Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منظومه شمسی شگفتی‌های بیشتری را در پیش دارد. براساس مقاله‌ای که اخیراً در مجله Annual Review of Astronomy and Astrophysics منتشر شده است، هشت سیاره رسمی منظومه شمسی که برای همه شناخته شده هستند، تنها سیاراتی نیستند که از شکل گیری منظومه شمسی جان سالم به در بردند و زمین ممکن است سیاره خواهر دیگری هم داشته باشد که در فضای میان ستاره‌ای در third zone این منظومه پنهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بدان معناست که اگر سیاره نهم وجود خارجی داشته باشد، ممکن است یک شرکت به اندازه مریخ داشته باشد.
دسته بندی سیارات منظومه شمسی در سه گروه
شبیه سازی‌های کامپیوتری به یک دوقلو به اندازه مریخ فراتر از نپتون اشاره می‌کند. مطالعه جدید داده‌های منطقه سوم مرموز منظومه شمسی را بررسی کرده و نشان می‌دهد جایی فراتر از نپتون، ممکن است جرمی به اندازه مریخ در تاریکی کمین کرده باشد.
نجوم مدرن همه سیارات شناخته شده در منظومه شمسی را در سه نوع طبقه بندی می‌کند. زمین یکی از چهار سیاره سنگی داخل این منظومه است که در اطراف کمربند اصلی سیارک‌ها که مریخ و مشتری را از هم جدا می‌کند، به دور خورشید می‌گردد.
گروه دوم منظومه شمسی بیرونی است که قلمروی غول‌های گازی شامل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون است. این سیارات، مقادیر زیادی گاز و یخ در اطراف آنچه دانشمندان تصور می‌کنند هسته‌های سنگی باشد، انباشته شده است.
اما سومین منطقه از منظومه شمسی ما فراتر از آن چیزی است که ما معمولاً در مکالمات خودمان درباره سیارات محلی در نظر می‌گیریم. خارج از نپتون قلمرو سیارات کوتوله مانند پلوتو، سدنا، اریس و حتی اجرام کوچکتر مانند دنباله دار‌ها است. به گفته محققان مطالعه جدید، این نظریه کاملا اشتباه است.
کاترین ولک از دانشگاه آریزونا و برت گلدمن از دانشگاه بریتیش کلمبیا که در این مطالعه هستند، گفتند: "بعید به نظر می‌رسد که طبیعت چهار هسته بزرگ سیاره‌ای ایجاد کرده باشد، اما پس از آن هیچ چیز بزرگتری از سیاره‌های کوتوله در منظومه شمسی بیرونی نباشد. " دانشمندان برای درک کامل چگونگی به وجود آمدن منظومه شمسی، از شبیه سازی‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند تا ببینند آیا شرایط یا رویداد‌های اولیه هنگام تشکیل منظومه شمسی چگونه بوده است.
جهان فرضی سرکش سیاره نهم نیست
به گفته Volk و Gladman، مدل‌های متعددی که به منظومه شمسی واقعی نزدیک هستند، حداقل یک سیاره اضافی را در موقعیتی گیج کننده نشان می‌دهند. این مدل‌ها نشان می‌دهند که منظومه شمسی بیرونی برای نگهداری یک یا چند سیاره سنگی، تقریباً به اندازه زمین یا مریخ، علاوه بر غول‌های عظیم گاز و یخ که در حال حاضر داریم، داشته است. اما با گذشت زمان، تعامل این اجرام سرگردان با میدان‌های گرانش بزرگ غول‌های گازی آن‌ها را در مداری دورتر یا حتی در مسیر خروج از منظومه شمسی قرار داده است.
دیوید نسوورنی، دانشمند سیاره‌ای از موسسه تحقیقات Southwest گفت: "من موافقم که احتمالاً در ابتدا سیاره‌ای شبیه به مریخ در آنجا بوده است. پرسش این است که آیا تاکنون زنده مانده است و آیا شواهدی برای اثبات آن داریم یا خیر؟ "
اسکات ترمین، اخترفیزیکدان موسسه مطالعات پیشرفته می‌گوید: "شبیه سازی‌های ما نشان داد که در حدود نیمی از سیارات در مقیاس مریخ در منظومه شمسی بیرونی به فضای بین ستاره‌ای پرتاب شده اند. اما در نیمه باقیمانده، یک سیاره سرکش در مداری شبیه به سیارات جدا شده در کمربند کویپرباقی مانده است. اگر این سیاره سرکش جدید وجود داشته باشد، سیاره نهم نخواهد بود، زیرا این سیاره بدنه بسیار کوچکتری نسبت به آن دارد. اکنون مدل سازی‌های بیشتر می‌توان به ما کمک کند که محل این سیاره سرکش شبیه به مریخ را شناسایی کنیم، سرانجام تنها راه اثبات وجودش نیز این است که واقعا آن را پیدا کنیم. "

