی را با دریافت پروانه ساخت، تولید و در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی کند.
اما این تهیهکننده از چه جایگاهی برخوردار است که میتواند با چنین سابقهای که بسیار متاخر است از سوی یک نهاد سینمایی مهم مورد تقدیر واقع شود؟
بررسی تقدیر از ریاست شورای عالی تهیهکنندگان به بهانه روز خبرنگار در موزه سینما(مرداد ۱۴۰۱) نشان میدهد برخلاف رویکرد سلبی در قبال جواد نوروزبیگی (تهیهکننده برادران لیلا) پروژه تطهیر این تهیهکننده کلید خورده است. با این اوصاف به تبع مسیر ساختار شکن این تهیهکننده، ساختن آثاری خارج از چهارچوبهای عرفی به تدریج باب خواهد شد.
فعالان سینمایی که پست تمجیدآمیز موزه سینما را دنبال کردهاند، در گروههای مختلف سینمایی این سئوال را مطرح میکردند چرا «سعید روستایی» به دلیل اظهار نظر درباره زیر بار نرفتن اصلاحیههای فیلمش که با حجاب رسمی ساخته شده، همراه تهیهکنندهاش روانه دادگاه شدند، اما هیچ مقام سینمایی و قضایی از مهمترین شریک کمپانی فیلمیران انتقاد نمیکند و موزه سینما پروژه عادی سازی او را کلید میزند.
غلامرضا موسوی سالهاست ریاست شورای عالی تهیهکنندگان سینما را یدک میکشد و در واقع سکاندار مهم یکی از اصناف سینمایی محسوب میشود. آیا رویکرد تمجیدآمیز موزه سینما یک پالس به سایر اعضای صنفی شورای عالی است که موسوی ریاست آن را یدک میکشد؟ اگر سایر تهیهکنندگان به پیروی و تبعیت رئیس صنفشان با پروانه رسمی ساخت فیلمی بدون حجاب عرفی تولید کردند، میتوان به آنان خرده گرفت؟
روایت کیک محبوب و کیکهای قبلی سردبیر سیاسی سابق کیهان
«کیک محبوب من» که چندی قبل در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی شد، فیلمی مشترک از بهتاش صناعیها و همسرش است که تهیهکنندگی آن را غلامرضا موسوی برعهده دارد. فیلمی که با اخذ پروانه نمایش موفق شد، نخستین اثر سینمایی بدون حجاب رسمی را تولید و روانه جشنواره فیلم برلین کند.
در نخستین روزهای اعلام حضور این فیلم در جشنواره فیلم برلین، سازندگان(صناعیها- مقدم) بیانیهای صادر کردند و در متن آن اشاره شد که ممنوع الخروج هستند و در مصاحبه دیگری ادعا کردند د که این فیلم در ستایش زن، زندگی و آزادی ساخته شده است.
احتمالا اگر سعید روستایی به اندازه چهار پاراگراف فیلمسازان تحت حمایت موسوی، چنین ادعایی را درباره برادران لیلا مطرح میکرد، با احکام سنگینتری مواجه میشد.
تهیهکننده فیلم در این فستیوال کاملا جهتدار و سیاسی علی رغم ادای سازندگان که ممنوع الخروج هستند، در سالن نمایش فیلم حضور داشت و در پایان فیلم همراه خالقان این اثر را تشویق میکرد. با این حال لازم به یادآوری است که سازندگان «برادران لیلا» با حاشیهای به مراتب کمتر از «کیک محبوب من» روانه قضاوتهای قضایی - سینمایی سنگینی شدند.
پس از آنکه فستیوال برلیناله به پایان رسید تهیهکننده فیلم بیانیهای را بدین شرح منتشر کرد: فیلم سینمایی " کیک محبوب من " به تهیه کنندگی اینجانب با رعایت همه اصول قانونی، شرعی و عرفی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. اما درباره این فیلم که نسخه نهایی آنرا هیچکس در داخل کشور ندیده، مطالبی مبتنی بر اطلاعات نادرست منتشر شده، به همین جهت، برای آگاهی عموم توضیحات کوتاهی را لازم می دانم :
۱-"کیک محبوب من" روایت زندگی زنی تنها و مسن است که در مقطع ۷۰ سالگی تصمیم می گیرد زندگی جدیدی را تجربه کند.
۲- پیش تولید فیلم در تیر آغاز و طی ماههای مرداد و شهریور ۱۴۰۱ ادامه یافت. برنامه فیلمبرداری بر اساس سن خانم مسن فیلم که در خانه زندگی طبیعی خودش را دارد، در زمان پیش تولید برنامه ریزی شد.
۳- خانم بازیگر (شخصیت) فیلم در تمام صحنه های خارج از منزل، با حجاب است و در صحنه های خارج از خانه حتی یک پلان بی حجاب ظاهر نمی شود. بنابراین " قانون حجاب " کاملا رعایت شده است.
