Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@06:19:38 GMT

فارغ‌التحصیل مکتب گـل‌آقـا هستم

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۸۵۵۵

فارغ‌التحصیل مکتب گـل‌آقـا هستم

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  از جمله آنها می‌توان به «رویا صدر»، طنزنویس و پژوهشگر طنز، اشاره کرد. نویسنده و طنزنویس چیره‌دست و قدیمی که علاوه بر آثار متعدد طنز، برای علاقه‌مندان و مخاطبان مجله‌های محبوب و پر طرفدار «گل آقا» و «زن‌روز» نامی آشنا است. با این چهره هنری درباره آثار و نگاهش به محله گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ساکن کدام محله‌ها بوده‌اید و چه شد که به اکباتان آمدید؟
متولد سال ۱۳۳۹ هستم و دوران بچگی‌ام را در محله «نارمک» گذراندم. در آن زمان، نارمک با نارمکی که امروز می‌شناسیم، بسیار تفاوت داشت. یک شهرک تازه‌ساز و بسیار آرام با خانه‌های ویلایی بزرگ بود. تا سال ۱۳۶۵ یعنی زمانی که ازدواج کردم، در این محله زندگی می‌کردم. پس از ازدواج به محله «شهرآرا» آمدیم و با همسرم در یک ساختمان چند طبقه که خانواده همسرم نیز در آنجا سکونت داشتند، زندگی متاهلی را آغاز کردیم. پس از شهر آرا در سال ۱۳۷۹ به اکباتان آمدیم و تاکنون در این محله زندگی می‌کنیم. اینکه چرا به اکباتان آمدیم و این محله را برای سکونت انتخاب کردیم، دلیل خاصی ندارد. البته بیشتر اعضای خانواده‌ام در این محله بودند.


 نویسندگی و طنزنویسی را چگونه و از کجا آغاز کردید؟
از بچگی خواندن و نوشتن را دوست داشتم و به مطالعه علاقه‌مند بودم. وقتی از من می‌پرسیدند که می‌خواهی در آینده چه کاره شوی، در پاسخ می‌گفتم که دوست دارم نویسنده شوم. از همان ابتدا در درس «انشا» بسیار قوی بودم. به خوبی به یاد دارم که وقتی فصل امتحانات می‌رسید و نوبت امتحان انشا می‌شد، برای بچه‌های دیگر نیز انشا می‌نوشتم. از همان زمان به نویسندگی علاقه داشتم. زمانی که «انقلاب فرهنگی» شد و دانشگاه‌ها را تعطیل کردند، من در رشته «ریاضی کاربردی» دانشگاه «تهران تحصیل» می‌کردم. پس از انقلاب فرهنگی جذب بازار کار شدم و از همان زمان (سال ۱۳۵۹) نویسندگی را آغاز کردم. در ابتدا با کار مطبوعاتی وارد این حوزه شدم و در مجله زن روز به‌عنوان «خبرنگار» فعالیت داشتم. پس مدتی صفحه طنز به مجله افزوده شد و من در آنجا می‌نوشتم. در واقع طنزنویسی را از همان روزها، یعنی سال ۱۳۶۳ که ۲۱ یا ۲۲ سال داشتم، آغاز کردم. همزمان عضو شورای سردبیری این مجله نیز بودم.


 تاکنون چند جلد کتاب از شما چاپ و منتشر شده است و آیا موفق به کسب به جوایزی شده‌اید؟
۱۴ عنوان کتاب دارم که به مرور از سال ۱۳۷۶ به بعد این کتاب‌ها منتشر شده‌اند. یکی از آثارم که برنده جایزه نیز شد، کتاب «فرهنگ زنان پژوهشگر در علوم انسانی» است که برنده جایزه «پژوهش» دانشگاه «الزهرا» (س) شد. چند مجموعه از کتاب‌های طنزم با عنوان‌های «تفاهم» و «خبرنامه محرمانه»، چندین کار پژوهشی در حیطه طنز با نام‌های «۲۰ سال با طنز»، «برداشت آخر» و «زنان در نشریات طنز» با عنوان «شکرستان» و مجموعه گفت‌وگو در ارتباط با طنز با عنوان «اندیشیدن با طنز» و «یک دو سه طنز» که برگزیده و نقدی بر آثار طنزنویسان است، منتشر شده‌اند. هم‌چنین چاپ دوم کتاب ۲۰ سال با طنز که به تازگی منتشر و به مدت یک ماه است که روانه بازار شده است. کتاب ۲۰ سال با طنز برنده جایزه پژوهش نخستین جشنواره «پروین اعتصامی» شده است. ۲ بار نیز برنده جشنواره «مطبوعات» در ارتباط با طنز شده‌ام. از سال ۱۳۷۰ به‌صورت مستمر و جدی کار طنز را ادامه دادم و با نشریه گل آقا همکاری داشتم. از آن سال به بعد همه فعالیت تخصصی و مطبوعاتی‌ام را بر طنز متمرکز کرده‌ام.


