Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@19:48:45 GMT

تحقیق و تفحص از سازمان بورس کلید خورد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۵۳۵۲

تحقیق و تفحص از سازمان بورس کلید خورد

محسن علیزاده گفت: تخلفات اخیر صورت گرفته در بازار سرمایه ضرورت تحقیق و تفحص از سازمان بورس را دوچندان کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ا ز شروع تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان بورس و شرکت‌های تابعه خبر داد و گفت: بابت اتفاقاتی که در سال گذشته در بازار سرمایه شاهد آن بودیم، تعدادی از همکاران ما درخواست تحقیق و تفحص از بازار سرمایه را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه بیان کرد: سپس این طرح تحقیق و تفحص در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. اما بنا به دلایلی و به علت ملاحظاتی از زوایای این تحقیق و تفحص در بازار سرمایه، در آن زمان این طرح را مسکوت نگه داشتیم. زیرا این احتمال وجود داشت که عوامل مخرب بازار سرمایه، دلیل ریزش شاخص را شروع تحقیق و تفحص بدانند و شاید باعث بر هم زدن آرامش بازار می‌شد.

عضو ناطر مجلس در شورای عالی بورس ادامه داد: اما اتفاقاتی که اخیرا در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، موضوعاتی که به گوش ما رسیده از تخلفات موجود در سازمان بورس و شرکت‌های تابعه آن، ضرورت انجام این تحقیق و تفحص را دو چندان کرده و به همین دلیل در کمیسیون اقتصادی پیگیر آن بودیم و به دنبال این هستیم که این تحقیق و تفحص هر چه سریع‌تر انجام شود و تمام ابعاد اتفاقاتی که از سال گذشته تا امروز رخ داده، برای سهامداران مشخص شود.

او در پاسخ به هدف اصلی این طرح بیان کرد: این طرح محور‌های متعددی دارد، اما عمدتا اتفاقاتی که تاکنون در بازار سهام رخ داده، سوء مدیریت‌هایی که شکل گرفته، نظارت‌هایی که باید انجام می‌شده، اما کوتاهی شده است، از مهم‌ترین محور‌های تحقیق و تفحص است.

علیزاده ادامه داد: سازمان بورس، تمامی بورس‌ها و شرکت‌های تابعه موارد شمول این تحقیق و تفحص هستند. بعد از اثبات تخلفات، قوه قضائیه حتما برخورد خواهد کرد و مجلس نیز از ابزار‌های نظارتی خود استفاده می‌کند.

او افزود: این تحقیق و تفحص حداقل ۶ ماه تا یکسال زمان می‌برد، اما شروع آن مهم است و با آغاز این طرح خیلی از موضوعات برای همگی روشن خواهد شد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در پاسخ به اینکه آیا سهامداران با اجرای این طرح می‌توانند به جبران زیان‌های خود در سال گذشته امیدوار باشند، اظهار کرد: جبران ضرر سهامداران در سال گذشته را نمی‌توانم تضمین کنم، اما ابعاد آن مشخص خواهد شد که از چه کانالی این ضرر و زیان آغاز شد و چه عواملی در این جریانات مقصر بوده اند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بورس تهران تحقیق و تفحص بازار سرمایه سازمان بورس سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۵۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بها بازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بها بازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

به گزارش اکوایران، ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد.

بر اساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک، مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات نخواهد بود.

تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سوداگر را کسی عنوان کرد که با نیت سوء استفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا به عنوان مثال سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته و سود ببرد که در صورت تصویب، اجرای این طرح مانع از این کار می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سود‌های کلان برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

تاثیر مالیات بر سوداگری بر بازار‌ها

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از اجرا و تاثیر قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز، مسکن، خودرو و طلا و تاثیرش بر رونق بازار بورس در روز گذشته، چهار اردیبهشت، خبر داد. لایحه مذکور، امروز پس از اصلاحیه ایرادات توسط شورای نگهبان، به تصویب رسید.

پور ابراهیمی با اشاره به این موضوع که ورود منابع به بازار دلالی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، عنوان کرد: عملا بازار سوداگری به بازار افزایش قیمت‌ها تبدیل شده است که به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این طرح تلاش شده چهار دارایی شامل خودرو، طلا، ارز و مسکن را مشمول قانون قرار دهیم که باعث می‌شود اثر آن‌ها در حوزه سوداگری به کمترین حد برسد.

وی گفت: کلیه معاملاتی که با هدف سوداگری در حوزه املاک، ارز، طلا و خودرو صورت می‌گیرد، پس از تبدیل شدن این طرح به قانون، مهار می‌شود. رفتن منابع به سمت اقتصاد واقعی، تولید و اشتغال را در نظام اجرایی کشور عملیاتی می‌کند.

دیگر خبرها

  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • ارسال گزارش تحقیق و تفحص سازمان حفظ نباتات به قوه قضائیه
  • گزارش تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات به قوه قضائیه ارسال شد
  • متن کامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات
  • مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات موافقت کرد
  • ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات به قوه قضاییه
  • گزارش تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی به قوه قضاییه ارجاع شد
  • تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار امروز مجلس
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