۴- در صحنه های داخلی منزل شخصیت زن فیلم، با توجه به سن وی که هفتاد ساله است و در فیلم نیز عنوان می شود، از ظرفیت های که برای خانمهای مسن در احکام وجود دارد، استفاده کردیم. با این همه برای احتیاط بیشتر در این صحنه ها، برای خانم بازیگر از کلاه گیس هم استفاده شد.
بنابراین موضوع حجاب در فیلم بسیار جدی تلقی شده و اما، از ظرفیت هایی که در این زمینه برای بانوان مسن وجود دارد، استفاده کرده ایم.
ضمنا برخی تصورکرده اند که ما به دو شکل باحجاب و بی حجاب فیلمبرداری کرده ایم. فیلم یک بار، اما بشکل فوق و با در نظر گرفتن قوانین، اما با استفاده از ظرفیت های فقهی فیلمبرداری شده است.
و سرانجام اینکه فیلم در جشنواره برلین هم به شکل مورد اشاره نمایش داده شد.
با این بیانیه تمام حواشی این فیلم و اصل مسئه ساختارشکنی توسط متولیان نادیده گرفته شد، تجربه نشان میدهد این دست فیلمها، برای مخاطب هدف داخلی تولید نمیشود و اغلب این آثار برای جشنوارههای جهانی و پخشکنندههای بینالمللی ساخته میشود و نمایش عمومی (اکران در سالن سینماها) دغدغه اصلی پدیدآورندگان نیست. این نخستین باری نیست که تهیهکننده مذکور چنین فیلمی میسازد و با فضاسازی از مهلکه حاشیهها میگریزد.
موسوی با قصیده گاو سفید، چگونه همه را سیاه کرد؟
«کیک محبوب من» دومین همکاری مشترک غلامرضا موسوی با زوج مقدم - صناعیهاست. این مثلث در سال ۱۳۹۸ فیلمی تحت عنوان «قصیده گاو» را ساختند که روایت آن درباره قاضی است که به اشتباه حکم اعدام صادر میکند و برای اینکه از عذاب وجدانش کاسته شود با همسر محکوم وارد رابطه میشود.
فیلم با نظر منفی دادستانی وقت کل کشور توقیف میشود اما در فستیوالهای بینالمللی فراوانی شرکت کرده و در نهایت در مجاری غیررسمی منتشر میشود. به سادگی میتوان حدس زد که جوایز نقدی که این فیلم با به چالش کشیدن قضات قوه قضائیه در فستیوالهای جهانی کسب کرده، چند برابر هزینههای تولید فیلم است، چون سازندگان تن به انتشار رایگان آن در فضای غیررسمی دادند.
اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیهکننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت. اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیهکننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت.
تهیه کننده فیلم پس از آنکه اعتراضها به همکاری با جشنواره اورشلیم بالا گرفت در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«دیشب خبرنگار خبرگزاری صبا تماس گرفت و گفت فیلم قصیده گاو سفید در جشنواره اورشلیم نمایش داده می شود. گفتم خبر را هم اکنون از شما شنیدم. فیلم پخش کننده بین المللی دارد و بعید نیست آنها با خط قرمزهای ما آشنا نیستند فیلم را مجوز حضور داده باشند. با اقای بهتاش صناعی ها تماس گرفتم، او هم بی خبر بود و تعجب کرد. گفت ما هنگامی که دربخش مسابقه برلین بودیم هم از مسئولان جشنواره خواستیم برای این کشور لینگ نگذارند که قابل دسترسی است.
قرار شد ایمیلی به پخش بینالمللی فیلم بنویسیم و توضیح بخواهیم و همچنین درخواست کنیم فیلم از این جشنواره خارج شود. با توجه به تعطیل یکشنبه و تفاوت ساعت کار، امیدوارم بزودی نتیجه روشن شود.»
پس از این اتفاق مدیران وقت سینما پیگیر ماجرای «قصیده گاو سفید» نشدند و موسوی بازهم موفق شد برای یک همکاری مشترک دیگر با زوج فیلمساز، پروانه ساخت دریافت کرد و آن را بدون حجاب رسمی ساخت.
با این اوصاف معادله فعالیتهای موسوی زمانی با مجهولهای بیشتری مواجه میشود که متولیان علی رغم تمامی حواشی سیاسی سازندگان، در پیامد ساخت و نمایش قصیده گاو سفید، در جشنوارهای کاملا قدغن، به سادگی پروانه ساخت «کیک محبوب من» را صادر کردند.
اما نکته مهمتر این است که چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیهکنندهای با کارنامهای که توصیف شد، عملیات سفیدسازی او را برعهده میگیرد.