Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@11:29:56 GMT

سد مردم برای جذب مردم

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۷۷۵۷

سد مردم برای جذب مردم

قصه دنباله‌دار و ناتمام دستفروش‌ها و سدمعبر مغازه‌داران و اعمال قانون هر روز تکرار می‌شود؛ قصه دردسرسازی که از خیابان‌های اصلی شهر گرفته تا خیابان‌های فرعی به نوعی با آن درگیرند...

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح که از راه می‌رسد، درب مغازه‌اش را باز و با آب‌پاشی عطر نم خاک را به رهگذران هدیه می‌کند، در انتظار مشتری لیوان خود را از فلاکس پر و به رهگذران نگاه می‌کند که رگال را می‌چرخانند و لباس‌ها را بررسی می‌کنند، اما برای خرید به داخل مغازه نمی‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامی از کسبه خیابان احمدآباد است که چیدن اجناس در پیاده‌رو را حق خود می‌داند، می‌گوید: " رگال لباس حراجی را که بیرون از مغازه در پیاده رو می‌گذارم، مشتری جذب می‌شود، اگر این کار را هم نکنم هیچ کس پایش را داخل مغازه نمی‌گذارد؛ تو این گوشی‌ها، اینترنتی مردم قشنگ چیزی که می‌خوان بخرند را می‌بینند، رنگ و مدل را انتخاب می‌کنند، اینجا هم ویترین مغازه من است تا مشتری ببینه و بیاد خرید کنه"

او ادامه می‌دهد: "دست فروش‌ها چون اجناس خود را بساط می‌کنند و مشتری آنها را می‌بیند، سریع‌تر اجناس خود را می‌فروشد." این سخنان یکی از فروشندگانی است که چیدن اجناس در پیاده رو را حق خود می‌داند.

جباری که مغازه دوچرخه سواری دارد، هم معتقد است: " به خاطر کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید دوچرخه‌هایم را بیرون از مغازه بچینم تا مشتری بدون ترس خرید کند، همه همین کار را می‌کنند، من هم مثل بقیه"

اما محمد حسینی که صاحب سوپرمارکت خیابان احمد آباد است نظر دیگری دارد: " وقتی پیاده رو شلوغ باشه، رهگذران فقط به دنبال گذشتن از این مسیری هستند که مانع نداشته باشه و دیگه اطراف خودشون رو نگاه نمی‌کنند که ببینند اینجا سوپری هست که خرید کنند. "

بارها افراد زیادی برای عبور در مسیر پیاده‌رو به دلیل وجود موانعی که کسبه در پیاده‌رو ایجاد کرده‌اند، باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند. این در حالی است که اشخاص با ایجاد سد معبر به حقوق شهروندان تجاوز کرده و از معابر عمومی استفاده خصوصی می‌کند.

قانون چه می‌گوید؟

تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها: سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله مأموران خود اقدام کند.

تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها: اراضی، کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده روها، خیابان‌ها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغ‌های عمومی، گورستان‌های عمومی و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عمومی و درخت‌های معابر واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است، ملک محسوب و در مالکیت شهرداری است.

ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی: از آنجایی که بنا بر فتاوای مراجع معظم تقلید تجاوز به پیاده روها و سد معبر شرعا جایز نیست و به جهت اینکه سد معبر زشت‌ترین نوع تجاوز به حقوق و آزادی‌های مشروع دیگران است و وجود یک شهر سالم و سامان یافته تنها در گرو پرهیز جدی از تخلفات شهری و جلوگیری از نقض حقوق شهروندی است، لذا شهروندان باید مأموران شهرداری را در رفع این عارضه ناپسند اجتماعی یاری کنند.

