Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یارانه معیشتی مهر امشب واریز می‌شود، نوسان شاخص کل بورس در آغاز هفته، روز‌های منفی بازار بورس فرصتی برای خرید سهام، روند افت ۵ روزه سهام آمریکا متوقف شد، قیمت جهانی طلا تقویت شد، طلای سیاه در مرز ۸۰ دلار مستقر شد و جزئیات تامین ارز کالا‌های اساسی در شش ماهه امسال را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر اقتصاد: ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت سیزدهم برای کنترل افزایش قیمت‌ها اقداماتی از جمله کنترل نوسانات نرخ ارز از طریق افزایش فروش نفت و میعانات که در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برای تسهیل دسترسی به ارزهای بلوکه شده کشور در سایر کشورها تدابیری در روزهای اخیر اتخاذ شده است. درباره استقلال از بانک مرکزی نیز اقداماتی انجام شده و بر خلاف پنج ماه ابتدایی سال، دولت سیزدهم در شهریور بدون یک ریال استقراض جدید از بانک مرکزی توانست بودجه خود را تامین کند و زودتر از پایان شهریور حقوق کارکنان دولت واریز شد. ما در ماه‌های ابتدایی سال، ۱۶ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق فروش اوراق داشتیم که این رقم در یک ماه اخیر، به ۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. تداوم این اقدامات، می‌تواند کنترل تورم و کشیده شدن ترمز افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشد هرچند ممکن است با چند ماه فاصله، تاثیر بگذارد. به ویژه با تغییر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کمتر کسری بودجه خواهیم داشت و شاهد پایین آمدن سطح عمومی قیمت‌ها در ماه‌های آینده خواهیم بود.

یارانه معیشتی مهر امشب واریز می شود

بیست و سومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ امشب (۱۰ مهر) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد. همچنین، دهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر می‌شود.

نوسان شاخص کل بورس در آغاز هفته

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت به مدار صعودی بازگشت و در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد؛ حال در دقایق نخست معاملات اولین روز هفته، نماگر کل بورس با رشد بیش از 6 هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

روزهای منفی بازار بورس، فرصتی برای خرید سهام یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از روزهای منفی معاملات بورس می‌توان برای خرید سهام با نگاه بازدهی حدود ۴٠ درصدی تا پایان سال استفاده کرد، گفت: نگاه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس نباید کوتاه‌مدت باشد، بلکه بهتر است بازه زمانی چهار تا ۶ ماه را در نظر داشته باشند. حدادی با اشاره به بازگشت نوسان منفی به معاملات بورس در چند وقت اخیر افزود: در اواخر فصل بهار و فصل تابستان زمینه ایجاد برخی از امیدواری‌ها در معاملات بورس فراهم شد که وجود چنین انتظارات مثبتی در بازار باعث رشد حدود ۴۰ درصدی شاخص بورس شد. وی با بیان اینکه از ابتدا پیش‌بینی شده بود که از نیمه مردادماه، معاملات بورس تغییر مسیر دهد و وارد فاز استراحت شود، گفت: سهامداران پیگیر این موضوع بودند که انتظارات مثبت ایجاد شده تا چه میزان تبدیل به واقعیت می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نمی‌توان چنین انتظاری را داشت که دولت طی یک ماه اقدامات اساسی و تاثیرگذاری را بر روی معاملات بازار سهام انجام دهد، اظهار داشت: با وجود اینکه برخی از مقامات دولتی در صحبت‌های خود مواردی به نفع بازار سرمایه مانند عدم افزایش نرخ بهره بانکی و حذف قیمت‌گذاری دستوری را مطرح کرده بودند، اما این موارد نمی‌تواند در کوتاه‌مدت بر روند معاملات این بازار تاثیرگذار باشد. روند افت ۵ روزه سهام آمریکا متوقف شد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی: سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب وال استریت (بامداد شنبه به وقت تهران)، به روند افت ۵ روزه خود پایان دادند و اولین روز ماه اکتبر را با رشد شروع کردند. میانگین صنعتی داو جونز ۴۸۲.۵۴ واحد یا ۱.۴۳ درصد جهش کرد و به ۳۴٫۳۲۶.۴۶ واحد رسید. اس‌اندپی ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۴,۳۵۷.۰۴ دلار رسید در حالی که کامپوزیت نزدک ۰.۸ درصد رشد کرد و به ۱۴,۵۶۶.۷۰ واحد بازگشت. سهام شرکت دارویی مرک و ریجبک بیوتراپتیکس به دنبال انتشار خبر اینکه داروی خوراکی آنها می‌تواند ۵۰ درصد ریسک مرگ یا بستری از کووید ۱۹ را کاهش دهد ۸.۴ درصد جهش کرد. این خبر همچنین باعث شد سهام شرکت‌های مسافرتی جهش کنند. سهام رویال کاربین و لاس وگاس سندز به ترتیب ۳.۸ درصد و ۴.۳ درصد جهش کرد. مرک اعلام کرد به دنبال اخذ مجوز استفاده اضطراری از این دارو می‌باشد. سهام شرکت‌های تولید واکسن مانند مدرنا و فایزر به دنبال بیانیه مرک سقوط کردند. با وجود جهش روز جمعه شاخص اس‌اندپی این هفته ۲.۲ درصد سقوط کرد. داوجونز و نزدک به ترتیب ۱.۴ درصد و ۳.۲ درصد سقوط کردند.