 برای نویسندگی در کلاس یا کارگاه خاصی شرکت کرده‌اید؟
من در هیچ کلاس داستان‌نویسی شرکت نکرده‌ام. چون محدوده فعالیت من تنها داستان‌نویسی نبود و بیشتر بر روی طنز و طنز مطبوعاتی متمرکز بودم. طنزنویسی تنها بخشی از داستان‌نویسی است و البته کلاس داستان‌نویسی کمک می‌کند تا آدم نگاه فنی‌تری نسبت به ادبیات و هنر داشته باشد، اما من در هیچ کلاسی شرکت نکرده‌ام و خودآموز بوده‌ام. یعنی تلاش می‌کردم که آثار طنزنویسان معاصر را مطالعه کنم و با آثار نویسندگان آشنا شوم. ارتباط نزدیک با اهالی طنز به من کمک کرد تا بتوانم قالب‌های مختلف طنز را ببینم، بخوانم و امتحان کنم. از سال ۱۳۷۰ با مجله گل آقا همکاری می‌کردم و از طریق این مجله توانستم به دریافت جدیدی از طنز برسم و این نتیجه برخورد دلسوزانه مرحوم «کیومرث صابری» مدیر مسئول نشریه بود که موجب پیشرفتم شد. برخوردی که ایشان با ما و با نسل ما داشتند، برخوردی معلم‌گونه بود. بر کار ما نظارت داشتند، نظر می‌دادند، سوژه می‌دادند و همکاری نزدیک ما با ایشان یک کلاس درس بزرگ بودم. من اگر بخواهم بگویم که کلاس طنز کجا رفتم و چگونه توانستم به نگاه مشخصی در طنز برسم، می‌توانم بگویم که در مکتب «گل آقا» تحصیل کردم و طنز را یاد گرفتم.


 چرا اکباتان این همه نویسنده و هنرمند دارد؟
اینکه اکباتان چرا این همه هنرمند و نویسنده دارد، من به درستی نمی‌دانم و نمی‌توانم این محله را با محله‌های دیگر تهران مقایسه کنم و اطلاعات آماری در این زمینه بدهم که آیا اکباتان بیش از محله‌های دیگر نویسنده و هنرمند دارد یا خیر. البته می‌توان بر روی این موضوع فکر کرد. باید بگویم از محاسن و خوبی‌های اکباتان این است که در اینجا هرکسی می‌تواند فارغ از دغدغه‌های جمعی زندگی شخصی خود را داشته باشد. البته اختلاط فرهنگی نیز در اینجا مانند دیگر بخش‌های تهران وجود دارد. به‌ویژه وقتی برخی از ساکنان قدیمی رفته‌اند و افراد تازه‌ای به این محله آمده‌اند.


 نگاه شما به‌عنوان یک نویسنده و طنزنویس به محله اکباتان چگونه است؟
در اکباتان روابط بین آدم‌ها برآیندی از روابط آدم‌ها در هر بخش و محله‌ای دیگری از شهر تهران است. بیشتر ساکنان محله از قشر متوسط هستند. این محله نیز مانند همه محله‌ها مشکلاتی دارد. برای مثال، خودخواهی‌هایی که آدم‌ها دارند یا عدم رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی، که از هرکدام از این مشکلات می‌توان نگاه طنزگونه‌ای داشت و اثری طنز خلق کرد. به هر حال آدم‌ها هر جا که بروند خصلت‌های خود را با خود می‌برند و این خصلت‌ها در برخورد با آدم‌های دیگر می‌توانند دستمایه طنز قرار بگیرند.


 تاکنون پیش آمده که برای نوشتن از اکباتان و محله‌های آن الهام گرفته باشید؟
داستانی برای صفحه طنز روزنامه «شرق» نوشتم که از نیمکت‌های خالی محوطه شهرک، الهام گرفته بودم. گاهی وقت‌ها آقا یا خانمی را می‌بینم که ساعت‌ها به تنهایی بر روی این نیمکت‌ها نشسته‌اند و این موضوع دستمایه‌ای برای نوشتن یک طنز تلخ بود. «کرونا» نیز که از سال گذشته پیش آمده برای من سوژه خوبی است. من از این موضوع استفاده کردم و از نگاه یک آدم که سال‌ها دوره کرونا را گذرانده است به موضوع نگاه کردم. اینکه یک آدم مسن که اکنون کهنسال شده است چه نگاهی می‌تواند به قضیه داشته باشد؟ هر ۲، یک طنز تلخ است که درون مایه آن تنهایی و ارتباط بین ۲ آدم بود.

