Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:59:53 GMT

سمنان در شاخص جمعیت سالمندی استان نهم کشور است

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۰۳۹۷

سمنان در شاخص جمعیت سالمندی استان نهم کشور است

علیرضا ایزدپور روز جمعه به مناسبت روز جهانی سالمندان، به رسانه ها، ابراز داشت: تعداد سالمندان زیر پوشش بهزیستی استان سمنان سه هزار و ۳۶۹ نفر است که در حوزه توانبخشی و اجتماعی دارای پرونده هستند، حدود ۵۵۰ نفر از سالمندان در مراکز غیردولتی توانبخشی زیر پوشش و تعداد یکهزار و ۲۰۰ سالمند در استان نیز مستمری دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار داشت: شعار هفته سالمند امسال، آغاز دعوت همگانی برای آموزش یک مهارت دیجیتال به سالمندان در قالب پویش رسانه‌ای «من می‌توانم؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست» در نظر گرفته شده است که به همین منظور طی روزهای ۶ الی ۱۲ مهر ۱۴۰۰ این پویش در کشور اجرا می‌شود. 

وی افزود: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه افراد دارای سن ۶۰ سال و بیشتر به عنوان سالمند شناخته می‌شوند اما سن تقویمی در بسیاری از موارد شاخص معتبر و برای ارائه تعریف کامل از سالمندی نیست و باید این پدیده را از ابعاد و جنبه‌های گوناگون مورد توجه قرار داد. 

ایزدپور ادامه داد: در دوران سالمندی برای کاهش صدمات محیطی و ویژگی های خاص جسمی، باید اقدام‌های لازم از جمله بهسازی پیاده روها، روشنایی کافی و مناسب معابر، ایجاد مکانهایی برای استراحت با صندلی مناسب و عاری از هرگونه مانع، ایجاد آسانسور در مراکز عمومی و ساختمان‌ها، ارتفاع مناسب پله ها و ایجاد نرده های ایمن و مجهز به دستگیره کمکی و بوستان های همسطح انجام شود. 

وی تصریح کرد: وجود چهار مرکز شبانه روزی سالمندان در شهرستانهای سمنان، گرمسار، شاهرود و دامغان، تاسیس و راه اندازی پنج مرکز روزانه و ویزیت در منزل سالمندان در شهرستانهای بزرگ استان، اجرای طرح مراقبین، اجرای طرح بنیاد فرزانگان که شامل فعالیت این بنیاد در شهرستان‌های سمنان و گرمسار است، طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در دوران سالمندی از دیگر اقدام‌های بهزیستی استان سمنان است. 

ایزدپور طرح توانمندسازی سالمندان را یکی دیگر از خدمات این نهاد دانست و گفت: این طرح از سال ۹۴ در تعدادی از استان های کشور از جمله سمنان به اجرا درآمد که خدمات ارائه شده در این طرح شامل خدمات آموزشی، خدمات مبتنی بر مطالبه گری، خدمات مبتنی بر تغییر نگرش و خدمات توانمندسازی است که تاکنون ۱۴۰ نفر از افراد سالمند در استان زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی مناسب سازی منزل و وسایل روزمره زندگی سالمندان را از دیگر خدمات ارائه شده بهزیستی استان سمنان بیان کرد و افزود: به منظور آماده سازی زمینه های مشارکت بیشتر سالمندان و افراد دارای شرایط ویژه در فعالیت های خانوادگی، جامعه و استقلال فردی، در سال ۹۹ برای ۲۰ نفر سالمند استان مناسب سازی مسکن انجام شد.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: باتوجه به شعار ملی هفته سالمند با عنوان بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال از تمامی هم استانی ها دعوت می‌کنیم تا با بسیج همگانی برای آموزش یک مهارت دیجیتال به پیوستن سالمندان در قالب پویش رسانه‌ای «من می‌توانم؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست» کمک کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹.۲۸ درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی یعنی چهار سال دیگر به ۱۰ درصد و تا ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد.

برچسب‌ها سالمندی سمنان سالمندان روز جهانی سالمندان دامغان سازمان بهزیستی کشور توانبخشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندی سمنان سالمندان سالمندی سمنان سالمندان روز جهانی سالمندان دامغان سازمان بهزیستی کشور توانبخشی بهزیستی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۰۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ساخت پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» آغاز شد

عملیات اجرایی پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» سمنان صبح امروز در این محله تاریخی و کم‌برخوردار شهر آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ عملیات اجرایی پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» سمنان با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و
امام جمعه سمنان، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی و خانواده‌های معظم شهدا آغاز و کلنگ احداث این مجموعه بهداشتی و درمانی به زمین زده شد.

پایگاه سلامت محله بافت فرسوده کهنه‌دژ سمنان به مساحت ۳۵۰ مترمربع و ۲۲۰ متر بنا در یک طبقه به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنان محله احداث می‌شود و با ساخت این پایگاه بهداشتی و درمانی ۸۵۰۰ نفر از ساکنان محله کهنه‌دژ سمنان، خدمات خود را از این پایگاه دریافت می‌کنند.

در این مراسم معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل راه شهرسازی استان سمنان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر سمنان نیز حضور داشتند.

کد خبر 747438

دیگر خبرها

  • عملیات ساخت پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» آغاز شد
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • سوءاستفاده سارق از اعتماد صاحب‌خانه برای سرقت طلاجات
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • ۴۵ خدمت شاخص سپاه الغدیر استان یزد در سال ۱۴۰۲ + فیلم