قیمت جهانی طلا تقویت شد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران)، تحت تأثیر افت ارزش دلار و نگرانی‌ها از بالا رفتن تورم رشد کرد اما احتمال افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره رشد قیمت‌ها را محدود کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۲۱ درصد رشد کرد و به ۱,۷۶۰.۳۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۲۴ درصد تقویت شد و به ۱,۷۶۱.۳۰ دلار رسید. عقب‌گرد دلار باعث شد قیمت طلا برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن بالا برود. عامل دیگری که باعث شد قیمت طلا تقویت شود این بود که سهام آسیا و اروپا در معاملات دیروز با نگرانی از افزایش تورم سقوط کردند.

پیش بینی تحلیلگران و سرمایه گذاران از روند قیمت طلا

اگرچه خوش بینی رو به رشدی در بازار برای آینده نزدیک وجود دارد اما بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که طلا همچنان با موانعی نظیر افزایش نرخهای بهره، روند صعودی دلار آمریکا و بی علاقگی کلی در میان سرمایه گذاران عمومی روبروست. کریستوفر وکیو، استراتژیست ارشد بازار در دیلی فارکس گفت: ادامه مسائل اعتباری مربوط به شرکت اورگرند چین و مسائل سقف بدهی در آمریکا می تواند از قیمت طلا در کوتاه مدت پشتیبانی کند. موسسه فیچ روز جمعه اعلام کرد اگر نمایندگان فدرال به موقع به مسئله سقف بدهی دولت آمریکا رسیدگی نکنند، رتبه اعتبار مالی دولتی AAA آمریکا ممکن است از این وضعیت متاثر شود. با وجود ابهامات رو به رشد، وکیو انتظار دارد این مسائل نهایتا حل شوند. وی گفت: انتظار دارم طلا با شکل گیری این بحرانها صعود کند اما ما قبلا هم این وضعیت را تجربه کردیم و زمانی که این مسائل حل شوند، قیمتها ممکن است ریزش پیدا کنند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۵۰ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرد. . همزمان چهار نفر معادل ۲۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۲۱ درصد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۸۸۹ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۴۳۰ نفر معادل ۴۸ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۴۰ نفر معادل ۳۸ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۱۹ نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

طلای سیاه در مرز ۸۰ دلار مستقر شد

قیمت نفت روز جمعه به بالای ۷۸ دلار در هر بشکه صعود کرد و نزدیک به بالاترین رکورد سه سال اخیر که هفته جاری به ثبت رساند، ایستاد. بهای معاملات نفت برنت با ۹۷ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، در ۷۹ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱.۹ درصد افزایش نشان داد. نفت برنت در پنج هفته از شش هفته گذشته صعود کرده است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت افزایش، در ۷۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۶ درصد افزایش ثبت کرد که ششمین افزایش هفتگی متوالی بود. نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشته و سه شنبه هفته گذشته به رکورد ۸۰ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه صعود کرد.