 ویژگی‌های مثبت و منفی شهرک مهندسی‌ساز

 اما ویژگی‌های مثبت و منفی اکباتان از دیدگاه طنزنویس هم‌محله‌ای چیست؟ رؤیا صدر می‌گوید: «اگر بخواهم از نکات مثبت اکباتان بگویم، می‌توانم به فضای سبز آن اشاره کنم. تقریباً هر روز برای پیاده‌روی از بیرون می‌روم. بسیاری از محله‌ها چنین فضای سبزی ندارند تا افراد بتواند با لذت، پیاده‌روی و ورزش کند. در واقع پیاده‌روی در شهرک اکباتان لذت دیگری دارد. تأسیسات و خدمات این محله نیز خوب است. اکباتان از امنیت بالایی برخوردار است و ساکنان به راحتی می‌توانند از خانه خارج شوند یا در خانه تنها بمانند. از دیگر نکات مثبت محله، ساخت‌وساز اصولی و مهندسی خانه‌های این شهرک است. اگر از کمبودهای محله بخواهم بگویم می‌توانم به نبود پمپ بنزین اشاره کنم. با توجه به جمعیت اکباتان نیاز است که پمپ بنزینی در اینجا راه‌اندازی شود یا لازم است امکاناتی مانند رستوران و شیرینی‌فروشی و مواردی از این دست بیشتر شود.

باید به این نکته نیز اشاره کنم که کسی که در خانه‌های شخصی زندگی کرده باشد، وقتی ساکن خانه‌هایی مانند خانه‌های اکباتان می‌شود، به‌گونه‌ایی در ابتدا نمی‌تواند احساس تعلق خاطر کند. من در روزهای نخست که به اینجا آمده بودم وقتی وارد مجتمع می‌شدم احساس می‌کردم که وارد هتل شده‌ام. احساس تعلق خاطر در خانه شخصی، بیشتر است.»

کد خبر 630151 برچسب‌ها همشهری محله طنز کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله طنز داستان نویسی محله ها گل آقا آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال در ۱۴۰۳

معاون اشتغال وزارت کار گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون حدود ۱۶۰هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شده است. برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان ظرفیت پرداخت تسهیلات اشتغال دیده شد. - اخبار اقتصادی -

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درباره آمار بازار کار گفت:مطابق آخرین آمار مرکز آمار که درباره زمستان 1402 است , نرخ بیکاری به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری سال 1402 به 8.1 درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری سالانه در دهه‌های اخیر است گفت: خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته 775هزار نفر است و نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش چهار دهم درصدی به 41.3درصد رسیده است.

معاون وزیر کار در ادامه از کاهش 1.2درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش هشت دهم درصدی نرخ اشتغال ناقص، کاهشی1.8 درصدی نرخ بیکاری جوانان و کاهش نرخ بیکاری در 25استان خبر داد. همچنین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کاهش بوده است و به عدد 11.8درصد رسیده است.

معاون اشتغال وزارت کار افزود: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با وجود روند کاهشی در چند فصل اخیر همچنان مطلوب نیست. امیدواریم که فاصله این نرخ از نرخ بیکاری کل را در سال 1403به کمتر از 2درصد برسانیم.

کریمی بیرانوند اظهار داشت: وعده ایجاد 1میلیون فرصت شغلی در سال 1402 مطابق آمار سامانه رصد رقم خورده است.این آمار نشان دهنده این است که بازار کار در سال گذشته درخشان بوده است و جزو بهترین سال های اشتغالی دهه های اخیر محسوب می شود.

 معاون اشتغال وزارت کار بیان کرد: توسعه روابط با همسایگان, نرخ رشد اقتصادی مثبت و پیوسته, رونق اقتصاد بدون توجه به متغیرتحریم,تقسیم بندی تعهد استانی و نظارت سختگیرانه بر اشتغال ایجادی کشور, احیای واحدهای راکد و نیمه فعال از سوی استانداران, تسهیل مجوزهای کسب و کار از جمله مهمترین اقدامات در بازار کار بوده است.

 وی گفت:برای سال 1403, تقسیم بندی تعهد اشتغال استانی انجام شده است,از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون حدود 160هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شده است. قانون بودجه ابلاغ شده است و برای سال 1403 حدود 200هزار میلیارد تومان ظرفیت پرداخت تسهیلات اشتغال هم دیده شده است. امیدواریم در سال 1403 بخش زیادی از آن عملیاتی شود.

