Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:55:37 GMT

ضرورت و پیش شرط احیای جهاد سازندگی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۶۸۲۴

ضرورت و پیش شرط احیای جهاد سازندگی

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا؛ آیت الله «سید ابراهیم رییسی» هفته گذشته و در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و در دیدار با مردم محروم آن منطقه به یکی از مهمترین ضرورتهای این روزهای کشور اشاره کوتاهی کرد که نیازمند پیگیری از سوی مسئولان این حوزه است. رییس جمهوری در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و اقشار مردم این شهر یادآور شد: «جهاد سازندگی باید احیا شود و ایجاد دوباره آن برای آباد کردن روستاها و مناطق محروم کشور لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» پیش از این «سیدجواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی از تقدیم لایحه احیای جهادکشاورزی در آینده نزدیک خبر داده و تاکید کرده بود: با توجه به‌ دستور رییس جمهوری مبنی بر احیای جهادسازندگی و مدیریت یکپارچه در روستاهای کشور به‌زودی در وزارت جهادکشاورزی در این خصوص برنامه‌ریزی می‌شود.» وزیر جهاد کشاورزی همچنین در حکم خود به «اسماعیل قادری فر» سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، بر تمهید مقدمات لازم برای تبدیل این سازمان به سازمان جهادسازندگی کشور تاکید کرد.

تاریخچه جهاد سازندگی

تلاش برای بهبود وضعیت مستضعفان مهم‌ترین دغدغه بنیانگذار انقلاب اسلامی از همان لحظه پیروزی انقلاب بود. تشکیل نهادی که بتواند به صورت ویژه و مجزا رسیدگی به  این قشر مولد و در عین حال محروم را بر عهده گیرد؛ ضروری بود. در پی این ضرورت امام خمینی(ره) در پیامی تاکید کردند: «لکن این دیوار شیطانی بزرگ که شکست، پشت این دیوار و خرابی‌های زیادی هست و ناچاریم که برای سازندگی به ملت متوجه بشویم. دانشجوهای عزیز، متخصصین، مهندسین و بازاریان، کشاورزان همه قشرهای ملت داوطلب ‌اند که ایرانی که به‌طور مخروبه به دست ما آمده، بسازند از این جهت باید ما این جهاد را به سازندگی موسوم کنیم.» در راستای رفع این دغدغه و کاستن از بار محرومیت این گروه، در ۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ نهادی با عنوان «جهاد سازندگی» تشکیل شد و اساسنامه آن به تصویب هیات وزیران رسید. انگیزه تشکیل این نهاد بهره‌گیری از تمام امکانات و داشته‌ها برای رسیدگی به محرومان بود. شکاف طبقاتی عمیقی که طی سال‌های نوسازی اقتصادی دوران پهلوی به وجود آمد؛ سبب ایجاد محرومیتی غیرقابل باور در بسیاری از مناطق دور از مرکز شده بود.   

مسئولیت تعریف شده برای این نهاد در ابتدا، خدمات عمرانی و فنی به بخش‌های محروم بود اما با گذشت زمان و مقتضیات آن این مسئولیت هم تغییر کرد و در هر برهه‌ای جهادسازندگی موظف به انجام فعالیت خاصی شد. همین گستردگی وظایف و کارویژه ها سبب شد تا مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ آذرماه ۶۲ لایحه‌ تشکیل‌ وزارت‌ جهاد سازندگی‌ را تصویب‌ کند. پس از این تصویب، جهادسازندگی نظارت‌ و سرپرستی‌ سازمان‌ امور عشایر، صنایع‌ روستایی‌ و دستی، شرکت‌ سهامی‌ شیر، شیلات‌ و فرش‌ را بر عهده گرفت. هدف از این تدوین این مسئولیت‌ها، رساندن ایران به خودکفایی و بی نیازی از واردات محصولات غذایی از خارج بود که با توجه به شرایط دشوار جنگی در آن زمان اقدامی قابل توجه و مهم بود. وظایف این وزارتخانه در هر دوره ای متناسب با نیازهای آن دوره تغییر کرد، برای مثال جهاد سازندگی در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، یکی از مهم ترین و موثرترین نهادهایی بود که در تامین نیازهای دفاع مقدس در کنار رزمندگان بود و اغراق نیست اگر کار جهادی این نهاد را یکی از مهم‌ترین دلایل پیروزی ایران در این جنگ بدانیم. سنگرسازان بی سنگر این نهاد با تمام توان آنچه نیاز دفاع و حمله جنگ بود از پل و سنگر تا خاکریز و جاده ساختند و در عملیات های خیبر و والفجر و کربلای پنج و بسیاری دیگر از برهه‌های حساس نقش آفرین پیروزی های رزمندگان بودند. پس از جنگ نیز وزارت جهاد سازندگی با تلاشی فزون‌تر و در قالب طرح هایی چون بسیج سازندگی به آبادی خرابی‌های حاصل از تجاوز رژیم بعث پرداختند. این وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ و به دلیل برخی موازی کاری ها با وزارتخانه کشاورزی ادغام  و به وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شد.