نفت ۱۰۰ دلاری در راه است

بانک امریکا ماه گذشته اعلام کرده بود اگر زمستان سردتر از حد معمول باشد که مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازارهای انرژی در ماههای آینده خواهد بود، قیمت هر بشکه  نفت در شش ماه آینده می تواند به ۱۰۰ دلار صعود کند. اکنون بانک امریکا می گویند پتانسیل نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار ممکن است سبب ساز یک بحران جهانی به دلیل فشار تورمی بالا شود. بانک امریکا در یادداشتی که در بلومبرگ منتشر شد، اعلام کرد روی آوردن از گاز به نفت به دلیل افزایش کم سابقه قیمت گاز طبیعی می تواند باعث تقاضای بیشتری برای نفت به خصوص دیزل شود. سپس زمستان سردتر، تقاضا برای انرژی و قیمتها را بسیار بالاتر خواهد بود. همزمان بازگشایی مرزهای آمریکا برای سفر بین المللی هم تقاضا برای سوخت جت را تقویت می کند. تحلیلگران بانک امریکا در این یادداشت نوشتند: اگر همه این عوامل یکجا جمع شوند، قیمتهای نفت می تواند جهش پیدا کرده و به دور دوم فشارهای تورمی در سراسر جهان منتهی شود. به عبارت دیگر ممکن است تنها یک طوفان از تندباد کلان بعدی فاصله داشته باشیم. در پی صعود نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه در سه شنبه هفته گذشته، نگرانیها نسبت به تورم پایدار در سراسر جهان تشدید شده است. قیمتهای بالای کالاهای انرژی شامل نفت، تورم را که در حال حاضر از نرخ هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی آمریکا فراتر رفته است، بالاتر خواهد برد. در حال حاضر فشارهای تورمی موقتی دیده می شوند اما قیمتهای بالای پایدار نفت فشار بیشتری روی قیمتها وارد خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک امریکا با توجه به عدم سرمایه گذاری کافی در تولید جدید که تحت تاثیر بحران سال گذشته و تعهد شرکتهای انرژی و دولتها برای کربن خنثی شدن روی داده است، نه تنها در کوتاه مدت بلکه در بلندمدت هم به نفت خوش بین است. بانک مورگان استنلی هم پیش بینی کرده که کمبود عرضه نفت در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا می کند و قیمتها در یک سناریوی خوش بینانه به ۸۵ دلار می رسد. گلدمن ساکس هم هفته پیش در پی بهبود سریع‌تر از حد انتظار تقاضا برای سوخت از موج شیوع واریانت دلتای ویروس کرونا و اختلالات عرضه، پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال را از ۸۰ به ۹۰ دلار افزایش داد.

جزئیات سبقت بازدهی دلار از سکه

در نخستین هفته مهرماه، بازدهی دلار از سکه امامی پیشی گرفت. دلار که طی هفته گذشته عموما روند صعودی داشت، روز پنج‌شنبه افزایش دیگری را تجربه کرد و با 150 تومان رشد به بهای 28 هزار و 400 تومان رسید. با ثبت رشد روز پنج‌شنبه، بازدهی هفتگی اسکناس آمریکایی به حدود 6/ 2 درصد رسید. در مقیاس هفتگی، بازدهی بازار سکه قابل مقایسه با دلار نبود، چرا که این فلز گران‌بها تنها نزدیک به 7 دهم درصد رشد قیمت را به ثبت رساند. /دنیای اقتصاد

جزئیات تامین ارز کالاهای اساسی در شش ماهه امسال مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی گفت: ٩.۵ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی اعم از نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی در شش ماهه اول امسال تامین شده که این میزان برابر کل ارز تامین شده برای همین اقلام در سال ٩٩ است.   شیوا راوشی دیشب در گفت و گوی تحریریه خبر شبکه اول سیما در تشریح دلایل نوسان قیمت ارز و این مساله که آیا تقاضای مازادی در بازار وجود دارد که بانک مرکزی آن را پاسخ نداده است، اظهار داشت: تقاضاهای وارداتی کشور کاملا مشخص و شفاف است و به تشخیص و قید قانون بودجه در سال جاری ٨ میلیارد دلار برای تامین کالای اساسی نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این میزان در شش ماهه اول به طور کامل تامین ارز شد. وی ادامه داد: علاوه بر آن یک و نیم میلیارد دلار برای واکسن کرونا تامین ارز شد که در مقام مقایسه با سال قبل و از آنجا که به لحاظ شرایط و فشارهای تحریمی مشابه سال ٩٩ هستیم نشان می دهد که این ٩.۵ میلیارد دلاری که تا نهم مهرماه تامین ارز شده برابر کل ارز تامین شده برای همین اقلام در سال١٣٩٩ بوده است. این اعداد بیانگر آن است که در سال جاری از لحاظ تامین نیاز واقعی جامعه در اقلام مشمول دریافت ارز ترجیحی پیشرو بوده، موفقیت بیشتری داشته ایم و در مورد سایر اقلام کالاهای واسطه ای و مورد نیاز تولید کنندگان و همه وارداتی که مشمول ارزهای غیرترجیجی و نیمایی می شوند نیز بیش از 18 میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته و نشان می دهد نیازهای وارداتی کشور به طور واقعی تامین شده است.