راهکار چیست؟

میلاد پارسافر، یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: معبر، محل عبور است و سد معبر منجر به مسدود شدن معابر عمومی می‌شود، معابری که عابر پیاده باید در امنیت و به دور از معضلات اجتماعی و موانع با آرامش عبور کند. معابر بر اساس تفکیک اراضی ایجاد می‌شود که متعلق به شهرداری است و این نهاد وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه با وجود قوانینی که برای سد معبر وجود دارد، بارها شاهد سد معبر به شیوه‌های گوناگون در سطح شهر هستیم، ادامه می‌دهد: سد معبر علاوه بر تجاوز به حقوق شهروندی، کندی و ترافیک شهری باعث ایجاد چهره نامطلوب در سیما و منظر شهری می‌شود. در بسیاری از مواقع سد معبر موجب خطرات مالی و جانی نیز می‌شود، زیرا عابر به دلیل وجود موانع در پیاده‌رو از خیابان عبور کرده و موجب تصادف شده است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: سد معبر فروشگاه و مغازه‌ها و سد معبر دوره گردها و دست فروش‌ها از مهم‌ترین شیوه سد معبر در سطح شهر است. بر اساس قانون وظیفه نیروهای کنترل نظارت شهرداری برخورد با سد معابر و رفع آن است، اما این گونه برخوردها توسط مأمور شهرداری باعث بار منفی به شهرداری‌ها شده و به طبع آن اعتماد را از بین برده و مردم از شهرداری فاصله گرفتند که در خصوص سد معبر توسط فروشندگان ثابت و فروشگاه‌ها باید با همکاری اصناف تذکرات کتبی داده شود و سپس در صورت تخلف مجدد جریمه در نظر گرفته شود و در نهایت در صورت تکرار تخلف پروانه مغازه و فروشگاه‌های متخلفان تمدید نشود.

پارسافر خاطرنشان می‌کند: مغازه‌دار فضای پیاده رو را نخریده است و تنها می‌تواند از داخل استفاده کند که در این رابطه همکاری اصناف لازم است. اگر اصناف همکاری نداشته باشند معضل سد معبر حل شدنی نخواهد بود. برخورد بد مأموران شهرداری نیز تنها شهرداری را در دید همه منفی می‌کند در واقع به دلیل اینکه قانون به درستی اجرا نشده، شهروندان تنها برخورد شهرداری را می‌بینند در صورتی که شهرداری تنها مجری قانون است.

وی می‌گوید: برای رفع سد معابر دست فروشان نیز باید فضایی به عنوان بازار روز و یا بازارهای هفتگی در اختیار آنان قرار داده شود تا آنها نیز بتوانند از این طریق امرار معاش کنند؛ پدیده دست فروشی در واقعیت علاوه بر بروز سد معبر، آلودگی صوتی و بصری در شهر، بی نظمی در تردد باعث ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی و روانی نیز می‌شود، اما برخورد و حذف دست فروشان، کار مدیریت شهری را به شکست می‌کشاند زیرا اشتغال مهم‌ترین مسئله پیش رو است و دست فروشی بار اشتغال را به دوش می‌کشد در نتیجه باید دست فروشان را ساماندهی کرد.

پارسافر ادامه می‌دهد: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند دست فروشان را ساماندهی کند از این رو باید با همکاری سازمان‌های مربوطه، این موضوع ریشه‌یابی شود که مهم‌ترین آن اشتغال‌زایی، امنیت شغلی و کاهش فاصله و شکاف طبقاتی بین شهر و روستا است که باعث مهاجرت روستاییان به شهر و ایجاد معضلات بیشتر می‌شود.

رفع معضل سد معبر با رویکرد فرهنگی

حسن محمدحسینی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در این رابطه می‌گوید: برخی کسبه به اشتباه تصور می‌کنند که اگر اجناس خود را در معرض دید مردم قرار دهند، فروش بهتری خواهند داشت این در حالی است که سد معبر حقوق شهروندان را تضییع می‌کند.

وی عامل دیگر سد معبر را ناهمخوانی بین رسته شغلی و متراژ واحدهای صنفی می‌داند و ادامه می‌دهد: به همین دلیل کسبه اجناس خود را بیرون از مغازه‌ها قرار داده و باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شوند که رفع این مشکل نیازمند فرهنگ سازی است. تمام تلاش این مدیریت رفع معضل سد معبر با رویکرد فرهنگی بوده است تا به حقوق تمام شهروندان به ویژه عابران پیاده احترام بیشتری گذاشته شود همچنین برخی مشاغل باید به محل‌های مناسب منتقل شوند که سازمان ساماندهی مشاغل در این باره اهتمام ویژه دارد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: برخی از متصدیان واحدهای صنفی که به تذکرهای ارائه شده مبنی بر رفع سد معبر توجه نداشتند با تعطیلی محل کسب خود بر اساس اجرای مفاد قانونی مواجه شدند و پس از ارائه تعهد فعالیت خود را از سر گرفتند و در مقابل به آن دسته از کسبه که قوانین مربوط به سد معبر را رعایت کردند تقدیرنامه داده شده است. نیروهای این مدیریت در انجام مأموریت‌های محوله حفظ کرامت انسانی افراد را مورد توجه قرار داده و به حقوق مردم احترام می‌گذارند.