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سیاره نجوم منظومه شمسی منظومه شمسی اندازه مریخ سیاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۵۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ

ناسا ویدیویی را به اشتراک گذاشته که در آن از تمام پرواز‌های انجام‌شده توسط هلیکوپتر مریخی نبوغ نقشه‌برداری شده است.

به گزارش دیجیاتو، نبوغ (Ingenuity) اولین بالگردی بود که در آوریل ۲۰۲۱ به پرواز کنترل‌شده روی سیاره‌ای دیگر دست یافت. این بالگرد کوچک توانست پرواز‌های موفقیت‌آمیز زیادی را روی کره مریخ انجام دهد.

پس از اولین پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز روی مریخ در آوریل ۲۰۲۱، بالگرد مریخی نبوغ ۷۱ پرواز دیگر انجام داد که درمجموع مسافت ۱۱ مایل (۱۷.۷ کیلومتر) را طی کرد. این مأموریت سرانجام در ژانویه پایان یافت.

ویدیوی ناسا هریک از این ۷۲ پرواز را با شماره‌گذاری نشان می‌دهد؛ ازجمله پرواز‌هایی با بیشترین مدت‌زمان (پرواز ۱۲، ۱۶۹.۵ ثانیه)، بالاترین میزان ارتفاع (پرواز ۶۱، ۲۴ متر)، بیشترین سرعت (پرواز ۶۲، ۶۸ و ۶۹ با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه) و بیشترین مسافت طی‌شده (پرواز ۶۹، ۷۰۵ متر).

ناسا در پیامی همراه با این ویدیو گفت:

«عملکرد نبوغ بسیار فراتر از انتظارات بود. این بالگرد توانست در ارتفاعی بالاتر و سریع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، پرواز کند. این دستگاه که به‌عنوان یک بالگرد نمایشی طراحی شده بود، درنهایت توانست بیش از ۱۴ برابر بیشتر از مسافت مورد انتظار پرواز کند و مجموعاً بیش از دو ساعت زمان پرواز را به ثبت رساند.»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی اثر مثبت پرواز‌های نبوغ بر مأموریت‌های کاوشگر مریخ

این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی و ۴۸ سانتی‌متری همراه با استقامت وارد مریخ شد. هلیکوپتر نبوغ با تصویربرداری‌های هوایی به کاوشگر استقامت کمک کرد تا بهترین و ایمن‌ترین مسیر را برای مأموریت‌های علمی خود پیدا کند.

دستاورد چشمگیر Ingenuity راه را برای مأموریت بلندپروازانه Dragonfly ناسا به بزرگ‌ترین قمر زحل، یعنی تایتان، هموار کرده است. ناسا در مأموریتی که قرار است در سال ۲۰۲۸ انجام شود، یک پهپاد بسیار بزرگ‌تر (تقریباً به‌اندازه یک ماشین کوچک) را برای پرواز بین مکان‌های تحقیقاتی به این کره می‌فرستد.

دیگر خبرها

  • کشف سرنخ‌هایی از گذشته سیاره مرموز پلوتون
  • برقراری ۱۷ هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • سیاره در برابر پلاستیک
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • (ویدئو) نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