ضرورت‌ها و چالش‌های احیای جهادسازندگی

مهم ترین دلایل احیای جهاد کشاورزی را می توان در کارنامه این نهاد از سال تاسیس تا سال ادغام دانست. دستاوردهایی مانند تامین نیازهای کشور در زمینه غذایی و بهبود شیوه های کشاورزی، ساخت هزاران کیلومتر راه های ارتباطی، مسکن و مدرسه، اجرای طرح های متعدد برق و آب و گاز رسانی به مناطق محروم، اجرای‌ طرح‌ مدیریت‌ و احیا و غنی‌سازی‌ جنگل‌ها، اجرای‌ طرح‌ ملی‌ تعاون‌ دام‌ و مرتع، توسعه‌ فضای‌ سبز و جنگل‌کاری‌ و ایجاد کمربندهای‌ سبز حفاظتی‌ در بخش‌ منابع‌ طبیعی، می تواند مبنا و انگیزه دولت برای احیای این نهاد شود. گرچه شرایط کنونی کشور با آنچه در زمان تشکیل این نهاد وجود داشت، متفاوت است اما تنها نقطه مشترک را می توان نیاز به اقدامات جهادی برای کاستن از محرومیت های کشور دانست.

دولت در پی کاستن از حاشیه نشینی در کشور است که جهاد سازندگی در این زمینه دستاوردهای قابل قبولی داشته است. هدف دیگر دولت از احیای این سازمان می‌تواند کاستن از بیکاری در کشور باشد، اگر آنچه در جهادسازندگی و در ابتدای انقلاب تجربه شد، بار دیگر تکرار شود می تواند تا حدود زیادی از بار بیکاری در کشور را بکاهد. با این وجود در مسیر احیای این نیاز حیاتی تله هایی هم قرار دارد که دولت باید با احتیاط هریک از آن ها را در زمان مناسب و با راهکاری عملی و منطقی خنثی کند. واقعیت آن است که پراکندگی افراد در مناطق روستایی و شهری ایران، نسبتی کاملا متفاوت با زمان تشکیل جهاد سازندگی دارد.

از سوی دیگر در پی تلاش های سال های گذشته بسیاری از نیازهای ابتدایی روستاها و مناطق محروم که بسترساز تشکیل این نهاد بود، رفع شده است. با این توصیفات، در احیای جهاد سازندگی بیش و پیش از هر ضرورت دیگر، نیاز به بازتعریف دلایل احیای آن احساس می شود.

در ابتدای تشکیل این نهاد، تامین بسیاری از نیازهای مردم در مناطق محروم اولویت آن بود اما امروزه در اثرگذاری چنین رویکردی شبهاتی وجود دارد؛ اینکه آیا صرف تامین نیازهای حیاتی افراد محروم می تواند گره گشا باشد و این حمایت ها تا کجا و چه میزان باید انجام شود؟ بدون پاسخ منطقی به این پرسش ها نمی توان به اثرگذاری احیای نهادی مانند جهادسازندگی امیدوار بود. اولویت این نهاد در دوران جدید می تواند آموزش و افزایش مهارت های فردی و جمعی افراد باشد.

مهارت های جدید در حوزه فناوری و تکنولوژی های نوین، یا در حوزه گردشگری که می تواند در استان هایی صاحب ظرفیت تحول آفرین باشد. از دیگر تله هایی که دولت در مسیر احیای جهاد سازندگی باید از آن مراقبت کند، تله افزایش دخالت دولت و یا دولتی شدن بیشتر حوزه های مختلف است. برخی کارشناسان به دلیل همین انبساط دولت، تشکیل سازمانی جدید را چندان موفق نمی دانند به ویژه اگر کارویژه های تازه ای برای آن تعریف نشده و به نوعی آغاز موازی کاری با بخش های دیگر باشد. بازگشت روحیه و تفکر جهادی گرچه نیاز امروز کشور است اما اگر چنین تله هایی مورد ارزیابی قرار نگیرد، آسیب‌های حاصل از آن به همین تفکر جهادی هم ضربه خواهد زد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سید ابراهیم رییسی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران توسعه روستایی سید جواد ساداتی نژاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سید ابراهیم رییسی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران وزارت جهاد کشاورزی سید ابراهیم رییسی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران توسعه روستایی سید جواد ساداتی نژاد تشکیل این نهاد جهاد کشاورزی جهاد سازندگی مناطق محروم وزارت جهاد احیای جهاد مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سپاه نبود

