Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:41:28 GMT

بازگشایی مدارس و آموزش ترکیبی در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۵۱۳۸

بازگشایی مدارس و آموزش ترکیبی در خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ همزمان با سراسر کشور سوم مهر ماه در ۱۲ منطقه آموزشی و ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه خراسان جنوبی آغاز شد و بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی را در کلاس‌های حضوری مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت کردند.

براساس دستورالعمل‌های ابلاغی دانش‌آموزان در مدارس روستایی و عشایری، رشته‌های فنی هنرستان‌ها و پایه اول کمتر از ۱۵ دانش‌آموز به‌صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر شدند و بقیه مدارس نیز به‌طور تدریجی بازگشایی خواهند شد تا سلامت دانش‌آموزان و اطمینان خاطر والدین تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که شواهد حکایت از افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از توقف آموزش‌های حضوری در ۲ سال اخیر دارد و به گفته مسوولان و کارشناسان آموزش و پرورش این روند در آینده نتایج و آثار جبران‌ناپذیری بر دانش‌آموزان، نظام آموزشی و جامعه در ابعاد مختلف می‌گذارد.

علاوه بر آن استمرار تعطیلی مدارس بر وجوه دیگر شخصیت، کودکان و نوجوانان که مرتبط با مقوله تربیت و یادگیری است، تاثیر منفی دارد. تبعاتی چون تاخیر در روند جامعه‌پذیری نوجوانان و اجتماعی شدن آنها، تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری، کم‌تحرکی و فعالیت بدنی اندک، استفاده زیاد از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی ابعاد دیگری از پیامدهای سوء توقف آموزش‌های حضوری بر دانش‌آموزان است.

با آغاز واکسیناسیون معلمان و در ادامه افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی از شهریور امسال که به دانش‌آموزان هم رسید امیدواری برای رفتن دوباره دانش‌آموزان به مدرسه بیشتر شده در عین حال که هنوز حفظ سلامت این قشر در اولویت دولت، آموزش و پرورش و والدین است.

بیش از ۹۵ درصد واکسیناسیون معلمان و کارکنان آموزش و پرورش خراسان جنوبی در همه سطوح انجام شده و اکنون واکسیناسیون دانش‌آموزان، رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی در اولویت قرار گرفته است، اولیای دانش آموزان نیز در صورت نیاز واکسن دریافت می‌کنند.

بازگشایی تدریجی و تلفیقی مدارس

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی به خانواده‌ها اطمینان خاطر داد که بازگشایی مدارس استان به صورت تدریجی و براساس مجوزهای ستاد مقابله با کرونا انجام می‌شود.

رضا یکه‌خانی گفت: براساس دستورالعمل معاونت بهداشتی با عنوان "نسخه صفر ۶" فعالیت مدارس روستایی و عشایری کم‌جمعیت و دروس عملی و کارگاهی هنرستان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت حضوری بلامانع است.

وی رویکرد امسال آموزش و پرورش در خراسان جنوبی را برگزاری کلاس‌ها به صورت تلفیقی حضوری و مجازی عنوان کرد و گفت: حفظ سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان، اولیا، مدیران و معلمان خط قرمز و اولویت اول خادمان آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: بنابراین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری به‌صورت تدریجی و با توجه به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

وی افزود: سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی، آموزش‌های مکمل هستند و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به روند رو به رشد واکسیناسیون، آموزش‌ها به‌صورت تلفیقی ارایه شود.

یکه‌خانی اظهار داشت: بعد از این هم آموزش مجازی به عنوان فعالیت‌های تکمیلی در کنار آموزش رسمی ادامه خواهد داشت.

مدارس در سه مرحله بازگشایی می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: مدارس امسال به‌صورت تدریجی و در سه مرحله از ابتدای مهر تا نیمه دوم آبان بازگشایی می‌شوند.

محمدعلی واقعی افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس روستایی و عشایری، رشته‌های فنی هنرستان‌ها و پایه اول کمتر از ۱۵ دانش‌آموز به‌صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر شدند.