راوشی با اشاره به اینکه مواردی که روی نرخ ارز تاثیر گذار هستند غیر از مولفه های اقتصادی و ظرفیت تولید و تجارت کشور، شامل اخبار سیاسی هم هست که البته این وقایع گذرا هستند و هر دو مورد توسط دولت کنترل می شود، یادآور شد: اتفاق مهم این است که فاکتورهای اساسی و بنیادین اقتصادی که ناشی از ظرفیت تولید واقعی و تجارت کشور و ظرفیت صادرات و واردات کشور هستند با استناد به اعداد و ارقام در وضعیت بهبود نسبت به گذشته قرار دارد. وی درباره برنامه بانک مرکزی برای ثبات در بازار ارز نیز توضیح داد: بازار ارز و نیاز ارزی کشور باید ابتدا از نظر واقعی بودن شناسایی شود، نیاز واقعی کشور واردات کالا است که با ظرفیت برگشت حاصل از صادرات صادرکنندگان تامین می شود. مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه سیاست چند سال اخیر کشور، بانک مرکزی و دولت همواره بر تقویت برگشت ارز حاصل از صادرات بوده است، اضافه کرد: وقتی در شرایط تحریم و کاهش انکارناپذیر درآمدهای نفتی توانسته ایم نیازهای اساسی کشور و حتی مواد لازم برای کارخانجات و برپا ماندن ظرفیت تولیدی کشور را به این شکل تامین کنیم، یک توفیق برای کشور به شمار می رود و بیانگر آن است که ظرفیت صادرات غیرنفتی کشور همچنان رو به افزایش است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای پیمان جبلی فاتحان خیبر بورس دلار اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای پیمان جبلی فاتحان خیبر افزایش قیمت ها یارانه معیشتی سرمایه گذاران معاملات بورس میلیارد دلار درصد جهش بانک امریکا درصد افزایش هزار تومان هفته گذشته بانک مرکزی شش ماهه کوتاه مدت برای خرید تامین ارز نفر معادل تامین شده شش ماه ۱۰۰ دلار پیش بینی نفت برنت قیمت طلا درصد رشد ۸۰ دلار کل بورس ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۵۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمز رشد خودروهای برقی کشیده شد

خودروسازان در سراسر جهان از جمله شرکت‌های بی‌پی و تسلا انتظار و برنامه‌های خود را درباره رشد بازار خودروهای برقی کاهش داده‌اند.

به گزارش شانا به‌نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، پس از اینکه رشد سریع مورد انتظار در ناوگان تجاری خودروهای برقی به واقعیت تبدیل نشد و با توجه به تردید سرمایه‌گذاران «بی‌پی» درباره سودآوری این بازار، مدیران این شرکت انگلیسی حدود ۱۰ درصد کارکنان در بخش شارژ خودروهای برقی را کاهش دادند و فعالیت‌های شرکت را در بازار چند کشور متوقف کردند.

تغییرات در «بی‌پی پولس» (BP Pulse) بخشی از تلاش‌های موری آچینکلاس، مدیرعامل بی‌پی، برای تمرکز بر سودآورترین فعالیت‌های این شرکت است که اکنون با تردید سرمایه‌گذاران درباره برنامه‌اش به‌منظور تغییر مسیر تجاری شرکت از نفت و گاز به انرژی کم‌کربن روبه‌رو شده است.

شرکت «بی‌پی پولس» مستقر در میلتون کینز انگلیس که سال ۲۰۰۸ به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بی‌پی تأسیس شد، عرضه‌کننده زیرساخت شارژ خودروهای برقی است و واحدهای شارژ را برای مصارف خانگی، تجاری و عمومی تأمین و شبکه شارژ عمومی خودروهای برقی که بزرگ‌ترین شبکه در انگلستان است، مدیریت می‌کند.