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته مهم‌ترین و بیشترین نقش‌ها را در حراست از انقلاب اسلامی ایفا کرده و بسان شجره طیبه‌ای در جای جای ایران اسلامی و فراتر از آن در کل منطقه غرب آسیا سایه افکنده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حسن رشوند در یادداشتی نوشت: دوم اردیبهشت سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) برای تأسیس بزرگ‌ترین نیروی حافظ انقلاب اسلامی در سال 1358 است. نیرویی که در طول 45 سال گذشته مهم‌ترین و بیشترین نقش‌ها را در حراست از انقلاب اسلامی ایفا کرده و بسان شجره طیبه‌ای در جای جای ایران اسلامی و فراتر از آن در کل منطقه غرب آسیا سایه افکنده است. تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نتیجه هوشمندی و درایت الهی امام راحل بود، امروز بحمدالله به مثابه «کَشَجَرَه طَیبَه أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ»، با حضور بی‌مانند و بابرکت خود در عرصه‌های گوناگون و مورد نیاز کشور، به یک نیروی نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی و سازندگی کارآمد و خستگی‌ناپذیر برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

 آنچه امروز ما از توانمندی و خدمات سپاه در داخل کشور و منطقه می‌بینیم آن پیر خوش ضمیر از همان آغازین روز فرمان تشکیل سپاه در این نهاد مقدس می‌دیدند. به تعبیری امام راحل مصداق بارز ضرب‌المثل معروف «آنچه جوان در آینه بیند، پیر در خشت خام بیند» بودند. امروز که 44 سال از تشکیل سپاه گذشته و ما رشد و بالندگی و قد کشیدن این درخت تنومند را دیده ایم، شورش‌ها و تحرکات ضد انقلاب در سال‌های اول انقلاب در گنبد، کردستان، تجزیه طلبی خلق عرب در خوزستان و ده‌ها حوادث ریز و درشت آن سال‌ها و جمع شدن بساط آن به دست سپاه را دیده ایم، جنگ هشت ساله حزب بعث عراق علیه کشورمان را با مشارکت ده‌ها کشور و قدرت‌های بزرگ پشت سر گذاشته ایم و حتی یک وجب خاک پاک ایران عزیز را ندادیم و با دست توانمند سپاه و ارتش دشمن متجاوز را بیرون رانده و پوزه امریکا و قدرت‌های حامی دشمن متجاوز را به خاک مالیده ایم، چندین فتنه بزرگ از کوی دانشگاه گرفته تا فتنه تقلب در انتخابات 1388 و اغتشاشات 1401 را با درایت و توانمندی سپاه خنثی کرده‌ایم، تازه متوجه کار بزرگ امام عزیزمان در تشکیل سپاه می‌شویم. ما 44 سال همه این ایثار‌ها و از خود گذشتگی‌ها را دیدیم و به باور توانمندی امروز سپاه رسیدیم ولی امام راحل پس از گذشت دو سال از تشکیل آن، فرمودند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود». 

آنچه برای سپاه اهمیت دارد حرکت در قالب گفتمانی است که امامین انقلاب تعریف کرده‌اند. انقلاب اسلامی، یعنی نفی حاکمیت طاغوت و هر تجاوزگری که با استقرار حاکمیت خدا و ارزش‌های آن مخالف است. اگرچه سپاه هویتی نظامی دارد، اما نظامی‌گری در واقع یک بعد از ابعاد این نهاد مکتبی است. سپاه نهادی نظامی در جهت اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است و حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومت اسلامی مهم‌ترین رکن آن را تشکیل می‌دهد. سپاه پاسداران انقلاب در افقی فرازمند، دارای آرمان‌های مکتبی، انسانی و جهان‌شمول است که باید همیشه حرکت خود را به آن سو جهت دهد که این 44 سال حرکت سپاه نشان از حرکت درست آن در این مسیر دارد. اما یکی از ابعاد هویتی سپاه که بار‌ها از جانب رهبر معظم انقلاب مورد توجه و تحسین قرار گرفته شده است، انقلابی‌بودن این نهاد در عرصه‌های مورد نیاز برای کشور و مردم است. از قله‌های این حرکت و اقدامات انقلابی، رویکرد سپاه در صنعت دفاعی و تولید موشک و پهپاد است. 