کد خبر 521635

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سد معبر سدمعبر حقوق شهروندی رعایت حقوق شهروندی رعايت حقوق شهروندان پیاده روی پیاده رو معابر شهری حق الناس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اجناس خود ادامه می دهد معابر عمومی پیاده رو دست فروشان سد معبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۷۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌وشتم دستفروشان‌گرگانی ادامه دارد/ ماموران سدمعبر نیازمند دوره‌های کنترل خشم

اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و جمعی از شهروندان این شهر از عملکرد واحد سد معبر و ضرب‌وشتم‌های اخیر دست‌فروشان توسط مامورین مرتبط انتقاد کرده و تهدید کردند که در صورت استمرار این رویه واحد انضباط شهری شهرداری گرگان را منحل خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مقوله ساماندهی دستفروشان و مقابله با سد معبر یکی از مباحث لاینفک مدیریت شهر‌های بزرگ از جمله گرگان محسوب می‌شود؛ موضوعی که در مقاطع مختلف و متاثر از رخداد‌های سیاسی اجتماعی با سیاست‌های متفاوتی روبرو بوده است.


برخورد با سد معبر و دست فروشان غیر مجاز در برخی اوقات به سبب شرایط خاص اقتصادی یا اجتماعی با تساهل بیشتر همراه بوده و گاهی اوقات هم با جدیت و قاطعیت محسوس‌تری دنبال می‌شود.


عملکرد نامطلوب واحد سد معبر شهرداری گرگان طی دو سال گذشته، اعتراض گسترده کسبه و شهروندان را به دنبال داشت تا جاییکه سبب شد شهرداری گرگان با یک شرکت بخش خصوصی قرارداد امضا کند؛ تا با بهره‌گیری از توان این بخش برای چالش سد معبر در گرگان چاره‌اندیشی کند.


اما کم توجهی به اهلیت پیمانکار بخش خصوصی و عملکرد نادرست پرسنل فعال در این حوزه، گلایه‌های مردمی را افزایش داد. با وجود افزایش اعتراضات مردمی شهرداری گرگان ترتیب اثر خاصی به این اعتراضات نداشت تا اینکه در بهمن ماه سال گذشته، انتشار فیلم ضرب و شتم یک دست فروش توسط عوامل انضباطی شهری پویشی سراسری ایجاد و شکایت‌ها تشدید شد تا جایی که منجر به عذرخواهی مدیران شهرداری و مداخله و تذکر جدی دادستان عمومی و انقلاب شهر گرگان شد.


پس از این رخداد که موجب جریحه‌دار دار شدن احساسات مردمی شد؛ فیتیله برخورد‌های فراقانونی کاهش یافت. درحالی که شهروندان به کاهش تنش‌ها در حوزه برخورد با مقوله سد معبر انیدوار شده بودند؛ اما این رویه تداوم نداشت. فقط چند هفته از سال جدید نگذشته بود که شاهد چند فقره درگیری بین ماموران انضباط شهری واحد سد معبر شهرداری گرگان با دستفروشان این شهر بودیم موضوعی که اعتراض رسمی اعضای شورای اسلامی شهر گرگان را در جلسه رسمی و علنی پارلمان شهری را بدنبال داشت.


نگذارند به دنبال انحلال قرارداد برویم!

ابوالفضل تجری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان در صحن پارلمان شهری گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲ تا ۳ فقره ضرب و شتم دستفروشان از سوی پرسنل انضباط شهری شهرداری گرگان اتفاق افتاده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.


وی گفت: قرار نیست که از هیبت و ابهت ماموران مردم را بترسانیم، هدف از واگذاری امور به بخش خصوصی بهره‌گیری از رویه لسان ناصح بود نه استخدام قلچماق.


تجری ادامه داد: همه شهروندان از عملکرد این مجموعه گلایه دارند؛ این افراد نباید تعرضی به دست فروشان داشته باشند؛ موضوعی که به تعدد و تکثر از آن عدول می‌کنند.


وی گفت: از ابتدا قرار بر آن بود که پرسنل این مجموعه آموزش دیده باشند و کار بر محور نصیحت و تذکر لسانی به پیش برود.


رئیس کمیسیون خدمات شهری پارلمان شهری گرگان گفت: اگر رفتار و عملکرد نادرست شرکت خصوصی انضباط شهری اصلاح نشود با همکاری اعضای شورا مقوله انحلال قرارداد در دستور کار قرار خواهد گرفت.


رویه فعلی عملکرد شهرداری را نابود می‌کند

علی اکبر بصیرنیا، نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: برآیند فعالیت ماموران انضباط شهری حاکی از آن است که پرسنل شرکت خصوصی دوره آموزشی کافی را سپری نکرده‌اند.


وی گفت: باید اخلاق و مردم‌داری در راس فعالیت این ماموران قرار داشته باشد؛ رویه فعلی آن‌ها عملکرد کل سیستم شهرداری و شورای شهر را زیر سوال می‌برد.

دوره مدیریت خشم برگزار شود

حمیدرضا آقاملایی از اعضای شورای شهر گرگان هم گفت: بنا به اظهارات معاون شهردار، اعضای این تیم خصوصی دوره آموزشی را سپری کردند که اگر این اتفاق نیفتاده، بسیار اشتباه است.


وی گفت: باید دوره‌های روانشناسی و جامعه شناسی برای این افراد برگزار شود و افرادی که در این دوره‌ها موفق بوده‌اند در این پست به خدمت گرفته شوند.


آقا ملایی ادامه داد: طی کردن دوره‌های کنترل خشم و تست‌های روانشناسی برای این مشاغل ضروری است؛ مامورین انضباط شهری باید بپذیرند که اگر بر فرض از سوی  دست فروشی  چند سیلی هم بخورند باید صبور و خویشتن‌دار باشند.


وی افزود: عملکرد این افراد ویترین کارکرد شهرداری گرگان محسوب می‌شود؛ قبل از اینکه اتفاق تلخی بیفتد باید برای این فرایند چاره اندیشی شود.


آقا ملایی ادامه داد: در کنار فرهنگ‌سازی برای شهروندان باید تاب آوری ماموران انضباط شهری به شکل محسوسی افزایش یابد تا اتفاقات جدیدتری رخ ندهد.

مقصران لغو قرارداد شدند

سید محمدرضا سید النگی، شهردار گرگان هم گفت: رفتار‌های پرخاشگرانه و فیزیکی عوامل انضباط شهری پذیرفتنی نیست و هر رفتار خارج از شأن را تحمل نمی‌کنیم.


وی ادامه داد: با مقصران حوادث سال گذشته برخورد شده و دو نفر از این افراد لغو قرارداد شده‌اند.


شهردار گرگان در ادامه از اقدامات این گروه در ساماندهی دستفروشان و مقابله با سد معبر حمایت کرد و گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری، هرگونه سد معبر ممنوع است و بر اساس قانون شهرداری مکلف است تا با این متخلفان برخورد کند.


سیدالنگی افزود: به عنوان خادم اهالی شهر ۵۰۰ هزار نفری گرگان باید بستری آرام برای کسبه و شهروندان ایجاد کنیم؛ اجازه نمی‌دهیم تعداد قلیلی از مردم که تعدادشان به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسد آرامش مردم و شهروندان را سلب کنند.


وی گفت: تلاش داریم با همراهی رسانه‌ها و گفتمان سازی به مقوله سد معبر سر و سامان دهیم؛ عده‌ای از متخلفان و دستفروشان غیر مجاز با سوء استفاده از احساسات مردم تلاش می‌کنند تا خدمات و زحمات عوامل مقابله با سد معبر را زیر سوال ببرند.

به گزارش دانشجو، همه شهروندان از خلق فضایی آرام و بدون مزاحم در معابر و خیابان‌های گرگان استقبال می‌کنند؛   ساماندهی دستفروشان و برخورد با عاملان سد معبر می‌تواند رضایتمندی شهروندان را افزایش دهد، اما مدیران شهری در مجموعه شهرداری و شورای شهر  گرگان باید راهکاری ترسیم کنند که این ساماندهی با موارد حاشیه‌ای همراه نباشد. به زبان ساده‌تر اجازه ندهند که رفتار ماموران انضباط شهری به یک چالش بزرگ اجتماعی تبدیل شود.

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات همسطح سازی پیاده روی خیابان شهید رجایی شوش
  • ضرب‌وشتم دستفروشان‌گرگانی ادامه دارد/ ماموران سدمعبر نیازمند دوره‌های کنترل خشم
  • فرصت یک هفته‌ای به شهرداری میاندوآب برای رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر
  • فرصت یک هفته‌ای به شهرداری میاندوآب جهت رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر
  • ضرب الاجل بازرسی لرستان برای ساماندهی و بهبود وضعیت معابر سطح شهر
  • معبر اطراف میدان توحید در کرمان پیاده‌راه می‌شود
  • ایمن‌سازی گذرگاه‌های عابر پیاده در منطقه ۹ اصفهان
  • ترافیک گرگان ثمره جانمایی غلط مدارس غیرانتفاعی/ شهرداری به مطالبات مردم پاسخ دهد
  • آسفالت نزدیک به ۷۰۰۰ مترمربع معابر در هفته سی و پنجم در شیراز
  • خطرناک ترین بزرگراه‌های تهران برای عابران پیاده