بی‌پی اعلام کرد که «بی‌پی پولس» در ماه‌های اخیر تمرکز حوزه فعالیت خود را از ۱۲ به ۴ کشور کاهش داده است. این کشورها شامل ایالات‌متحده آمریکا، انگلیس، آلمان و چین است که انتظار می‌رود سریع‌ترین رشد را در بازار خودروهای برقی داشته باشند، همچنین این شرکت استرالیا، نیوزیلند و فرانسه را به‌عنوان کشورهای دارای ظرفیت رشد بازار خودروهای برقی در نظر گرفته است.

با توجه به رویکرد تازه، این شرکت در ماه‌های اخیر بیش از ۱۰۰ شغل یا بیش از ۱۰درصد نیروی کار جهانی ۹۰۰نفری خود را کاهش داده است و بسیاری از کارکنان به بخش‌های دیگر منتقل شدند و تعداد انگشت‌شماری نیز این شرکت را ترک کرده‌اند.

این اقدام بی‌پی در حالی است که خودروسازان در سراسر جهان انتظار و برنامه‌های خود را درباره رشد بازار خودروهای برقی کاهش داده‌اند، به‌طوری‌ که یک یادداشت داخلی نشان داد «تسلا»، پیشگام خودروهای برقی آمریکا، بیش از ۱۰‌درصد نیروی کار جهانی خود را اخراج خواهد کرد؛ زیرا این شرکت با کاهش فروش و چالش تشدید جنگ قیمت خودروهای برقی روبه‌رو شده است.

بااین‌حال، همچنان بخش شارژ خودروهای برقی یکی از پنج موتور رشد شرکت بی‌پی است که انتظار دارد مشتریان زمان بیشتری را در سایت‌های رفاهی صرف و در عین‌ حال خودروهای خود را با شارژرهای سریع این شرکت شارژ کنند.

شرکت بی‌پی در پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۹ هزار ایستگاه شارژ در سراسر جهان داشت که در مقایسه با ۲۲ هزار مرکز شارژ در سال پیش آن، حدود ۳۲درصد افزایش‌ یافته است. این شرکت قصد دارد تعداد آن‌ها را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ هزار ایستگاه برساند.

بی‌پی اعلام کرد: جاه‌طلبی‌های ما برای خودروهای برقی تغییر نکرده است، تغییرها در «بی‌پی پولس» گامی برای اطمینان‌ یافتن از این است که بتوانیم اهداف خود را با دقت و اثربخشی بیشتری اجرا کنیم.

با این‌حال، شرکت «بی‌پی پولس» چند طرح بلندپروازانه را در چارچوب راهبرد گذار انرژی کنار گذاشته است که تحت مدیریت برنارد لونی، مدیرعامل پیشین بی‌پی در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده بودند.

مدیرعامل بی‌پی در ماه فوریه به تحلیلگران گفت: این شرکت ابتدا انتظار داشت ناوگان خودروهای تجاری نخستین و سریع‌ترین بخش برای تغییر به خودروهای برقی در مقیاس بزرگ باشد، اما این موضوع تا حدی به این دلیل که دولت‌ها سیاست‌های حمایتی برای تغییر ناوگان به خودروهای برقی را کاهش دادند، محقق نشد.

وی تأکید کرد: ما ابتدا فکر می‌کردیم ناوگان خودروهای برقی توسعه یابد، اما با توجه به فشارهای رکود اقتصادی و کاهش برخی تسهیلات از سوی دولت‌ها، روند توسعه ناوگان کُند شد.

شرکت بی‌پی در ماه مه گذشته نیز بخش شارژ خودروهای برقی خانگی خود را تعطیل کرد و اکنون بیشتر بر مراکز شارژ سریع متمرکز شده است.

این شرکت انتظار دارد بازدهی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های شارژ خودرو و فروشگاه‌های رفاهی از ۱۵ درصد فراتر رود و ۱.۵ میلیارد دلار درآمد ناخالص تا سال ۲۰۲۵ ایجاد کند.

دیگر خبرها

  • برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • ترمز رشد خودرو‌های برقی کشیده شد
  • ترمز رشد خودروهای برقی کشیده شد
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • یک پیش‌بینی جالب درباره عدد دلار در خرداد و تیر/ قیمت دلار چه تغییری می‌کند؟
  • درخشش طلا در سبد سرمایه‌گذاران ایرانی