وی گفت: دانش‌آموزان کلاس‌های زیر ۳۰ نفر از نیمه مهر ماه و از ابتدای آبان نیز دانش‌آموزان مدارس با جمعیت کمتر از ۳۰۰ نفر در کلاس‌های حضوری شرکت خواهند کرد.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی بیان کرد: کلاس‌های حضوری مدارس با بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز نیمه دوم آبان ماه برگزار می‌شود و در همه شرایط اصل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و صیانت از سلامت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده آنان مورد تاکید است.

وی افزود: افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از توقف آموزش‌های حضوری، قابل توجه بوده و ممکن است در آینده نتایج و آثار جبران‌ناپذیری بر دانش‌آموزان، نظام آموزشی و جامعه در ابعاد مختلف بگذارد.

واقعی گفت: روندهای جهانی در مورد بازگشایی مدارس و شیوه فعالیت آنها، بیانگر تمایل شدید جوامع به شروع و گسترش آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان است و امروزه بسیاری از کشورها در این جهت حرکت کرده و روند بازگشایی مدارس را آغاز کرده‌اند.

وی بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه، نقش معلم در تربیت و یادگیری و تاثیر تعلیم و تربیت حضوری در دانش‌آموزان، بی‌بدیل و غیرقابل جایگزین است.

حضور دانش‌آموزان کلاس اولی لازم است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدرسه را ضرورتی انکارناپذیر و قدم اول در کسب مهارت‌های فردی، اجتماعی و علمی دانست و گفت: اگر حساسیت آموزش حضوری و تعامل با همسالان و تجربه مدرسه در این دوره نادیده گرفته شود؛ جامعه، والدین و کودکان را دچار چالش‌های جدی می‌کند.

وی افزود: نمی‌توان از دانش‌آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به راحتی بخواند و بنویسد بنابراین ضروری است در شرایط فعلی برای افزایش کیفیت آموزش، والدین یا هرکسی که صلاحیت آموزش را دارد برای فهم بهتر دروس به بچه کمک کند.

واقعی گفت: کودکِ کلاس اولی برای تجربه طعم شیرین باسواد شدن غیر از وسایل و تجهیزات به حمایت والدین و معلم نیاز دارد و هر گونه اعمال فشار یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد که می‌تواند کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.

وی تصریح کرد: آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد و چه بسا در بسیاری از موارد مشکلات پایه دوم از کلاس اولی‌ها بیشتر باشد چرا که این دانش‌آموزان سال قبل و دوره پیش دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۲۰ هزار کلاس اولی در مدارس استان ثبت‌نام شدند افزود: تاکنون حدود ۱۷۰ هزار دانش‌آموز برای ثبت‌نام در مقاطع تحصیلی مختلف به سامانه مراجعه کردند که پیش‌بینی می‌شود این آمار به بالای ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در این استان برسد.

وی از ابلاغ بخشنامه «الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید۱۹» برای سال تحصیلی جدید به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان خبر داد و گفت: راهبری بازگشت به آموزش‌های حضوری مدارس به‌صورت آرام و تدریجی بوده و بهبود کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی و کاربرد اقتضایی روش‌های ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) در فرآیند یاددهی و یادگیری، از اهداف اصلی این بخشنامه ذکر شده است.

توزیع سرانه بهداشتی و نظارت مستمر 

واقعی افزود: نظارت مستمر بر فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس و بررسی برنامه‌های عملیاتی مدیران در دوره‌های مختلف تحصیلی ضامن پویایی فرایند یاددهی و یادگیری است.

وی بیان کرد: با وجود همه کمبودها تمام ظرفیت برای تامین بهداشت و سلامت در مدارس به کار گرفته شده و تجهیزات مورد نیاز در چهار ‌مرحله به مدارس ارسال شد که یک مرحله دیگر هم ارسال خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: به منظور صیانت از جسم و روان دانش‌آموزان علاوه بر توزیع بسته‌های بهداشتی، بیش از سه میلیارد تومان سرانه بهداشتی نیز بین مدارس استان توزیع شده است.

وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی جاری انجام شده و با وجود کمبود نیروی انسانی با استفاده از نیروهای ماده ۲۸، سرباز معلم، اعطای حق‌التدریس به معلمان و نیروی خدمات، کلاس بدون معلم نداریم.

واقعی گفت: خوشبختانه واکسیناسیون در استان شتاب بیشتری گرفته و بیش از ۹۵ درصد واکسیناسیون معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در همه سطوح انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان و رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی در اولویت قرار گرفته است و اولیای دانش‌آموزان نیز در صورت نیاز واکسن دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۸۵ درصد دانش‌آموزان استان به شبکه شاد دسترسی دارند و بقیه به صورت حضوری در مناطق عشایری و تعدادی از طریق درسنامه تحصیل می‌کنند.

بنابر اعلام اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تاکنون هزار و ۴۶۳ مدرسه روستایی و شهری در این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

در ادامه توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات با اجرای پروژه‌های مختلف، از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال، حدود ۱۵۰ روستای استان به این شبکه متصل و از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند.

با توجه به برقراری پوشش اینترنت همراه در روستاهای جدید، طبق برنامه‌ای که اعلام شده بود، مدارس این روستاها نیز به شبکه ملی اطلاعات پیوستند.

بر این اساس شهریور امسال ۶۳ مدرسه روستایی دیگر استان که در روستاهای تازه متصل شده قرار داشتند، با نصب تجهیزات و تامین پهنای باند لازم به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

واکسیناسیون بیش از ۳۳ درصد دانش‌آموزان

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا اظهار داشت: ۸۳ هزار و ۲۹۳ نفر جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال استان واجد شرایط تزریق واکسن کرونا هستند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۷۹۱ نفر دُز اول معادل ۳۳.۳ درصد را دریافت کرده‌اند.

دکتر محمد دهقانی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد فوتی‌های کرونا هیچ نوع واکسنی دریافت نکرده‌اند گفت: تعدادی از کارکنان آموزشگاه‌ها برای واکسیناسیون اقدام نمی‌کنند.

وی افزود: همچنین ۱۷ درصد از کادر آموزشی، اداری و کارکنان آموزش و پرورش سرایان واکسن دریافت نکرده‌اند که جای نگرانی دارد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا درباره نحوه فعالیت مدارس بیان کرد: ارزیابی در برخی شهرستان‌ها درخصوص بازگشایی مدارس خوب نیست و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود.

وی گفت: همچنین در شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات برخی پایه‌های تحصیلی که نباید حضوری باشد، به صورت حضوری برگزار می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه اکنون هیچ شهری از خراسان جنوبی در وضعیت قرمز نیست اظهار داشت: چهار شهرستان بیرجند، طبس، نهبندان و قاینات در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان درمیان، سرایان، بشرویه، زیرکوه، فردوس و سربیشه در وضعیت زرد و شهر خوسف در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: وضعیت شیوع کرونا در استان رو به کاهش است اما مختصر افزایشی در ۲ روز اخیر داشته‌ایم همچنین فوتی‌های ناشی از بیماری کووید۱۹ نصف شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۲ هزار و ۳۹۹ بازدید از صنوف و ۹۲ مورد بازدید از ادارات و سازمان‌های استان انجام شده که نشان از رعایت موارد و دستوالعمل‌ها دارد.

استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به بازگشایی مدارس و تاکید بر اینکه در این زمینه تابع دستورالعمل‌های قبل هستیم گفت: مدارس روستایی و عشایری با جمعیت دانش‌آموزی کمتر از ۱۵ نفر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، واکسیناسیون، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک باز هستند.

