Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا نصرآبادی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: برداشت محصول از مراتع و جنگل‌های استان به علت خشکسالی بی‌سابقه امسال که منجر به کاهش بارندگی تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته شده است، ممنوع بوده و با هرگونه برداشت غیرمجاز و بدون قرارداد بهره‌برداری، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به بررسی‌ فنی و کارشناسی، بهره‌برداری در شرایط سال جاری تهدیدی برای بقای گیاهان دارویی و صنعتی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در شرایط خشکسالی گیاه به سختی قادر به حفظ حیات خود بوده و در چنین شرایطی هرگونه برداشت صمغ، شیره و سایر قسمت‌های گیاه، تنش مضاعفی بر حیات گونه‌های گیاهی وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۷۰ تن انواع محصولات دارویی و صنعتی در سطحی معادل ۱۰۰ هزار هکتار از جمله، آنغوزه،‌ آویشن و سایر در استان برداشت و به خارج از کشور و یا سایر استان‌ها صادر شده است.

نصرآبادی با بیان اینکه اشتغال حاصل از این گونه فعالیت‌ها در استان حدود هزار خانوار است عنوان کرد: رویشگاه اصلی آنغوزه متعلق به شرق کشور است در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد نیز رویشگاه‌هایی از این محصول وجود دارد.

وی ادامه داد: اما به لحاظ سطح زیر کشت در خراسان جنوبی با توجه به ۲۲ رویشگاه که عمدتا در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین و نهبندان است می‌توان گفت بیشترین سطح با ۱۰۰ هزار هکتار را در این استان داریم.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: برداشت آنغوزه برای بهره‌برداران حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد اما برای فرآوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد.

وی گفت: این محصول به صورت خام به کشورهای هند و آلمان صادر می‌شود و در آنجا به دارو و ادویه و حتی آفت‌کش تبدیل می‌شود.

نصرآبادی افزود: این گیاه بعد از پنج سال قابل بهره‌برداری است اما برخی سودجویان گیاه را در سال‌های سوم و چهارم رشد نیز قطع و بهره‌برداری می‌کنند.

وی بیان کرد: آنغوزه خراسان جنوبی به دلیل خاص بودن رویشگاه و شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر نقاط کشور شیرین‌تر و با کیفیت‌تر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: امسال به دلیل شرایط خاص خشکسالی برداشت این محصول ممنوع شده و تنها راه حفظ و ماندگاری این محصول برداشت نکردن آن است.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان خراسان جنوبی آنغوزه پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان خراسان جنوبی منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان خراسان جنوبی آنغوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت شود.

او با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود ۷۸۶ تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش داشته است. 

جعفری اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار، قاین ۵۳ هکتارو زیرکوه ۵۰ هکتار است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ۵۰ درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

او گفت: ۳۵۲ بهره‌بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت کار برداشت محصول را آغاز کرده و این کار تا نیمه خرداد ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان