Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بی‌مهارتی نیروهای انسانی سبب هدر رفت منابع کشور می‌شود. ایران کشوری است که به لحاظ منابع طبیعی مانند انرژی خورشیدی، باد و آب و معادن فلزات در جایگاه بالایی در جهان قرار دارد و از وارد کردن هر نوع ماده اولیه بی‌نیاز است؛ اما حضور افراد غیرمتخصص در صنایع مانع از بهره‌برداری درست از این منابع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌مهارتی نیروهای انسانی به بی‌برنامگی دانشجویان در دوران تحصیل و نبود واحدهای درسی مرتبط با فعالیت‌های عملی، برمی‌گردد و راهکار آن افزودن واحدهای درسی برای ارتقای مهارت‌های این دانشجویان است.

میلاد کامران محمدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که برخی دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی هیچ برنامه‌ای ندارند و پس از فارغ‌التحصیلی هم در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار می‌شود، اظهار کرد: در فضای مجازی با این اتفاق شوخی می‌شود؛ اما این شوخی با آینده یک انسان است.

دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این که اگر دانشجویان فنی و مهندسی پیش از فارغ‌التحصیلی، تجربه کار در صنعت را داشته باشند، تصویرشان از محیط کار واقعی‌تر خواهد بود، افزود: در حالی که دانشجویان ما منتظرند پس از فارغ‌التحصیلی پشت یک میز بنشینند و حقوق ۴۰ میلیونی دریافت کنند و راننده شخصی داشته باشند. تنها کارشان هم امضا کردن کاغذ باشد و تنها در ساعت اداری درگیر کار باشند.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واقعیت کار در رشته مهندسی این است که فارغ‌التحصیلان باید کارهای سخت حتی مخاطره‌آمیز را تجربه کنند. البته دوره کارآموزی وجود دارند؛ اما به اندازه کافی تاثیرگذار نیستند.

کامران با تاکید بر این که سازمان فنی و حرفه‌ای بستر مناسبی است که دانشجویان در دوران تحصیل‌شان می‌تواند برای ارتقای مهارت‌هایشان از آن استفاده کنند، گفت: متاسفانه در چند دهه اخیر  سازمان فنی و حرفه‌ای مورد بی‌مهری قرار گرفته و در مواردی تجهیزات آن قدیمی و بلااستفاده شده‌اند.  

این دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره ارتباط صنعت و دانشگاه یادآور شد: ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان ضعیف است؛ اما برای استادان تا حدودی خوب است. برای مثال دانشگاه شهید چمران برای اولین بار در کشور، پمپ‌های نسل سوم SRP کله اسبی را برای چاه‌های نفت ساخت.

وی با بیان این که تولید این پمپ‌ها کار استادان گروه مکانیک و مهندسی شیمی بود، تصریح کرد:  به همین دلیل، مطالعات میدان‌های گازی برای ۱۰ سال به دانشگاه شهید چمران واگذار شد که مجموعا به ۵۰ زیر پروژه تقسیم می‌شد.

کامران با اشاره به این که ورود دانشجویان به صنعت بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی، با توجه به وضع موجود امری دور از ذهن است، افزود: مگر این که تغییراتی اساسی در چارت‌های درسی مهندسی ایجاد شود. برای مثال درسی مانند ورق‌کاری و ماشین‌کاری در مهندسی مکانیک به واحدهای درسی اضافه شود به طوری که دانشجویان ۱۲۰ ساعت این واحد درسی را بگذرانند.

این دانشجوی مهندسی شیمی با تصریح بر این که یکی از مشکلات کشور استفاده نکردن از سرمایه‌های انسانی توانمند است، گفت: یک جوان ایرانی‌الاصل مسئول تهیه واکسنی در وزارت دفاع آمریکا شده که بتواند با گونه‌های جهش‌یافته ویروس هم مقابله کند. باید از مسئولان کشور پرسید؛ چرا این جوان نباید امروز در ایران باشد؟!

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی موارد دیده می‌شود که برای ساختمان‌های لوکس نصاب سنگ از ایتالیا می‌آورند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در کشور ما نصاب سنگ وجود ندارد؟!

کامران با تاکید برای این که جالب است ما امروز در کشوری با مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه مواجه هستیم که زمانی نه تنها در منطقه حرف اول را می‌زد بلکه در صنعت جهان هم حرف برای گفتن داشت، افزود: زمانی که ایران وارد صنعت خودرو شد، ترکیه اصلا نمی‌دانست خودرو چیست؛ اما امروز درآمد ترکیه از مونتاژ خودرو، چهار برابر بیشتر از درآمد نفت و گاز این کشور است.

این دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که ریشه اصلی مشکلات کشور ، کم لطفی و بی مهری به دانشگاه‌ها در دهه‌های اخیر است، یادآور شد: چرا که دانشی که امروز در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، برای پیشرفت کشور کافی است. برای مثال ایران در صنایع الکترونیکی و مخابراتی می‌تواند از عهده تامین نیازهای خودش بربیاد.

وی تاکید کرد: بسیاری از کارشناسان خبره معتقدند همه این مشکلات کشور را در چهار یا پنج سال می‌توانند برطرف کرد؛ اما باید افرادی خبره و خردمند کار را دست بگیرند و با تمام قوا تلاش کنند.

کامران با اشاره به این که ایران به دلیل دارا بودن همه منابع لازم، از وارد کردن هر نوع ماده اولیه بی‌نیاز است، گفت: این ادعا با ارائه آمار قابل اثبات است. برای مثال، ایران پس از چین و شیلی، جایگاه سوم در تولید مس را دارد یا در آهن دوم است. همچنین در منابع نفت و گاز در دنیا، جایگاه نخست را داریم.

این دانشجوی مهندسی شیمی، معادن طلای کشور را بسیار غنی دانست و افزود: غنی‌ترین معدن طلای جهان در یکی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان است. پیش‌بینی می‌شود ۱۰ هزار تن طلای خالص در این کوه قرار دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معادن نمک یکی دیگر از منابع کشور است. همچنین انرژی خورشیدی بیابان‌های کشور، می‌توانند همه کشور را از سوخت‌های فسیلی بی‌نیاز کنند. از انرژی باد هم می‌توان استفاده کرد.

کامران با بیان این که حتی کشور منابع آبی بسیار خوبی دارد و این که گفته می‌شود بحران آب وجود دارد، درست نیست، گفت: مشکل در بارش باران نیست بلکه در نبود مدیریت کارآمد است. به طوری که هم اکنون آب در صنایع، کشاورزی و بنادر هدر می‌روند. هنوز مردم کشور برای استفاده از آب آموزش ندیده‌اند.

این دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که اخبار حوادثی که در چند ماه اخیر در کشور منتشر می‌شود، به دلیل نبود تجهیزات به روز و متخصص نبودن افراد است. اظهار کرد: سه ساعت قطعی برق در کشور به فرسودگی نیروگاه‌های کشور برمی‌گردد. 

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1113326 برچسب‌ها ارتباط دانشگاه و صنعت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ارتباط دانشگاه و صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز فارغ التحصیلی مهندسی شیمی برای مثال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۸۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجوی کانادایی حامی فلسطین راهی بیمارستان شد

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، یکی از دانشجویان دانشگاه مک گیل کانادا که از یک ماه پبیش در حمایت از فلسطین دست به اعتصاب غذا زده و خواستار خروج سرمایه 20 میلیون دلاری دانشگاه از شرکت‌های مرتبط با اسرائیل شده بود، در بیمارستان بستری شد.
 
برخی از دانشجویانی که در اعتصاب غذا برای فلسطین شرکت کرده بودند با وب سایت میدل ایست آی مستقر در انگلیس در مورد این حادثه صحبت کردند. دانشجویان گزارش دادند که «رانیا امینه» که در 19 فوریه در دانشگاه مک گیل اعتصاب غذا کرد، هوشیاری خود را از داده و در بیمارستان بستری شد.
 
دانشجویان با بیان اینکه حال امینه مساعد است و تحت نظر قرار دارد، گفتند که به وی سرم داده شد. دانشجویان اعلام کردند که از 19 فوریه حدود 15 دانشجو به نوبت دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
 
دانشجویی که خواستار افشای نامش فقط به نام «چادی» بود، اعلام کرد که از ۲۲ روز گذشته در اعتصاب غذا بوده است. چادی گفت که دانشگاه او 20 میلیون دلار در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده است که مستقیماً تولیدکنندگان اسلحه هستند و نسل‌کشی و آپارتاید کنونی در فلسطین را تأمین مالی می‌کنند.
 
چادی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنند مردم را از تحولات این موضوع در دانشگاه مک گیل آگاه کنند، گفت: مک گیل دانشگاه خیلی خیلی بدی است، صهیونیسم در کلاس‌ها تدریس می‌شود.
 
بر اساس اسناد موجود در سایت دانشگاه مک گیل به عنوان سرمایه گذار در شرکت‌هایی مانند لاکهید مارتین که هواپیماهای جنگی به اسرائیل می فروشد و شرکت پدافند هوایی و فرانسوی سفران سرمایه گذاری کرده است. به این دلیل برخی از دانشجویان از 19 فوریه اعتصاب غذا را آغاز کردند.
 
دانشجویان از طریق یک اعتصاب طولانی مدت از دانشگاه می‌خواهند سرمایه 20 میلیون دلاری خود را در شرکت‌های مرتبط با اسرائیل پس بگیرد. در بیانیه این دانشگاه از وضعیت دانشجویان شرکت کننده در این اقدام ابراز نگرانی شده است.
 
در این بیانیه با اشاره به این که امیدواریم دانشجویان متوجه شوند که سیاست‌های دانشگاه به این شکل تعیین نمی‌شود، گفته شد: «مک گیل به حق آزادی بیان و آزادی تجمع در چارچوب سیاست دانشگاه و قانون احترام می‌گذارد. ما بارها پیشنهاد ملاقات مستقیم (دانشجویان معترض) را داده‌ایم و با وجود اینکه تاکنون آن را رد کرده‌اند، این پیشنهاد همچنان معتبر است.»
 

دیگر خبرها

  • شارژ ۹ میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان
  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • تاکید استاندار مازندران به اقتصاد دریا با رونق صنعت گردشگری
  • امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • دانشجوی کانادایی حامی فلسطین راهی بیمارستان شد
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک دیشموک
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک
  • توزیع بسته‌های مهربانی همزمان با میلاد کریم اهل بیت (ع)