حمید ملانوری اظهار داشت: سایر مدارس و مراکز آموزشی باید به صورت مجازی فعالیت کنند تا ستاد ملی کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی همگام با کشور قصد دارد با شروع تدریجی، اقتضایی، منعطف و مشارکت فعالانه همه ارکان مؤثر در نظام آموزشی، کیفیت تعلیم و تربیت کودکان و نوجوان را در شرایط حاضر تقویت کند.

برای رسیدن به این هدف مفاد دستورالعمل‌های بهداشتی مدارس سرلوحه توجه قرار گرفته و قرار است همسو با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و رویکردهای مراجع تخصصی رسمی بهداشتی، زمینه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس در جهت آموزش‌های حضوری اثربخش، آماده شود.

برچسب‌ها کرونا بازگشایی مدارس خراسان جنوبی واکسیناسیون سراسری دانش‌آموزان بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا بازگشایی مدارس خراسان جنوبی کرونا بازگشایی مدارس خراسان جنوبی واکسیناسیون سراسری دانش آموزان بهداشت و سلامت مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی رعایت پروتکل های بهداشتی مدارس روستایی و عشایری فاصله گذاری اجتماعی شبکه ملی اطلاعات بازگشایی مدارس آموزش های حضوری کارکنان آموزش صورت حضوری دانش آموزان سال تحصیلی انجام شده کلاس اولی دانش آموز آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۵۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امین برملا اظهار کرد: مسائل آموزشی باید ریشه‌ای‌تر تحلیل شوند و برنامه بلندمدت‌تری برای برون‌رفت از این وضعیت و رفع مشکلات انجام شود. این کار آغاز شده است، اما نیازمند کمک سایر دوستان هستیم.

وی افزود: یکی از مشکلات در این زمینه این است که در خوزستان در هدایت تحصیلی، شرایط خوبی نداشتیم و سهم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در انتها بود و در نتیجه، انتخاب رشته نادرست در نمرات امتحانات پایانی تاثیرگذار بود. تلاش برای رفع این مساله در حال انجام است و نتایج آن را خواهیم دید.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تحلیل نمرات نوبت اول و شناسایی دانش‌آموزان لازم‌التوجه گفت: بر اساس این اطلاعات، کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان لازم‌التوجه بر اساس دروس هدف تعیین‌شده در حال برگزاری است.

وی افزود: ۱۰ منطقه در استان خوزستان، بضاعت علمی و نیروی انسانی ضعیف‌تر دارند که برای بهبود وضعیت این مناطق، نیرو‌های سرگروه استان در حال برگزاری همایش‌های جمع‌بندی در این مناطق هستند.

برملا ادامه داد: همچنین روزانه دو سه وبینار آموزشی در مورد دروس هدف در کانال‌های دانش‌آموزی برگزار می‌شود تا آموزش در دورافتاده‌ترین نقاط توسط بهترین معلمان ارائه شود.

وی بیان کرد: از ظرفیت اپلیکیشن‌های آموزشی و تولید محتوا‌های آموزشی برای توانمندسازی معلمان توسط مولفان کتب درسی نیز استفاده شده است. در کنار آموزش، سنجش نیز در حال انجام است و آزمون‌ها از دروس هدف در سه پایه در حال برگزاری است و قرار است نتایج استخراج شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در ایام نوروز ۹ هزار دانش‌آموز در پایگاه‌های مطالعاتی شرکت کردند، گفت: بعد از کنکور، این پایگاه‌ها دوباره فعال می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس‌های درس تصریح کرد: پیش از این، بدعت تعطیلی کلاس‌ها را داشتیم. با نظارت‌های انجام‌شده فعالیت‌های آموزشی تا روز آخر استمرار خواهد داشت.

برملا با اشاره به تلاش برای بهبود رتبه علمی خوزستان بین دیگر استان‌ها گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امسال حتما رتبه علمی خوزستان ارتقا می‌یابد.

دیگر خبرها

  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری
  • قیچی قسمتی از لباس دانش‌آموزان دریکی از مدارس دلگان
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