رهبر معظم انقلاب در آبان سال گذشته در بازدید آخرین دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه، شیوه و فرایند کار‌های صورت گرفته در این مجموعه را به عنوان الگوی کارآمد در نظام جمهوری اسلامی معرفی و مهم‌ترین ویژگی این دستاورد‌ها را «نیازسنجی صحیح»، «تمرکز علمی و تحقیقاتی بر نیازها»، «ابتکار و نوآوری» برشمردند و رسیدن به چنین دستاورد‌های علمی را ناشی از «انگیزه متکی بر عزم و ایمان» دانستند. اتفاقی که در 26 فروردین ماه در حمله برق آسای پهپادی و موشکی علیه رژیم متجاوز صهیونیستی از سوی هوا فضای سپاه دیدیم و جهانی را «وعده صادق» شوکه کرد، عمل به آن تأکیداتی بود که رهبر انقلاب به فرماندهان و مسئولان هوافضای سپاه در بازدید از آخرین دستاورد‌های این مجموعه در سال گذشته داشتند. 

راز سپاه هراسی دشمنان اعم از امریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌های آن‌ها هم در همین نکته حرکت سپاه در مسیر گفتمان انقلاب و تبعیت صرف از ولایت فقیه و پیشرفت‌های محیرالعقول و تحمیل اراده خود که منبعث از اراده الهی است، نهفته است و البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بخش عمده‏ حفاظت از عمق راهبردی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان بر عهده سپاه است. از همین رو، عمده علل سپاه هراسی را چنین می‏توان برشمرد:

1- سپاه یک نیروی واکنش سریع مردمی و انقلابی در همه جا و همیشه بوده و خنثی کننده توطئه‌های دشمنان است. 

2- سپاه نیروی مولد انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها بوده و هست. امروز بخش‌های بسیاری ازدستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی به دست نیرو‌هایی است که در سپاه رشد یافته و بالیده‏اند و اکنون در سنگر‌های دیگر مشغول خدمت‌اند. 

3- سپاه، زمینه ‏ساز تشکیل و مشاور امین و هدایتگر اصلی نیرو‌های مختلف مقاومت در منطقه و جهان اسلام بوده و رشد تفکر مقاومت بستگی به این نیروی الهی داشته و دارد. 

4- تجربه اقدامات سپاه تاکنون به ویژه در عملیات «وعده صادق» نشان داد که سپاه نماد اقتدار، قدرت و پایداری مردم ایران و نظام اسلامی است. 

5- سپاه با داشتن قرارگاه‌های سازندگی و دیگر قرارگاه‌های جهادی امروز نماد کارآمدی و سازندگی و عمران و آبادانی در کشوراست. 

6- شادابی و طراوت معنوی و تعالی روحیه انقلابی سپاه به شعله‏ور بودن روحیه جهاد و سلحشوری و ایثارگری و درخشندگی رنگ خون و فرهنگ شهادت در این نهاد مقدس است. نمونه بارز آن شهدای کم نظیری همچون شهیدان سرادر سلیمانی، محسن حججی، محمد رضا زاهدی، سردار رحیمی و هزاران شهیدی است که مایه استحکام نظام و شعله ور شدن جریان مقاومت در منطقه و چه بسا جهان شده‌اند. 

اکنون با گذشت 44 سال از عمر سراسر خیر و برکت این نهاد مردمی و خدوم می‌توان آن جمله معروف و ماندگار امام راحل را که فرمودند «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» درک کرد.

منبع: جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم
  • جهاد تبیین و امید آفرینی یکی از رسالت های وزارت بهداشت است
  • سپاه پاسداران به تناسب نیاز کشور به‌روزرسانی شده است
  • ضرورت تقویت و حمایت از نیروهای مسلح کشور
  • اگر سپاه نبود
  • شیرمردان و شیرزنان سپاهی در خط مقدم حراست از ایران
  • مشگین‌شهر جزو ۴۰ شهرستان هدف شورای عالی جهاد سازندگی
  • افزایش ظرفیت اسمی و کانتینری بنادر و احیای خلیج گرگان
  • ارائه پیشنهادات جهاد دانشگاهی برای تحقق شعار سال به دولت