 کریمی بیرانوند اظهار داشت: بخشی از تعهدات اشتغال سال 1402 هنوز باقی مانده است. هدفگذاری برای اشتغال در سال 1403 ایجاد یک میلیون شغل را داریم,‌ به استانداران ابلاغ شده است. فرآیند نظارت بر آن از اول اردیبهشت ماه آغاز می شود.

 معاون اشتغال وزارت کار درباره اشتغال فارغ التحصیلان گفت: تفاوت امسال ما در تقسیم بندی اشتغال استانداران این است که سهم اشتغال فارغ التحصیلان را اعلام کرده ایم.می بایست 25درصد از کل اشتغال ایجادی سال 1403به فارغ التحصیلان تعلق بگیرد. تقسیم بندی استانی این موضوع اعلام شده است. ابزارهای مالی مانند تقویت صندوق ضمانت توسعه تعاون,آموزش های فنی و حرفه ای و همکاری درباره بورس تحصیلی و تقویت شرکت های دانش بنیان را به صورت ویژه دنبال خواهیم کرد.   به صورت جدی روی بیکاری این قشر تمرکز کرده‌ایم و همکاری خوبی با وزارت علوم و معاونان علمی شروع کرده‌ایم.در حوزه پارک‌های علم و فناوری و پیوند صنعت و دانشگاه گفتگوها و تعاملات طولانی و گسترده‌ای صورت دادیم. 

کریمی بیرانوند افزود: اقدام دیگری که در تعامل میان وزارت علوم و وزارت کار در حال انجام است، بحث بورس تحصیلی بخش خصوصی است که در این چهارچوب بخش خصوصی برمبنای نیاز خود برای دوره پس از تحصیل افرادی را در داخل دفترچه کنکور بورس کرده و تضمین می‌دهد که پس از طی دوره تحصیلی آن‌ها را جذب کند. 

 وی گفت:میزان اعتبارات مشاغل خانگی برای سال 1403 مشخص نشده است.در بحث اشتغال ناقص به 8.2درصد رسیده است. یعنی بیش از 91درصد اشتغال کشور تمام وقت است. زمانی که اشتغال ناقص کاهش می یابد, به معنی بهبود شرایط شغلی است.امیدواریم همین روند برای 1403 ادامه یابد.

 کریمی بیرانوند درباره کیفیت اشتغال ایجادی گفت:رشد پوشش بیمه ای در سال 1402 یکی از آیتم هایی است که نشان دهنده این است که مشاغل ایجاد شده با کیفیت است.تعداد 1.5 میلیون نفر جدید در سال 1402تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

معاون اشتغال اظهار داشت:بیمه بیکاری روند کاهشی داشته است, نرخ اشتغال ناقص کاهش داشته است,عملکرد سازمان فنی و حرفه ای نسبت به سال گذشته خود در حوزه آموزش ها بیشتر بوده است, تسهیل راه اندازی کسب وکارو... بیانگراین است که پایداری مشاغل بیشتر شده است.نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش چهار دهم درصدی به 41.3درصد رسیده است که نشان دهنده پایداری و کیفیت مشاغل است. اما به معنی این است که در وضعیت مطلوب هستیم, باید تلاش کنیم.

 وی گفت:دستگاه‌های اجرایی استان ها تا پایان فروردین ماه جاری مهلت ثبت اشتغال‌های ایجاد‌ه شده سال 1402 را دارند، تا کنون بیش از یک میلیون و 40هزار کد ملی تایید شده اشتغال ایجادی و صحت سنجی شده داشته ایم که به معنی این است که تعهد یک میلیون شغل در سال گذشته محقق شده است. 

 انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • جزئیات تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال در ۱۴۰۳
  • ژاوی: حضور چهار سرمربی از مکتب بارسلونا در این مرحله اتفاقی نیست
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اشتغال پیش‌بینی شده در زنجان
  • اقدامات جبهه‌های مقاومت برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است
  • «هنر انقلاب اسلامی» یک رویکرد است؟
  • خط و نشان شهدا برای رژیم کودک‌کش / ما با اسرائیل وارد جنگ خواهیم شد، هرکه با ماست بسم‌الله
  • سیاست‌های چین برای آموزش باکیفیت در همه سطوح / 10 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال 2022
  • ذخیره ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعبی آب در سد اکباتان
  • افزایش ۳۵ درصدی بارندگی در استان همدان
  • مکتب بسیج خار چشم دشمنان نظام است